Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-09-29 do 2010-07-11
Wersja archiwalna od 2002-09-29 do 2010-07-11
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 12 lipca 2002 r.
w sprawie świadectw zdolności żeglugowej statków żeglugi śródlądowej.
Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa wzory świadectw zdolności żeglugowej i terminy, na jakie się je wydaje, oraz tryb ich wydania, przedłużania, dokonywania w nich zmian oraz cofania tych świadectw.
§ 2.[Wzór świadectwa zdolności żeglugowej dla statków żeglugi śródlądowej] 1. Ustala się wzór świadectwa zdolności żeglugowej dla statków żeglugi śródlądowej:
1) używanych do przewozu ładunków o nośności 15 ton i większej, do przewozu więcej niż 12 osób oraz dla statków przeznaczonych do holowania lub pchania – określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) niewymienionych w pkt 1 i niebędących małymi statkami – określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;
3) małych statków – określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. Małymi statkami są statki żeglugi śródlądowej o długości kadłuba mniejszej niż 20 m, z wyłączeniem statków przeznaczonych do przewozu więcej niż 12 osób, do holowania lub pchania oraz promów.
§ 3.[Okres ważności świadectwa] Świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się w zależności od rodzaju i przeznaczenia statku oraz jego stanu technicznego, wynikającego z dokumentów wymienionych w art. 30 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, na okres nie dłuższy niż:
1) 3 lata – dla statków niepodlegających nadzorowi technicznemu instytucji klasyfikacyjnej;
2) 5 lat – dla statków o napędzie mechanicznym oraz dla statków wykonujących przewozy międzybrzegowe, bez względu na ich rodzaj;
3) 10 lat – dla statków bez napędu mechanicznego.
§ 4.[Wniosek o wydanie lub przedłużenie ważności świadectwa, inspekcja statku] 1. Wniosek o wydanie lub przedłużenie ważności świadectwa zdolności żeglugowej powinien być złożony na piśmie i zawierać następujące dane:
1) nazwę i adres armatora;
2) nazwę statku lub inny znak rozpoznawczy oraz numer rejestracyjny statku;
3) port macierzysty statku;
4) rodzaj i przeznaczenie statku;
5) zamierzony system eksploatacji statku.
2. Przed wydaniem świadectwa zdolności żeglugowej dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wyznacza miejsce i czas przedstawienia statku do inspekcji mającej na celu sprawdzenie:
1) stanu opisanego w dokumentach stanowiących podstawę do wydania świadectwa ze stanem faktycznym;
2) zgodności wyposażenia statku z obowiązującymi wymaganiami, określonymi w odrębnych przepisach.
§ 5.[Treść świadectwa zdolności żeglugowej] W świadectwie zdolności żeglugowej:
1) określa się minimalny skład i kwalifikacje załogi niezbędne do bezpiecznej żeglugi, w zależności od rodzaju i przeznaczenia statku oraz systemu jego eksploatacji, określonego w odrębnych przepisach;
2) stwierdza się, że statek odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa, o których mowa w art. 27 pkt 1–4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, i został dopuszczony do żeglugi w rejonach określonych w tym świadectwie.
§ 6.[Rejony żeglugi] Rozróżnia się cztery rejony żeglugi:
1) rejon 1 – obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 2 m; do tego rejonu zalicza się część Zatoki Pomorskiej na południe od linii prostej łączącej cypel Nord Perd na wyspie Rugia z latarnią morską Niechorze oraz część Zatoki Gdańskiej na południe od linii prostej łączącej latarnię morską Hel z pławą podejściową do portu Bałtijsk;
2) rejon 2 – obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 1,2 m; do tego rejonu zalicza się Zalew Szczeciński, Zalew Kamieński, Zalew Wiślany, Zatokę Pucką, Zbiornik Włocławski oraz jeziora Śniardwy, Niegocin i Mamry;
3) rejon 3 – obejmujący wody, na których może występować fala o wysokości do 0,6 m; do tego rejonu zalicza się niewymienione w pkt 1 i 2 rzeki, kanały i jeziora, uznane na mocy odrębnych przepisów za śródlądowe drogi wodne oraz polskie porty morskie;
4) rejon 4 – obejmujący wody śródlądowe, nieuznane na mocy odrębnych przepisów za śródlądowe drogi wodne.
§ 7.[Wniosek o dokonanie zmiany w świadectwie] 1. W razie potrzeby dokonania zmian w świadectwie zdolności żeglugowej, armator statku składa dyrektorowi właściwego urzędu żeglugi śródlądowej wniosek o dokonanie zmiany w świadectwie wraz z dokumentami potwierdzającymi potrzebę dokonania takiej zmiany. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepis § 4 ust. 1.
2. Zmian w świadectwie zdolności żeglugowej dokonuje się poprzez wskazanie, którego punktu zmiana dotyczy, oraz wpisanie w świadectwie nowej treści tego punktu.
§ 8.[Wniosek o przywrócenie ważności świadectwa] W razie ustania przyczyn powodujących cofnięcie świadectwa zdolności żeglugowej, armator składa wniosek do dyrektora właściwego urzędu żeglugi śródlądowej o przywrócenie ważności świadectwa wraz z dokumentami potwierdzającymi ustanie przyczyn powodujących cofnięcie świadectwa. Do wniosku stosuje się odpowiednio przepis § 4 ust. 1.
§ 9.[Świadectwa zdolności żeglugowej wydane na podstawie dotychczasowych przepisów] 1. Świadectwa zdolności żeglugowej wydane na podstawie dotychczasowych przepisów z terminem ważności upływającym:
1) przed dniem 1 stycznia 2004 r. podlegają wymianie na świadectwa określone w rozporządzeniu przed upływem terminu ich ważności;
2) po dniu 31 grudnia 2003 r. podlegają wymianie na świadectwa określone w rozporządzeniu do dnia 31 stycznia 2004 r.
2. Do wymiany świadectw zdolności żeglugowej stosuje się odpowiednio przepisy § 4.
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 12 lipca 2002 r. (poz. 1156)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3