Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-12-12 do 2012-01-25
Wersja archiwalna od 2002-12-12 do 2012-01-25
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 18 listopada 2002 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania inspekcji w zakresie kwalifikacji i składu załóg statków morskich.
Na podstawie art. 25 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Inspekcja w zakresie kwalifikacji i składu załóg statków morskich] Inspekcje w zakresie kwalifikacji i składu załóg statków morskich przeprowadza dyrektor właściwego urzędu morskiego, zwany dalej „organem inspekcyjnym".
§ 2.[Wyznaczenie inspektorów do przeprowadzenia inspekcji] Organ inspekcyjny wyznacza inspektorów do przeprowadzenia inspekcji.
§ 3.[Obecność kapitana statku lub wyznaczonej przez niego osoby] Przy przeprowadzaniu inspekcji na statkach morskich, zwanych dalej „statkami", powinien być obecny kapitan statku lub wyznaczona przez niego osoba.
§ 4.[Przebieg inspekcji] 1. W trakcie przeprowadzania inspekcji, o której mowa w § 1, organ inspekcyjny sprawdza, czy:
1) na statku znajduje się certyfikat bezpiecznej obsługi lub inny dokument, określający wymagany skład załogi;
2) wymagany skład załogi jest zgodny z rzeczywistym stanem na pokładzie;
3) członkowie załogi zatrudnieni na statku posiadają wymagane odrębnymi przepisami dyplomy, świadectwa, zaświadczenia albo zezwolenia lub ich potwierdzenia, w myśl Prawidła I/10 Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202 oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286), lub dokumenty potwierdzające złożenie aplikacji;
4) dokumenty, o których mowa w pkt 1 i 3, są dostępne na statku w oryginale;
5) dokumenty, o których mowa w pkt 3, są autentyczne i ważne;
6) rozkłady wacht uwzględniają przewidziane przepisami ustawy o pracy na morskich statkach handlowych okresy odpoczynku, czy są one przestrzegane i czy są we właściwy sposób podane do wiadomości załogi.
2. W przypadku uzasadnionego podejrzenia co do autentyczności dokumentów, o których mowa w ust. 1, wystawionych przez:
1) administrację morską Rzeczypospolitej Polskiej, organ inspekcyjny zatrzymuje dokument za pokwitowaniem oraz przesyła go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu;
2) inne administracje, organ inspekcyjny dokonuje sprawdzenia ich autentyczności korespondencyjnie z administracją morską państwa bandery, bez zatrzymywania statku, z przekazaniem informacji do następnego portu, gdzie udaje się statek.
§ 5.[Protokół inspekcji] 1. Organ inspekcyjny po przeprowadzeniu inspekcji, o której mowa w § 1, sporządza protokół w 3 egzemplarzach, które podpisuje inspektor i kapitan bądź osoba przez niego wyznaczona. Po jednym egzemplarzu protokołu otrzymują kapitan kontrolowanego statku bądź osoba przez niego wyznaczona oraz armator statku. Trzeci egzemplarz dołącza się do akt sprawy,
2. Organ inspekcyjny wpisuje w protokole polecenia i zalecenia pokontrolne dla armatora i kapitana statku, wydane na podstawie wyników inspekcji, o której mowa w § 1.
3. Kapitan bądź osoba przez niego wyznaczona, przed podpisaniem protokołu, może zgłosić do jego ustaleń pisemne zastrzeżenia, które wnosi do dyrektora właściwego urzędu morskiego.
4. W terminie 7 dni dyrektor właściwego urzędu morskiego:
1) uwzględniając zastrzeżenia, dokonuje zmian w protokole albo
2) w drodze decyzji odmawia uwzględnienia zmian w protokole.
5. Kapitan zgłasza na piśmie wykonanie poleceń pokontrolnych organowi inspekcyjnemu, który je wydał, w ustalonym przez niego terminie.
§ 6.[Stwierdzenie naruszenia obowiązujących przepisów w zakresie kwalifikacji i składu załóg statków] 1. W przypadku stwierdzenia w trakcie inspekcji, że naruszone zostały obowiązujące przepisy w zakresie kwalifikacji i składu załóg statków, organ inspekcyjny podejmuje działania określone w art. 12 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim.
2. Organ inspekcyjny zezwala na opuszczenie portu po uzyskaniu pozytywnego wyniku ponownie przeprowadzonej inspekcji.
§ 7.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).