Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-04-13 do 2018-11-07
Wersja archiwalna od 2016-04-13 do 2018-11-07
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ l SPORTU1)
z dnia 20 grudnia 2003 r.
w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2016 r., poz. 484) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 77a ust. 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz cofania akredytacji placówkom doskonalenia nauczycieli;
2) skład i sposób działania zespołu powoływanego przez kuratora oświaty w celu przeprowadzenia oceny działalności placówek doskonalenia nauczycieli ubiegających się o akredytację;
3) warunki wynagradzania członków zespołu, o którym mowa w pkt 2;
4) wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu o uzyskanie akredytacji;
5) wysokość i tryb wnoszenia opłat przez placówki doskonalenia nauczycieli ubiegające się o akredytację.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) placówce doskonalenia – należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b, ust. 3c i ust. 3d pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
2) zespole akredytacyjnym – należy przez to rozumieć zespół powołany przez kuratora oświaty w celu przeprowadzenia oceny działalności placówki doskonalenia ubiegającej się o akredytację;
3) (uchylony).
§ 3.[Uzyskanie akredytacji przez placówkę doskonalenia] Placówka doskonalenia może uzyskać akredytację, jeżeli:
1) zapewnia wykwalifikowaną kadrę:
a) dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,
b) nauczyciele opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, mają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,
c) specjaliści niebędący nauczycielami, opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, prowadzą zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym;
2) opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej „programami”, oraz przeprowadza ich ewaluację:
a) realizuje wspomaganie szkół i placówek obejmujące:
– pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
– ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
– zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
– wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,
b) organizuje oraz prowadzi sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,
c) systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia,
d) organizuje procesy edukacyjne w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,
e) zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,
f) organizuje procesy edukacyjne, które są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących programy,
g) uwzględnia w planowaniu programów wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych;
3) prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli:
a) opracowuje oraz upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej,
b) prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej;
4) zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną:
a) pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniające jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,
b) nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów,
c) odpowiednio do potrzeb i specyfiki programu – zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,
d) dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach,
e) systematycznie unowocześnianą bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.
§ 4.[Wniosek o przyznanie akredytacji] 1. Wniosek o przyznanie akredytacji składa do kuratora oświaty dyrektor placówki doskonalenia w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Do wniosku dołącza się:
1) statut placówki doskonalenia;
2) własną ocenę działalności placówki doskonalenia, opracowaną przez dyrektora placówki, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) uzyskane przez placówkę doskonalenia certyfikaty, nagrody, wyróżnienia lub rekomendacje związane z działalnością placówki w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 12 ust. 1, albo oświadczenie dyrektora, że placówka doskonalenia całość kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli prowadzi nieodpłatnie.
3. [1] Spełnianie przez placówkę doskonalenia wymagań, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d–g, potwierdza wynik ostatniej ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w okresie dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, w trakcie której ustalono, że placówka doskonalenia spełnia, zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1270), wymagania, o których mowa odpowiednio w pkt 2–4 i 7 części IV „Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych” załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. poz. 1214), oraz realizuje wszystkie działania opisane w charakterystyce tych wymagań na poziomie wysokim.
4. [2] Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy placówki doskonalenia, w której w okresie dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku:
1) nie było przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej albo
2) w wyniku ostatniej ewaluacji zewnętrznej ustalono, że placówka doskonalenia nie spełnia, zgodnie z § 6 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, przynajmniej jednego z wymagań, o których mowa w pkt 2–4 i 7 części IV „Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych” załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, lub nie realizuje w odniesieniu do przynajmniej jednego z tych wymagań wszystkich działań opisanych w charakterystyce tych wymagań na poziomie wysokim
– kurator oświaty przeprowadza, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku, ewaluację zewnętrzną w odniesieniu do wymagań, o których mowa w pkt 2–4 i 7 części IV „Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych” załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek.
§ 5.[Zespół akredytacyjny] 1. Kurator oświaty powołuje zespół akredytacyjny, w skład którego wchodzą:
1) dwaj przedstawiciele kuratora oświaty wyznaczeni spośród pracowników kuratorium oświaty, z których jeden jest przewodniczącym zespołu;
2) dyrektor szkoły lub placówki posiadający stopień nauczyciela dyplomowanego;
3) nauczyciel dyplomowany albo nauczyciel akademicki, posiadający udokumentowany dorobek zawodowy w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) nauczyciel dyplomowany zatrudniony w zakładzie kształcenia nauczycieli albo nauczyciel akademicki, posiadający udokumentowany dorobek zawodowy w zakresie kształcenia nauczycieli.
2. Członkowie zespołu akredytacyjnego nie mogą być zatrudnieni w placówce doskonalenia ubiegającej się o akredytację.
3. Kurator oświaty powołuje członków zespołu akredytacyjnego, o których mowa:
1) w ust. 1 pkt 2 – spośród kandydatów rekomendowanych przez organy prowadzące szkoły lub placówki;
2) w ust. 1 pkt 3 i 4 – spośród kandydatów rekomendowanych przez szkoły wyższe, zakłady kształcenia nauczycieli lub placówki doskonalenia nauczycieli.
4. W pracach zespołu akredytacyjnego może uczestniczyć, w charakterze obserwatora, przedstawiciel organu prowadzącego placówkę doskonalenia ubiegającą się o akredytację lub inna osoba wskazana przez ten organ, spełniająca jeden z warunków określonych w ust. 1 pkt 2–4.
5. Do zadań przewodniczącego zespołu akredytacyjnego należy kierowanie pracą zespołu akredytacyjnego, a w szczególności:
1) zwoływanie jego posiedzeń;
2) ustalanie programów i terminów wizyt akredytacyjnych, o których mowa w § 6 ust. 4 i 5, oraz powiadamianie o nich dyrektora placówki doskonalenia, organu prowadzącego placówkę i członków zespołu akredytacyjnego;
3) przedstawianie kuratorowi oświaty oceny działalności placówki doskonalenia ustalonej przez zespół akredytacyjny.
§ 6.[Kompetencje zespołu akredytacyjnego] 1. Zespół akredytacyjny, na podstawie wniosku i dołączonych do niego dokumentów, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 pkt 1–3, dokonuje wstępnej oceny działalności placówki doskonalenia.
2. Zespół akredytacyjny może wystąpić do dyrektora placówki doskonalenia o udzielenie dodatkowych informacji i wyjaśnień dotyczących działalności prowadzonej przez placówkę.
3. Jeżeli z wniosku i dołączonych do niego dokumentów wynika, że placówka doskonalenia nie spełnia warunków określonych w § 3, zespół akredytacyjny, po dokonaniu wstępnej oceny działalności placówki, może ustalić ocenę negatywną, zakończoną stwierdzeniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.
4. Jeżeli wniosek i dołączone do niego dokumenty potwierdzają spełnianie przez placówkę doskonalenia warunków określonych w § 3, przewodniczący zespołu akredytacyjnego ustala program i termin wizyty akredytacyjnej w siedzibie placówki doskonalenia oraz powiadamia o tym dyrektora placówki i organ prowadzący placówkę, na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem wizyty.
5. Jeżeli placówka doskonalenia organizuje formy doskonalenia również poza siedzibą, zespół akredytacyjny może przeprowadzić wizytę akredytacyjną także w miejscach, w których te formy doskonalenia są organizowane
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, przewodniczący zespołu akredytacyjnego może wskazać wybrany zakres działalności placówki doskonalenia podlegający ocenie w trakcie wizyty akredytacyjnej oraz wyznaczyć co najmniej dwóch członków zespołu do jej przeprowadzenia.
7. Po przeprowadzeniu wizyt akredytacyjnych, o których mowa w ust. 4 i 5, zespół akredytacyjny, na podstawie wniosku i dołączonych do niego dokumentów oraz oceny stanu faktycznego dokonanej w trakcie wizyt akredytacyjnych, dokonuje końcowej oceny działalności placówki doskonalenia i przedstawia ją niezwłocznie kuratorowi oświaty.
§ 7.[Ocena działalności placówki doskonalenia] 1. Oceny, o których mowa w § 6 ust. 1, 3 i 7, są ustalane w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 4/5 składu zespołu akredytacyjnego.
2. W przypadku równej liczby głosów w głosowaniu decyduje głos przewodniczącego zespołu akredytacyjnego.
§ 8.[Końcowa ocena działalności placówki doskonalenia] 1. Ocena, o której mowa w § 6 ust. 7, ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
1) placówka doskonalenia spełnia warunki określone w § 3, wymagane do uzyskania akredytacji,
albo
2) placówka doskonalenia nie spełnia warunków określonych w § 3, wymaganych do uzyskania akredytacji.
2. Kurator oświaty przyznaje placówce doskonalenia akredytację, jeżeli na podstawie pozytywnej oceny jej działalności dokonanej przez zespół akredytacyjny stwierdzi, że placówka spełnia warunki określone w § 3.
§ 9.[Protokół] 1. Z przebiegu prac zespołu akredytacyjnego sporządzany jest protokół.
2. Protokół sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
3. Protokół jest przechowywany w kuratorium oświaty.
§ 10.[Obsługa administracyjna] Obsługę administracyjną prac zespołu akredytacyjnego zapewnia kurator oświaty.
§ 11.[Wynagrodzenie członków zespołu akredytacyjnego] 1. Członkom zespołu akredytacyjnego, z zastrzeżeniem ust. 2, przysługuje wynagrodzenie za udział w jego pracach.
2. Członkom zespołu akredytacyjnego, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, wynagrodzenie przysługuje tylko w przypadku udziału w pracach zespołu akredytacyjnego poza godzinami pracy w kuratorium oświaty.
3. Przed powołaniem zespołu akredytacyjnego kurator oświaty określa jednakową dla każdego z członków zespołu wysokość wynagrodzenia.
4. W roku kalendarzowym suma wynagrodzeń członków zespołu akredytacyjnego, wraz z pochodnymi, nie może przekroczyć sumy opłat wniesionych przez placówki doskonalenia ubiegające się o akredytację.
§ 12.[Opłata] 1. Placówka doskonalenia ubiegająca się o akredytację, z wyjątkiem placówki doskonalenia, która prowadzi całość kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli nieodpłatnie, wnosi na rachunek bankowy dochodów budżetu państwa wskazany przez kuratora oświaty opłatę w wysokości 760 zł.
2. Opłata, od chwili złożenia przez dyrektora placówki doskonalenia wniosku o przyznanie akredytacji, nie podlega zwrotowi.
3. Kurator oświaty, do dnia 31 grudnia każdego roku, podaje do publicznej wiadomości wysokość opłaty w następnym roku kalendarzowym, z uwzględnieniem waloryzacji, o której mowa w art. 77a ust. 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§ 13.[Cofnięcie akredytacji] 1. Jeżeli kurator oświaty ustali, że placówka doskonalenia, która posiada akredytację, przestała spełniać którykolwiek z warunków określonych w § 3, powiadamia o tym organ prowadzący oraz wyznacza placówce termin usunięcia uchybień nie krótszy niż 14 dni. Kurator oświaty może także zobowiązać placówkę doskonalenia do przedstawienia w tym terminie własnej oceny działalności placówki doskonalenia opracowanej przez dyrektora placówki zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Jeżeli placówka doskonalenia w terminie wyznaczonym przez kuratora oświaty nie usunie uchybień, kurator oświaty może cofnąć akredytację.
3. Przed cofnięciem akredytacji kurator oświaty może zasięgnąć opinii zespołu akredytacyjnego.
4. O cofnięciu akredytacji kurator oświaty niezwłocznie powiadamia organ prowadzący placówkę doskonalenia oraz ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5. Placówka doskonalenia, której kurator oświaty cofnął akredytację, może ubiegać się ponownie o jej przyznanie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dnia cofnięcia akredytacji.
§ 14.[Wykaz placówek doskonalenia posiadających akredytację] Kurator oświaty prowadzi i udostępnia wykaz placówek doskonalenia posiadających akredytację oraz przekazuje go ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania według stanu na dzień 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku.
§ 15.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
|
1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu
z dnia 20 grudnia 2003 r. (poz. 2248)
Załącznik nr 1
WZÓR – WNIOSEK O PRZYZNANIE AKREDYTACJI PLACÓWCE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Załącznik nr 2
WZÓR – WŁASNA OCENA DZIAŁALNOŚCI PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Załącznik nr 3
WZÓR – PROTOKÓŁ PRAC ZESPOŁU AKREDYTACYJNEGO
[1] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 kwietnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 484). Zmiana weszła w życie 13 kwietnia 2016 r.
[2] § 4 ust. 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 kwietnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz.U. poz. 484). Zmiana weszła w życie 13 kwietnia 2016 r.