Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-05-02 do 2015-08-05
Wersja archiwalna od 2003-05-02 do 2015-08-05
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 30 kwietnia 2003 r.
w sprawie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum przebywających za granicą
Na podstawie art. 9 ust. 10 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 57, poz. 507) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa sposób:
1) sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum przebywających za granicą i posiadających ważne polskie paszporty, zwanego dalej „spisem"
2) powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem osobach stale zamieszkałych w kraju;
3) wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§ 2.[Sporządzanie spisu w formie formularza] 1. Spis sporządza się na formularzu według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 kwietnia 2003 r. w sprawie sposobu sporządzania spisu osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym (Dz. U. Nr 74, poz. 670).
2. Spis sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce „adres zamieszkania" wpisuje się w odniesieniu do osób uprawnionych do udziału w referendum, zwanych dalej „osobami uprawnionymi", przebywających czasowo za granicą adres stałego zamieszkania w kraju, w odniesieniu zaś do osób zamieszkałych za granicą wpisuje się adres zamieszkania za granicą.
3. Rubryki „Nr ewidencyjny PESEL" nie wypełnia się, jeżeli osoba uprawniona, zamieszkała za granicą, nie posiada numeru PESEL.
§ 3.[Sporządzanie spisu w formie wydruku komputerowego] 1. Spis sporządza się w dwóch egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania.
2. Nazwiska osób uprawnionych wpisuje się w kolejności alfabetycznej.
3. Formularz zapisuje się dwustronnie pismem maszynowym lub ręcznym – atramentem lub długopisem, lub sporządza się w formie wydruku komputerowego.
4. W razie sporządzenia spisu w formie wydruku komputerowego:
1) można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, o którym mowa w § 2 ust. 1, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze;
2) formularz może być zapisany jednostronnie.
5. Każdy arkusz spisu powinien być opatrzony pieczęcią urzędową placówki zagranicznej i podpisany przez konsula.
§ 4.[Aktualizacja spisu] 1. Spis jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji do spraw referendum przez wpisanie osoby uprawnionej na dodatkowym formularzu spisu lub dokonanie skreślenia ze spisu już sporządzonego.
2. Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu.
§ 5.[Skreślenie ze spisu] 1. Po sporządzeniu spisu na dodatkowym formularzu spisu wpisuje się osoby, które:
1) zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona;
2) zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2. Ze spisu skreśla się osoby:
1) wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
2) które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
3) którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
3. Po dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 1 i 2 pkt 1 i 2, w rubryce spisu „uwagi" umieszcza się odpowiednią adnotację „reklamacja" lub „omyłka".
§ 6.[Uprawnienia konsula dotyczące spisu] 1. Konsul za pośrednictwem wojewody powiadamia urząd gminy właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania lub miejsce ostatniego zameldowania na pobyt stały osoby uprawnionej o wpisaniu jej do spisu lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu, a także o skreśleniu ze spisu osób, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 i 2, jeśli zawiadomił urząd gminy o ich umieszczeniu w spisie.
2. Konsul dokonuje powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, telefaksem lub telegraficznie, niezwłocznie po wpisaniu, dopisaniu lub skreśleniu, podając dane dotyczące osoby uprawnionej według rubryk formularza spisu.
3. W celu powiadomienia właściwego urzędu gminy stosuje się odpowiednio wzór określony w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1.
§ 7.[Zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu referendum] 1. Na żądanie osoby uprawnionej zmieniającej miejsce pobytu konsul, na podstawie spisu, w/daje zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu referendum, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według wzoru określonego w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1.
2. Wydając zaświadczenie, konsul skreśla osobę uprawnioną ze spisu, zamieszczając w nim adnotację „zaświadczenie".
3. Zaświadczenie o prawie do głosowania osoba uprawniona może odebrać osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę.
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Spraw Zagranicznych: w z. A. D. Rotfeld
|
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 97, poz. 870).