Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-11-03 do 2020-10-02
Wersja archiwalna od 2017-11-03 do 2020-10-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 25 czerwca 2003 r.
w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2017 r., poz. 1942) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 92 pkt 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. [Zakres regulacji] 1. Rozporządzenie określa warunki, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska ze względu na bezpieczeństwo ruchu statków powietrznych.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do radiowych i radarowych lotniczych urządzeń naziemnych stanowiących pomoce dla nawigacji.
§ 2.[Powierzchnie ograniczające] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o powierzchniach ograniczających, należy przez to rozumieć obszar terenu pozostający w zasięgu powierzchni ustalających dopuszczalne gabaryty zabudowy i obiektów naturalnych.
§ 3.[Wymiary obiektu budowlanego] 1. Określone w rozporządzeniu wymiary obiektu budowlanego obejmują także umieszczone na nim urządzenia, w szczególności anteny, reklamy, a w przypadku dróg lub linii kolejowych – również ich skrajnie.
2. [1] Wymiary obiektów budowlanych, o których mowa w ust. 1, nie mogą naruszać wyznaczonych powierzchni ograniczających.
§ 4.[2] (uchylony).
§ 5.[Powierzchnie ograniczające nakładające się jedna nad drugą] W przypadku powierzchni ograniczających nakładających się jedna nad drugą, za obowiązującą przyjmuje się powierzchnię położoną niżej.
§ 6.[Organy uprawnione do udzielenia zgody na odstąpienie od określonych w rozporządzeniu wymogów dotyczących powierzchni ograniczających] Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej „Prezesem”, w przypadku lotniska lotnictwa cywilnego, albo organ nadzoru nad lotnictwem wojskowym, w przypadku lotniska lotnictwa państwowego lub lotniska lotnictwa państwowego użytkowanego przez lotnictwo cywilne, może, w przypadkach niepowodujących powstania zagrożenia dla bezpieczeństwa statków powietrznych, udzielić zgody na odstąpienie od określonych w rozporządzeniu wymogów dotyczących powierzchni ograniczających.
§ 7.[Obiekty budowlane usytuowane na terenach powierzchni ograniczających] 1. Obiekty budowlane usytuowane na terenach powierzchni ograniczających nie mogą powodować powstania nowej lub powiększenia istniejącej przeszkody lotniczej, pozostającej w cieniu przeszkody już istniejącej.
2. Organ, o którym mowa w § 6, może udzielić zgody na powstanie nowej lub powiększenie istniejącej przeszkody lotniczej, pozostającej w cieniu przeszkody już istniejącej, jeżeli nie spowoduje to powstania zagrożenia dla bezpieczeństwa statków powietrznych.
§ 8.[Przeszkody lotnicze usytuowane w otoczeniu lotniska] [3] Przez przeszkody lotnicze, usytuowane w otoczeniu lotniska, rozumie się sztuczne lub naturalne obiekty naziemne albo ich części lub skrajnie tras komunikacyjnych, o wysokościach przekraczających powierzchnie ograniczające.
§ 9.[Przeszkoda pozostająca w cieniu przeszkody usytuowanej w otoczeniu lotniska dla samolotów] Przez przeszkodę pozostającą w cieniu przeszkody usytuowanej w otoczeniu lotniska dla samolotów rozumie się obiekt, którego wierzchołek nie przekracza:
1) w strefie podejścia lub wznoszenia:
a) wycinka płaszczyzny poziomej, przechodzącej przez wierzchołek przeszkody istniejącej i rozciągającej się w kierunku od lotniska,
b) wycinka płaszczyzny, o nachyleniu 10%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej, w kierunku lotniska;
2) w granicach powierzchni stożkowej lub powierzchni poziomej wewnętrznej – powierzchni stożkowej lub złożonej, o nachyleniu 20%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej.
§ 10.[Przeszkoda pozostająca w cieniu przeszkody usytuowanej w otoczeniu lotniska dla śmigłowców] Przez przeszkodę pozostającą w cieniu przeszkody usytuowanej w otoczeniu lotniska dla śmigłowców rozumie się obiekt, którego wierzchołek nie przekracza:
1) w strefie podejścia lub wznoszenia:
a) wycinka płaszczyzny poziomej, przechodzącej przez wierzchołek przeszkody istniejącej i rozciągającej się w kierunku od lotniska,
b) wycinka płaszczyzny, o nachyleniu 30%, wyprowadzonej w dół z wierzchołka przeszkody istniejącej, w kierunku lotniska;
2) w granicach powierzchni stożkowej lub powierzchni poziomej wewnętrznej – powierzchni stożkowej lub złożonej, o nachyleniu 30%, wyprowadzonej w dół, z wierzchołka przeszkody istniejącej.
Rozdział 2
Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa cywilnego dla samolotów
§ 11. [Definicje] Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) kodzie referencyjnym lotniska (drogi startowej) – należy przez to rozumieć symbol złożony z cyfry i litery, stanowiący podstawę do ustalania głównych parametrów pola manewrowego lotniska lotnictwa cywilnego dla samolotów oraz parametrów powierzchni ograniczających wysokości obiektów budowlanych oraz naturalnych w jego otoczeniu; cyfry kodu referencyjnego i odpowiadające im długości dróg startowych w warunkach standardowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2) powierzchni podejścia – należy przez to rozumieć, z zastrzeżeniem § 14 ust. 2, nachyloną płaszczyznę lub układ powierzchni przed progiem, wyznaczone przez:
a) krawędź dolną o określonej długości, położoną poziomo, prostopadle do przedłużenia osi drogi startowej, w ustalonej odległości przed progiem i na wzniesieniu progu w osi drogi startowej,
b) dwie krawędzie wyprowadzone z końców krawędzi dolnej, rozchylone na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do przedłużenia płaszczyzny pionowej przechodzącej przez oś drogi startowej i równoległe do tej osi w części poziomej,
c) krawędź górną, równoległą do krawędzi dolnej, położoną na określonym wzniesieniu;
3) powierzchni poziomej wewnętrznej – należy przez to rozumieć płaszczyznę poziomą, usytuowaną na wysokości 45 m powyżej ustalonego wzniesienia wyjściowego, której krawędź zewnętrzna jest wyznaczona w określonej odległości od jednego lub od kilku punktów odniesienia w tym celu ustalonych, a krawędź wewnętrzną tworzy krawędź przecięcia się jej z powierzchnią przejściową;
4) powierzchni przejściowej – należy przez to rozumieć powierzchnię złożoną, wyprowadzoną pochyło w górę i na zewnątrz od bocznej krawędzi pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów oraz od części krawędzi bocznej powierzchni podejścia, do przecięcia się z powierzchnią poziomą wewnętrzną i wyznaczoną przez:
a) krawędź dolną, rozpoczynającą się w miejscu przecinania się bocznej krawędzi powierzchni podejścia z powierzchnią poziomą wewnętrzną i przebiegającą po bocznej krawędzi powierzchni podejścia, następnie po krawędzi bocznej pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów,
b) krawędź górną, usytuowaną w powierzchni poziomej wewnętrznej;
5) powierzchni stożkowej – należy przez to rozumieć powierzchnię nachyloną w górę i na zewnątrz, wyprowadzoną z zewnętrznej krawędzi powierzchni poziomej wewnętrznej, wyznaczoną przez:
a) krawędź dolną, pokrywającą się z krawędzią zewnętrzną powierzchni poziomej wewnętrznej,
b) krawędź górną, usytuowaną na określonej wysokości powyżej powierzchni poziomej wewnętrznej;
6) powierzchni wznoszenia – należy przez to rozumieć nachyloną płaszczyznę lub każdą inną ustaloną powierzchnię, usytuowaną poza końcem drogi startowej lub zabezpieczeniem wydłużonego startu, wyznaczoną przez:
a) krawędź dolną, poziomą, prostopadłą do osi drogi startowej i położoną albo w określonej odległości poza końcem drogi startowej, albo na końcu zabezpieczenia wydłużonego startu, jeżeli ono istnieje, zależnie od tego, która z tych odległości jest większa,
b) dwie krawędzie wyprowadzone z końców krawędzi dolnej i rozchodzące się na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do toru wznoszenia, do osiągnięcia określonej ostatecznej szerokości, następnie biegnące jako równoległe w pozostałej części powierzchni wznoszenia,
c) krawędź górną poziomą, prostopadłą do określonego toru wznoszenia;
7) punktach odniesienia – należy przez to rozumieć punkty, o których mowa w pkt 3; mogą nimi być:
a) środek geometryczny głównej drogi startowej lub środek pola wzlotów, dla dróg startowych o cyfrze kodu referencyjnego 1 lub 2;
b) punkty przecięcia się czołowych krawędzi drogi startowej z osią tej drogi o cyfrze kodu referencyjnego 3 lub 4;
8) wzniesieniu dowolnego punktu leżącego na krawędzi dolnej – należy przez to rozumieć wzniesienie równe:
a) wzniesieniu powierzchni podejścia w tym punkcie;
b) wzniesieniu w tym punkcie bocznej krawędzi pasa drogi startowej lub zabezpieczenia pola wzlotów;
9) wzniesieniu krawędzi dolnej – należy przez to rozumieć wzniesienie równe:
a) wzniesieniu najwyżej położonego punktu na przedłużeniu osi drogi startowej pomiędzy końcem drogi startowej a krawędzią dolną powierzchni wznoszenia lub
b) wzniesieniu najwyżej położonego punktu na powierzchni terenu, na osi zabezpieczenia wydłużonego startu, jeżeli ono istnieje;
10) wzniesieniu wyjściowym – należy przez to rozumieć wzniesienie, które nie powinno być większe od średniej wartości punktów wzniesienia niwelety drogi startowej, a w przypadku kilku dróg startowych – od średniej wartości punktów wzniesienia głównej drogi startowej lub pola wzlotów;
11) zabezpieczeniu pola wzlotów – należy przez to rozumieć określoną powierzchnię otaczającą pole wzlotów, wolną od przeszkód lotniczych innych niż niezbędne pomoce nawigacyjne, przeznaczoną dla zmniejszenia ryzyka uszkodzenia samolotu, szybowca lub innego statku powietrznego, gdyby w sposób niezamierzony przemieścił się poza to pole.
§ 12.[Powierzchnia wznoszenia, użytkowanie drogi startowej w obu kierunkach] 1. W przypadku użytkowania drogi startowej w obu kierunkach, jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą przyjmuje się powierzchnię podejścia. Obowiązującą powierzchnią wznoszenia jest powierzchnia ograniczająca w przypadku, gdy aktualnie i docelowo nie przewiduje się podejść z przeciwnego kierunku.
2. Nachylenie powierzchni wznoszenia nie może być większe niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
3. Parametry powierzchni wznoszenia w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 13.[Powierzchnie ograniczające dla drogi startowej nieprzyrządowej] Dla drogi startowej nieprzyrządowej wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:
1) powierzchnię stożkową;
2) powierzchnię poziomą wewnętrzną;
3) powierzchnie podejścia;
4) powierzchnie przejściowe.
§ 14.[Lotnisko rozporządzające polem wzlotów nierozdzielonym nawierzchnią sztuczną, o kształcie i rozmiarach umożliwiających wykonywanie operacji na wielu kierunkach] 1. W przypadku lotniska rozporządzającego polem wzlotów nierozdzielonym nawierzchnią sztuczną, o kształcie i rozmiarach umożliwiających wykonywanie operacji na wielu kierunkach, wszystkie te kierunki powinny być, w miarę możliwości, chronione dla lądowań i dla startów.
2. Powierzchnie podejścia i powierzchnie wznoszenia są wyprowadzone od krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, przy czym z punktów przecięcia się odcinków tych krawędzi można wyprowadzać fragmenty powierzchni ograniczających innych niż płaskie, przy zachowaniu określonego ich nachylenia.
3. Wzniesienie dowolnego punktu na dolnej krawędzi powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia jest równe wzniesieniu krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów w tym punkcie.
4. Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5. Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
6. Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 15.[Powierzchnie ograniczające dla dróg startowych przyrządowych z podejściem nieprecyzyjnym] 1. Dla dróg startowych przyrządowych z podejściem nieprecyzyjnym wyznacza się powierzchnie ograniczające, o których mowa w § 13.
2. Poziomy sektor powierzchni podejścia ustala się na większej z następujących wysokości:
1) punktu, w którym powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą położoną na wysokości 150 m nad progiem;
2) punktu, w którym powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą przechodzącą przez wierzchołek obiektu, w stosunku do którego ustala się bezpieczną wysokość przelotu, określoną w przepisach o ruchu lotniczym cywilnych statków powietrznych.
§ 16.[Powierzchnie ograniczające dla dróg startowych przyrządowych z podejściem precyzyjnym] 1. Dla dróg startowych przyrządowych z podejściem precyzyjnym wyznacza się powierzchnie ograniczające, o których mowa w § 13.
2. Poziomy sektor powierzchni podejścia jest ustalony na większym z następujących wzniesień:
1) punktu, w którym nachylona powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą położoną na wysokości 150 m nad progiem;
2) punktu, w którym nachylona powierzchnia podejścia przecina płaszczyznę poziomą, przechodzącą przez wierzchołek obiektu, w stosunku do którego ustala się bezpieczną wysokość przelotu, określoną w przepisach o ruchu lotniczym cywilnych statków powietrznych.
§ 17.[Schematy układów powierzchni ograniczających z drogami startowymi o nawierzchni sztucznej] Schematy układów powierzchni ograniczających, z drogami startowymi o nawierzchni sztucznej, określają załączniki nr 5 i 6 do rozporządzenia.
§ 18.[Ograniczenia wymiarów obiektów budowlanych] Wymiary obiektów budowlanych, o których mowa w § 3 ust. 1, nie mogą być wyższe od poziomu świateł systemu podejścia, w przekroju prostopadłym do osi systemu, w odległości po 60 m z obu stron osi systemu, na całej jego długości i 60 m przed pierwszym światłem tego systemu.
Rozdział 3
Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców
§ 19. [Stosowanie przepisów rozdziału 3 rozporządzenia] Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, usytuowanych na poziomie terenu lub wody oraz na obiektach budowlanych, urządzonych dla podejść nieprzyrządowych lub przyrządowych nieprecyzyjnych.
§ 20.[Definicje] Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) polu wzlotów (polu końcowego podejścia i startu – FATO) – należy przez to rozumieć określoną powierzchnię, nad którą odbywa się końcowa faza manewru podejścia aż do lotu w zawisie lub do przyziemienia i od której rozpoczyna się manewr startu;
2) powierzchni podejścia – należy przez to rozumieć nachyloną płaszczyznę lub układ innych powierzchni, wyprowadzoną w górę od zewnętrznej krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, której oś, z wyjątkiem części krzywoliniowej, leży w płaszczyźnie pionowej przechodzącej przez środek pola wzlotów, i wyznaczoną przez:
a) krawędź dolną, poziomą, pokrywającą się z krawędzią czołowego zabezpieczenia pola wzlotów,
b) dwie krawędzie boczne, wyprowadzone z końców krawędzi dolnej i rozchodzące się pod określonym kątem, na zewnątrz, w stosunku do powierzchni pionowej, przechodzącej przez środek pola wzlotów.
c) krawędź górną, poziomą, prostopadłą do osi powierzchni podejścia, usytuowaną na określonej wysokości powyżej ustalonego w tym celu punktu wzniesienia pola wzlotów,
d) wzniesienie krawędzi dolnej równe wzniesieniu krawędzi pola wzlotów w punkcie, w którym oś powierzchni podejścia styka się z tą krawędzią;
3) powierzchni poziomej wewnętrznej – należy przez to rozumieć poziomą płaszczyznę w kształcie koła, usytuowaną powyżej pola wzlotów i jego sąsiedztwa, przy czym:
a) środek koła, o którym mowa wyżej, znajduje się w środku geometrycznym pola wzlotów,
b) wzniesienie powierzchni poziomej wewnętrznej jest liczone od wzniesienia najniżej położonego punktu pola wzlotów, powiększone o 45 m;
4) powierzchni przejściowej – należy przez to rozumieć powierzchnię złożoną, wznoszącą się na zewnątrz do określonej wysokości lub do powierzchni poziomej wewnętrznej, wyprowadzoną od zabezpieczenia pola wzlotów i od części krawędzi bocznej powierzchni podejścia, wyznaczoną przez:
a) krawędź dolną, rozpoczynającą się w miejscu przecinania się bocznej krawędzi powierzchni podejścia z powierzchnią poziomą wewnętrzną i przebiegającą po bocznej krawędzi powierzchni podejścia do dolnej krawędzi tej powierzchni, następnie po krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów,
b) krawędź górną, położoną na określonej wysokości powyżej ustalonego w tym celu punktu pola wzlotów;
5) powierzchni stożkowej – należy przez to rozumieć powierzchnię nachyloną w górę i na zewnątrz, wyprowadzoną z zewnętrznej krawędzi powierzchni poziomej wewnętrznej i z górnej krawędzi powierzchni przejściowej, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej, wyznaczoną przez:
a) krawędź dolną, pokrywającą się z zewnętrzną krawędzią powierzchni poziomej wewnętrznej lub z górną krawędzią powierzchni przejściowej, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej,
b) krawędź górną, usytuowaną na określonej wysokości nad powierzchnią poziomą wewnętrzną lub nad ustalonym w tym celu punktem pola wzlotów, jeżeli nie ma powierzchni poziomej wewnętrznej;
6) powierzchni wznoszenia – należy przez to rozumieć układ nachylonych powierzchni, z których pierwsza płaska jest wyprowadzona z zewnętrznej krawędzi zabezpieczenia pola wzlotów, a których oś, z wyjątkiem odcinka krzywoliniowego, stanowi przedłużenie osi pola wzlotów i wyznaczonych przez:
a) krawędź dolną pokrywającą się z zewnętrzną krawędzią zabezpieczenia pola wzlotów lub zabezpieczenia wydłużonego startu,
b) dwie krawędzie boczne wyprowadzone z końców krawędzi dolnej, rozchylone na zewnątrz symetrycznie pod określonym kątem w stosunku do przedłużenia płaszczyzny pionowej przechodzącej przez oś pola wzlotów,
c) krawędź górną, poziomą, prostopadłą do osi powierzchni wznoszenia, położoną na określonej wysokości;
7) wzniesieniu krawędzi dolnej – należy przez to rozumieć wzniesienie równe wzniesieniu punktu, w którym płaszczyzna pionowa przechodząca przez oś powierzchni wznoszenia przecina się z krawędzią zabezpieczenia pola wzlotów, a w przypadku istnienia zabezpieczenia wydłużonego startu, równe wzniesieniu punktu najwyżej położonego na gruncie, na osi tego zabezpieczenia;
8) zabezpieczeniu pola wzlotów – należy przez to rozumieć określoną powierzchnię otaczającą pole wzlotów, wolną od przeszkód lotniczych innych niż niezbędne pomoce nawigacyjne, przeznaczoną dla zmniejszenia ryzyka uszkodzenia śmigłowca, gdyby w sposób niezamierzony przemieścił się poza to pole.
§ 21.[Powierzchnie ograniczające lotnisk dla śmigłowców i samolotów w przypadku lotniska lotnictwa cywilnego] W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, usytuowanego na lotnisku lotnictwa cywilnego dla samolotów, uwzględnia się powierzchnie ograniczające obu lotnisk, zwłaszcza jeżeli są one użytkowane jednocześnie.
§ 22.[Powierzchnie ograniczające dla śmigłowców z podejściem nieprzyrządowym] 1. W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, z podejściem nieprzyrządowym, wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:
1) powierzchnię podejścia;
2) powierzchnię wznoszenia;
3) powierzchnie przejściowe.
2. Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§ 23.[Wyznaczenie powierzchni ograniczającej dla śmigłowców z podejściem przyrządowym nieprecyzyjnym] 1. W przypadku lotniska lotnictwa cywilnego dla śmigłowców, z podejściem przyrządowym nieprecyzyjnym, wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:
1) powierzchnię podejścia;
2) powierzchnię wznoszenia;
3) powierzchnie przejściowe;
4) powierzchnię poziomą wewnętrzną;
5) powierzchnię stożkową.
2. Schemat układu powierzchni ograniczających, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§ 24.[Nachylenia powierzchni ograniczających] Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załącznikach nr 9 i 10 do rozporządzenia.
§ 25.[Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych] Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załącznikach nr 9 i 10 do rozporządzenia.
§ 26.[Nachylenie osi w przypadku krzywoliniowego odcinka powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia] 1. W przypadku krzywoliniowego odcinka powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia, nachylenie ich osi równe jest nachyleniu osi odcinka prostoliniowego.
2. Przed osiągnięciem wysokości 45 m powyżej krawędzi dolnej, oś powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia pozostaje prosta.
3. Promień łuku odcinka krzywoliniowego nie może być mniejszy niż 270 m.
§ 27.[Parametry powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia nieprzyrządowej z odcinkiem krzywoliniowym] Parametry powierzchni podejścia i powierzchni wznoszenia nieprzyrządowej, z odcinkiem krzywoliniowym, określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.
§ 28.[Powierzchnia ograniczająca w przypadku użytkowania pola wzlotów w obu kierunkach] 1. W przypadku użytkowania pola wzlotów w obu kierunkach, jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą przyjmuje się powierzchnię podejścia.
2. Powierzchnię wznoszenia uważa się jako obowiązującą powierzchnię ograniczającą tylko w przypadku, gdy aktualnie i docelowo nie przewiduje się podejść z przeciwnego kierunku.
Rozdział 4
Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa państwowego dla samolotów
§ 29. [Stosowanie przepisów rozdziału 4 rozporządzenia] Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa państwowego dla samolotów.
§ 30.[Definicje] 1. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) klasie lotniska dla samolotów (drogi startowej) – należy przez to rozumieć rzymską liczbę charakteryzującą główne parametry drogi startowej i roboczego pasa startowego;
2) czołowym albo bocznym pasie bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć część pasa startowego przylegającą do czołowej albo bocznej krawędzi roboczego pasa startowego, przeznaczoną do zapewnienia bezpieczeństwa w przypadku wykołowania samolotu poza roboczy pas startowy;
3) roboczym pasie startowym – należy przez to rozumieć część pasa startowego przeznaczoną do rozbiegu i oderwania się samolotów przy starcie oraz przyziemienia i dobiegu przy lądowaniu, obejmującą drogę startową o nawierzchni sztucznej lub umocnionej oraz część gruntową;
4) punktach odniesienia – należy przez to rozumieć punkty, o których mowa w § 11 pkt 3; mogą nimi być:
a) środek geometryczny drogi startowej lub roboczego pasa startowego klas IV lub V,
b) punkty przecięcia się czołowych krawędzi drogi startowej (roboczego pasa startowego) z osią tej drogi (roboczego pasa startowego) klas l, II lub III.
2. Klasy lotnisk i odpowiadające im parametry określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.
§ 31.[Nachylenia powierzchni ograniczających] 1. Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 13 do rozporządzenia.
2. Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 13 do rozporządzenia.
§ 32.[Odpowiednie stosowanie przepisów rozdziału 2] Do spraw nieuregulowanych przepisami niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.
Rozdział 5
Powierzchnie ograniczające lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców
§ 33. [Stosowanie przepisów rozdziału 5 rozporządzenia] 1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców.
2. Klasyfikację lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.
§ 34.[Definicje] Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) powierzchni podejścia – należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 2;
2) powierzchni przejściowej – należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 4;
3) powierzchni wznoszenia – należy przez to rozumieć powierzchnię, o której mowa w § 20 pkt 6;
4) klasie lotniska lotnictwa państwowego dla śmigłowców – należy przez to rozumieć rzymską cyfrę charakteryzującą główne elementy lotniska;
5) pasach bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć określone powierzchnie terenu otaczające pole wzlotów;
6) polu startowym – należy przez to rozumieć powierzchnię przystosowaną do startów i lądowań śmigłowców, wraz z pasami bezpieczeństwa.
§ 35.[Powierzchnie ograniczające dla lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców] Dla lotnisk lotnictwa państwowego dla śmigłowców wyznacza się następujące powierzchnie ograniczające:
1) powierzchnię podejścia i powierzchnię wznoszenia;
2) powierzchnię przejściową;
3) powierzchnię poziomą;
4) powierzchnię stożkową.
§ 36.[Nachylenia powierzchni ograniczających] Nachylenia powierzchni ograniczających nie mogą być większe niż określone w załączniku nr 15 do rozporządzenia.
§ 37.[Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych] Parametry powierzchni ograniczających w wymiarach poziomych nie mogą być mniejsze niż określone w załączniku nr 15 do rozporządzenia.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 38. [Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 25 czerwca 2003 r. (poz. 1192)
Załącznik nr 1
DŁUGOŚĆ DROGI STARTOWEJ LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW W WARUNKACH STANDARDOWYCH
Załącznik nr 2
NACHYLENIE POWIERZCHNI WZNOSZENIA LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW
Załącznik nr 3
NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW
Załącznik nr 4
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW BEZ DROGI STARTOWEJ O NAWIERZCHNI SZTUCZNEJ
Załącznik nr 5
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW Z DROGĄ STARTOWĄ O NAWIERZCHNI SZTUCZNEJ
Załącznik nr 6
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA SAMOLOTÓW Z DROGAMI STARTOWYMI O NAWIERZCHNIACH SZTUCZNYCH
Załącznik nr 7
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z PODEJŚCIEM NIEPRZYRZĄDOWYM
Załącznik nr 8
SCHEMAT POWIERZCHNI OGRANICZAJACYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z PODEJŚCIEM PRZYRZĄDOWYM
Załącznik nr 9
NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW
Cechy powierzchni |
| Wznoszenie nieprzyrządowe | Wznoszenie przyrządowe | |
klasa osiągów śmigłowca | ||||
1 | 2 i 3 | |||
dzień | dzień | |||
CZĘŚĆ PIERWSZA |
|
|
|
|
Rozchylenie krawędzi bocznych | [%] | 10 | 10 | 30 |
Długość | [m] | 1 | 245 | 2850 |
Największa szerokość | [m] | 2 | 49 3 73,5 3 | 1800 |
Nachylenie | [%] | 4,5 | 8 | 3,5 |
CZĘŚĆ DRUGA |
|
|
|
|
Rozchylenie krawędzi bocznych | [%] | – | 10 | – |
Długość | [m] | 4 | 1 | 1500 |
Największa szerokość | [m] | 2 | 2 | 1800 |
Nachylenie | [%] | 4,5 | 15 | 3,5 |
CZĘŚĆ TRZECIA |
|
|
|
|
Rozchylenie krawędzi bocznych | [%] | – | – | – |
Długość | [m] | – | 4 | 7640 |
Szerokość | [m] | – | 2 | 1800 |
Nachylenie | [%] | – | 15 | 2 |
|
1 Odległość między krawędzią dolną części pierwszej a miejscem, w którym szerokość powierzchni wznoszenia osiąga wartość 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.
2 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.
3 Dopadanych wartości dodać długość krawędzi dolne/powierzchni wznoszenia.
4 Odległość między krawędzią dolną powierzchni wznoszenia a miejscem, w którym powierzchnia wznoszenia osiąga 150 m powyżej tej krawędzi.
Załącznik nr 10
NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW
Cechy powierzchni |
| Podejście nieprzyrządowe | Podejście przyrządowe |
dzień noc | |||
POWIERZCHNIA PODEJŚCIA |
|
|
|
CZĘŚĆ PIERWSZA |
|
|
|
Rozchylenie krawędzi bocznych | [%] | 10 | 16 |
Długość | [m] | 245 | 2500 |
Nachylenie | [%] | 8 | 33,3 |
CZĘŚĆ DRUGA |
|
|
|
Rozchylenie krawędzi bocznych | [%] | 10 | – |
Długość | [m] | 1 | – |
Największa szerokość | [m] | 2 | . |
Nachylenie | [%] | 12,5 | – |
CZĘŚĆ TRZECIA |
|
| |
Rozchylenie krawędzi bocznych | [%] | – | – |
Długość | [m] | 3 | – |
Szerokość | [m] | 3 3 | – |
Nachylenie | [%] | 15 | – |
POWIERZCHNIA POZIOMA WEWNĘTRZNA |
|
| |
Wysokość | [m] | – | 45 |
Promień | [m] | – | 2000 |
POWIERZCHNIA STOŻKOWA |
|
| |
Nachylenie | [%] | – | 5 |
Wysokość | [m] | – | 55 |
POWIERZCHNIA PRZEJŚCIOWA |
|
| |
Nachylenie | [%] | 50 | 20 |
Wysokość | [m] | 45 | 45 |
|
1 Odległość między krawędzią dolną części pierwszej a miejscem, w którym szerokość powierzchni podejścia osiąga wartość 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.
2 7 średnic wirnika w dzień i 10 średnic wirnika w nocy.
3 Do podanych wartości dodać długość krawędzi dolnej powierzchni wznoszenia.
4 Odległość między krawędzią dolną powierzchni podejścia a miejscem, w którym powierzchnia podejścia osiąga wysokość 150 m powyżej tej krawędzi.
Załącznik nr 11
PARAMETRY POWIERZCHNI PODEJŚCIA I POWIERZCHNI WZNOSZENIA NIEPRZYRZĄDOWEJ LOTNISK LOTNICTWA CYWILNEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW
Cechy powierzchni | Wymagania | |
Zmiana kierunku | [º] | Nie więcej niż o 120 |
Promień łuku osi | Co najmniej 270 | |
[m] | ||
Odległość do początku łuku 1 | a) dla śmigłowców klasy osiągów 1 – co najmniej 305 m, licząc od krawędzi dolnej powierzchni podejścia/wznoszenia, | |
[m] | ||
| b) dla śmigłowców klasy osiągów 2 lub 3 – co najmniej 370 m, licząc od krawędzi pola wzlotów | |
Szerokość początku łuku |
| |
[m] |
| |
– w dzień | Szerokość po krawędzi dolnej, zwiększona o 20% odległości do początku łuku | |
– w nocy | Szerokość po krawędzi dolnej, zwiększona o 30% odległości do początku łuku | |
Szerokość końca łuku |
| |
[m] |
| |
– w dzień | Co najmniej 7 średnic wirnika | |
– w nocy | Co najmniej 10 średnic wirnika | |
|
|
|
1 Minimalna wymagana odległość przed rozpoczęciem łuku po starcie lub po zakończeniu łuku w końcowej fazie podejścia.
Załącznik nr 12
KLASY LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA SAMOLOTÓW
Element pola wzlotów | Klasa lotniska | ||||
I | II | III | IV | V | |
Wymiary roboczego pasa startowego [m]: |
|
|
|
|
|
– długość | ≥ 2500 | 2000 – 2500 | 1300 – 2000 | 900 – 1300 | < 900 |
– szerokość | ≥ 200 | ≥ 150 | ≥ 150 | ≥ 100 | ≥ 100 |
Wymiary drogi startowej [m]: |
|
|
|
|
|
– długość | ≥ 2500 | 2000 – 2500 | 1300 – 2000 | 900 – 1300 | – |
– szerokość | ≥ 60 | ≥ 30 | ≥ 30 | ≥ 30 | – |
Wymiary pasów bezpieczeństwa: |
|
|
|
|
|
– długość czołowych | 400 | 200 – 400 | 200 | 60 | 60 |
– szerokość bocznych | 25 – 50 | 25 – 50 | 25 – 50 | 25 – 50 | – |
Załącznik nr 13
NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA SAMOLOTÓW
Powierzchnie i ich wymiary | Klasa lotniska | ||||
l | II | III | IV | V | |
Powierzchnia stożkowa: |
|
|
|
|
|
– pochylenie [%] | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
– wzniesienie [m] | 105 | 105 | 75 | 75 | 75 |
Powierzchnia pozioma wewnętrzna: |
|
|
|
|
|
– wzniesienie [m] | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 |
– promień [m] | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 | 3000 |
Powierzchnia podejścia: |
|
|
|
|
|
– długość krawędzi wewnętrznej [m] | 300 | 300 | 250 | 250 | 100 |
– odległość od progu [m] | 400 | 200 – 400 | 200 | 60 | 60 |
– rozchylenie, z każdej strony [%] | 26,8 | 26,8 | 26,8 | 26,8 | 26,8 |
– długość pierwszej części [m] | 8000 | 10 500 | 7500 | 5000 | 3000 |
– pochylenie pierwszej części [%] | 1,0 | 1,4 | 2,0 | 2,5 | 3,3 |
– długość drugiej części [m] | 3500 | – | – | – | – |
– pochylenie drugiej części [%] | 2,0 | – | – | – | – |
– długość części poziomej [m] | 3500 | 4500 | 2500 | – | – |
– długość całkowita [m] | 5000 | 15000 | 10000 | 5000 | 3000 |
Powierzchnia przejściowa: |
|
|
|
|
|
– pochylenie [%] | 10 | 10 | 10 | 14 | – |
Załącznik nr 14
KLASY LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW
Elementy lotniska | Klasa lotniska | ||
I | II | III | |
|
|
|
|
Wymiary pola startowego: |
|
|
|
– długość [m] | 1080 | 580 | 50 |
– szerokość [m] | 1080 | 580 | 50 |
Wymiary pasów bezpieczeństwa: |
|
|
|
– czołowego [m] | 60 | 50 | 10 |
– bocznego [m] | 50 | 50 | 10 |
Załącznik nr 15
NACHYLENIA I PARAMETRY POWIERZCHNI OGRANICZAJĄCYCH LOTNISK LOTNICTWA PAŃSTWOWEGO DLA ŚMIGŁOWCÓW
Uwaga: Pola podejścia-wznoszenia powinna oddzielać od przeszkód lotniskowych strefa bezpieczeństwa, której szerokość w rzucie poziomym nie może być mniejsza niż wielkość równa trzykrotnej średnicy wirnika nośnego śmigłowca.
[1] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 29 września 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska (Dz.U. poz. 1942). Zmiana weszła w życie 3 listopada 2017 r.
[2] § 4 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 29 września 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska (Dz.U. poz. 1942). Zmiana weszła w życie 3 listopada 2017 r.
[3] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 29 września 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska (Dz.U. poz. 1942). Zmiana weszła w życie 3 listopada 2017 r.