Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-02-22 do 2020-10-02
Wersja archiwalna od 2007-02-22 do 2020-10-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 września 2003 r.
w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2007 r., Nr 18, poz. 111) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres przedmiotowy] Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób wykonywania kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego, a także stosowane przy tym dokumenty i ich wzory.
§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) jednostce kontrolowanej – rozumie się przez to podmioty, o których mowa w art. 27 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
2) kierowniku jednostki kontrolowanej – rozumie się przez to odpowiednio kierownika jednostki kontrolowanej lub osobę, o której mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
3) Urzędzie – rozumie się przez to Urząd Lotnictwa Cywilnego;
4) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
§ 3.[Okresowa lub doraźna kontrola przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego] 1. Kontrola przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego, zwana dalej „kontrolą”, jest przeprowadzana jako kontrola okresowa albo kontrola doraźna.
2. Kontrola okresowa może być wykonywana jako kontrola:
1) kompleksowa – obejmująca całokształt działalności jednostki kontrolowanej;
2) problemowa – obejmująca wybrane zagadnienia z działalności jednostki kontrolowanej;
3) sprawdzająca – mająca na celu zbadanie wykonania zaleceń kontroli.
3. Kontrola doraźna ma charakter interwencyjny.
§ 4.[Okresowy plan kontroli] 1. Kontrolę okresową przeprowadza się zgodnie z okresowym planem kontroli, sporządzanym przez Prezesa Urzędu.
2. Okresowy plan kontroli określa:
1) okres, na jaki sporządzany jest plan kontroli;
2) rodzaje kontroli, jakie mają być przeprowadzane w okresie objętym planem kontroli;
3) dane identyfikacyjne jednostek, które mają być kontrolowane;
4) przewidziany przedmiot kontroli, ich miejsce oraz terminy ich przeprowadzania.
§ 5.[Program kontroli] 1. Kontrolę przeprowadza się na podstawie programu kontroli, sporządzanego przez Prezesa Urzędu, chyba że programy te określają przepisy międzynarodowe.
2. Program kontroli określa:
1) rodzaj kontroli;
2) dane identyfikacyjne jednostki kontrolowanej;
3) przedmiot kontroli;
4) miejsce kontroli;
5) termin kontroli;
6) imię, nazwisko oraz stanowisko służbowe osoby kontrolującej lub osób wchodzących w skład zespołu kontrolnego, ze wskazaniem osoby pełniącej funkcję przewodniczącego zespołu kontrolnego;
7) założenia organizacyjne dotyczące przeprowadzenia kontroli.
3. Przy ustalaniu programu kontroli uwzględnia się w szczególności:
1) wyniki wcześniej przeprowadzonych kontroli;
2) wyniki badań i analiz określonych problemów oraz skarg i wniosków;
3) czynniki ryzyka wynikające z charakteru działalności jednostki kontrolowanej;
4) zakres działania jednostki kontrolowanej.
§ 6.[Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli] [1] 1. Dokumentem upoważniającym do przeprowadzenia kontroli jest legitymacja służbowa pracownika Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz właściwe upoważnienie.
2. Określa się następujące upoważnienia do przeprowadzenia kontroli:
1) upoważnienie do kontrolowania polskich statków powietrznych, personelu lotniczego i pokładowego w kraju i za granicą oraz obcych statków powietrznych i ich załóg, w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także inspekcji polskich organizacji lotniczych;
2) upoważnienie do kontrolowania polskich statków powietrznych w kraju i za granicą oraz obcych statków powietrznych w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inspekcji polskich organizacji lotniczych zajmujących się projektowaniem, produkcją i techniczną obsługą sprzętu lotniczego;
3) upoważnienie do prowadzenia kontroli polskich cywilnych lotnisk i lądowisk, lotnisk państwowych współużytkowanych przez lotnictwo cywilne oraz zarządzających tymi lotniskami i lądowiskami w zakresie dotyczącym lotnictwa cywilnego;
4) upoważnienie do prowadzenia kontroli w zakresie ochrony przeciwepidemicznej granicy państwa i statków powietrznych w kraju i za granicą oraz obcych statków powietrznych w czasie ich przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, personelu lotniczego i pokładowego w kraju oraz polskiego za granicą, kontroli przestrzegania procedur ratownictwa medycznego w obrębie lotniska;
5) upoważnienie do prowadzenia kontroli w zakresie ochrony i ułatwień w lotnictwie cywilnym, polskich cywilnych lotnisk i lądowisk, lotnisk państwowych współużytkowanych przez lotnictwo cywilne oraz zarządzających tymi lotniskami i lądowiskami w zakresie dotyczącym lotnictwa cywilnego, kontroli przewoźników lotniczych, statków powietrznych w kraju i za granicą oraz obcych statków powietrznych w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, personelu lotniczego i pokładowego w kraju oraz polskiego za granicą, podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zajmujących się projektowaniem, produkcją i techniczną obsługą sprzętu lotniczego;
6) upoważnienie do prowadzenia kontroli w zakresie zarządzania ruchem lotniczym, działalności organów służb ruchu lotniczego, sprawności technicznej lotniczych stałych urządzeń naziemnych i instalacji zabezpieczających ruch lotniczy, osłony meteorologicznej;
7) upoważnienie do prowadzenia kontroli w zakresie stosowania przepisów dotyczących poszukiwania i ratownictwa lotniczego w służbach i podmiotach lotnictwa cywilnego;
8) upoważnienie do kontrolowania przewoźników lotniczych.
3. Wzór legitymacji służbowej pracownika Urzędu Lotnictwa Cywilnego, o której mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 [2] do rozporządzenia.
4. Wzory upoważnień do przeprowadzenia kontroli, o których mowa w ust. 2, określa załącznik nr 1a [3] do rozporządzenia.
§ 7.[Zawiadomienie o terminie i przedmiocie kontroli] 1. Prezes Urzędu zawiadamia na piśmie, w terminie nie krótszym niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia kontroli, jednostkę kontrolowaną o przewidywanym terminie i przedmiocie kontroli, osobie kontrolującej lub o składzie zespołu kontrolnego.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić w terminie nie krótszym niż 24 godziny przed rozpoczęciem kontroli.
§ 8.[Wyłączenie stosowania przepisów § 7] Przepisów § 7 nie stosuje się w przypadku:
1) podejrzenia wystąpienia stanu zagrożenia bezpieczeństwa lotów;
2) konieczności niezwłocznego sprawdzenia funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność w zakresie lotnictwa cywilnego;
3) konieczności sprawdzenia efektywności funkcjonowania systemów ochrony lotnisk, przewoźników lotniczych i innych podmiotów prowadzących lotniczą działalność gospodarczą;
4) przeprowadzania kontroli doraźnych.
§ 9.[Protokół kontroli] 1. Kontrolujący dokumentuje przebieg kontroli w protokole kontroli okresowej albo w protokole kontroli doraźnej. Wzory protokołów kontroli określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, chyba że wzory te określają przepisy międzynarodowe.
2. Jednostka kontrolowana może zgłosić zastrzeżenia do protokołów kontroli bezpośrednio w tych protokołach lub w odrębnym piśmie złożonym do Prezesa Urzędu w terminie 14 dni od dnia przedłożenia protokołów kontroli do podpisu temu podmiotowi.
3. Prezes Urzędu, w terminie 14 dni od dnia złożenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, informuje na piśmie jednostkę kontrolowaną o uwzględnieniu lub odrzuceniu tych zastrzeżeń, wraz z uzasadnieniem.
§ 10.[Wydanie decyzji określającej zakres naruszenia oraz termin do usunięcia nieprawidłowości] 1. Zabezpieczając zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 5 ustawy statek powietrzny, kontrolujący wydaje w imieniu Prezesa Urzędu decyzję, o której mowa w art. 29 ustawy, określającą zakres naruszenia oraz termin do usunięcia nieprawidłowości; wzór decyzji określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Prezes Urzędu prowadzi ewidencję decyzji, o których mowa w ust. 1.
3. Kontrolujący, po wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 1, powiadamia o tym niezwłocznie, dostarczając kopię decyzji:
1) Prezesa Urzędu, przekazując protokół kontroli, o którym mowa w § 9;
2) organ kontroli ruchu lotniczego oraz zarządzającego lotniskiem – informując jednocześnie o zakazie uruchomienia silników i odlotu zabezpieczonego statku powietrznego do czasu otrzymania decyzji, o której mowa w § 11 ust. 4;
3) użytkownika statku powietrznego;
4) władzę lotniczą państwa użytkownika statku powietrznego i państwa rejestracji tego statku.
§ 11.[Wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na zwolnienie statku powietrznego z zabezpieczenia] 1. Po wykonaniu obowiązków wynikających z decyzji, o której mowa w art. 29 ustawy, przedstawiciel jednostki kontrolowanej składa wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na zwolnienie statku powietrznego z zabezpieczenia.
2. W przypadku braku możliwości wykonania obowiązków wynikających z decyzji, o której mowa w art. 29 ustawy, przedstawiciel jednostki kontrolowanej występuje do Prezesa Urzędu z wnioskiem o wydanie decyzji, o której mowa w art. 50 ust. 1 ustawy.
3. Po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu zarządza przeprowadzenie kontroli sprawdzającej.
4. W przypadku pozytywnego wyniku kontroli sprawdzającej kontrolujący wydaje, w imieniu Prezesa Urzędu, decyzję zezwalającą na zwolnienie statku powietrznego z zabezpieczenia; wzór decyzji określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5. W przypadku negatywnego wyniku kontroli sprawdzającej stosuje się przepisy § 10.
§ 12.[Sposób przeprowadzania czynności kontroli i nadzoru] Czynności kontroli i nadzoru prowadzone są zgodnie ze szczegółowymi wytycznymi i instrukcjami ogłaszanymi w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§ 13.[Osoby wykonujące czynności kontroli i nadzoru] Czynności kontroli i nadzoru wykonują pracownicy Urzędu, którzy posiadają kwalifikacje fachowe, umiejętności, praktykę i, jeżeli wymagają tego przepisy odrębne – uprawnienia zawodowe w określonej specjalności właściwe dla podejmowanych czynności.
§ 14.[Stosowanie przepisów rozporządzenia oraz dokumenty przedstawiane przed podjęciem czynności nadzoru lub kontroli] 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do czynności kontroli i nadzoru przeprowadzanych przez organy, wyspecjalizowane jednostki organizacyjne oraz osoby, o których mowa w art. 22 ust. 3 ustawy.
2. Przed podjęciem czynności nadzoru lub kontroli, o których mowa w ust. 1, kontrolujący przedstawia:
1) dokument stwierdzający tożsamość;
2) upoważnienie wydane przez organy, jednostki lub Prezesa Urzędu do wykonywania podejmowanych czynności nadzoru lub kontroli.
§ 15.[Ważność dotychczas wydanych legitymacji służbowych oraz upoważnień] 1. Legitymacje służbowe uprawniające do kontroli wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
2. Dotychczas wydane upoważnienia do czynności kontroli i nadzoru zachowują ważność do czasu wydania nowych upoważnień, jednak nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 16.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 2 września 2003 r. (poz. 1640)
Załącznik nr 1
WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ PRACOWNIKA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
Załącznik nr 1a
Załącznik nr 2
WZORY PROTOKOŁÓW KONTROLI
Załącznik nr 3
WZÓR DECYZJI O ZAKRESIE NARUSZENIA PRZEPISÓW I DECYZJI ORAZ TERMINIE USUNIĘCIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI
Załącznik nr 4
WZÓR DECYZJI O ZWOLNIENIU STATKU POWIETRZNEGO Z ZABEZPIECZENIA
[1] § 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 16 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego (Dz.U. Nr 18, poz. 111). Zmiana weszła w życie 22 lutego 2007 r.
[2] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 16 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego (Dz.U. Nr 18, poz. 111). Zmiana weszła w życie 22 lutego 2007 r.
[3] Załącznik nr 1a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 16 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego (Dz.U. Nr 18, poz. 111). Zmiana weszła w życie 22 lutego 2007 r.