Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-07-03 do 2013-03-19
Wersja archiwalna od 2009-07-03 do 2013-03-19
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 21 października 2003 r.
w sprawie badań lotniczo-lekarskich
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2009 r., Nr 94, poz. 774)
Na podstawie art. 112 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe zasady, warunki i tryb przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich kandydatów na członków personelu lotniczego i członków personelu lotniczego;
2) warunki i tryb:
a) wydawania i przechowywania orzeczeń lekarskich stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego,
b) kontroli przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich i orzekania,
c) kontroli dokumentowania badań lotniczo-lekarskich;
3) częstotliwość badań lotniczo-lekarskich;
4) dodatkowe wymagania kwalifikacyjne lekarzy orzeczników;
5) sposób postępowania z dokumentacją medyczną badań lotniczo-lekarskich oraz wzory stosowanych dokumentów;
6) maksymalne stawki opłat za badania lotniczo-lekarskie;
7) wykaz centrów medycyny lotniczej uprawnionych do wykonywania badań lotniczo-lekarskich.
§ 2.[Badania lotniczo-lekarskie] Badania lotniczo-lekarskie przeprowadzane są w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego i obejmują badania wstępne, okresowe i okolicznościowe.
§ 3.[Badania wstępne] 1. Badania wstępne obejmują ocenę sprawności psychicznej i fizycznej kandydatów ubiegających się o wydanie świadectwa kwalifikacji lub licencji członka personelu lotniczego.
2. Podczas badań wstępnych: kandydata na skoczka spadochronowego oraz ze wskazań lekarskich innych osób podlegających badaniom zgodnie z wymaganiami zdrowotnymi dla Klasy 3 określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 95 ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, wykonuje się badanie oceniające stan odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa.
3. [1] Badania wstępne kandydatów ubiegających się o uprawnienie instruktora szybowcowego lub uprawnienie instruktora balonowego wykonuje się zgodnie z wymaganiami zdrowotnymi dla Klasy 2 określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 2 ustawy, poszerzone o badania psychologiczne.
§ 4.[Badania okresowe] Badania okresowe obejmują ocenę sprawności psychicznej i fizycznej osób posiadających świadectwo kwalifikacji albo licencję członka personelu lotniczego i służą przedłużeniu licencji albo świadectwa kwalifikacji.
§ 5.[Badania okolicznościowe] Badania okolicznościowe obejmują ocenę sprawności psychicznej i fizycznej osób posiadających świadectwo kwalifikacji albo licencję członka personelu lotniczego, które utraciły zdolność do wykonywania czynności lotniczych z powodu pogorszenia stanu zdrowia.
§ 6.[Osoby podlegające badaniom lotniczo-lekarskim] 1. [2] Badaniom lotniczo-lekarskim podlegają członkowie personelu lotniczego oraz kandydaci na członków personelu lotniczego, o których mowa w art. 105 ustawy.
2. Badania lotniczo-lekarskie przeprowadza się po sprawdzeniu tożsamości osoby badanej.
§ 7.[Podmioty uprawnione do przeprowadzenia badań lotniczo-lekarskich] Badania lotniczo-lekarskie osób, o których mowa w § 6 ust. 1, przeprowadzają podmioty, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy, zwane dalej „podmiotem uprawnionym”, na wniosek osoby zainteresowanej, pracodawcy lub lekarza orzecznika.
§ 8.[Przeprowadzenie badań] [3] 1. Badania lotniczo-lekarskie przeprowadza się zgodnie z wymaganiami w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 95 ust. 5 i art. 104 ust. 2 ustawy, określonymi dla Klasy 1, 2 i 3.
2. Badanie w komorze niskich ciśnień przeprowadza się w stosunku do kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego wykonujących czynności lotnicze na wysokości powyżej 4 000 m n.p.m. w kabinach niehermetyzowanych.
3. W przypadku gdy przeprowadzone badania wymagane dla danej klasy zdrowia nie są wystarczające do wydania orzeczenia lekarskiego, podmiot uprawniony może zlecić wykonanie dodatkowych badań lub konsultacji specjalistycznych.
4. Warunkiem przeprowadzenia badań lub konsultacji specjalistycznych, o których mowa w ust. 3, jest pokrycie ich kosztów w pełnej wysokości.
§ 9.[Wymagania zdrowotne] Badania lotniczo-lekarskie przeprowadza się zgodnie z wymaganiami zdrowotnymi określonymi dla Klasy 1, 2 i 3, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 95 ust. 5 i art. 104 ust. 2 ustawy.
§ 10.[Obowiązek niezwłocznego zasięgnięcia porady lekarza orzecznika] Członek personelu lotniczego obowiązany jest niezwłocznie zasięgnąć porady lekarza orzecznika w celu przeprowadzenia badań okolicznościowych i wykluczenia przeciwwskazań do wykonywania określonych czynności lotniczych w przypadku:
1) pogorszenia się sprawności psychicznej lub fizycznej, w takim stopniu, że może mieć to wpływ na jego zdolność do bezpiecznego wykonywania czynności lotniczych;
2) pobytu w szpitalu;
3) poddania się zabiegowi chirurgicznemu lub badaniu inwazyjnemu;
4) poddania się leczeniu farmakologicznemu;
5) konieczności używania szkieł korekcyjnych;
6) doznania poważnego urazu związanego z ograniczeniem sprawności, uniemożliwiającego wykonywanie czynności członka personelu lotniczego;
7) [4] choroby trwającej 21 dni lub dłużej;
8) ujawnienia ciąży;
9) uczestniczenia w wypadku lotniczym.
§ 11.[Orzeczenie lekarskie] 1. Po przeprowadzeniu badań, o których mowa w § 8, podmiot uprawniony wydaje orzeczenie lekarskie stwierdzające istnienie albo brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego.
2. Orzeczenie lekarskie wystawiane jest w dwóch egzemplarzach; osoba badana otrzymuje pierwszy egzemplarz orzeczenia lekarskiego, co potwierdza własnoręcznym podpisem w dokumentacji medycznej.
3. Opinie wydane przez lekarzy specjalistów i wyniki badań diagnostycznych oraz drugi egzemplarz orzeczenia lekarskiego podmiot uprawniony dołącza do dokumentacji medycznej osoby badanej.
4. Dokumentację medyczną badań lotniczo-lekarskich prowadzi się w sposób i zgodnie z wzorami określonymi w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego (JAR-FCL 3) Licencjonowanie personelu lotniczego (wymagania medyczne) wprowadzonych do stosowania na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy.
5. Dokumentację medyczną badań lotniczo-lekarskich przechowuje się przez okres 20 lat.
6. [5] W sprawach dotyczących sposobu postępowania z dokumentacją medyczną badań lotniczo-lekarskich, w zakresie nieuregulowanym rozporządzeniem, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857, z późn. zm.).
7. Podmiot uprawniony prowadzi ewidencję wydanych orzeczeń lekarskich.
§ 12.[Terminy badań lotniczo-lekarskich] [6] 1. Badania lotniczo-lekarskie w zakresie wymagań zdrowotnych dla Klasy 3 przeprowadza się co:
1) 60 miesięcy – do ukończenia 40. roku życia,
2) 24 miesiące – do ukończenia 50. roku życia,
3) 12 miesięcy – po ukończeniu 50. roku życia
– chyba że orzeczenie lekarskie wskazuje krótszy termin.
2. Badania lotniczo-lekarskie dla kontrolerów ruchu lotniczego w zakresie wymagań zdrowotnych dla Klasy 3 przeprowadza się co:
1) 24 miesiące – do ukończenia 40. roku życia,
2) 12 miesięcy – po ukończeniu 40. roku życia
– chyba że orzeczenie lekarskie wskazuje krótszy termin.
3. Jeżeli osoba zakwalifikowana jako spełniająca wymagania zdrowotne dla Klasy 3 nie podda się okresowym badaniom lekarskim w okresie dwukrotnie dłuższym niż wynika to z częstotliwości badań dla danego wieku, podlega badaniom wstępnym.
§ 13.[Badania lotniczo-lekarskie w zakresie wymagań zdrowotnych dla Klasy 1 i 2] [7] Badania lotniczo-lekarskie w zakresie wymagań zdrowotnych dla Klasy 1 i 2 przeprowadza się w terminach określonych w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego (JAR-FCL 3) Licencjonowanie personelu lotniczego (wymagania medyczne).
§ 14.[Kontrola nad badaniami lekarskimi i orzeczeniami lekarskimi] 1. Kontrolę nad badaniami lekarskimi i orzeczeniami lekarskimi wydanymi na podstawie tych badań sprawuje Naczelny Lekarz Lotnictwa Cywilnego.
2. Naczelny Lekarz Lotnictwa Cywilnego ma prawo wglądu w każdym czasie w dokumentację medyczną oraz ma prawo zlecenia dodatkowych badań lekarskich lub ograniczenia ich zakresu.
§ 15.[Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne lekarzy orzeczników] 1. Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne lekarzy orzeczników obejmują szkolenie z zakresu przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich i wydawania w tym zakresie orzeczeń lekarskich oraz złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne określone w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego (JAR-FCL 3) Licencjonowanie personelu lotniczego (wymagania medyczne), o których mowa w § 11 ust. 4, i jest prowadzone według programu ustalonego przez Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego.
3. Dokumentem potwierdzającym spełnienie przez lekarza dodatkowych wymagań jest zaświadczenie wydane przez podmiot prowadzący szkolenie, o którym mowa w ust. 1, wydane według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.
§ 16.[Maksymalne stawki opłat za badania lotniczo-lekarskie] Ustala się maksymalne stawki opłat za badania lotniczo-lekarskie przeprowadzone w zakresie:
1) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 1 – 600 zł;
2) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 2 – 400 zł;
3) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 3 – 200 zł.
§ 17.[Wykaz centrów medycyny lotniczej uprawnionych do przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich] [8] Ustala się wykaz centrów medycyny lotniczej uprawnionych do przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich:
1) Centrum Medyczne LIM Sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 65/79, Warszawa;
2) Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich Aeroklubu Polskiego – Wojewódzka Przychodnia Sportowo-Lekarska, ul. H. Sienkiewicza 108/110, Wrocław;
3) Centrum Medycyny Lotniczej Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej, ul. Krasińskiego 54, Warszawa;
4) Filia nr 11 Zakład Opieki Zdrowotnej „MEDICOVER” Sp. z o.o., ul. 17-go Stycznia 39, Warszawa.
§ 17a.[Stosowanie przepisów międzynarodowych] [9] W sprawach dotyczących przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich i wydawania orzeczeń lekarskich, a nieuregulowanych w niniejszym rozporządzeniu, stosuje się odpowiednio przepisy Załącznika 1 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.) oraz europejskie wymagania bezpieczeństwa lotniczego (JAR-FCL 3) Licencjonowanie personelu lotniczego (wymagania medyczne).
§ 18.[Ważność orzeczeń lekarskich stwierdzających istnienie lub brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego] Orzeczenia lekarskie stwierdzające istnienie lub brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§ 19.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382, 1383 i 1384 i Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 124, poz. 1151 i 1152 i Nr 171, poz. 1663.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 691, Nr 152, poz. 1266 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 845.
Załącznik do rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 21 października
2003 r (poz. 1829)
[1] § 3 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.
[2] § 6 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.
[3] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.
[4] § 10 pkt 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.
[5] § 11 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.
[6] § 12 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.
[7] § 13 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.
[8] § 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.
[9] § 17a dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz.U. Nr 94, poz. 774). Zmiana weszła w życie 3 lipca 2009 r.