ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 12 listopada 2003 r.
w sprawie sposobu składania wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych oraz zgłaszania zmian danych objętych tym wpisem
Na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) sposób składania wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych, zwanych dalej „wnioskami”;
2) sposób zgłaszania zmian danych, objętych wpisem do rejestru agentów ubezpieczeniowych, zwanych dalej „zgłoszeniami”;
3) wykaz dokumentów dołączanych do wniosków i zgłoszeń.
§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym;
2) organie nadzoru - należy przez to rozumieć Komisję Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych.
§ 3.1. Wnioski oraz zgłoszenia są składane oddzielnie dla każdego agenta ubezpieczeniowego i powinny być złożone na piśmie oraz podpisane przez osoby uprawnione do reprezentowania zakładu ubezpieczeń.
2. Zakład ubezpieczeń przekazuje organowi nadzoru dane objęte wnioskiem również drogą elektroniczną lub za pomocą nośnika elektronicznego, na formularzu udostępnionym nieodpłatnie przez organ nadzoru.
§ 4.Wniosek sporządza się na podstawie następujących dokumentów, będących w posiadaniu zakładu ubezpieczeń:
1) w odniesieniu do agenta ubezpieczeniowego:
a) kopii zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo odpisu z rejestru przedsiębiorców albo kopii innego dokumentu określającego rodzaj, zakres działalności wraz ze wskazaniem organów lub osób upoważnionych do występowania w imieniu agenta ubezpieczeniowego, wydane nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku,
b) kopii zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON oraz kopii decyzji o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej,
c) oryginału lub kopii polisy poświadczonej przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności agencyjnej, jeżeli zachodzi przypadek, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy,
d) oświadczenia, czy agent ubezpieczeniowy wykonuje czynności agencyjne osobiście, czy przy pomocy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę - w przypadku podmiotu wykonującego działalność agencyjną jako uzupełniającą do podstawowej działalności gospodarczej,
e) dokumentu pełnomocnictwa do dokonywania czynności agencyjnych w imieniu zakładu ubezpieczeń;
2) w odniesieniu do osób fizycznych wykonujących czynności agencyjne:
a) informacji o osobie wydanej z Krajowego Rejestru Karnego lub zaświadczenia o niekaralności wydanego przez organ innego państwa właściwy do wydawania zaświadczeń o niekaralności nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, świadczących o niekaralności za przestępstwa określone w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy,
b) oświadczenia o pełnej zdolności do czynności prawnych,
c) kopii świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
d) zaświadczenia o zdaniu egzaminu,
e) zaświadczenia o ukończeniu szkolenia przeprowadzonego przez zakład ubezpieczeń.
§ 5.Zgłoszenie sporządza się na podstawie dokumentów wymienionych w § 4, dotyczących zgłaszanych zmian.
§ 6.Do wniosku dołącza się następujące dokumenty:
1) oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że wniosek dotyczący agenta ubezpieczeniowego został sporządzony w sposób określony w § 4 pkt 1;
2) oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że osoba wykonująca czynności agencyjne spełnia wymogi określone w art. 9 ust. 1 ustawy i że wniosek został sporządzony w sposób określony w § 4 pkt 2;
3) w przypadku podmiotu wykonującego działalność agencyjną jako uzupełniającą do podstawowej działalności gospodarczej oświadczenie zakładu ubezpieczeń, że zostały spełnione wymogi określone w art. 10 ust. 1 ustawy.
§ 7.Do zgłoszenia dołącza się następujące dokumenty:
1) oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że zgłoszenie dotyczące agenta ubezpieczeniowego zostało sporządzone na podstawie dokumentów wymienionych w § 4 pkt 1, dotyczących zgłaszanych zmian;
2) oświadczenie zakładu ubezpieczeń stwierdzające, że osoba wykonująca czynności agencyjne spełnia wymogi określone w art. 9 ust. 1 ustawy i że zgłoszenie zostało sporządzone na podstawie dokumentów wymienionych w § 4 pkt 2;
3) w przypadku podmiotu wykonującego działalność agencyjną jako uzupełniającą do podstawowej działalności gospodarczej oświadczenie zakładu ubezpieczeń, że zostały spełnione wymogi określone w art. 10 ust. 1 ustawy.
§ 8.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
Minister Finansów: w z. W. Ciesielski
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301. Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00