Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-02-09 do 2009-01-31
Wersja archiwalna od 2006-02-09 do 2009-01-31
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 12 maja 2003 r.
w sprawie udzielania statkom zwolnień z obowiązku zdawania odpadów przed opuszczeniem portu
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2006 r., Nr 12, poz. 81)
Na podstawie art. 10 ust. 9 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (Dz. U. Nr 47, poz. 243, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa zasady i tryb udzielania statkom zawijającym do polskich portów morskich zwolnień z obowiązku każdorazowego zdawania odpadów przed opuszczeniem portu, a w szczególności:
1) statki zwolnione z tego obowiązku oraz zakres zwolnienia;
2) statki mogące ubiegać się o zwolnienie;
3) informacje, które powinien zawierać wniosek o zwolnienie;
4) tryb składania wniosku i udzielania zwolnienia;
5) wzór wniosku o udzielenie zwolnienia;
6) wzór zaświadczenia o zwolnieniu statku z obowiązku każdorazowego zdawania odpadów.
§ 2.[1] Z obowiązku zdawania odpadów i pozostałości ładunkowych do portowych urządzeń odbiorczych przed opuszczeniem portu są zwolnione statki, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:
1) kapitan statku przed zawinięciem do portu poinformował port o odpadach znajdujących się na statku, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 maja 2003 r. w sprawie przekazywania informacji o odpadach znajdujących się na statku (Dz. U. Nr 101, poz. 936 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 80);
2) z informacji, o której mowa w pkt 1, wynika, że statek ma pojemność zbiorników wystarczającą do składowania odpadów znajdujących się na statku i odpadów, które zostaną wytworzone do czasu zawinięcia statku do następnego portu;
3) następny port zawinięcia statku jest znany;
4) nie ma informacji o braku dostępnych odpowiednich urządzeń do odbioru odpadów ze statków w następnym porcie zawinięcia statku.
§ 3.O zwolnienie z obowiązku każdorazowego zdawania odpadów przed opuszczeniem portu położonego w polskim obszarze morskim może ubiegać się armator statku, niezależnie od jego przynależności państwowej, odbywającego podróże morskie na stałych liniach żeglugowych bez zawijania do innych portów pomiędzy:
1) portem położonym w polskich obszarach morskich a innym portem położonym w obszarze Morza Bałtyckiego lub Morza Północnego;
2) dwoma portami położonymi w polskich obszarach morskich;
3) jednym portem.
§ 4.1. Wniosek o udzielenie zwolnienia, o którym mowa w § 3, armator składa do dyrektora właściwego urzędu morskiego.
2. Wniosek powinien zawierać:
1) prośbę o udzielenie zwolnienia;
2) podstawowe dane o statku i armatorze, takie jak: nazwa, znak rozpoznawczy, bandera, nr IMO, nazwa armatora i jego adres, telefon, faks, e-mail;
3) informację o linii żeglugowej albo sezonowej żegludze wycieczkowej, zawierającą w szczególności: nazwy portów oraz dane o częstotliwości rejsów;
4) informację o miejscu, czasie i sposobie odbioru oraz zagospodarowania odpadów, nazwy przedsiębiorstw, z którymi zawarto umowy o świadczenie usług, oraz rodzaje odpadów, których dotyczą te umowy;
5) miejsce, datę i podpis upoważnionej osoby.
3. Do wniosku należy dołączyć:
1) kopię umowy lub umów o świadczenie usług odbioru i gospodarowania odpadami odbieranymi ze statku, zawartych w porcie, do którego zawija statek podczas rejsów na stałej linii żeglugowej;
2) kopię zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na odbiorze i gospodarowaniu odpadami ze statków, wydanego przez właściwe organy administracji publicznej podmiotowi, z którym armator zawarł umowę, o której mowa w pkt 1;
3) potwierdzenie przez podmiot zarządzający portem, w którym są zdawane odpady, że umowa, o której mowa w pkt 1, jest zgodna z zasadami ustalonymi w zatwierdzonym portowym planie gospodarowania odpadami oraz pozostałościami ładunkowymi ze statków.
4. Do dokumentów, o których mowa w ust. 3, sporządzonych w języku obcym, załącza się tłumaczenia na język polski wykonane przez tłumacza przysięgłego.
5. Wzór wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 5.1. Dyrektor urzędu morskiego po rozpatrzeniu wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1, udziela lub odmawia udzielenia, w drodze decyzji administracyjnej, zwolnienia z obowiązku każdorazowego zdawania odpadów przez statek przed opuszczeniem portu. Decyzja jest ważna przez okres dwóch lat od dnia jej wydania.
2. Dyrektor urzędu morskiego przedłuża ważność decyzji, o której mowa w ust. 1, na jeden rok, jeżeli armator złoży nie później niż na 14 dni przed upływem terminu ważności zwolnienia oświadczenie, że informacje podane we wniosku od dnia wydania decyzji nie uległy zmianie i są aktualne.
3. Armator statku jest obowiązany niezwłocznie poinformować dyrektora właściwego urzędu morskiego o wszelkich zmianach, jakie zaszły w odniesieniu do informacji, o których mowa w ust. 2.
4. Kopie decyzji, o której mowa w ust. 1 i 2, dyrektor właściwego urzędu morskiego przekazuje właściwemu podmiotowi zarządzającemu portem, którego dotyczy zwolnienie z obowiązku każdorazowego zdawania odpadów.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej przekazuje Komisji Europejskiej, do dnia 31 marca każdego roku, zbiorcze zestawienie udzielonych zwolnień, o których mowa w ust. 1, na podstawie danych przekazanych przez dyrektorów urzędów morskich do dnia 31 grudnia poprzedniego roku.
§ 6.1. Dyrektor właściwego urzędu morskiego na wniosek armatora, który uzyskał decyzję o zwolnieniu z obowiązku każdorazowego zdawania odpadów przed opuszczeniem portu, wydaje zaświadczenie zawierające w szczególności:
1) podstawowe dane o statku i armatorze;
2) informacje o linii żeglugowej z podaniem portów zawinięcia;
3) nazwę i adres odbiorcy odpadów na podstawie umów;
4) treść zwolnienia oraz termin ważności;
5) miejsce, datę, pieczęć i podpis dyrektora urzędu morskiego.
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, traci swą ważność, jeżeli informacje podane we wniosku o zwolnienie, o których mowa w § 4 ust. 2, utraciły aktualność.
3. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 7.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu § 5 ust. 5, który stosuje się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 109, poz. 1156, z 2001 r. Nr 111, poz. 1197 i Nr 125, poz. 1368 oraz z 2002 r. Nr 166, poz. 1361.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 12 maja 2003 r. (poz. 937)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
[1] § 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 13 stycznia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania statkom zwolnień z obowiązku zdawania odpadów przed opuszczeniem portu (Dz.U. Nr 12, poz. 81). Zmiana weszła w życie 9 lutego 2006 r.