Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-12-04 do 2016-05-10
Wersja archiwalna od 2003-12-04 do 2016-05-10
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 października 2003 r.
w sprawie warunków i trybu wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na morskich statkach handlowych
Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Kontrola przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na statku] Kontrola przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na statku, zwana dalej „kontrolą”, jest wykonywana przez organy inspekcyjne, o których mowa w art. 57a ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych.
§ 2.[Wykonywanie kontroli według przepisów o Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej] Państwowa Inspekcja Pracy i Państwowa Inspekcja Sanitarna wykonują kontrolę na warunkach i w trybie określonych odpowiednio w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
§ 3.[Kontrola wszczęta z urzędu, na podstawie wniosku lub skargi] 1. Kontrola jest wykonywana z urzędu lub na pisemny wniosek pracownika zatrudnionego na morskim statku handlowym, zwanym dalej „statkiem”, albo na podstawie wniosku lub skargi pochodzącej od osoby, która posiada informacje o nieprawidłowościach w zakresie przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na statku.
2. Nie ujawnia się danych osób, o których mowa w ust. 1.
§ 4.[Legitymacja służbowa i pisemne imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli] Pracownik organu inspekcyjnego, zwany dalej „kontrolującym”, wykonuje czynności kontrolne na statku na podstawie legitymacji służbowej i pisemnego imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określającego jednostkę kontrolowaną i podstawę prawną do podjęcia kontroli.
§ 5.[Kontrola podczas pobytu statku w porcie, udostępnienie pomieszczeń] 1. Kontrolę przeprowadza się w czasie pobytu statku w porcie, w sposób niepowodujący opóźnienia wyjścia statku w morze.
2. Kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba, na czas wykonywania kontroli, udostępnia kontrolującemu pomieszczenie służbowe na statku.
§ 6.[Udostępnienie dokumentów, ustalenie stanu faktycznego] 1. Na żądanie kontrolującego kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba udostępnia, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, oryginalne dokumenty i materiały dotyczące ewidencji czasu pracy, pracy w nocy i wypoczynku pracowników oraz dzienne rozkłady czasu pracy na statku.
2. Ustalanie stanu faktycznego może być dokonywane przez kontrolującego również na podstawie ustnych i pisemnych wyjaśnień udzielanych przez pracowników zatrudnionych na statku oraz kapitana statku.
3. Kontrolujący, wykonując na statku czynności kontrolne, ustala, na podstawie dowodów zebranych w toku kontroli, stan faktyczny co do przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników zatrudnionych na statku.
§ 7.[Protokół kontroli] 1. Z przeprowadzonych czynności kontrolnych kontrolujący sporządza protokół, zwany dalej „protokołem kontroli”.
2. Protokół kontroli podpisują kontrolujący oraz kapitan statku lub upoważniona przez niego osoba.
3. Kapitanowi statku lub upoważnionej przez niego osobie, przed podpisaniem protokołu kontroli, przysługuje prawo pisemnego zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń w nim zawartych, w terminie 3 dni od dnia przedstawienia protokołu kontroli, jednak nie później niż przed terminem opuszczenia portu przez kontrolowany statek.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, kontrolujący dokonuje analizy zgłoszonych zastrzeżeń i, w razie stwierdzenia ich zasadności, wprowadza zmiany lub uzupełnienia do protokołu kontroli.
5. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli przez kapitana lub upoważnioną przez niego osobę kontrolujący odnotowuje to w protokole kontroli.
6. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kapitana statku lub upoważnioną przez niego osobę nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole kontroli.
7. Protokół kontroli powinien zawierać pouczenie o możliwości, trybie i terminie odwołania od ustaleń w nim zawartych.
8. Protokół kontroli sporządza się w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi – armator, trzeci – organ administracji morskiej właściwy dla portu macierzystego statku, a czwarty zatrzymuje organ inspekcyjny.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060.