Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-12-08 do 2004-04-30
Wersja archiwalna od 2003-12-08 do 2004-04-30
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 listopada 2003 r.
w sprawie ewidencji prowadzonej przez organy celne na potrzeby postępowania antydumpingowego
Na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 125, poz. 1063 i Nr 153, poz. 1271) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) sposób prowadzenia przez organy celne ewidencji na potrzeby postępowania antydumpingowego;
2) dane, które umieszcza się w ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego;
3) sposób powiadamiania przez organy celne zgłaszającego o dokonaniu wpisu do ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego;
4) rodzaje dokumentów, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego.
§ 2.1. Dla celów postępowania antydumpingowego prowadzona jest, we wszystkich urzędach celnych, ewidencja towarów objętych postępowaniem antydumpingowym, o symbolu E-DUMP, zwana dalej „ewidencją”.
2. W ewidencji umieszcza się następujące dane:
1) w pozycji „1” - kolejny numer pozycji ewidencji;
2) w pozycji „2” - datę objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu;
3) w pozycji „3” - szczegółowe dane dotyczące towaru:
a) kod towaru według Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN),
b) łączną masę netto wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 38 formularza SAD) oraz ilość towaru wyrażoną w uzupełniającej jednostce miary (zgodnie z polem 41 formularza SAD),
c) wartość celną łączną wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 46 formularza SAD) oraz wartość celną jednostkową,
d) warunki dostawy (zgodnie z polem 20 formularza SAD),
e) wartość towaru w walucie faktury (zgodnie z polem 22 formularza SAD),
f) kurs waluty (zgodnie z polem 23 formularza SAD),
g) koszty transportu i ubezpieczenia (zgodnie z polem 12 formularza SAD),
h) dane dotyczące producenta towaru;
4) w pozycji „4” - dane osoby dokonującej zgłoszenia towaru do procedury dopuszczenia do obrotu, osoby dokonującej przywozu towaru na polski obszar celny (odbiorcy) i eksportera;
5) w pozycji „5” - dane osoby zobowiązanej do zapłacenia kwoty wynikającej z długu celnego;
6) w pozycji „6” - nazwę kraju pochodzenia i nazwę kraju wysyłki towaru;
7) w pozycji „7” - należności celne i podatkowe:
a) wysokość cła wynikająca z Taryfy celnej,
b) wysokość cła antydumpingowego,
c) wysokość podatku akcyzowego,
d) wysokość podatku od towarów i usług (VAT),
e) inne pobierane należności celne i podatkowe, wraz z adnotacją, czy należności zostały pobrane;
8) w pozycji „8” - pozycję wykazu kasowego szczegółowego, jeżeli uiszczone zostały należności celne, i pozycję rejestru długu celnego, jeżeli dług celny powstał;
9) w pozycji „9” - oznaczenie pozycji innej ewidencji prowadzonej przez organ celny na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802, z późn. zm.2));
10) w pozycji „10” - inne informacje istotne dla pozycji ewidencji;
11) w pozycji „11” - imię, nazwisko i stopień służbowy funkcjonariusza celnego, który dokonał wpisu do ewidencji.
3. Wzór karty ewidencji stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.1. Ewidencję prowadzi się w formie książkowej.
2. Dokumentem, na podstawie którego dokonuje się wpisów do ewidencji, jest zgłoszenie celne.
§ 4.1. W ewidencji umieszcza się dane przedsiębiorcy wskazując nazwę i adres siedziby oraz numer identyfikacyjny REGON, a w wypadku osób fizycznych - imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, adres, serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość.
2. W ewidencji datę wpisuje się cyframi arabskimi w kolejności: rok, miesiąc, dzień.
§ 5.1. W wypadku gdy określona kolumna ewidencji nie wymaga wypełnienia, w polu tym stawia się poziomą kreskę, a w wypadku gdy dane nie są dostępne - umieszcza się zapis „brak danych”.
2. Każdą dostawę ewidencjonuje się na oddzielnej stronie.
3. W ewidencji nie powinno się umieszczać skreśleń ani poprawek dotyczących wpisów. Jeżeli jednak w wyjątkowych okolicznościach dokonanie ich jest niezbędne, zmiany powinny umożliwiać odczytanie skreślonego zapisu. W pozycji „10” umieszcza się wówczas adnotację o dokonaniu zmiany według wzoru: „w pozycji nr... skreślono wyraz/cyfrę ... i wpisano wyraz/cyfrę ...”. Dokonanie zmian funkcjonariusz celny potwierdza swoim podpisem i pieczątką imienną.
§ 6.1. Wpisowi do ewidencji podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, dane dotyczące towaru określonego w postanowieniu ministra właściwego do spraw gospodarki o wszczęciu postępowania antydumpingowego i dopuszczanego do obrotu na polskim obszarze celnym w okresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki we wniosku o prowadzenie ewidencji.
2. Wpisowi do ewidencji nie podlegają dane dotyczące towaru, którego dopuszczenie do obrotu na polskim obszarze celnym, zgodnie z przepisami prawa celnego, jest zwolnione od cła lub nie wymaga udokumentowania.
3. Wpisu do ewidencji dokonuje się niezależnie od ewidencjonowania dokonywanego przez organy celne na podstawie przepisów Kodeksu celnego.
§ 7.1. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden, a każdą kartę oznacza się przez podanie daty postanowienia ministra właściwego do spraw gospodarki o wszczęciu postępowania antydumpingowego oraz numeru i pozycji w Monitorze Polskim, w którym postanowienie to zostało opublikowane, a także rodzaju towaru.
2. Po zakończeniu prowadzenia ewidencji karty ewidencji podlegają zszyciu. Zszycie to opatruje się plombą przy użyciu plombownicy stosowanej w celu plombowania innych ewidencji prowadzonych przez organ celny, a ewidencję opisuje się przez wskazanie liczby pozycji i kart oraz złożenie podpisu przez naczelnika urzędu celnego lub osobę przez niego upoważnioną.
§ 8.Po dokonaniu wpisu do ewidencji, organ celny jest obowiązany powiadomić zgłaszającego o wykonanej czynności przez doręczenie mu dokumentu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 9.Dyrektorzy izb celnych przekazują niezwłocznie kopie ewidencji ministrowi właściwemu do spraw gospodarki po zakończeniu okresu, w którym były prowadzone.
§ 10.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów: w z. W. Ciesielski
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 89, poz. 972, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804, Nr 112, poz. 974, Nr 141, poz. 1178, Nr 169, poz. 1387 i Nr 188, poz. 1572 oraz z 2003 r. Nr 120, poz. 1122.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 18 listopada 2003 r. (poz. 1998)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2