Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-11-07 do 2004-04-30
Wersja archiwalna od 2002-11-07 do 2004-04-30
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 października 2002 r.
w sprawie ewidencji prowadzonej przez organy celne na potrzeby postępowania antysubsydyjnego.
Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz. U. z 2002 r. Nr 125, poz. 1063) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) sposób prowadzenia przez organy celne ewidencji towarów objętych postępowaniem antysubsydyjnym, zwanej dalej „ewidencją”
2) dane, które umieszcza się w prowadzonej ewidencji;
3) rodzaje dokumentów, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji;
4) sposób powiadamiania przez organy celne zgłaszającego o wpisie do ewidencji.
§ 2.1. Dla celów postępowania antysubsydyjnego prowadzona jest, we wszystkich izbach celnych, ewidencja towarów objętych postępowaniem antysubsydyjnym, o symbolu E-SUBS.
2. W ewidencji umieszcza się następujące dane:
1) w pozycji „1” - kolejny numer pozycji ewidencji towarów;
2) w pozycji „2” - datę objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu;
3) w pozycji „3” - szczegółowe dane dotyczące towaru:
a) kod towaru według Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN),
b) łączną masę netto wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 38 formularza SAD), oraz ilość towaru wyrażoną w uzupełniającej jednostce miary (zgodnie z polem 41 formularza SAD),
c) wartość celną łączną wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 46 formularza SAD), oraz wartość celną jednostkową,
d) warunki dostawy (zgodnie z polem 20 formularza SAD),
e) wartość towaru w walucie faktury (zgodnie z polem 22 formularza SAD),
f) kurs waluty (zgodnie z polem 23 formularza SAD),
g) koszty transportu i ubezpieczenia (zgodnie z polem 12 formularza SAD),
h) nazwę producenta towaru;
4) w pozycji „4” - dane osoby dokonującej zgłoszenia towaru do procedury dopuszczenia do obrotu, osoby dokonującej przywozu towaru na polski obszar celny (odbiorcy) i eksportera;
5) w pozycji „5” - dane osoby zobowiązanej do zapłacenia kwoty wynikającej z długu celnego;
6) w pozycji „6” - nazwę kraju pochodzenia i wysyłki towaru, a także, jeżeli jest to możliwe do ustalenia, dane dotyczące producenta towaru;
7) w pozycji „7” - należności celne i podatkowe:
a) wysokość cła wynikająca z taryfy celnej,
b) wysokość cła wyrównawczego,
c) wysokość podatku akcyzowego,
d) wysokość podatku od towarów i usług (VAT),
e) inne pobrane należności,
wraz z adnotacją, czy należności zostały pobrane;
8) w pozycji „8” - pozycję kasowego wykazu szczegółowego, jeżeli uiszczone zostały należności celne, i pozycję rejestru długu celnego, jeżeli dług celny powstał;
9) w pozycji „9” - oznaczenie pozycji innej ewidencji prowadzonej przez organ celny na podstawie przepisów Kodeksu celnego;
10) w pozycji „10” - inne informacje istotne dla pozycji ewidencji;
11) w pozycji „11” - imię, nazwisko i stopień służbowy funkcjonariusza celnego, który dokonał wpisu do ewidencji.
3. Wzór ewidencji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3.1. Jeżeli w ewidencji wymagane jest umieszczenie danych przedsiębiorcy, należy umieścić nazwę i adres siedziby oraz numer identyfikacyjny REGON, a w przypadku osób fizycznych - imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, adres, serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość.
2. Jeżeli w ewidencji wymagane jest umieszczenie daty, wpisu dokonuje się cyframi arabskimi w kolejności: rok, miesiąc, dzień.
§ 4.1. W przypadku gdy określona kolumna ewidencji nie wymaga wypełnienia, w polu tym stawia się poziomą kreskę, a w przypadku gdy dane nie są dostępne, umieszcza się zapis „brak danych”.
2. Każdą dostawę ewidencjonuje się na oddzielnej stronie.
3. W ewidencji nie powinno się umieszczać skreśleń ani poprawek dotyczących wpisów. Jeżeli jednak w wyjątkowych okolicznościach dokonanie ich jest niezbędne, zmiany powinny umożliwiać odczytanie skreślonego zapisu. W pozycji „uwagi” umieszcza się wówczas adnotację o dokonaniu zmiany według wzoru: „w pozycji nr .... skreślono wyraz/cyfrę ... i wpisano wyraz/cyfrę ...”. Dokonanie zmian funkcjonariusz celny potwierdza swoim podpisem i pieczątką imienną.
§ 5.Dokumentem, na podstawie którego dokonuje się wpisów do ewidencji, jest zgłoszenie celne.
§ 6.1. Wpisowi do ewidencji podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, dane dotyczące towaru określonego w postanowieniu ministra właściwego do spraw gospodarki o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego i dopuszczanego do obrotu na polskim obszarze celnym w okresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki we wniosku.
2. Wpisowi do ewidencji nie podlegają dane dotyczące towaru, którego dopuszczenie do obrotu na polskim obszarze celnym, zgodnie z przepisami prawa celnego, jest zwolnione od cła lub nie wymaga udokumentowania.
3. Wpisu do ewidencji dokonuje się niezależnie od ewidencjonowania dokonywanego przez organy celne na podstawie przepisów Kodeksu celnego.
§ 7.Ewidencję prowadzi się w formie książkowej.
§ 8.1. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden, a każdą kartę oznacza się przez podanie daty postanowienia ministra właściwego do spraw gospodarki wszczynającego postępowanie antysubsydyjne oraz numeru i pozycji w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w którym postanowienie to zostało opublikowane, a także rodzaju towaru.
2. Po zakończeniu prowadzenia ewidencji karty ewidencji podlegają zszyciu. Zszycie to opatruje się plombą przy użyciu plombownicy stosowanej w celu plombowania innych ewidencji prowadzonych przez urząd celny, a ewidencję opisuje się przez wskazanie liczby pozycji i kart oraz złożenie podpisu przez dyrektora izby celnej lub osobę przez niego upoważnioną.
§ 9.Po dokonaniu wpisu do ewidencji funkcjonariusz celny obowiązany jest poinformować zgłaszającego o wykonanej czynności poprzez doręczenie mu dokumentu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 10.Izby celne przekazują niezwłocznie kopię ewidencji ministrowi właściwemu do spraw gospodarki po zakończeniu okresu, w którym była prowadzona.
§ 11.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 7 listopada 2002 r.
Minister Finansów: w z. W. Ciesielski
|
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. z 2002 r. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).
Załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 18 października 2002 r. (poz. 1492)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2