Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-02-01 do 2014-05-21
Wersja archiwalna od 2003-02-01 do 2014-05-21
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 19 grudnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji
Na podstawie art. 6 § 2, art. 15 § 5, art. 26 § 2, art. 65, art. 67 § 1, art. 67c § 15, art. 109 § 1, art. 110r § 2 oraz art. 156 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1090, Nr 141, poz. 1178, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, Nr 199, poz. 1672, Nr 200, poz. 1679 i Nr 216, poz. 1824) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji] W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 w ust. 1 dodaje się pkt 9 w brzmieniu:
„9) wzór tytułu wykonawczego stosowanego w egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym.”
2) w § 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Wzór upomnienia, o którym mowa w ust. 1, obejmujący jedną należność pieniężną, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia, a wzór obejmujący nie więcej niż cztery należności pieniężne - załącznik nr 2 do rozporządzenia.”
3) w § 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Ewidencję upomnień prowadzi się według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.”
4) § 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. 1. Po bezskutecznym upływie terminu określonego w upomnieniu wierzyciel wystawia tytuł wykonawczy.
2. Z zastrzeżeniem ust. 3 wzór tytułu wykonawczego:
1) wystawianego na jedną dochodzoną należność pieniężną, zwany dalej „jedno-pozycyjnym”, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia,
2) wystawianego na nie więcej niż cztery dochodzono należności pieniężne, zwany dalej „czteropozycyjnym”, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3. Wierzyciel, któremu minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnił, w drodze porozumienia, program umożliwiający drukowanie na tytule wykonawczym dwuwymiarowego kodu kreskowego zawierającego treść tytułu wykonawczego w postaci umożliwiającej elektroniczne przetwarzanie danych w nim zawartych, stosuje wzór tytułu wykonawczego jednopozycyjnego lub czteropozycyjnego, stanowiący odpowiednio załączniki nr 6 i 7 do rozporządzenia.
4. Egzemplarz tytułu wykonawczego przeznaczony dla zobowiązanego sporządza się według wzoru stanowiącego odpowiednio załącznik nr 4-7 do rozporządzenia, z tym że na górze pierwszej strony wpisuje się wyrażenie „(egzemplarz przeznaczony dla zobowiązanego)”, a także pomija się strony 3 i 4 tych wzorów.”
5) w § 6:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Jeżeli wierzycie! nie jest jednocześnie organem egzekucyjnym, niezwłocznie kieruje tytuł wykonawczy do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Jeżeli wierzycielem jest naczelnik urzędu celnego, tytuł wykonawczy kieruje do właściwego miejscowo dyrektora izby celnej. Naczelnik urzędu celnego może jednak skierować tytuł wykonawczy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, jeżeli należność pieniężna objęta tytułem wykonawczym podlega odprowadzeniu na rachunek urzędu skarbowego.
1b. Jeżeli wierzycielem jest dyrektor oddziału terenowego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, tytuł wykonawczy kieruje do właściwego miejscowo dyrektora oddziału rejonowego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.”,
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Jeżeli wierzyciel jest jednocześnie organem egzekucyjnym, bezzwłocznie stosuje środek egzekucyjny, z zastrzeżeniem ust. 3.”
d) uchyla się ust. 4,
e) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Jeżeli wierzyciel jest jednocześnie organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania środków egzekucyjnych w ograniczonym zakresie, ale prowadzona przez niego egzekucja okazała się w całości lub w części bezskuteczna, niezwłocznie kieruje tytuł wykonawczy do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego celem prowadzenia postępowania egzekucyjnego.”,
f) uchyla się ust. 6 i 8,
g) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Przed zastosowaniem środków egzekucyjnych we własnym zakresie bądź wysłaniem tytułu wykonawczego do naczelnika urzędu skarbowego lub organu egzekucyjnego, o którym mowa w ust. 1a i 1b, wierzyciel sprawdza, czy należność nie wpłynęła na jego rachunek bankowy lub za pośrednictwem Poczty Polskiej albo nie została wpłacona bezpośrednio gotówką do kasy.”
6) w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie;
„2. Wzór ewidencji tytułów wykonawczych stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia.”
7) w § 9:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Z zastrzeżeniem ust. 1b wierzyciel niezwłocznie zawiadamia organ egzekucyjny o każdej:
1) zmianie wysokości należności objętej tytułem wykonawczym wynikającej z jej wygaśnięcia w całości lub w części oraz podaje datę powstania zmiany i jej przyczynę,
2) zmianie w stanie należności objętej tytułem wykonawczym wynikającej z jej odroczenia lub rozłożenia na raty.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Jeżeli zmiana, o której mowa w ust. 1, wynika z decyzji lub umowy w sprawie umorzenia, odroczenia lub rozłożenia na raty spłaty należności objętej tytułem wykonawczym - wierzyciel dołącza do zawiadomienia kopię tej decyzji lub umowy.
1b. Jeżeli w trakcie postępowania egzekucyjnego zostanie wydane orzeczenie określające lub ustalające inną wysokość należności pieniężnej niż objęta tytułem wykonawczym, wierzyciel niezwłocznie aktualizuje tytuł wykonawczy w ten sposób, że wypełnia pierwszą stronę druku tytułu wykonawczego, a drugą stronę opatruje pieczęcią urzędową oraz podpisem i pieczątką upoważnionej osoby. Dwa egzemplarze tych stron, oznaczone wyrazem „aktualizacja”, wierzyciel przesyła organowi prowadzącemu egzekucję.”
8) w § 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wniosek o udzielenie pomocy sporządza się:
1) zakresie udzielenia informacji - według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do rozporządzenia,
2) w zakresie powiadomienia o pismach lub orzeczeniach - według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do rozporządzenia,
3) w zakresie wszczęcia egzekucji lub dokonania zabezpieczenia - według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do rozporządzenia.”
9) § 12 otrzymuje brzmienie:
„§ 12. W razie otrzymania informacji o niemożności wyegzekwowania zobowiązania objętego wnioskiem o wszczęcie egzekucji, o którym mowa w § 10 ust. 2 pkt 3, wierzyciel może wystąpić do ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w terminie miesiąca od dnia otrzymania takiej informacji, z wnioskiem o kontynuowanie postępowania egzekucyjnego, jeżeli z otrzymanej informacji wynika możliwość kontynuowania postępowania egzekucyjnego.”
10) po § 12 dodaje się § 12a w brzmieniu:
„§ 12a. W toku postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, w zakresie nieuregulowanym rozporządzeniem lub ustawą, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Art. 44 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się również do doręczenia pism jednostkom organizacyjnym i organizacjom społecznym.”
11) w § 13:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zobowiązany ma ustawowy obowiązek obliczenia lub uiszczenia należności pieniężnej bez wezwania, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 3a ustawy,”,
b) w pkt 3 dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) grzywien w celu przymuszenia nakładanych w postępowaniu egzekucyjnym obowiązków o charakterze niepieniężnym,”
12) w § 15 ust. 3-5 otrzymują brzmienie:
„3. Z zastrzeżeniem ust. 4, nieudokumentowane rachunkami lub innymi dowodami wydatki związane z ujawnieniem nadającego się do egzekucji składnika majątkowego zobowiązanego ustala się w wysokości:
1) 5 zł, jeżeli ujawnienie dotyczy ruchomości znajdującej się poza miejscem zamieszkania lub siedzibą zobowiązanego,
2) 10 zł, jeżeli ujawnienie dotyczy prawa majątkowego takiego zobowiązanego, do którego nie mają zastosowania przepisy ustawy o rachunkowości.
4. W przypadku jednego zobowiązanego wydatki, o których mowa w ust. 3, nie mogą przekroczyć 40 zł.
5. Do kwot wydatków, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio art. 64d § 1-3 ustawy.”
13) § 16 i 17 otrzymują brzmienie:
„§ 16. Biegłemu skarbowemu, wezwanemu do oszacowania majątku zobowiązanego, przysługuje wynagrodzenie za wykonaną pracę oraz wynagrodzenie odpowiadające wydatkom z tytułu kosztów przejazdu i dojazdu środkami komunikacji miejscowej, w wysokości określonej przez organ egzekucyjny zgodnie z § 17.
§ 17. 1. Wysokość wynagrodzenia biegłego skarbowego za wykonaną pracę jest iloczynem czasu pracy związanej z szacowaniem wartości majątku zobowiązanego oraz stawki godzinowej wynoszącej 25 zł, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Stawka godzinowa za wykonaną pracę związaną z szacowaniem wartości praw majątkowych oraz środków transportowych podlegających rejestracji wynosi 76 zł.
3. Do stawek godzinowych, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio art. 64d § 1-3 ustawy.
4. Do określenia wysokości wynagrodzenia biegłego skarbowego odpowiadającego wydatkom z tytułu kosztów przejazdu i dojazdu środkami komunikacji miejscowej stosuje się odpowiednio przepisy regulujące wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wydane na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy.”
14) w § 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio przy dokonywaniu czynności, o których mowa w § 27 ust. 3.”
15) § 39 otrzymuje brzmienie:
„§ 39. Określa się:
1) wzór zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego stanowiącego wynagrodzenie u dłużnika zajętej wierzytelności będącego pracodawcą, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia,
2) wzór zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego stanowiącego świadczenie z zaopatrzenia emerytalnego oraz z ubezpieczenia społecznego u dłużnika zajętej wierzytelności będącego organem rentowym, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia,
3) wzór zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego stanowiącego wierzytelność z rachunku bankowego u dłużnika zajętej wierzytelności będącego bankiem, stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia,
4) wzór zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego związanego z dokumentem, stanowiący załącznik nr 15 do rozporządzenia,
5) wzór zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego stanowiącego wierzytelność pieniężną u innego dłużnika zajętej wierzytelności niż pracodawca, organ rentowy lub bank, stanowiący załącznik nr 16 do rozporządzenia,
6) wzór zawiadomienia o zajęciu praw majątkowych w postaci papierów wartościowych zapisanych na rachunku papierów wartościowych oraz wierzytelności z rachunku pieniężnego u dłużnika zajętej wierzytelności będącego podmiotem prowadzącym takie rachunki, stanowiący załącznik nr 17 do rozporządzenia,
7) wzór protokołu odbioru dokumentu, stanowiący załącznik nr 18 do rozporządzenia,
8) wzór protokołu zajęcia autorskiego prawa majątkowego i praw pokrewnych lub prawa własności przemysłowej oraz zawiadomienia o zajęciu prawa własności przemysłowej, stanowiący załącznik nr 19 do rozporządzenia,
9) wzór zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego stanowiącego udział w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością u dłużnika zajętej wierzytelności będącego spółką, stanowiący załącznik nr 20 do rozporządzenia,
10) wzór zawiadomienia o zajęciu pozostałych praw majątkowych u dłużnika zajętej wierzytelności, stanowiący załącznik nr 21 do rozporządzenia,
11) wzór protokołu zajęcia i odbioru ruchomości, stanowiący załącznik nr 22 do rozporządzenia,
12) wzór zarządzenia zabezpieczenia, stanowiący załącznik nr 23 do rozporządzenia.”
16) po rozdziale 9 dodaje się rozdział 9a w brzmieniu:
„Rozdział 9a
Wzór obowiązującego druku stosowanego w egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym
§ 39a. 1. Określa się wzór tytułu wykonawczego stosowanego w egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym, stanowiący załącznik nr 24 i 25 do rozporządzenia.
2. Jeżeli we wzorze tytułu wykonawczego, stanowiącego załącznik nr 24 do rozporządzenia, ilość miejsca przewidziana do wskazania treści obowiązku podlegającego egzekucji jest niewystarczająca, stosuje się wzór tytułu wykonawczego stanowiący załącznik nr 25 do rozporządzenia.”
17) uchyla się załączniki nr 1-18 do rozporządzenia;
18) dodaje się załączniki nr 1-25 w brzmieniu określonym odpowiednio w załącznikach nr 1-25 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2.[Stosowanie dotychczasowych wzorów druków] Wzory druków określone w załącznikach do rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 stycznia 2003 r., mogą być stosowane w okresie do dnia 30 czerwca 2003 r.
§ 3.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2003 r.
Minister Finansów: w z. I. Ożóg
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 19 grudnia 2002 r. (poz. 106)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
Załącznik nr 5
Załącznik nr 6
Załącznik nr 7
Załącznik nr 8
Załącznik nr 9
Załącznik nr 10
Załącznik nr 11
Załącznik nr 12
Załącznik nr 13
Załącznik nr 14
Załącznik nr 15
Załącznik nr 16
Załącznik nr 17
Załącznik nr 18
Załącznik nr 19
Załącznik nr 20
Załącznik nr 21
Załącznik nr 22
Załącznik nr 23
Załącznik nr 24
Załącznik nr 25