Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Ustaw rok 2003 nr 11 poz. 118
Wersja aktualna od 2003-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2003 nr 11 poz. 118
Wersja aktualna od 2003-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 23 stycznia 2003 r.

w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości przez partię polityczną

Na podstawie art. 41 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 857 i Nr 154, poz. 1802 oraz z 2002 r. Nr 127, poz. 1089) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa zasady prowadzenia rachunkowości przez partię polityczną, a w szczególności:

1) dokumentowania i ewidencji przychodów, wydatków, rozrachunków i składników majątkowych,

2) sporządzania sprawozdań finansowych

- w tym zasady ewidencji i rozliczania otrzymanych środków publicznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Prowadzenie rachunkowości] Partia polityczna prowadzi rachunkowość stosując odpowiednie przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694), zwanej dalej „ustawą o rachunkowości”, oraz przepisy niniejszego rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Rok obrotowy] Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Dowody księgowe] 1. Podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z uwzględnieniem ust. 2.

2. Dowody księgowe dokumentujące wpłaty osób fizycznych na rzecz partii politycznej powinny zawierać określenie osoby dokonującej wpłaty (imię i nazwisko oraz adres), z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Wpłaty składek członkowskich mogą być dokumentowane w sposób uproszczony w formie bezpośredniego wpisu w rejestrach wpłaconych składek członkowskich, prowadzonych przez partię polityczną, zawierających imienne wykazy członków z ich adresami. Rejestry wpłaconych składek członkowskich stanowią ewidencję pomocniczą do konta syntetycznego służącego do ewidencji przychodów ze składek, a sporządzone na ich podstawie zbiorcze dowody wpłat środków pieniężnych są podstawą zapisów księgowych na tym koncie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Przychody partii politycznej] 1. Ewidencja przychodów, kosztów, wydatków, rozrachunków i składników majątkowych powinna być prowadzona rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco w sposób czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów księgowych.

2. Do przychodów partii politycznej zalicza się przychody pochodzące ze źródeł określonych odrębnymi przepisami prawa i statutem, w tym w szczególności:

1) otrzymane składki członkowskie;

2) darowizny, spadki, zapisy;

3) określone ustawami dotacje i subwencje;

4) odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych i lokatach;

5) przychody z obrotu obligacjami Skarbu Państwa i bonami skarbowymi Skarbu Państwa;

6) przychody ze zbycia należących do partii politycznej składników majątkowych;

7) przychody z działalności, o której mowa w art. 27 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych, zwanej dalej „ustawą o partiach politycznych”.

Partia polityczna, biorąc pod uwagę treść ekonomiczną zachodzących operacji oraz postanowienia statutu, dokonuje klasyfikacji przychodów wyodrębniając przychody z działalności statutowej, przychody finansowe oraz pozostałe przychody.

3. Do kosztów partii politycznej zalicza się koszty związane z realizacją zadań statutowych, koszty finansowe oraz pozostałe koszty, w tym koszty przekazania majątku na cele charytatywne.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Różnica między przychodami a kosztami] Ustalona w rachunku wyników różnica między przychodami, o których mowa w § 5 ust. 2, a kosztami, o których mowa w § 5 ust. 3, skorygowana o zyski i straty nadzwyczajne w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, zwiększa - po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego - odpowiednio przychody z działalności statutowej lub koszty realizacji zadań statutowych następnego roku obrotowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Ewidencja rozrachunków] Partia polityczna prowadzi ewidencję rozrachunków, zapewniającą w szczególności ustalenie stanu należności i zobowiązań wobec kontrahentów, pracowników oraz członków partii.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Składniki majątkowe] Składniki majątkowe klasyfikuje się do poszczególnych pozycji aktywów i wycenia zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Ewidencja pomocnicza do kont syntetycznych] 1. Rozliczenie subwencji z budżetu państwa, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o partiach politycznych, następuje po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie kasowego wykonania wpływów z tytułu subwencji oraz wydatków dokonanych ze środków subwencji.

2. Partia polityczna prowadzi wyodrębnione konta syntetyczne dla ewidencji środków gromadzonych na rachunkach bankowych, o których mowa w art. 24 ust. 8 i art. 36 ust. 3 ustawy o partiach politycznych, oraz na subkontach rachunku bankowego partii politycznej, o których mowa w art. 29 ust. 4 i art. 30 ust. 5 tej ustawy.

3. Ewidencja pomocnicza do kont syntetycznych, o których mowa w ust. 2, powinna zapewnić:

1) grupowanie wydatków poniesionych z otrzymanej subwencji, co najmniej według następujących rodzajów:

a) środki subwencji przekazane na Fundusz Ekspercki,

b) środki subwencji przekazane na Fundusz Wyborczy,

c) wydatki ze środków subwencji dokonane na cele statutowe,

d) środki subwencji przekazane na spłatę kredytów bankowych wraz z odsetkami;

2) grupowanie wpływów Funduszu Eksperckiego, co najmniej według następujących rodzajów:

a) środki subwencji przekazane na Fundusz Ekspercki,

b) pozostałe wpływy z tytułu wpłat własnych partii politycznej;

3) grupowanie wydatków Funduszu Eksperckiego, co najmniej według następujących rodzajów:

a) wydatki z części subwencji przekazanej na Fundusz Ekspercki, w tym na:

- ekspertyzy prawne, polityczne, socjologiczne i społeczno-ekonomiczne,

- działalność wydawniczo-edukacyjną,

b) pozostałe wydatki z Funduszu Eksperckiego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Roczne sprawozdanie finansowe] 1. Partia polityczna sporządza roczne sprawozdanie finansowe na dzień kończący rok obrotowy oraz na każdy inny dzień bilansowy.

2. Roczne sprawozdanie finansowe składa się z:

1) bilansu;

2) rachunku wyników;

3) informacji dodatkowej.

3. W bilansie wykazuje się stany aktywów i pasywów na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych poprzedniego i bieżącego roku obrotowego, podane w kolejności i w sposób określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

4. W rachunku wyników wykazuje się oddzielnie przychody i koszty oraz zyski i straty za poprzedni i bieżący rok obrotowy, podane w kolejności i w sposób określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

5. Pozycje bilansu oraz rachunku wyników mogą być wykazywane ze szczegółowością większą niż określona w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia, stosownie do potrzeb partii politycznej.

6. Informacja dodatkowa powinna zawierać nieobjęte bilansem oraz rachunkiem wyników wyjaśnienia niezbędne do oceny gospodarki finansowej partii politycznej, w tym w szczególności następujące informacje:

1) w zakresie rozliczenia subwencji z budżetu państwa:

a) stan środków subwencji na początek okresu sprawozdawczego,

b) kwotę subwencji otrzymanej z budżetu państwa w okresie sprawozdawczym,

c) środki subwencji przekazane na Fundusz Ekspercki,

d) środki subwencji przekazane na Fundusz Wyborczy,

e) wydatki ze środków subwencji dokonane na cele statutowe,

f) środki subwencji wykorzystane na spłatę pożyczek i kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie działalności statutowej,

g) pozostałe wydatki poniesione ze środków subwencji,

h) stan środków subwencji na koniec okresu sprawozdawczego;

2) w zakresie rozliczenia środków subwencji z budżetu państwa przekazanych na Fundusz Ekspercki:

a) stan środków Funduszu Eksperckiego pochodzących z subwencji na początek okresu sprawozdawczego,

b) środki przekazane w okresie sprawozdawczym na Fundusz Ekspercki z subkonta rachunku bankowego subwencji.

c) wydatki w okresie sprawozdawczym z Funduszu Eksperckiego środków pochodzących z subwencji,

d) stan środków Funduszu Eksperckiego pochodzących z subwencji na koniec okresu sprawozdawczego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Stosowanie przepisów rozporządzenia] Rozporządzenie ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy 2003.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Wejście w życie] [1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Finansów: w z. W. Ciesielski

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 23 stycznia 2003 r. (poz. 118)

Załącznik nr 1

BILANS

Aktywa

Pasywa

A. Aktywa trwałe

A. Fundusze własne

l. Fundusz podstawowy

l. Wartości niematerialne i prawne

II. Fundusz z aktualizacji wyceny

II. Rzeczowe aktywa trwałe

III. Wynik finansowy

III. Należności długoterminowe

1. Nadwyżka przychodów nad kosztami (wielkość dodatnia)

IV. Inwestycje długoterminowe

- w tym z lat ubiegłych

V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe

2. Nadwyżka kosztów nad przychodami (wielkość ujemna)

B. Aktywa obrotowe

- w tym z lat ubiegłych

l. Zapasy rzeczowych aktywów obrotowych

B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania

II. Należności krótkoterminowe

l. Zobowiązania długoterminowe z tytułu kredytów i pożyczek

III. Inwestycje krótkoterminowe

1. Środki pieniężne

II. Zobowiązania krótkoterminowe i fundusze specjalne

a) Funduszu Wyborczego

1. Kredyty i pożyczki

b) Funduszu Eksperckiego

2. Inne zobowiązania

c) pochodzące z subwencji

3. Fundusze specjalne

d) pozostałe środki pieniężne

III. Rezerwy na zobowiązania

2. Pozostałe aktywa finansowe

IV. Rozliczenia międzyokresowe

IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe

1. Rozliczenia międzyokresowe przychodów

2. Inne rozliczenia międzyokresowe

Suma aktywów

Suma pasywów

Załącznik nr 2

RACHUNEK WYNIKÓW

A. Przychody z działalności statutowej

l. Otrzymane składki członkowskie określone statutem

II. Subwencja z budżetu państwa na działalność statutową

III. Dotacja podmiotowa określona odrębnymi przepisami

IV. Inne przychody określone statutem

B. Koszty realizacji zadań statutowych

l. Amortyzacja

II. Zużycie materiałów i energii

III. Usługi obce

IV. Podatki i opłaty

V. Wynagrodzenia oraz ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia

VI. Pozostałe

C. Wynik finansowy na działalności statutowej (wielkość dodatnia lub ujemna) (A-B)

D. Pozostałe przychody (niewymienione w poz. A i F)

E. Pozostałe koszty (niewymienione w poz. B i G)

- w tym koszty przekazania majątku na cele charytatywne

F. Przychody finansowe

G. Koszty finansowe

H. Wynik finansowy na całokształcie działalności (wielkość dodatnia lub ujemna) (C+D-E+F-G)

l. Wynik zdarzeń nadzwyczajnych (l.l.-l.ll.)

l. Zyski nadzwyczajne

II. Straty nadzwyczajne

J. Wynik finansowy (H+l)

l. Różnica zwiększająca przychody roku następnego (wielkość dodatnia)

II. Różnica zwiększająca koszty roku następnego (wielkość ujemna)

[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 13 lutego 2003 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00