Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-09-01 do 2012-09-01
Wersja archiwalna od 2003-09-01 do 2012-09-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ l SPORTU
z dnia 30 lipca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego (Dz. U. Nr 50, poz. 451) wprowadza się następuje zmiany:
1) w § 1 w ust. 1 dodaje się pkt 15 w brzmieniu:
„15) rzemiosło artystyczne i użytkowe w metalu.”;
2) w załączniku do rozporządzenia po części dotyczącej profilu „zarządzanie informacją” dodaje się część dotyczącą profilu „rzemiosło artystyczne i użytkowe w metalu” w brzmieniu:
„PROFIL - RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE l UŻYTKOWE W METALU
Blok tematyczny:
PODSTAWY MATERIAŁOZNAWSTWA I TECHNOLOGII WYTWARZANIA WYROBÓW
Cele edukacyjne
1. Kształtowanie zainteresowań ogólnozawodowych związanych z profilem.
2. Wyposażenie uczniów w podstawową wiedzę z zakresu materiałoznawstwa i technologii.
3. Kształtowanie podstawowych umiejętności dotyczących obróbki metalu i innych materiałów.
4. Kształtowanie umiejętności korzystania z doświadczeń oraz tradycji rzemiosła artystycznego i sztuki.
5. Przygotowanie uczniów do korzystania z materiałów źródłowych.
Zadania szkoły
1. Zapewnienie warunków materialnych i technicznych do kształtowania umiejętności ogólnozawodowych.
2. Zapewnienie warunków do korzystania z różnych źródeł informacji technicznej.
3. Gromadzenie i udostępnianie literatury, materiałów i środków dydaktycznych.
4. Organizowanie procesu kształcenia sprzyjającego działaniom eksperymentalnym i innowacyjnym.
5. Współpraca z pracodawcami i innymi podmiotami związanymi z wytwarzaniem wyrobów artystycznych i użytkowych.
Treści nauczania
1. Właściwości oraz zastosowanie surowców i materiałów.
2. Tradycyjne i współczesne technologie wytwarzania.
3. Narzędzia, maszyny i urządzenia.
4. Bezpieczeństwo i higiena pracy.
5. Planowanie i organizacja pracy.
6. Zakres prac rzemiosła artystycznego i użytkowego.
7. Naprawa i renowacja wyrobów.
8. Normalizacja.
Osiągnięcia
1. Rozpoznanie, ocena jakości, określanie zastosowania surowców i materiałów.
2. Dobieranie materiałów, narzędzi, maszyn i urządzeń do procesu wytwarzania wyrobów.
3. Wykorzystywanie tradycyjnych i współczesnych technologii oraz technik wytwarzania wyrobów.
4. Dobieranie metod oraz technik naprawy i renowacji wyrobów.
5. Przestrzeganie zasad bezpiecznej pracy.
6. Korzystanie z norm, literatury technicznej i innych źródeł informacji.
Blok tematyczny:
PODSTAWY PROJEKTOWANIA I WYTWARZANIA WYROBÓW
Cele edukacyjne
1. Kształtowanie aktywności twórczej i umiejętności plastycznych.
2. Kształtowanie umiejętności korzystania z osiągnięć wzornictwa tradycyjnego i współczesnego.
3. Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności dotyczące procesu projektowania.
4. Kształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami.
5. Przygotowanie uczniów do wykonywania zadań wytwórczych.
6. Kształtowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.
7. Kształtowanie umiejętności wytwarzania wyrobów typowych dla rzemiosła artystycznego i użytkowego.
Zadania szkoły
1. Organizowanie procesu kształcenia w sposób umożliwiający projektowanie i wytwarzanie wyrobów typowych dla rzemiosła artystycznego i użytkowego.
2. Gromadzenie i udostępnianie literatury, wydawnictw krajowych i zagranicznych.
3. Zapewnienie warunków do kształtowania umiejętności projektowania i wytwarzania.
4. Zapewnienie warunków do bezpiecznej pracy uczniów.
5. Współpraca z ośrodkami projektującymi i wytwarzającymi wyroby artystyczne i użytkowe, twórcami oraz instytucjami kultury prowadzącymi działalność wystawienniczą.
Treści nauczania
1. Historia oraz tradycje rzemiosła artystycznego i użytkowego.
2. Organizacja i wyposażenie stanowisk projektowania.
3. Środki wyrazu artystycznego.
4. Zasady kompozycji, ornamentyka i techniki zdobnicze.
5. Zależność formy od funkcji, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu.
6. Dokumentacja projektowa i realizacyjna.
7. Organizacja i wyposażenie stanowisk wytwórczych.
8. Funkcjonalność wytwarzanych form, ergonomia i bezpieczeństwo.
9. Techniki łączenia różnych materiałów.
10. Programy i techniki komputerowe wspierające projektowanie i wytwarzanie wyrobów.
11. Prawa autorskie. Ochrona dóbr kultury. Etyka zawodowa.
Osiągnięcia
1. Posługiwanie się terminologią dotyczącą procesu projektowania i wytwarzania.
2. Projektowanie wyrobów z zastosowaniem metod tradycyjnych i technik komputerowych.
3. Czytanie i sporządzanie dokumentacji rysunkowej.
4. Posługiwanie się narzędziami, użytkowanie maszyn i urządzeń.
5. Dobieranie technologii wytwarzania wyrobów.
6. Wykonywanie wyrobów charakterystycznych dla profilu.
7. Wykonywanie prostych napraw i renowacji wyrobów.”.
§ 2.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2003 r.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu: K. Łybacka
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176 i Nr 137, poz. 1304.