ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 29 października 2002 r.
w sprawie szczegółowych warunków korzystania z uprawnień przez abonentów publicznej sieci telefonicznej.
Na podstawie art. 43 ust. 4 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Rozporządzenie określa szczegółowe warunki korzystania przez abonenta publicznej sieci telefonicznej, zwanego dalej „abonentem", z uprawnień do zmiany przydzielonego numeru, zachowania przydzielonego numeru i wyboru operatora publicznego świadczącego usługi telefoniczne międzynarodowe, zwanego dalej „operatorem międzynarodowym", a w przypadku sieci stacjonarnej także wyboru operatora publicznego świadczącego usługi telefoniczne międzystrefowe, zwanego dalej „operatorem międzystrefowym".
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne.
Rozdział 2
Zmiana przydzielonego numeru
§ 2. 1. W przypadku gdy korzystanie z przydzielonego numeru jest dla abonenta uciążliwe, abonent może wystąpić z żądaniem zmiany przydzielonego numeru poprzez złożenie pisemnego wniosku do:
1) operatora publicznej sieci telefonicznej obsługującego urządzenie końcowe abonenta albo
2) podmiotu udostępniającego usługi telekomunikacyjne operatora, o którym mowa w pkt 1
- z którym podpisał umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych, zwanych dalej „usługodawcą".
2. We wniosku abonent powinien wykazać, że korzystanie z przydzielonego numeru jest uciążliwe, w szczególności opisać i wyjaśnić, na czym polega uciążliwość, podać częstotliwość połączeń powodujących tę uciążliwość, w tym daty i przybliżone godziny połączeń.
3. Wniosek powinien być rozpatrzony i zrealizowany przez usługodawcę w terminie 21 dni od dnia jego otrzymania.
4. Abonent powinien być pisemnie zawiadomiony o:
1) nowym przydzielonym numerze i terminie jego uruchomienia albo
2) odmowie zmiany przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia i pouczeniem o prawie odwołania się.
5. Odmowa zmiany numeru z powodu braku możliwości technicznych może być wydana abonentowi jedynie w przypadku, gdy dotyczy sieci objętej decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, o której mowa w art. 44 ust. 2 ustawy.
Rozdział 3
Zachowanie przydzielonego numeru
§ 3. 1. W przypadku zmiany miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności, zwanych dalej „lokalizacją", abonent sieci stacjonarnej może wystąpić do usługodawcy z pisemnym wnioskiem o zachowanie przydzielonego numeru w nowej lokalizacji.
2. Wniosek abonenta powinien być rozpatrzony i zrealizowany przez usługodawcę w terminie 21 dni od dnia jego otrzymania.
3. Abonent powinien być pisemnie zawiadomiony o:
1) zachowaniu przydzielonego numeru i terminie jego uruchomienia w nowej lokalizacji albo
2) odmowie zachowania przydzielonego numeru wraz z podaniem uzasadnienia i pouczeniem o prawie odwołania się.
4. Odmowa zachowania przydzielonego numeru może być wydana abonentowi jedynie:
1) z powodu braku możliwości technicznych, potwierdzonego decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, o której mowa w art. 44 ust. 2 ustawy;
2) gdy nowa lokalizacja abonenta znajduje się w strefie numeracyjnej innej niż lokalizacja, w której przydzielono abonentowi numer;
3) gdy nowa lokalizacja abonenta znajduje się poza siecią telekomunikacyjną operatora publicznej sieci telefonicznej obsługującego urządzenie końcowe abonenta.
Rozdział 4
Wybór operatora międzystrefowego i międzynarodowego
§ 4. 1. Abonent sieci stacjonarnej może wybrać operatora międzystrefowego poprzez numer dostępu lub preselekcję.
2. W przypadku gdy abonent nie wybierze operatora międzystrefowego poprzez numer dostępu lub preselekcję, jego połączenia międzystrefowe są realizowane przez operatora międzystrefowego wybranego przez operatora publicznej sieci telefonicznej obsługującego urządzenie końcowe abonenta.
3. Wybór przez abonenta operatora międzystrefowego poprzez preselekcję nie może ograniczać możliwości wyboru operatora międzystrefowego poprzez numer dostępu.
4. Wybór przez abonenta operatora międzystrefowego poprzez preselekcję może być w każdym czasie przez abonenta zmieniony lub wycofany i z tego tytułu nie przysługuje roszczenie w stosunku do abonenta.
§ 5.1. Wyboru operatora międzystrefowego poprzez numer dostępu abonent sieci stacjonarnej dokonuje przez wybranie podczas inicjowania połączenia międzystrefowego odpowiedniej sekwencji cyfr zawierającej numer dostępu do sieci wybranego operatora międzystrefowego, z uwzględnieniem ust. 2.
2. Sposób wybierania przez abonenta numeru w połączeniu międzystrefowym odbywa się według schematu określonego w planie numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych.
3. Usługodawca na bieżąco pisemnie informuje swoich abonentów o sposobie wybierania numeru w połączeniu międzystrefowym oraz o operatorach międzystrefowych, przez których sieć jest możliwe realizowanie połączeń międzystrefowych, z zastrzeżeniem, że informacja ta nie może sugerować wyboru określonego operatora międzystrefowego.
§ 6.1. Wyboru operatora międzystrefowego poprzez preselekcję abonent sieci stacjonarnej dokonuje przez złożenie do usługodawcy pisemnego zlecenia, zwanego dalej „zleceniem preselekcji", w którym wskazuje operatora międzystrefowego, przez sieć którego będą realizowane wszystkie połączenia międzystrefowe w przypadku niewybierania numeru dostępu.
2. Abonent korzystający z preselekcji może zmienić operatora międzystrefowego poprzez ponowne złożenie zlecenia preselekcji oraz może wycofać zlecenie poprzez złożenie pisemnego wniosku.
3. Zlecenie preselekcji powinno być rozpatrzone i zrealizowane przez usługodawcę w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
4. Abonent powinien być pisemnie zawiadomiony o:
1) terminie realizacji zlecenia preselekcji albo
2) odmowie realizacji zlecenia preselekcji wraz z podaniem uzasadnienia i pouczeniem o prawie odwołania się.
5. Odmowa realizacji zlecenia preselekcji może być wydana abonentowi jedynie z powodu braku możliwości technicznych, potwierdzonego decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, o której mowa w art. 44 ust. 2 ustawy.
6. Wniosek abonenta o wycofanie zlecenia preselekcji powinien być zrealizowany w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania przez usługodawcę. Abonent powinien być pisemnie zawiadomiony o terminie jego realizacji.
§ 7.Do wyboru i zmiany przez abonenta operatora międzynarodowego stosuje się przepisy § 4-6.
§ 8.Wybór przez abonenta sieci stacjonarnej operatora międzystrefowego poprzez preselekcję nie może ograniczać możliwości wyboru operatora międzynarodowego poprzez preselekcję.
Rozdział 5
Wniosek o interwencję
§ 9. Abonent może w każdym czasie wystąpić do Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, w trybie art. 110 ust. 1 pkt 4 ustawy, z wnioskiem o interwencję w sprawach dotyczących nierealizowania lub niezgodnego z wystąpieniem abonenta, o którym mowa w § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 i § 6 ust. 1, realizowania uprawnień.
Rozdział 6
Przepis końcowy
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 20 grudnia 2002 r., z wyjątkiem przepisów § 7 i 8, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
Minister Infrastruktury: M. Pol
|
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00