Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2003 nr 132 poz. 1227
Wersja archiwalna od 2006-08-24 do 2009-09-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2003 nr 132 poz. 1227
Wersja archiwalna od 2006-08-24 do 2009-09-08
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Rozporządzenie zostało uchylone na podstawie art. 70 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97) oraz zastąpione przez rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 listopada 2009 r. w sprawie wzorów upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołów kontroli stosowanych więcej …

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)

z dnia 12 czerwca 2003 r.

w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2006 r., Nr 142, poz. 1021)  

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 63, poz. 636 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 155, poz. 1286 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Rozporządzenie określa:

1) zasady przeprowadzania kontroli przez upoważnionych pracowników urzędów miar, zwanych dalej „kontrolującymi”, oraz zakres i tryb przeprowadzania kontroli, w tym zakres i tryb udostępniania przyrządów pomiarowych oraz dokumentacji związanej z tymi przyrządami;

2) [1] wzory upoważnień do kontroli, legitymacji oraz protokołu kontroli;

3) [2] zakres współdziałania organów administracji miar z jednostkami administracji publicznej podczas kontroli nad wykonywaniem przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach, zwanej dalej „ustawą”, oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409 oraz z 2004 r. Nr 49, poz. 465, Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808), zwanej dalej „ustawą o towarach paczkowanych”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.1. [3] Zakres kontroli wykonywanej przez organy administracji miar przy sprawowaniu nadzoru nad wykonywaniem przepisów ustawy oraz ustawy o towarach paczkowanych obejmuje:

1) przestrzeganie obowiązku stosowania legalnych jednostek miar podczas użytkowania przyrządów pomiarowych, wykonywania pomiarów i wyrażania wartości wielkości fizycznych w gospodarce, ochronie zdrowia i bezpieczeństwa publicznego oraz przy czynnościach o charakterze administracyjnym;

2) sprawdzanie spełniania wymagań przez przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej wprowadzone do obrotu lub użytkowania, stosowane albo przechowywane w stanie gotowości do użycia, w dziedzinach, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy;

3) sprawdzanie posiadania przez podmioty wprowadzające przyrządy pomiarowe do obrotu lub użytkowania oraz przez użytkowników przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej ważnych dowodów tej kontroli;

4) przestrzeganie spełniania warunków właściwego stosowania przyrządów pomiarowych podlegających prawnej kontroli metrologicznej;

5) przestrzeganie obowiązku posiadania udzielonych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar upoważnień do legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej przyrządów pomiarowych, zwanych dalej „upoważnieniami”, oraz wydanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie napraw lub instalacji oraz sprawdzania urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym – tachografów samochodowych, zwanych dalej „zezwoleniami”;

6) spełnianie obowiązku utrzymywania i udostępniania państwowych wzorców jednostek miar przez jednostki organizacyjne i laboratoria spoza administracji miar, będące właścicielami tych wzorców;

7) spełnianie warunków niezbędnych do wykonywania czynności na podstawie udzielonych upoważnień i zezwoleń;

8) przestrzeganie wymagań dotyczących paczkowania produktów i produkcji butelek miarowych.

2. W toku kontroli kontrolowany udostępnia na żądanie kontrolującego, na czas niezbędny do przeprowadzenia kontroli:

1) przyrządy pomiarowe w sposób umożliwiający:

a) dokonanie oględzin zewnętrznych,

b) sprawdzenie właściwości metrologicznych,

c) sprawdzenie warunków właściwego stosowania,

2) dokumenty związane z przyrządami pomiarowymi – w zakresie określonym w ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[4] Przeprowadzenie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie przedmiotu kontroli, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanego pod względem przestrzegania przepisów ustawy i ustawy o towarach paczkowanych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.Kontrolujący w trakcie kontroli posługują się wydanymi przez organ administracji miar legitymacjami, których wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[5] 1. Kontrola przedsiębiorców wprowadzających do obrotu przyrządy pomiarowe lub posiadających upoważnienia lub zezwolenia albo wykonujących działalność bez takich upoważnień lub zezwoleń, oraz paczkujących i producentów butelek miarowych przeprowadzana jest na podstawie pisemnego, imiennego upoważnienia, którego wzór określa załącznik nr 2 [6] do rozporządzenia.

2. Kontrola użytkowników przyrządów pomiarowych, będących osobami fizycznymi, prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1–4, przeprowadzana jest na podstawie pisemnego, imiennego upoważnienia, którego wzór określa załącznik nr 2a [7] do rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. Kontrolujący przeprowadzają kontrole w zespołach liczących co najmniej dwie osoby.

2. Organ administracji miar zarządzający kontrole ustala skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, oraz wyznacza przewodniczącego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego roszczeń, praw lub obowiązków albo roszczeń, praw i obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

2. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia przez organ administracji miar zarządzający kontrolę innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.

3. O wyłączeniu, z urzędu lub na wniosek kontrolowanego lub kontrolującego, decyduje organ administracji miar zarządzający kontrolę, który może wyznaczyć inną osobę w celu przeprowadzenia dalszych czynności kontrolnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[8] Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli:

1) okazują kontrolowanemu legitymację upoważniającą do wykonywania czynności kontrolnych;

2) doręczają upoważnienie, o którym mowa w § 5 ust. 1, albo okazują upoważnienie, o którym mowa w § 5 ust. 2;

3) zapoznają kontrolowanego z jego prawami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. [9] Czynności kontrolne mogą być przeprowadzane:

1) w miejscach, w których powinny lub mogą być stosowane lub przechowywane w stanie gotowości do użycia przyrządy pomiarowe podlegające prawnej kontroli metrologicznej;

2) na terenie nieruchomości lub pomieszczeń, w których:

a) znajdują się wzorce jednostek miar lub dokumenty dotyczące tych wzorców,

b) jest wykonywana działalność w zakresie objętym upoważnieniami lub zezwoleniami,

c) prowadzona jest działalność w zakresie paczkowania produktów i produkcji butelek miarowych.

2. Kontrole przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących u kontrolowanego.

3. Po uzgodnieniu z kontrolowanym dopuszcza się kontynuowanie czynności kontrolnych poza godzinami pracy obowiązującymi u kontrolowanego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.1. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.

2. [10] Kontrole w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1–4, przeprowadza się w obecności użytkownika przyrządu pomiarowego bądź osoby przez niego upoważnionej.

3. [11] Kontrole w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 5–8, przeprowadza się w obecności przedsiębiorcy, kierownika jednostki organizacyjnej albo laboratorium, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, lub osób przez nich pisemnie upoważnionych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.W trakcie wykonywania czynności kontrolnych kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązującym u kontrolowanego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.1. Kontrolowany jest obowiązany do zapewnienia kontrolującym warunków niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w szczególności do:

1) udzielania wszelkich niezbędnych wyjaśnień;

2) udostępniania na żądanie kontrolujących innych niż określone w § 2 ust. 2 pkt 2 dokumentów oraz materiałów przewidzianych zakresem kontroli;

3) sporządzania uwierzytelnionych odpisów lub wyciągów z udostępnianych dokumentów;

4) zapewnienia nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolujących przyrządów pomiarowych pozostawionych na przechowanie u kontrolowanego.

2. Kontrolujący są uprawnieni do wstępu na teren nieruchomości lub pomieszczeń, o których mowa w § 9 ust. 1, bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlegają rewizji osobistej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.Kontrolujący dokonują ustaleń na podstawie zebranych w trakcie kontroli informacji i wyjaśnień uzyskanych od kontrolowanego i jego pracowników oraz dowodów, w szczególności dokumentów i zabezpieczonych przyrządów pomiarowych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.1. W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia, że:

1) [12] przyrząd pomiarowy podlegający prawnej kontroli metrologicznej nie spełnia wymagań, w szczególności błędy przyrządu pomiarowego przekraczają granice błędów granicznych dopuszczalnych,

2) przyrząd pomiarowy stosowany jest w warunkach innych niż warunki jego właściwego stosowania,

3) [13] dowody legalizacji poświadczające dokonanie legalizacji pierwotnej lub legalizacji ponownej zostały wydane przez podmioty nieposiadające upoważnień albo zostały zniszczone lub uszkodzone

– kontrolujący mogą zastosować zabezpieczenie przyrządu pomiarowego w celu zachowania go w niezmienionym stanie.

1a. [14] Zastosowanie zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 1, powoduje wyłączenie przyrządu pomiarowego ze stosowania.

2. Zabezpieczenia przyrządów pomiarowych i innych dowodów dokonuje się poprzez:

1) nałożenie osłon lub pieczęci;

2) przechowywanie za pokwitowaniem u kontrolowanego w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu;

3) zabranie za pokwitowaniem do urzędu miar.

3. [15] Zabezpieczenia, o którym mowa w ust. 2, dokonuje się na czas niezbędny do: przeprowadzenia czynności mających na celu ustalenie i wyjaśnienie okoliczności sprawy będącej przedmiotem kontroli albo usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w czasie kontroli, nie dłużej jednak niż na okres 2 miesięcy.

4. W przypadku zastosowania przez kontrolujących zabezpieczeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący sporządzają notatkę z dokładnym opisem zastosowanych zabezpieczeń, która stanowi załącznik do protokołu kontroli, o którym mowa w § 15 ust. 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.1. Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący dokumentują w protokole kontroli, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

2. Protokół kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany.

3. Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany.

4. W razie odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący powinien uczynić adnotację w tej sprawie w protokole kontroli.

5. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu kontroli przez kontrolujących i nie wstrzymuje realizacji ustaleń kontroli.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.1. Organ administracji miar zarządzający kontrolę, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, których nie usunięto w trakcie kontroli, sporządza zalecenia pokontrolne, które przekazuje kontrolowanemu.

2. Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.1. Kontrolowany, w terminie 7 dni od daty otrzymania zaleceń pokontrolnych, może złożyć umotywowane zastrzeżenia do organu administracji miar zarządzającego kontrolę od zawartych w zaleceniach pokontrolnych ocen, uwag i wniosków.

2. Organ administracji miar zarządzający kontrolę rozpatruje zastrzeżenia w terminie 14 dni od daty ich otrzymania i zajmuje stanowisko w tej sprawie.

3. Stanowisko organu administracji miar zarządzającego kontrolę jest ostateczne i wraz z uzasadnieniem jest doręczane kontrolowanemu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.1. Kontrolowany jest zobowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania organu administracji miar zarządzającego kontrolę o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia działań mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

2. W przypadku złożenia przez kontrolowanego zastrzeżeń, bieg terminu, o którym mowa w ust. 1, ulega zawieszeniu do czasu doręczenia stanowiska, o którym mowa w § 17 ust. 3.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.Organy administracji miar współdziałają z jednostkami administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, w zakresie:

1) wymiany wiedzy fachowej;

2) wymiany informacji o praktykach naruszania przepisów ustawy;

3) wymiany informacji o inicjatywach i działaniach prewencyjnych dotyczących przestrzegania przepisów ustawy,

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.1. Organy administracji miar i jednostki administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, mogą, na podstawie porozumienia, organizować wspólne kontrole i udzielać sobie doraźnej pomocy w toku kontroli.

2. Organy administracji miar i jednostki administracji publicznej, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, mogą przekazywać sobie wzajemnie informacje o przyrządach pomiarowych niespełniających przepisów ustawy, ujawnianych w wyniku kontroli lub uzyskanych w inny sposób, które mogą być przydatne tym organom i jednostkom w zakresie ich działania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 12 czerwca 2003 r. (poz. 1227)

Załącznik nr 1

WZÓR LEGITYMACJI

infoRgrafika

Załącznik nr 2

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 2a

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO KONTROLI UŻYTKOWNIKÓW PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik nr 3

WZÓR PROTOKOŁU KONTROLI

infoRgrafika

infoRgrafika

[1] § 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[2] § 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[3] § 2 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[4] § 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[5] § 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[6] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[7] Załącznik nr 2a dodany przez § 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[8] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[9] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[10] § 10 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[11] § 10 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[12] § 14 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[13] § 14 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[14] § 14 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

[15] § 14 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 lit. c) rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 lipca 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania kontroli przez pracowników urzędów miar (Dz.U. Nr 142, poz. 1021). Zmiana weszła w życie 24 sierpnia 2006 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00