Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-12-03 do 2019-01-01
Wersja archiwalna od 2002-12-03 do 2019-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 4 listopada 2002 r.
w sprawie sposobu i trybu prowadzenia Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na podstawie art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz. 1381 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1181 i Nr 152, poz. 1265) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Prawo farmaceutyczne] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o „ustawie”, rozumie się przez to ustawę z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.
§ 2.[Forma Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium RP] Rejestr Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej „Rejestrem”, jest prowadzony w postaci ksiąg rejestrowych oraz w formie systemu informatycznego.
§ 3.[Dane wpisywane do Rejestru] Do Rejestru wpisuje się następujące dane:
1) kolejny numer pozwolenia na dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz datę jego wydania i termin ważności pozwolenia;
2) nazwę produktu leczniczego oraz określenie postaci i dawki;
3) nazwę powszechnie stosowaną produktu leczniczego, jeżeli taka występuje;
4) nazwę i adres podmiotu odpowiedzialnego;
5) nazwę i adres wytwórcy oraz miejsca wytwarzania, gdzie następuje zwolnienie serii, a także pozostałych wytwórców, jeżeli występują;
6) pełne określenie składu jakościowego i ilościowego produktu leczniczego;
7) wymagania jakościowe, a także wskazanie metod badania;
8) świadectwa badań analitycznych wykonanych przez wytwórcę;
9) kategorię dostępności produktu leczniczego;
10) okres ważności produktu leczniczego;
11) opis opakowania produktu leczniczego, w tym wymogi jakościowe dotyczące opakowań;
12) kod zgodny z systemem EAN UCC przyznany dla produktów leczniczych stosowanych u ludzi;
13) informacje na temat warunków przechowywania i transportu produktu leczniczego;
14) wymagania dotyczące oznakowania opakowania bezpośredniego i zewnętrznego oraz treści ulotki;
15) charakterystykę produktu leczniczego;
16) wskazania i przeciwwskazania stosowania;
17) okres karencji – w odniesieniu do produktów leczniczych weterynaryjnych;
18) określenie gatunków zwierząt, u których może być stosowany dany produkt leczniczy – w przypadku produktów stosowanych u zwierząt;
19) imię i nazwisko oraz adres osoby odpowiedzialnej za ciągły nadzór nad monitorowaniem bezpieczeństwa stosowania produktu leczniczego;
20) określenie, czy substancja czynna bądź substancje czynne produktu leczniczego mają ugruntowane zastosowanie medyczne oraz uznaną skuteczność i bezpieczeństwo stosowania, w rozumieniu art. 15 ust. 1 pkt 2 ustawy;
21) dotyczące odpowiednika oryginalnego gotowego produktu leczniczego, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy;
22) dotyczące podmiotu odpowiedzialnego, który wyraził zgodę na wykorzystanie wyników badań toksykologicznych, farmakologicznych i klinicznych zawartych w dokumentacji oryginalnego produktu leczniczego stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy;
23) dotyczące odpowiednika oryginalnego gotowego produktu leczniczego, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy;
24) dotyczące spełnienia warunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy.
§ 4.[Wpisy do Rejestru] 1. Wpisu do Rejestru dokonuje się pod kolejnym numerem.
2. Jeżeli dane wymienione w § 3 wymagają ze względu na ich zakres ujęcia w odrębnych dokumentach, dokumenty te stanowią załączniki do Rejestru; o załącznikach wnosi się wzmiankę w Rejestrze.
3. Każdą dawkę określonej postaci farmaceutycznej produktu leczniczego wpisuje się odrębnie do Rejestru.
§ 5.[Zakaz wymazywania i usuwania danych, poprawki] 1. Wpisy danych w księdze rejestrowej oraz ich zmiany lub skreślenia nie mogą być wymazywane ani w inny sposób usuwane.
2. Nie jest dopuszczalne usuwanie danych znajdujących się w systemie informatycznym.
3. Poprawek do księgi rejestrowej można dokonywać wyłącznie w sposób czytelny.
4. O dokonanych poprawkach osoba upoważniona do prowadzenia Rejestru sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze szczególnym wskazaniem miejsca dokonania poprawki, oraz opatruje adnotację podpisem.
§ 6.[Akta rejestrowe, zabezpieczenia] 1. Niezależnie od ksiąg rejestrowych i systemu informatycznego prowadzi się akta rejestrowe, obejmujące dokumenty dotyczące postępowania o dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego oraz inne dokumenty, stanowiące podstawę wpisów, zmian i skreśleń, w tym wszelkie wnioski i pisma.
2. Jeżeli produkt leczniczy został wpisany do Rejestru, akta rejestrowe opatruje się numerem wpisu do Rejestru.
3. Akta rejestrowe są przechowywane w miejscu specjalnie do tego wyznaczonym.
4. Księgi rejestrowe i akta rejestrowe przechowuje się zgodnie z przepisami dotyczącymi klasyfikacji dokumentacji do celów archiwalnych.
5. System informatyczny, w którym prowadzony jest Rejestr, musi posiadać odpowiednie zabezpieczenia uniemożliwiające wgląd lub ingerencję osób nieuprawnionych w dane zawarte w tym systemie.
§ 7.[Dostępność Rejestru] 1. Rejestr dostępny jest w miejscu jego prowadzenia.
2. Rejestr oraz akta rejestrowe postępowania o dopuszczenie do obrotu produktu leczniczego są dostępne dla osób mających w tym interes prawny, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz ochronie własności przemysłowej.
3. Rejestr udostępnia się do wglądu, na pisemny wniosek zainteresowanego, w obecności pracownika jednostki, w której jest prowadzony Rejestr, w godzinach pracy tej jednostki, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie własności przemysłowej.
4. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się dostęp do określonej części akt rejestrowych lub do części danych zawartych w Rejestrze.
5. Osoba mająca interes prawny może żądać odpisów z dokumentów Rejestru lub dokumentów rejestracyjnych.
6. Za odpisy, o których mowa w ust. 5, pobiera się opłatę określoną w ustawie o opłacie skarbowej.
§ 8.[Podstawa wpisu w Rejestrze] 1. Wpisów w Rejestrze, zmian wpisów i ich skreśleń dokonuje się z urzędu niezwłocznie na podstawie ostatecznych decyzji właściwego organu.
2. W przypadku gdy do wpisu, jego zmiany lub skreślenia nie jest wymagane wydanie decyzji przez właściwy organ, czynności tych dokonuje się w ciągu 7 dni od dnia powiadomienia o tym przez podmiot odpowiedzialny Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
3. Treść wpisu, zmiany wpisu lub jego skreślenie muszą być zgodne z dokumentami stanowiącymi podstawę tych czynności.
§ 9.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 15 grudnia 1993 r. w sprawie rejestru środków farmaceutycznych i materiałów medycznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 6, poz. 24).
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym że przepisy § 3 pkt 23 i 24 stosuje się z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
Minister Zdrowia: M. Łapiński
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).