Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-03-06 do 2005-02-18
Wersja archiwalna od 2003-03-06 do 2005-02-18
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2003 r., Nr 38, poz. 333)
Na podstawie art. 87 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2001 r. Nr 3, poz. 18, Nr 100, poz. 1085 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1145) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) krajowy plan postępowania awaryjnego;
2) wzór zakładowego planu postępowania awaryjnego;
3) wzór wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego.
§ 2.Krajowy plan postępowania awaryjnego, mający zastosowanie w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego powodującego zagrożenie publiczne o zasięgu krajowym, obejmuje działania określone w § 3–8.
§ 3.1. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, zwany dalej „Prezesem Agencji”:
1) dokonuje identyfikacji zdarzenia radiacyjnego, zwanego dalej „zdarzeniem”, weryfikując pozyskaną informację o zdarzeniu;
2) określa przewidywany przebieg zdarzenia;
3) ocenia potencjalny rozmiar i zasięg skutków zdarzenia, w tym z punktu widzenia konieczności podjęcia działań interwencyjnych;
4) przekazuje informację o zdarzeniu ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 pkt 4, zawiera następujące dane:
1) źródło informacji o zdarzeniu oraz sposób weryfikacji tej informacji;
2) dotychczasowy przebieg zdarzenia, w tym dane o osobach poszkodowanych i o stratach materialnych;
3) przewidywany dalszy przebieg zdarzenia;
4) prognozę rozmiaru i zasięgu skutków zdarzenia, w tym z punktu widzenia konieczności podjęcia działań interwencyjnych;
5) dotychczasowe działania podjęte przez kierownika jednostki organizacyjnej, na terenie której zaistniało zdarzenie, właściwych wojewodów i Prezesa Agencji;
6) propozycje działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia.
§ 4.1. Prezes Agencji ustala dla:
1) stacji wczesnego wykrywania skażeń promieniotwórczych – częstotliwość przekazywania do Centrum do Spraw Zdarzeń Radiacyjnych Państwowej Agencji Atomistyki wyników pomiarów skażeń promieniotwórczych;
2) placówek prowadzących pomiary skażeń promieniotwórczych – miejsca i częstotliwość pobierania próbek oraz częstotliwość przekazywania do Prezesa Agencji wyników pomiarów zawartości izotopów promieniotwórczych w tych próbkach, a w przypadku placówek specjalistycznych także zakres pomiarów.
2. Prezes Agencji na bieżąco analizuje przebieg zdarzenia i ocenia jego skutki w celu weryfikacji, aktualizacji i przekazywania danych, o których mowa w § 3 ust. 2.
§ 5.1. Prezes Agencji dokonuje wstępnej oceny zdarzenia i powiadamia o zdarzeniu Międzynarodową Agencję Energii Atomowej oraz państwa, na obszarze których mogą wystąpić skutki zdarzenia, a w przypadku zmiany oceny zdarzenia dokonuje aktualizacji powiadomienia.
2. Prezes Agencji powiadamia o zamiarze wprowadzenia działań mających na celu ograniczenie narażenia ludności Komisję Europejską oraz państwa członkowskie Unii Europejskiej, które mogą być dotknięte skutkami tych działań, z podaniem informacji określających przyczyny ich wprowadzania oraz danych istotnych dla minimalizacji przewidywanych radiologicznych skutków zdarzenia dla tych państw, dokonując odpowiednio do rozwoju sytuacji aktualizacji powiadomienia.
3. Prezes Agencji w powiadomieniu, o którym mowa w ust. 2, zamieszcza także treść informacji przekazywanej ludności zgodnie z § 6 ust. 2.
4. Na wniosek Komisji Europejskiej, Prezes Agencji powiadamia ją o treści informacji przekazywanej:
1) ludności, zgodnie z pkt 1 ppkt 4 załącznika nr 2 do rozporządzenia;
2) osobom uczestniczącym w usuwaniu skutków zdarzenia radiacyjnego i osobom uczestniczącym w działaniach interwencyjnych, o których mowa w art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe, zwanej dalej „ustawą”.
§ 6.1. Prezes Agencji, przekazując ludności informację, o której mowa w art. 92 ustawy, zamieszcza w niej:
1) dane dotyczące miejsca i czasu, a także opis i dotychczasowy oraz przewidywany przebieg zdarzenia, wraz z określeniem rozmiaru i zasięgu zaistniałych oraz przewidywanych jego skutków;
2) wskazanie działań lub zachowań ludności mających na celu uniknięcie skutków zdarzenia;
3) uprzedzenie o możliwości wprowadzenia działań interwencyjnych;
4) wskazanie organów i służb prowadzących akcję likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia, z zaleceniem stosowania się do wydawanych przez nie instrukcji i poleceń;
5) podstawowe dane o skutkach oddziaływania promieniowania jonizującego na człowieka i środowisko.
2. Prezes Agencji, przekazując informację, o której mowa w ust. 1, ludności przebywającej w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca zdarzenia, powiadamia tę ludność o potrzebie słuchania komunikatów przekazywanych przez radio i telewizję oraz o wskazaniach dotyczących:
1) postępowania osób odpowiedzialnych za przedszkola, szkoły, szpitale, domy opieki, hotele, zakłady karne i inne jednostki, w których przebywają większe grupy ludzi;
2) postępowania grup zawodowych mogących odegrać pomocną rolę w sytuacji zagrożenia radiacyjnego.
§ 7.1. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, kierując akcją likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia, w tym podczas prowadzenia działań interwencyjnych:
1) usprawnia lub ogranicza ruch osób i towarów na terenach objętych skutkami zdarzenia – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu;
2) wprowadza odpowiedni do przebiegu zdarzenia tryb działania jednostek organizacyjnych systemu ochrony zdrowia – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
3) koordynuje wykorzystanie pododdziałów i oddziałów sił zbrojnych udostępnianych przez Ministra Obrony Narodowej – w porozumieniu z tym ministrem;
4) zapewnia łączność między organami i służbami biorącymi udział w akcji likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia – w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw łączności;
5) jeżeli zajdzie taka potrzeba, rozpowszechnia, w sposób przyjęty w danej miejscowości, przekazaną przez Prezesa Agencji informację, o której mowa w § 6.
2. W sytuacji gdy istnieje możliwość przekroczenia poziomów interwencyjnych, minister właściwy do spraw wewnętrznych podejmuje działania, które zapewnią po wprowadzeniu działań interwencyjnych:
1) w przypadku czasowego przesiedlenia ludności – zabezpieczenie pozostawionego mienia oraz zapewnienie przesiedlanej ludności:
a) miejsc zamieszkania,
b) transportu,
c) warunków powrotu do miejsc stałego zamieszkania;
2) w przypadku nakazu pozostania w pomieszczeniach zamkniętych – zaopatrzenie ludności w niezbędne artykuły żywnościowe i wodę pitną oraz pomoc medyczną;
3) w przypadku podania preparatów ze stabilnym jodem – dystrybucję tych preparatów;
4) w przypadku zakazu lub ograniczenia spożywania skażonej żywności i wody pitnej – wycofanie ze sprzedaży skażonej żywności i jej zniszczenie, zamknięcie ujęć skażonej wody pitnej, bezpłatną dystrybucję nieskażonej wody pitnej oraz wprowadzenie do sprzedaży nieskażonych artykułów żywnościowych;
5) w przypadku zakazu lub ograniczenia karmienia zwierząt hodowlanych skażoną paszą i pojenia skażoną wodą oraz wypasu bydła na skażonym terenie – udostępnienie hodowcom nieskażonej paszy i wody oraz nadzór nad przestrzeganiem zakazu wypasu bydła na skażonych pastwiskach.
3. W zależności od przebiegu zdarzenia i rozwoju sytuacji radiacyjnej minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Prezesa Agencji, powiadamia wojewodów właściwych dla terenów, na których wystąpiło skażenie, o działaniach niezbędnych do likwidacji zagrożenia i usuwania skutków zdarzenia, w tym o potrzebie użycia służb podległych wojewodom oraz koordynuje te działania.
§ 8.1. Prezes Agencji uzgadnia z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz z ministrem właściwym do spraw zagranicznych potrzebę i treść prośby przekazywanej przez krajowy punkt kontaktowy do Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej lub innych państw o udzielenie pomocy w likwidacji zagrożenia lub usuwania skutków zdarzenia.
2. Prezes Agencji informuje ministra właściwego do spraw wewnętrznych i ministra właściwego do spraw zagranicznych o przyjęciu prośby o udzielenie pomocy w likwidacji zagrożenia lub usuwania skutków zdarzenia zgłoszonej przez inne państwa za pośrednictwem krajowego punktu kontaktowego.
§ 9.Ustala się wzór zakładowego planu postępowania awaryjnego, który jest określony w załączniku nr 1 [1] do rozporządzenia.
§ 10.Ustala się wzór wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego, który jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 11.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r., z tym że § 5 ust. 2–4 stosuje się z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 23 grudnia 2002 r. (poz. 2033)
Załącznik nr 1
WZÓR ZAKŁADOWEGO PLANU POSTĘPOWANIA AWARYJNEGO
Załącznik nr 2
WZÓR WOJEWÓDZKIEGO PLANU POSTĘPOWANIA AWARYJNEGO
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez pkt 3 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2003 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U. Nr 38, poz. 333). Zmiana weszła w życie 6 marca 2003 r.