Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-04-09 do 2006-06-26
Wersja archiwalna od 2005-04-09 do 2006-06-26
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 4 grudnia 2003 r.
w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2005 r., Nr 58, poz. 507)
Na podstawie art. 37 ust. 7 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb prowadzenia przez Komisję Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, zwaną dalej „organem nadzoru”, rejestru pośredników ubezpieczeniowych, zwanego dalej „rejestrem”, oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.
2. [1] Wpis do rejestru pośredników ubezpieczeniowych jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z następujących działów:
1) dział pierwszy - rejestr agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną;
2) dział drugi - rejestr brokerów ubezpieczeniowych:
a) rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi wykonujący działalność brokerską,
b) rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni wykonujący działalność brokerską w zakresie reasekuracji.
§ 2.[2] 1. W dziale pierwszym wpisuje się w odniesieniu do osób fizycznych dane, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, zwanej dalej „ustawą”.
2. W dziale pierwszym wpisuje się w odniesieniu do przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi dane, o których mowa w art. 40 ust. 2 ustawy.
3. W dziale pierwszym wpisuje się informacje, o których mowa w art. 40 ust. 3 ustawy.
4. W dziale pierwszym wpisuje się w przypadku agenta ubezpieczeniowego wykonującego czynności agencyjne przy pomocy osób fizycznych, w stosunku do których stosuje się zasady w zakresie spełniania warunku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5 ustawy, rodzaj działalności podstawowej oraz wykaz rodzajów umów ubezpieczenia zawieranych za jego pośrednictwem, jeżeli agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność ubezpieczeniową jako uzupełniającą w stosunku do działalności podstawowej, albo informację, że agent ubezpieczeniowy jest bankiem, spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową lub innym podmiotem.
5. W dziale drugim, w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim wpisuje się w odniesieniu do osób fizycznych dane, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1-3 oraz pkt 5-8 ustawy.
6. W dziale drugim, w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim wpisuje się w odniesieniu do osób prawnych dane, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz pkt 4-7 ustawy.
§ 3.[3] 1. Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu pośrednika z rejestru.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, dodatkowo odnotowuje się przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej.
3. W dziale drugim, odpowiednio w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim, zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny cofnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej.
§ 4.1. [4] Organ nadzoru, po dokonaniu wpisu, zmiany danych objętych wpisem lub wykreślenia z rejestru agentów ubezpieczeniowych, niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni, informuje zakład ubezpieczeń o dokonaniu wpisu, zmiany lub wykreślenia.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w formie elektronicznej.
§ 5.1. Wnioski o udzielenie informacji z rejestru mogą być składane ustnie lub pisemnie, w szczególności w formie elektronicznej lub telefonicznie.
2. Wniosek o udzielenie informacji z rejestru powinien zawierać dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji, w szczególności umożliwiające identyfikację podmiotu.
§ 6.W godzinach pracy organu nadzoru wnioskodawcy mogą osobiście uzyskać dostęp do informacji z rejestru w formie elektronicznej na udostępnionym stanowisku komputerowym.
§ 7.Organ nadzoru może zapewnić dostęp do informacji z rejestru poprzez swoje oficjalne strony internetowe.
§ 8.Brokerzy ubezpieczeniowi, wpisani do rejestru brokerów ubezpieczeniowych na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy, są obowiązani do uzupełnienia danych, o których mowa w § 2 ust. 4 i 5, w terminie jednego roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 9.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).
[1] § 1 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz.U. Nr 58, poz. 507). Zmiana weszła w życie 9 kwietnia 2005 r.
[2] § 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz.U. Nr 58, poz. 507). Zmiana weszła w życie 9 kwietnia 2005 r.
[3] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz.U. Nr 58, poz. 507). Zmiana weszła w życie 9 kwietnia 2005 r.
[4] § 4 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz.U. Nr 58, poz. 507). Zmiana weszła w życie 9 kwietnia 2005 r.