Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-01-01 do 2011-04-29
Wersja archiwalna od 2004-01-01 do 2011-04-29
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 19 grudnia 2003 r.
w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania
Na podstawie art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Badania techniczne tramwajów i trolejbusów] 1. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów polegają na sprawdzeniu, czy pojazdy te odpowiadają warunkom technicznym określonym w przepisach o warunkach technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich wyposażenia.
2. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów dzieli się na:
1) badania okresowe;
2) badania dodatkowe;
3) badania rozszerzone.
3. Badania techniczne tramwajów i trolejbusów wykonują następujące jednostki:
1) Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa w Warszawie,
2) Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” w Poznaniu,
3) Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach,
4) Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej,
zwane dalej „jednostką badawczą”.
Rozdział 2
Tramwaje
§ 2.[Częstotliwość przeprowadzania okresowych badań technicznych tramwaju] Okresowe badanie techniczne tramwaju przeprowadza się:
1) po pięciu latach od dnia przekazania nowego tramwaju do eksploatacji – pierwsze;
2) po ośmiu latach od dnia przekazania nowego tramwaju do eksploatacji – drugie;
3) po dwóch latach od przeprowadzenia poprzedniego badania – każde następne.
§ 3.[Okresowe, dodatkowe oraz rozszerzone badania techniczne tramwaju] 1. Okresowe badania techniczne tramwaju obejmują sprawdzenie i ocenę prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów tramwaju, zwłaszcza pod względem bezpieczeństwa i ochrony środowiska, i dotyczą sprawdzenia:
1) zgodności rzeczywistych danych tramwaju z zapisami w karcie tramwaju dotyczącymi jego identyfikacji i danych technicznych;
2) prawidłowości działania, ustawienia i własności świetlnych świateł zewnętrznych;
3) stanu technicznego i skuteczności działania hamulców;
4) prawidłowości działania urządzeń sygnalizacyjnych;
5) stanu technicznego nadwozia, wózków i ich osprzętu oraz przedmiotów wyposażenia;
6) stanu obręczy i zestawów kołowych;
7) poziomu hałasu.
2. Dodatkowe badania techniczne tramwaju przeprowadza się na wniosek organów kontroli drogowej w celu sprawdzenia mechanizmów i zespołów w tramwaju, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie spełniają one obowiązujących warunków technicznych, przy czym zakres tego badania może być ograniczony do niektórych zespołów i mechanizmów tramwaju, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba ich przeprowadzenia.
3. Rozszerzone badania techniczne tramwaju przeprowadzane są przed dopuszczeniem do ruchu sprowadzonych z zagranicy, używanych tramwajów lub w razie doraźnej potrzeby uzasadnionej okolicznościami badania powypadkowego. Zakres badań rozszerzonych obejmuje sprawdzenie parametrów technicznych tramwaju z warunkami technicznymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 230, poz. 2301).
4. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego tramwajów, z zastrzeżeniem ust. 5, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
5. Sposób badania skuteczności hamowania tramwaju określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
6. Badania techniczne powinny być wykonane przy użyciu przyrządów i narzędzi, określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
§ 4.[Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym] 1. Jednostka badawcza wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, przy czym, jeżeli wynik badania jest:
1) pozytywny – w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę „tramwaj dopuszczony do ruchu” oraz wpisuje się datę następnego badania;
2) negatywny – w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że jeżeli:
a) nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska – w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę „dopuszczony do ruchu warunkowo”, wpisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, ciągnięcia innych pojazdów szynowych, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 14 dni,
b) stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska – w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę: „niedopuszczony do ruchu”.
2. Badanie techniczne tramwaju polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, może być dokonane przez jednostkę badającą tylko w zakresie sprawdzenia ich usunięcia w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badanie w pełnym zakresie.
3. Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym tramwaju określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 5.[Wymogi formalne dotyczące wypisów z badań technicznych oraz zaświadczeń o przeprowadzeniu badania technicznego] 1. Wypisy dotyczące badań technicznych w dokumentach tramwaju oraz w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym powinny być opatrzone datą, podpisem pracownika dokonującego badania oraz jego pieczątką identyfikacyjną.
2. Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika upoważnionego do badań technicznych tramwajów określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Rozdział 3
Trolejbusy
§ 6.[Częstotliwość przeprowadzania okresowych badań technicznych trolejbusu] Okresowe badania techniczne trolejbusu przeprowadza się:
1) po roku od dnia przekazania nowego trolejbusu do eksploatacji – pierwsze;
2) po sześciu miesiącach od przeprowadzenia poprzedniego badania – każde następne.
§ 7.[Rodzaje badań technicznych] 1. Okresowe badania techniczne trolejbusu dotyczą wyposażenia elektrycznego, badania poziomu hałasu, z zastrzeżeniem ust. 2, i obejmują sprawdzenie:
1) zgodności rzeczywistych danych trolejbusu z zapisami w dowodzie rejestracyjnym dotyczącymi identyfikacji i danych technicznych, a także prawidłowości i stanu tablic rejestracyjnych;
2) stanu technicznego instalacji elektrycznej, zwłaszcza pod kątem zabezpieczenia przed przebiciem wysokiego napięcia i porażeniem kierowcy i pasażerów;
3) odbieraków prądu pod względem elektrycznym i mechanicznym oraz ich zabezpieczenia przed wypadnięciem poza dopuszczalną strefę;
4) stanu izolacji podłogi, stopni i poręczy;
5) skuteczności działania hamulca roboczego-elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa;
6) poziomu hałasu zewnętrznego na postoju.
2. Do badania stanu technicznego i prawidłowości działania pozostałych zespołów i mechanizmów trolejbusu mają zastosowanie odpowiednio przepisy dotyczące zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
3. Dodatkowe badania techniczne trolejbusu przeprowadza się na wniosek organów kontroli drogowej w celu sprawdzenia mechanizmów i zespołów w trolejbusie, co do których istnieje uzasadnione przypuszczenie, że nie spełniają one obowiązujących warunków technicznych, przy czym zakres tego badania może być ograniczony do niektórych zespołów i mechanizmów trolejbusu, stosownie do okoliczności, z których wynika potrzeba ich przeprowadzenia.
4. Rozszerzone badania techniczne trolejbusu przeprowadzane są przed dopuszczeniem do ruchu sprowadzonych z zagranicy używanych trolejbusów lub w razie doraźnej potrzeby uzasadnionej okolicznościami badania powypadkowego. Zakres badań rozszerzonych obejmuje sprawdzenie parametrów technicznych trolejbusu z warunkami technicznymi określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
5. Wykaz czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego trolejbusu i jego instalacji elektrycznej, odbieraków prądu, hamulca roboczego-elektrodynamicznego określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
6. Sposób badania skuteczności działania hamulca roboczego-elektrodynamicznego i hamulca bezpieczeństwa trolejbusu określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
7. Sposób kontroli poziomu hałasu zewnętrznego trolejbusu na postoju określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
8. Wykaz pozostałych czynności kontrolnych oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego trolejbusu określają przepisy dotyczące zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
§ 8.[Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym] 1. Jednostka badawcza wydaje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym trolejbusu, przy czym, jeżeli wynik badania jest:
1) pozytywny – potwierdza się to w dowodzie rejestracyjnym, wpisując termin następnego badania, oraz wypełnia w zaświadczeniu rubrykę „trolejbus dopuszczony do ruchu”, oraz wpisuje termin następnego badania;
2) negatywny – w zaświadczeniu wpisuje się stwierdzone usterki, z tym że jeżeli:
a) nie stwarzają one bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub środowiska – w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę „dopuszczony do ruchu warunkowo”, wpisując niezbędne ograniczenia, takie jak zakaz: przewozu pasażerów, jazdy w okresie od zmierzchu do świtu oraz okres warunkowego dopuszczenia, niezbędny do usunięcia usterek, jednak nie dłuższy niż 7 dni,
b) stwarzają one bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu lub środowiska – w zaświadczeniu wypełnia się rubrykę „nie dopuszczony do ruchu”, dokonując wpisu „Zatrzymany dowód rejestracyjny nr ....”, który jest zwracany po przeprowadzeniu z pozytywnym wynikiem badania, o którym mowa w ust. 2.
2. Badania techniczne trolejbusu polegające na ponownym sprawdzeniu mechanizmów i zespołów, w których stwierdzono usterki, mogą być dokonane przez jednostkę badawczą tylko w zakresie sprawdzenia ich w okresie nie dłuższym niż 30 dni. Po upływie tego terminu przeprowadza się badania w pełnym zakresie.
3. Wzór zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym trolejbusu określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 9.[Wymogi formalne dotyczące wpisów w dowodzie rejestracyjnym i w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym] 1. Wpisy w dowodzie rejestracyjnym trolejbusu i w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym powinny być opatrzone datą, podpisem i pieczątką identyfikacyjną pracownika upoważnionego do badań technicznych trolejbusu.
2. Wzór pieczątki identyfikacyjnej pracownika upoważnionego do badań technicznych trolejbusów określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.3)
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130, poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452, Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036.
3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 20 sierpnia 1999 r. w sprawie zakresu, warunków, terminów i sposobu przeprowadzania badań technicznych tramwajów i trolejbusów oraz jednostek wykonujących te badania (Dz. U. Nr 88, poz. 992), które na podstawie art. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1798, z 2002 r. Nr 216, poz. 1825 oraz z 2003 r. Nr 149, poz. 1452) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 19 grudnia 2003 r. (poz. 2300)
Załącznik nr 1
WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO TRAMWAJÓW*)
Załącznik nr 2
BADANIE SKUTECZNOŚCI HAMOWANIA TRAMWAJU
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Załącznik określa sposób badania skuteczności hamowania tramwaju pojedynczego oraz zespołu tramwajowego złożonego z wagonu silnikowego oraz wagonów doczepnych czynnych lub biernych.
2. Wymagania określone w załączniku stosuje się do badania skuteczności hamowania hamulca:
a) roboczego,
b) awaryjnego,
c) nagłego,
d) postojowego,
e) bezpieczeństwa.
3. Badania skuteczności hamowania dokonuje się poprzez pomiar drogi hamowania nieobciążonego tramwaju z ustalonej prędkości 30 km/h, na wyznaczonym odcinku toru.
4. Wartość opóźnień hamowania wylicza się, wychodząc z prędkości rozpoczęcia hamowania i drogi hamowania przy założeniu ruchu jednostajnie opóźnionego.
5. Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania w drodze pomiaru opóźnienia hamowania.
Pomiar drogi hamowania tramwaju
§ 2. Pomiar drogi hamowania powinien być dokonany przy zachowaniu następujących warunków:
1) badanie można przeprowadzić tylko na takim odcinku torów, na którym nie wystąpi zagrożenie bezpieczeństwa ruchu;
2) odcinek toru, na którym prowadzone są pomiary, powinien być poziomy, a szyny czyste i suche.
Pomiar opóźnienia hamowania tramwaju
§ 3. 1. Pomiaru opóźnienia hamowania należy dokonać w warunkach określonych w § 2.
2. Pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h według wskazań prędkościomierza wagonu.
Ocena skuteczności hamowania tramwaju
§ 4. 1. Skuteczność hamowania uznaje się za wystarczającą, jeżeli:
1) zmierzona długość drogi hamowania jest mniejsza lub co najmniej równa wartościom podanym w tabeli poniżej;
2) obliczona na podstawie pomiaru drogi lub zmierzona wielkość opóźnienia hamowania jest większa lub co najmniej równa wartościom podanym w tabeli poniżej.
Lp. | Wagon wyprodukowany | Rodzaj hamowania | Droga hamowania (m) | Opóźnienie hamowania (m/s2) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | do dnia 31 grudnia 1963 r. | nagłe | 17,3 | 2,0 |
robocze lub awaryjne | 43,4 | 0,8 | ||
2 | po dniu 31 grudnia 1963 r. | nagłe | 17,3 | 2,0 |
robocze lub awaryjne | 31,5 | 1,1 | ||
bezpieczeństwa | 34,7 | 1,0 | ||
3 | po dniu 1 stycznia 1999 r. | nagłe | 13,3 | 2,6 |
robocze lub awaryjne | 28,9 | 1,2 | ||
bezpieczeństwa | 23,1 | 1,5 | ||
4 | po dniu 1 stycznia 2002 r. | nagłe | 12,4 | 2,8 |
robocze lub awaryjne | 26,7 | 1,3 | ||
bezpieczeństwa | 23,1 | 1,5 | ||
5 | po dniu 1 stycznia 2005 r. | nagłe | 11,5 | 3,0 |
robocze lub awaryjne | 24,8 | 1,4 | ||
bezpieczeństwa | 19,3 | 1,8 |
2. Skuteczność działania hamulca postojowego, zbadaną zgodnie z § 1 ust. 5, należy uznać za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli zmierzona długość drogi hamowania nie przekracza 43,5 m.
Załącznik nr 3
WYKAZ PRZYRZĄDÓW I NARZĘDZI NIEZBĘDNYCH DO BADAŃ TECHNICZNYCH TRAMWAJÓW I TROLEJBUSÓW
§ 1. Wykaz urządzeń i przyrządów przeznaczonych do badań technicznych tramwajów:
1) przyrządy kontrolne do badań profilu obręczy i rozstawu kół;
2) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł;
3) przyrząd do pomiaru drogi lub opóźnienia hamowania;
4) przyrząd do pomiaru hałasu;
5) zestaw narzędzi monterskich;
6) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia;
7) miernik uniwersalny do pomiaru wielkości elektrycznych.
§ 2. Wykaz urządzeń i przyrządów przeznaczonych do badań technicznych trolejbusów:
1) przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł;
2) przyrząd do pomiaru drogi lub opóźnienia hamowania;
3) transformator probierczy do prób wytrzymałości izolacji;
4) przyrząd do pomiaru hałasu;
5) zestaw narzędzi monterskich;
6) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia;
7) miernik uniwersalny do pomiaru wielkości elektrycznych.
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
WYKAZ CZYNNOŚCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY STANU TECHNICZNEGO INSTALACJI ELEKTRYCZNEJ, ODBIERAKÓW PRĄDU, HAMULCA ROBOCZEGO, HAMULCA BEZPIECZEŃSTWA ORAZ POZIOMU HAŁASU zewnętrznego TROLEJBUSÓW
Załącznik nr 7
BADANIE SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA HAMULCA ROBOCZEGO-ELEKTRODYNAMICZNEGO I HAMULCA BEZPIECZEŃSTWA TROLEJBUSU
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Załącznik określa sposób badania skuteczności hamowania trolejbusu za pomocą hamulca roboczego-elektrodynamicznego i prawidłowości włączania i wyłączania hamulca bezpieczeństwa.
2. Badania skuteczności hamowania dokonuje się przez pomiar drogi hamowania nieobciążonego trolejbusu z ustalonej prędkości 30 km/h na wydzielonym odcinku drogi przeznaczonej do prób.
3. Wartość opóźnień hamowania wylicza się, wychodząc z prędkości rozpoczęcia hamowania i drogi hamowania przy założeniu ruchu jednostajnie opóźnionego.
4. Dopuszcza się badanie skuteczności hamowania w drodze pomiaru opóźnienia hamowania, w przypadkach gdy warunki uniemożliwiają przeprowadzenie badania zgodnie z ust. 3.
Pomiar drogi hamowania
§ 2. Pomiar drogi hamowania powinien być dokonany przy zachowaniu następujących warunków:
1) ciśnienie w ogumieniu nie może różnić się od nominalnego więcej niż o +0,02 Mpa;
2) badanie można przeprowadzić tylko na takim odcinku drogi, na którym nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu;
3) odcinek drogi, na którym prowadzone są pomiary, powinien być poziomy o nawierzchni twardej, równej, suchej i czystej.
Pomiar opóźnienia hamowania
§ 3. Pomiaru opóźnienia hamowania należy dokonać w warunkach określonych w § 2, opóźnieniomierzem umocowanym w trolejbusie w sposób wskazany przez producenta przyrządu; przy czym pomiaru należy dokonywać przy prędkości początkowej ok. 30 km/h według wskazań prędkościomierza trolejbusu.
Ocena skuteczności hamowania
§ 4. Skuteczność hamowania uznaje się za odpowiadającą wymaganiom, jeżeli zmierzona długość drogi hamowania jest mniejsza lub co najwyżej równa 24,80 m albo obliczona na podstawie pomiaru drogi lub zmierzona wielkość opóźnienia hamowania jest większa lub co najmniej równa wartości 1,40 m/s2.
Załącznik nr 8
KONTROLA POZIOMU HAŁASU zewnętrznego TROLEJBUSU NA POSTOJU
Ogólne warunki pomiaru
§ 1. Kontrola polega na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego przyrządem (miernikiem poziomu dźwięku – sonometrem) na krzywej korekcyjnej A i dla stałej czasowej miernika F (fast – szybko). Pomiar powinien być przeprowadzony, a wynik ustalony zgodnie z określonymi niżej warunkami.
Warunki atmosferyczne
§ 2. 1. Pomiaru hałasu zewnętrznego trolejbusu nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.
2. W celu ograniczenia szumów przepływu wiatru i ochrony przed kurzem wskazane jest stosowanie osłony przeciwwietrznej mikrofonu.
Poziom hałasu otoczenia
§ 3. 1. Poziom hałasu otoczenia, przy uwzględnieniu wpływu wiatru i innych zakłóceń akustycznych na mikrofon, powinien być mniejszy co najmniej o 10 dB od zmierzonego poziomu hałasu zewnętrznego wytwarzanego przez pojazd.
2. Poziom hałasu otoczenia powinien być zmierzony przed rozpoczęciem pomiarów i sprawdzony w czasie ich wykonywania przy wyłączonych silnikach trolejbusu.
Sposób wykonania pomiaru
§ 4. 1. Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1) był skierowany prostopadle do ściany nadwozia trolejbusu w jego środkowej części;
2) wysokość nad powierzchnią podłoża wynosiła 1,60 m;
3) odległość od ściany nadwozia 3,00 m.
2. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w okresie normalnej pracy silników elektrycznych (silnika głównego i silników pomocniczych).
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniące się od siebie więcej niż o 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.
Ustalenie końcowej wartości pomiaru
§ 5. W celu ustalenia końcowej wartości pomiaru należy:
1) wybrać największą wartość z trzech pomiarów spełniających wymagania określone w § 4 ust. 3, zaokrąglając ją do liczby całkowitej;
2) ustaloną zgodnie z pkt 1 wartość zmniejszoną o 1 dB (uwzględnienie ewentualnych błędów pomiarowych) przyjąć jako końcową wartość pomiaru.
Ocena wyniku
§ 6. Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego przekraczała maksymalną wielkość ustaloną w przepisach w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Załącznik nr 9
Załącznik nr 10