Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-05-15 do 2004-12-18
Wersja archiwalna od 2003-05-15 do 2004-12-18
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 9 kwietnia 2003 r.
w sprawie rejestru agencji zatrudnienia
Na podstawie art. 37 ust. 18 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa tryb i warunki dokonywania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia, odmowy dokonania wpisu oraz przypadki wykreślenia z rejestru, wzory wniosku o dokonanie wpisu do rejestru i formularza certyfikatu, rodzaje dokumentów wymaganych do uzyskania wpisu do rejestru, sposób prowadzenia ewidencji osób przez agencje, zakres składanych informacji oraz treść zawieranych umów w przypadku prowadzenia pośrednictwa poza granicami kraju.
§ 2.1. Wpis do rejestru agencji zatrudnienia, zwanego dalej „rejestrem”, jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z trzech działów dotyczących:
1) dział pierwszy - agencji pośrednictwa pracy:
a) w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
b) w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą;
2) dział drugi - agencji doradztwa personalnego;
3) dział trzeci - agencji pracy tymczasowej.
2. Dane wpisane w rejestrze nie są z niego usuwane.
§ 3.1. Wpis do rejestru jest dokonywany na podstawie wniosku podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru złożonego wraz z kompletem wymaganych dokumentów.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane dotyczące podmiotu ubiegającego się o wpis do rejestru:
1) nazwę podmiotu;
2) adres siedziby podmiotu oraz adresy oddziałów (filii);
3) oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;
4) określenie rodzaju agencji zatrudnienia, o wpis której podmiot się ubiega;
5) wskazanie daty rozpoczęcia działalności agencji zatrudnienia;
6) informację o wysokości oraz formie zabezpieczenia finansowego - w przypadku ubiegania się o wpis do rejestru jako agencja pracy tymczasowej lub agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą;
7) numer identyfikacji podatkowej NIP;
8) numer identyfikacyjny nadany w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON.
3. Do wniosku dołącza się:
1) kopię zaświadczenia o wpisie podmiotu do ewidencji działalności gospodarczej albo aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, albo kopię innego właściwego dokumentu określającego rodzaj, zakres działalności i organy lub osoby upoważnione do występowania w imieniu wnioskodawcy;
2) kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego w krajowym rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON;
3) zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu przez podmiot z realizacją zobowiązań podatkowych, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
4) zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez podmiot z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, wydane nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku;
5) oświadczenie o niekaralności za naruszenie przepisów ustawy;
6) potwierdzenie dokonania wpłaty, o której mowa w art. 37 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, zwanej dalej „ustawą”, z wyjątkiem:
a) organizacji pożytku publicznego, o ile działalność w zakresie pośrednictwa pracy jest zgodna z celami statutowymi tych organizacji,
b) podmiotów wpisanych do rejestru, z wyłączeniem podmiotów, które uzyskały wpis z mocy prawa, ubiegających się o wpis innego rodzaju agencji.
4. W przypadku ubiegania się o wpis do rejestru jako agencja pracy tymczasowej lub agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą do wniosku dołącza się informację o zabezpieczeniu zobowiązań finansowych w wysokości co najmniej 50-krotności przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy; dane o formach zabezpieczenia finansowego mogą być przekazane w postaci kopii umowy poręczenia udzielonego przez bank, gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umów ubezpieczenia składanych przez podmioty ubiegające się o wpis do rejestru, lub w formie wyciągów wskazujących:
1) bank lub zakład ubezpieczeniowy udzielający zabezpieczenia finansowego;
2) sumę gwarancji lub sumę gwarancyjną w umowie ubezpieczenia;
3) termin ważności zabezpieczenia finansowego oraz termin, do którego jest możliwe składanie żądania wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego.
5. Podmiot ubiegający się o wpis do rejestru jako agencja pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą dołącza do wniosku umowę uwiarygodniającą zamiar współpracy wnioskodawcy z pracodawcami zagranicznymi w zakresie kierowania obywateli polskich do pracy za granicą, określającą w szczególności:
1) nazwę pracodawcy zagranicznego;
2) liczbę miejsc pracy;
3) okres zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
4) rodzaj oraz warunki pracy, a także przysługujące osobie podejmującej pracę świadczenia;
5) zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między pracownikiem a pracodawcą oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń.
6. Wzór wniosku o wpis do rejestru jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 4.1. Wpis do rejestru obejmuje dane zawarte we wniosku, o których mowa w § 3 ust. 2.
2. Dokumentem potwierdzającym wpis do rejestru jest certyfikat, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 5.Podmioty wpisane do rejestru informują ministra właściwego do spraw pracy o zmianach danych, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1-3 i 6-8, o otwarciu i likwidacji oddziałów (filii), zaprzestaniu działalności, o postawieniu podmiotu w stan upadłości lub likwidacji - nie później niż w terminie 30 dni od dnia powstania tych zmian oraz składają odpowiednie dokumenty potwierdzające te zmiany.
§ 6.1. Błędy pisarskie lub inne oczywiste omyłki w rejestrze prostuje się z urzędu lub na wniosek podmiotu.
2. W przypadku sprostowania zamieszcza się adnotację o treści i dacie sprostowania.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku wprowadzenia zmian w treści wpisu do rejestru oraz wykreślenia agencji z rejestru.
§ 7.1. Minister właściwy do spraw pracy odmawia dokonania wpisu do rejestru w przypadku:
1) stwierdzenia, że wniosek lub dołączone do niego dokumenty nie odpowiadają wymogom określonym w § 3 ust. 2 i 3 i gdy ich uzupełnienie nie nastąpiło w terminie wyznaczonym przez ministra właściwego do spraw pracy;
2) stwierdzenia prawomocnym wyrokiem prowadzenia przez podmiot nielegalnej działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, przez okres jednego roku od uprawomocnienia się wyroku.
2. Minister właściwy do spraw pracy może odmówić dokonania wpisu do rejestru, jeżeli wynika to z zobowiązań międzynarodowych związanych z realizacją umów, porozumień i programów o zatrudnieniu.
3. Minister właściwy do spraw pracy, wydając decyzję o wpisie do rejestru, może ograniczyć terytorialny zasięg działania agencji zatrudnienia w przypadku prowadzenia pośrednictwa do pracy za granicą, jeżeli jest to konieczne z uwagi na bezpieczeństwo obywateli polskich.
§ 8.Informacja, o której mowa w art. 37 ust. 15 ustawy, zawiera:
1) w przypadku agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa pracy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej:
a) liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, wpisanych do ewidencji,
b) liczbę pozyskanych ofert pracy,
c) liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, podejmujących pracę za pośrednictwem agencji według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zwaną dalej „klasyfikacją”,
d) liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, podejmujących pracę za pośrednictwem agencji na podstawie umowy o pracę;
2) w przypadku agencji pośrednictwa pracy w zakresie pośrednictwa do pracy za granicą - liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, które podjęty pracę za granicą, według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, na okres do 3 miesięcy, do 1 roku i powyżej 1 roku, z podaniem nazw państw zatrudnienia;
3) w przypadku agencji doradztwa personalnego:
a) liczbę zrealizowanych poszczególnych usług, o których mowa w art. 37 ust. 3 ustawy,
b) liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, poddanych weryfikacji według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją;
4) w przypadku agencji pracy tymczasowej:
a) liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych do wykonywania pracy czasowej według grup elementarnych zawodów zgodnie z obowiązującą klasyfikacją, w tym u pracodawców zagranicznych,
b) liczbę pracowników ogółem, z uwzględnieniem płci, zatrudnionych w agencji na podstawie umowy o pracę na poszczególne okresy: do 10 dni, 11-30 dni, powyżej 30 dni, w tym wykonujących pracę u pracodawców zagranicznych,
c) liczbę osób ogółem, z uwzględnieniem płci, skierowanych do pracy w ramach umów cywilnoprawnych, w tym wykonujących pracę u pracodawców zagranicznych,
d) liczbę pozyskanych ofert pracy czasowej, w tym u pracodawców zagranicznych,
e) liczbę przedsiębiorców-użytkowników, do których kierowano osoby do wykonywania pracy czasowej, w tym pracodawców zagranicznych.
§ 9.Prowadzenie ewidencji osób zgłaszających się do agencji zatrudnienia odbywa się w sposób czytelny i umożliwiający kontrolę, o której mowa w art. 60 ustawy, oraz sporządzanie informacji dla potrzeb ministra właściwego do spraw pracy.
§ 10.Minister właściwy do spraw pracy może wykreślić podmiot z rejestru w przypadku:
1) pisemnego wniosku podmiotu;
2) nieprzestrzegania warunków określonych w certyfikacie;
3) prawomocnego wyroku sądu stwierdzającego naruszenie przepisów ustawy;
4) niezłożenia informacji, o której mowa w § 5;
5) postawienia podmiotu w stan upadłości lub likwidacji.
§ 11.Podmiot, który wykreślono z rejestru z przyczyn, o których mowa w § 10 pkt 2-4, może wystąpić z wnioskiem o ponowny wpis do rejestru nie wcześniej niż po upływie roku od dnia wykreślenia podmiotu z rejestru.
§ 12.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej: J. Hausner
|
1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 9 kwietnia 2003 r. (poz. 665)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2