Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-05-08 do 2013-07-26
Wersja archiwalna od 2003-05-08 do 2013-07-26
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 23 stycznia 2003 r.
w sprawie kwalifikacji zawodowych pilotów morskich
Na podstawie art. 36 ust. 7 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) wymagania kwalifikacyjne pilota morskiego;
2) warunki wymagane do uzyskania uprawnień pilotowych;
3) warunki przyznawania dokumentów kwalifikacyjnych i uprawnień;
4) wzory dokumentów kwalifikacyjnych;
5) uprawnienia dyrektora urzędu morskiego w zakresie sprawowania nadzoru nad pilotażem.
§ 2.[Dokument uprawniający do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim] 1. Dokumentem uprawniającym do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim jest:
1) dyplom pilota morskiego;
2) dyplom pilota pełnomorskiego.
2. Wzór dyplomu pilota morskiego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, a wzór dyplomu pilota pełnomorskiego – załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3.[Uprawnienia z tytułu posiadania dyplomu pilota morskiego] 1. Dyplom pilota morskiego uprawnia do świadczenia usług pilotowych na akwenie, na który został wydany. Dyplom wydawany jest przez dyrektora urzędu morskiego właściwego terytorialnie dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota odbywał praktykę pilotową.
2. Do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach: Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin oraz na redach tych portów, a także na torze wodnym Świnoujście–Szczecin wymagane jest posiadanie dyplomu pilota morskiego wraz z uprawnieniem pilotowym. Wzór uprawnienia pilotowego określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 4.[Uprawnienia z tytułu posiadania dyplomu pilota pełnomorskiego] 1. Dyplom pilota pełnomorskiego uprawnia do świadczenia usług pilotowych na morzu terytorialnym i pozostałych akwenach Morza Bałtyckiego. Dyplom wydawany jest przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie.
2. Wraz z dyplomem, o którym mowa w ust. 1, wydaje się kartę identyfikacyjną pilota pełnomorskiego. Wzór karty określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 5.[Wymagania wobec osób ubiegających się o uzyskanie dyplomu] Osoba ubiegająca się o uzyskanie albo odnowienie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1, powinna posiadać ważne świadectwo zdolności do wykonywania pracy na statkach, wydane przez uprawnionego lekarza, na podstawie odrębnych przepisów.
§ 6.[Praktyka w pilotowaniu statków] 1. Do uzyskania dyplomu pilota morskiego uprawniającego do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach: Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu, Szczecinie oraz na redach tych portów, a także na torze wodnym Świnoujście–Szczecin wymagane jest posiadanie;
1) dyplomu kapitana żeglugi wielkiej;
2) 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3000 i powyżej w żegludze międzynarodowej;
3) praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego;
4) świadectwa ukończenia kursu manewrowania statkami na symulatorze manewrowym;
5) świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego.
2. Praktyka, o której mowa w ust. 1 pkt 3, polega na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 150 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu morskim przez pilotów wyznaczonych przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego odbywa praktykę. Praktyka powinna trwać przez okres co najmniej 6 miesięcy i zostać odbyta nie wcześniej niż w roku poprzedzającym wydanie dyplomu pilota morskiego.
§ 7.[Uprawnienia do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach i na torach wodnych] 1. Do uzyskania dyplomu pilota morskiego uprawniającego do świadczenia usług pilotowych w pilotażu morskim w portach i na torach wodnych innych, niż wymienione w § 6 ust. 1, wymagane jest posiadanie:
1) dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej oraz 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana albo dyplomu starszego oficera pokładowego na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 lub dyplomu wyższego oraz 12-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku starszego oficera lub kapitana;
2) praktyki w pilotowaniu statków odbytej w charakterze kandydata na pilota morskiego;
3) dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4 i 5.
2. Praktyka, o której mowa w ust. 1 pkt 2, polega na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 10 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu morskim przez pilotów wyznaczonych przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego odbywa praktykę.
§ 8.[Zaświadczenie odbycia praktyki pilotowej] Dokumentem potwierdzającym odbycie wymaganej rozporządzeniem praktyki w pilotowaniu statków jest zaświadczenie odbycia praktyki pilotowej wystawione przez szefa pilotów właściwego dla rejonu pilotowego, w którym kandydat na pilota morskiego lub pilot morski odbywał praktykę.
§ 9.[Dokumenty i praktyki niezbędne do uzyskania dyplomu pilota pełnomorskiego] Do uzyskania dyplomu pilota pełnomorskiego wymagane jest posiadanie:
1) dyplomu kapitana żeglugi wielkiej;
2) 36-miesięcznej praktyki pływania na stanowisku kapitana na morskich statkach handlowych o pojemności brutto 3000 i powyżej w żegludze międzynarodowej, w tym 12 miesięcy praktyki na statkach o długości całkowitej powyżej 180 m;
3) praktyki w pilotowaniu statków, polegającej na uczestniczeniu w realizacji co najmniej 3 usług pilotowych wykonywanych w pilotażu pełnomorskim na Morzu Bałtyckim przez pilotów pełnomorskich wyznaczonych przez dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni lub Szczecinie;
4) świadectwa ukończenia kursu manewrowania dużymi statkami na modelach pływających – redukcyjnych;
5) świadectwa złożenia egzaminu kwalifikacyjnego.
§ 10.[Ważność dyplomu pilota morskiego i pełnomorskiego] 1. Dyplom pilota morskiego oraz dyplom pilota pełnomorskiego zachowują ważność przez okres 2 lat i podlegają odnowieniu na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2. W sprawach wydawania dokumentów, o których mowa w ust. 1, oraz uprawnienia, o którym mowa w § 3 ust. 2, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 11.[Świadczenia niezbędne do uzyskania uprawnienia pilotowego w pilotażu na określonych obszarach] Do uzyskania uprawnienia pilotowego w pilotażu na obszarach, o których mowa w § 3 ust. 2, wymagane jest:
1) posiadanie dyplomu pilota morskiego – na statki morskie o długości całkowitej do 130 m;
2) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 12 miesięcy i pilotowanie w tym czasie co najmniej 100 statków o długości całkowitej do 130 m – na statki morskie o długości całkowitej do 170 m;
3) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 24 miesiące i pilotowanie w tym czasie co najmniej 50 statków o długości całkowitej większej niż 130 m do 170 m – na statki morskie o długości całkowitej do 200 m;
4) świadczenie usług pilotowych przez co najmniej 36 miesięcy i pilotowanie w tym czasie co najmniej 15 statków o długości całkowitej większej niż 170 m do 200 m oraz posiadanie świadectwa ukończenia kursu manewrowania dużymi statkami na modelach pływających – redukcyjnych – na statki morskie o długości całkowitej powyżej 200 m.
§ 12.[Warunki odnowienia dyplomu pilota morskiego] 1. Warunkiem odnowienia dyplomu pilota morskiego jest zaliczenie egzaminu sprawdzającego znajomość obowiązujących przepisów portowych oraz warunków żeglugowych panujących na akwenie, w którym pilot wykonuje usługi pilotowe, oraz:
1) świadczenie usług pilotowych przez okres co najmniej 12 miesięcy i pilotowanie co najmniej 30 statków – dla odnowienia dyplomu, o którym mowa w § 6 ust. 1;
2) pilotowanie co najmniej 5 statków – dla odnowienia dyplomu, o którym mowa w § 7 ust. 1.
2. W przypadku uzyskania negatywnego wyniku z egzaminu sprawdzającego warunkiem odnowienia dyplomu jest zaliczenie egzaminu kwalifikacyjnego, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 5.
§ 13.[Warunki odnowienia dyplomu pilota pełnomorskiego] Warunkiem odnowienia dyplomu pilota pełnomorskiego jest wykonanie co najmniej 1 usługi pilotowej w pilotażu pełnomorskim na Morzu Bałtyckim.
§ 14.[Zmiana akwenu wykonywania usług pilotowych] 1. Zmieniając akwen wykonywania usług pilotowych, pilot morski jest obowiązany do:
1) odbycia praktyki pilotowej w wymiarze odpowiadającym połowie praktyki, o której mowa odpowiednio w § 6 ust. 2 albo § 7 ust. 2;
2) zaliczenia egzaminu, o którym mowa w § 12.
2. Przepis § 12 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 15.[Egzaminy kwalifikacyjne i sprawdzające] Egzaminy kwalifikacyjne oraz egzaminy sprawdzające przewidziane w rozporządzeniu przeprowadza dyrektor urzędu morskiego właściwego terytorialnie dla miejsca wydania dyplomu pilota morskiego lub dyplomu pilota pełnomorskiego.
§ 16.[Zadania dyrektora właściwego terytorialnie urzędu morskiego] W celu zapewnienia prawidłowego wykonywania usług w pilotażu morskim dyrektor właściwego terytorialnie urzędu morskiego:
1) określa minimalną liczbę pilotów uprawnionych do świadczenia usług pilotowych w rejonie pilotowym, w którym pilotaż jest obowiązkowy;
2) na podstawie odrębnych przepisów prowadzi listę pilotów morskich i pilotów pełnomorskich;
3) tworzy stację pilotową i podaje do wiadomości w drodze komunikatu jej siedzibę oraz przedsiębiorcę, który utrzymuje i zarządza stacją pilotową w imieniu przedsiębiorców świadczących usługi pilotowe;
4) w drodze komunikatu ogłasza rejony pilotowe oraz terytorialny zasięg działania stacji pilotowej;
5) na wniosek organizacji społeczno-zawodowej pilotów powołuje i odwołuje szefa pilotów;
6) ustanawia regulamin funkcjonowania stacji pilotowej, w którym określa:
a) organizację pracy stacji,
b) zakres obowiązków szefa pilotów.
§ 17.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] W sprawach o wydanie dyplomu pilota morskiego, zezwolenia określającego uprawnienia pilotowe oraz karty identyfikacyjnej pilota pełnomorskiego, wszczętych, lecz nie zakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
§ 18.[Termin wymiany dyplomów, zaświadczeń i kart identyfikacyjnych pilotów pełnomorskich] Dyplomy pilota morskiego i zaświadczenia o uzyskaniu uprawnień pilotowych oraz karty identyfikacyjne pilotów pełnomorskich, wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, podlegają wymianie w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia na odpowiednie dokumenty określone w rozporządzeniu:
1) dyplom pilota morskiego – na dyplom pilota morskiego;
2) zaświadczenie o uprawnieniach pilota morskiego – na uprawnienie pilotowe, z zachowaniem uprawnień do pilotowania statków określonej długości;
3) zaświadczenie o uprawnieniach do pilotowania statków w pilotażu pełnomorskim – na dyplom pilota pełnomorskiego;
4) karta identyfikacyjna pilota pełnomorskiego – na kartę identyfikacyjną pilota pełnomorskiego.
§ 19.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: w z. A. Piłat
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 23 stycznia 2003 r. (poz. 339)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4