Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-08-01 do 2017-02-18
Wersja archiwalna od 2002-08-01 do 2017-02-18
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH l ADMINISTRACJI
z dnia 1 lipca 2002 r.
w sprawie wymagań dotyczących technicznego i pozatechnicznego bezpieczeństwa żeglugi jednostek pływających Straży Granicznej.
Na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. Nr 78, poz. 462, z 1991 r. Nr 94, poz. 422, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 12, poz. 52, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 124, poz. 583, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 110, poz. 1255, z 2001 r. Nr 45, poz. 498, Nr 106, poz. 1149 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 89, poz. 804) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Rodzaje żeglugi] Dla celów niniejszego rozporządzenia przez rodzaje żeglugi, w zależności od których ustalono wymagania dotyczące technicznego i pozatechnicznego bezpieczeństwa żeglugi jednostek pływających Straży Granicznej, zwanych dalej „jednostkami”, należy rozumieć:
1) żegluga bałtycka – oznacza żeglugę po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych o podobnych warunkach żeglugowych, a także żeglugę na morzach otwartych do 50 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością między dwoma miejscami schronienia do 100 mil morskich,
2) żegluga przybrzeżna – oznacza żeglugę w odległości nie większej niż 20 mil morskich od brzegu w rejonie Morza Bałtyckiego lub innego morza zamkniętego o podobnych warunkach żeglugowych,
3) żegluga krajowa – oznacza żeglugę na wodach morskich w odległości nie większej niż 12 mil morskich od brzegu morskiego Rzeczypospolitej Polskiej,
4) żegluga osłonięta – oznacza żeglugę na akwenie Zalewu Szczecińskiego i Wiślanego oraz po Zatoce Gdańskiej na zachód od linii łączącej punkt na Półwyspie Helskim o współrzędnych 54º35' szerokości geograficznej północnej i 018º 49' długości geograficznej wschodniej z punktem na Mierzei Wiślanej o współrzędnych 54º22' szerokości geograficznej północnej i 018º57' długości geograficznej wschodniej,
5) żegluga portowa – oznacza żeglugę w obrębie portów, łącznie z Roztoką Odrzańską, do linii równoleżnika przechodzącego przez Bramę Torową nr 4 na Kanale Piastowskim i Zalewie Kamieńskim,
6) żegluga śródlądowa – oznacza żeglugę na wodach śródlądowych określonych odrębnymi przepisami,
7) żegluga międzynarodowa – oznacza żeglugę na akwenach innych niż wymienione w pkt 1–6.
§ 2.[Polska instytucja klasyfikacyjna] Określenie „polska instytucja klasyfikacyjna” oznacza Polski Rejestr Statków Spółkę Akcyjną, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o Polskim Rejestrze Statków (Dz. U. Nr 103, poz. 1098 i z 2002 r. Nr 37, poz. 330).
§ 3.[Wymagania techniczne stanu bezpieczeństwa żeglugi] Jednostka pływająca Straży Granicznej spełnia wymagania technicznego stanu bezpieczeństwa żeglugi, jeżeli odpowiada przepisom technicznym określonym przez polską instytucję klasyfikacyjną w Przepisach klasyfikacji i budowy, dotyczącym w szczególności:
1) kadłuba,
2) urządzeń sterowych,
3) urządzeń kotwicznych,
4) urządzeń holowniczych i cumowniczych,
5) masztów i olinowania,
6) silników napędowych i głównych,
7) mechanizmów pomocniczych,
8) zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń,
9) rurociągów,
10) watów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników,
11) urządzeń automatyki,
12) urządzeń i instalacji gaśniczych,
13) stateczności,
14) niezatapialności w odniesieniu do jednostek, których to dotyczy,
15) urządzeń nawigacyjnych i sygnałowych oraz okrętowych świateł nawigacyjnych,
16) urządzeń i instalacji elektrycznych,
17) urządzeń radiokomunikacyjnych,
18) środków ratunkowych i ich urządzeń,
19) innych urządzeń z zakresu technicznego stanu bezpieczeństwa,
20) urządzeń w zakresie ochrony środowiska.
§ 4.[Wymagania pozatechnicznego stanu bezpieczeństwa żeglugi] Wymagania pozatechnicznego stanu bezpieczeństwa żeglugi jednostki dotyczą:
1) wyposażenia w środki ratunkowe,
2) obsad tratw i łodzi ratunkowych,
3) wyposażenia w urządzenia nawigacyjne i radiowe oraz środki sygnałowe,
4) środków i urządzeń ochrony przeciwpożarowej i obrony przeciwawaryjnej,
5) wyposażenia w wydawnictwa i podręczniki oraz przybory nawigacyjne.
§ 5.[Wyposażenie w środki ratunkowe] Jednostkę wyposaża się w środki ratunkowe, określone dla poszczególnych rodzajów jednostek, w zależności od rodzajów żeglugi, w załączniku nr 1 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 14.
§ 6.[Kierownik składu obsady łodzi i tratwy ratunkowej] 1. Ze składu obsady łodzi i tratwy ratunkowej dowódca jednostki wyznacza jej kierownika posiadającego odpowiednie kwalifikacje.
2. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji, o których mowa w ust. 1, jest dyplom oficera o specjalności pokładowej lub świadectwo ratownika.
3. Komendant Główny Straży Granicznej może zezwolić na kierowanie tratwą ratunkową przez członka załogi posiadającego świadectwo przeszkolenia z zakresu indywidualnych technik ratunkowych.
4. W skład obsady łodzi motorowej wchodzi członek załogi znający obsługę silnika.
§ 7.[Tablica minimalnego zestawu urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych dla poszczególnych rodzajów jednostek] 1. Tablicę minimalnego zestawu urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych dla poszczególnych rodzajów jednostek, w zależności od rodzaju żeglugi, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 14.
2. Na jednostce znajduje się tablica określająca dla niej minimalny zestaw urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych.
3. Wymóg, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy jednostek bezkabinowych.
§ 8.[Przechowywanie radiowych środków łączności oraz transponderów radarowych stanowiących wyposażenie łodzi i tratw ratunkowych] Radiowe środki łączności oraz transpondery radarowe stanowiące wyposażenie łodzi i tratw ratunkowych przechowuje się na jednostce, w stanie zapewniającym ich sprawność techniczną i w gotowości do niezwłocznego umieszczenia w łodziach i tratwach ratunkowych.
§ 9.[Wymagania polskiej instytucji klasyfikacyjnej] Środki ratunkowe, urządzenia nawigacyjne, radiowe i środki sygnałowe, a także przedmioty stanowiące wyposażenie środków ratunkowych oraz sposób ich zainstalowania i rozmieszczenia odpowiadają wymaganiom określonym przez polską instytucję klasyfikacyjną.
§ 10.[Tablica minimalnego zestawu urządzeń i środków ochrony przeciwpożarowej dla poszczególnych rodzajów jednostek] 1. Tablicę minimalnego zestawu urządzeń i środków ochrony przeciwpożarowej dla poszczególnych rodzajów jednostek, w zależności od rodzaju żeglugi, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 14.
2. Na jednostce znajduje się tablica określająca dla niej minimalny zestaw urządzeń i środków ochrony przeciwpożarowej.
3. Wymóg, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy jednostek bezkabinowych.
§ 11.[Tablica minimalnego zestawu sprzętu obrony przeciwawaryjnej dla poszczególnych rodzajów jednostek] 1. Tablicę minimalnego zestawu sprzętu obrony przeciwawaryjnej dla poszczególnych rodzajów jednostek, w zależności od rodzaju żeglugi, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 14.
2. Na jednostce znajduje się tablica określająca dla niej minimalny zestaw sprzętu obrony przeciwawaryjnej.
3. Wymóg, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy jednostek bezkabinowych.
§ 12.[Przechowywanie środków ochrony przeciwpożarowej oraz sprzętu obrony przeciwawaryjnej] 1. Środki ochrony przeciwpożarowej oraz sprzęt obrony przeciwawaryjnej przechowuje się na jednostce w miejscach do tego przeznaczonych, określonych w ustalanych przez komendanta strażnicy lub dywizjonu Straży Granicznej i zatwierdzanych przez Komendanta Głównego Straży Granicznej planach rozmieszczenia tych środków i sprzętu, w gotowości do natychmiastowego użycia, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Planów, o których mowa w ust. 1, nie sporządza się dla jednostek bezkabinowych.
§ 13.[Tablica minimalnego zestawu wydawnictw i podręczników aktualizowanych przez dowódców jednostek] 1. Tablicę minimalnego zestawu wydawnictw i podręczników, aktualizowanych przez dowódców jednostek, a także przyborów nawigacyjnych dla jednostek, w zależności od rodzaju żeglugi, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 14.
2. Na jednostce znajduje się tablica określająca dla niej minimalny zestaw wydawnictw i podręczników oraz przyborów nawigacyjnych.
3. Wymóg, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy jednostek bezkabinowych.
§ 14.[Wyposażenie jednostek realizujących zadania na wodach śródlądowych] Jednostkę realizującą zadania na wodach śródlądowych wyposaża się zgodnie z załącznikiem nr 6 do niniejszego rozporządzenia.
§ 15.[Przechowywanie świadectw i atestów jednostki oraz jej urządzeń i wyposażenia] Dowódca jednostki przechowuje na jednostce świadectwa i atesty jednostki oraz jej urządzeń i wyposażenia.
§ 16.[Przepis przejściowy] Jednostki będące w dniu wejścia w życie rozporządzenia w eksploatacji dostosowuje się do wymagań dotyczących technicznego i pozatechnicznego bezpieczeństwa żeglugi określonych rozporządzeniem, w terminie do dnia 31 grudnia 2006 r., z wyjątkiem wymagań określonych w § 5 i 14, do których jednostki dostosowuje się w terminie do dnia 31 grudnia 2002 r.
§ 17.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: K. Janik
Załączniki do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 1 lipca 2002 r. (poz. 956)
Załącznik nr 1
WYPOSAŻENIE JEDNOSTEK W ŚRODKI RATUNKOWE
Lp. | Rodzaj jednostki pływającej | Rodzaj żeglugi | Wyposażenie | |
1 | 2 | 3 | 4 | |
1. | Jednostki pływające o pojemności brutto mniejszej niż 500 a większej niż 300 lub długości mniejszej niż 85 m i większej niż | Międzynarodowa, bałtycka, przybrzeżna | 1) Łódź ratownicza z możliwością wodowania z każdej burty. | |
2) Co najmniej dwie tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej dla 200% ogólnej liczby osób na jednostce. | ||||
3) Koła ratunkowe w ilości 6 szt. | ||||
4) Z liczby kół wymaganych w pkt 3 co najmniej: | ||||
a) jedno koło na każdej burcie wyposaża się w samoczynnie zapalającą się pławkę świetlno-dymną, | ||||
b) jedno koło na każdej burcie wyposaża się w nietonącą linkę ratunkową. | ||||
5) Jeden komplet wyrzutni linki ratunkowej. | ||||
6) Pasy ratunkowe dla każdej osoby znajdującej się na jednostce i dodatkowe dla wachty. | ||||
7) Kombinezony ratunkowe dla 100% załogi w żegludze przekraczającej żeglugę przybrzeżną. | ||||
8) Dla jednostek ratowniczych dodatkowo kamizelki ratunkowe pneumatyczne dla wszystkich zatrudnionych na pokładzie. | ||||
2. | Jednostki pływające o pojemności brutto 300 i mniejszej lub długości 45 m i poniżej. | Międzynarodowa, bałtycka, przybrzeżna | 1) Co najmniej dwie tratwy ratunkowe o łącznej pojemności wystarczającej dla 200% ogólnej liczby osób na jednostce. | |
2) Tratwa ratunkowa o pojemności wystarczającej dla 100 % osób w żegludze przybrzeżnej i krajowej, gdy długość jednostki wynosi poniżej 21 m. | ||||
3) Koła ratunkowe – 4 szt. | ||||
4) Z liczby kół wymaganych w pkt 3 wyposaża się: | ||||
a) jedno koło – w samozapalającą się pławkę świetlną, | ||||
b) jedno koło – w nietonącą linkę ratunkową. | ||||
5) Pasy ratunkowe – po jednym dla każdej osoby znajdującej się na jednostce i dodatkowo dla wachty. | ||||
6) Jeden komplet wyrzutni linki ratunkowej dla jednostek ratowniczych oraz jednostek, których długość wynosi 25 m i powyżej. | ||||
7) Kombinezony ratunkowe dla 100% załogi w żegludze przekraczającej żeglugę przybrzeżną. | ||||
8) Dla jednostek ratowniczych dodatkowo kamizelki ratunkowe pneumatyczne dla wszystkich zatrudnionych na pokładzie. |
1 | 2 | 3 | 4 | |
3. | Jednostki pływające o napędzie własnym | Osłonięta oraz wyjście na redę | 1) Częściowo zakryta łódź ratunkowa lub tratwa ratunkowa o pojemności wystarczającej dla 100 % osób znajdujących się na jednostce. | |
2) Koła ratunkowe: | ||||
a) 2 – dla jednostek o dł. do 11 m, | ||||
b) 4 – dla jednostek dł. większej od 11 m i mniejszej od 21 m, | ||||
c) 6 – dla jednostek o dł. większej od 21 m. | ||||
3) Wyposażenie kół: | ||||
a) jedno koło na każdej burcie – w samozapalającą się pławkę, | ||||
b) jedno koło na każdej burcie – w nietonącą linkę ratunkową, | ||||
c) przy kołach w ilości 2 szt. – jedno wyposażone w pławkę świetlną, jedno wyposażone w nietonącą linkę ratunkową. | ||||
4) Pasy ratunkowe dla każdej osoby na jednostce. | ||||
4. | Jednostki pływające o napędzie własnym | Portowa | 1) Koła ratunkowe dla wszystkich osób na jednostce (jedno koło dla dwóch osób), lecz nie mniej niż 2 szt. | |
2) Koła wyszczególnione w pkt 1) wyposaża się w: | ||||
a) jedno koło na każdej burcie – w samozapalającą się pławkę, | ||||
b) jedno koło na każdej burcie – w nietonącą linkę ratunkową, | ||||
c) przy kołach w ilości 2 szt. – jedno wyposażone w pławkę świetlną, jedno wyposażone w nietonącą linkę ratunkową. | ||||
3) Pasy ratunkowe dla wszystkich osób na jednostce. |
Załącznik nr 2
TABLICA MINIMALNEGO ZESTAWU URZĄDZEŃ NAWIGACYJNYCH, RADIOWYCH I ŚRODKÓW SYGNAŁOWYCH
Lp. | Urządzenia i środki | Rodzaj żeglugi | Jednostka | Uwagi | |||
portowa | osłonięta | przybrzeżna | bałtycka | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. | Kompas magnetyczny główny | – – | – – | – – | 1 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 150 i powyżej |
2. | Kompas magnetyczny sterowy1 | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | nie dotyczy jednostek bez własnego napędu |
3. | Kompas żyroskopowy | – – | – – | – – | 1 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 300 i powyżej |
4. | System map elektronicznych | – – | – – | – – | 1 | kpl. |
|
5. | Miernik przebytej drogi Log | – – | – – | – – | 1 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 300 i powyżej |
6. | Sonda ręczna | – – | 1 | 1 | 1 | szt. |
|
7. | Echosonda | – – | – – | 12 | 1 | szt. |
|
8. | Przechyłomierz | 1 | 1 | 1 | 2 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 50 i powyżej |
9. | ARPA | – – | – – | – – | 1 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 300 i powyżej |
10. | Chronometr | – – | – – | – – | 1 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 300 i powyżej |
11. | Sekstant | – – | – – | – – | 1 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 300 i powyżej |
12. | Sekundomierz | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
|
13. | Barometr aneroid | – – | 1 | 1 | 1 | szt. |
|
14. | Anemometr | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
|
15. | Lornetka pryzmatyczna | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
16. | Jachtowy system nawigacyjny | – – | – – | – – | 1 | szt. | dot. jachtów |
17. | Zegar okrętowy | 1 | 1 | 1 | 2 | szt. |
|
18. | Radar | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | dot. jednostek dokonujących przewozu pasażerów /osób i jednostek szkolnych oraz pozostałych jednostek w żegludze bałtyckiej i przybrzeżnej; nie dotyczy jednostek bez własnego napędu |
19. | Radiotelefon przenośny do łączności dwukierunkowej | – – | – – | 2 | 2 | szt. | dot. wszystkich jednostek dokonujących przewozu pasażerów /osób i jednostek szkolnych oraz pozostałych jednostek o pojemności brutto 150 i powyżej |
20. | Radiotelefon VHF z niezależnym źródłem zasilania | 1 | 1 | 1 | 2 | szt. | nie dot. jednostek bez własnego napędu. Jeden z radiotelefonów VHF w żegludze bałtyckiej może być zastąpiony radiopławą |
21. | Lampa do sygnalizacji dziennej z zapasem żarówek | – – | – – | 1 | 1 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 150 i powyżej |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
22. | Flagi kodu | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | dot. jednostek o pojemności brutto 50 i powyżej |
23. | Radiotelefon VHF oraz DSC kanał 70 | – – | 1 | 1 | 1 | szt. | nie dot. jednostek bez własnego napędu. Jednostki już posiadające ww. wyposażenie nie muszą spełnić wymogu 20 i 21 |
24. | Radiopława awaryjna GMDSS VHF 406 MHz albo 1,6 GHz | – – | – – | 1 | 1 | szt. | |
25. | Radiotelefon MF oraz DSC (2187,5 kHz) | – – | – – | – – | 1 | szt. | |
26. | Transponder radarowy2 | – – | – – | – – | 1 | szt. | |
27. | NAVTEX | – – | – – | – – | 1 | szt. |
|
28. | Odbiornik satelitarnego systemu nawigacyjnego | 14 | 14 | 14 | 1 | szt. |
|
29. | Latarnie sygnałowo- pozycyjne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. | jednostka o pojemności 150 i powyżej; w żegludze bałtyckiej powinna posiadać komplet zapasowy |
30. | Dzwon gong | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
|
31. | Przyrząd do nadawania sygnałów dźwiękowych (róg mgłowy) | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
|
32. | Znaki dzienne | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. |
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
33. | Pławki dymne pomarańcz.3 | 2 | 2 | 2 | 2 | szt. |
|
34. | Rakiety spadochronowe czerwone | 6 | 6 | 6 | 6 | szt. |
|
35. | Wodoszczelne opakowanie na środki pirotechniczne | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
|
36 | Reflektor radarowy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | dot. jednostek o pojemności brutto 150 i powyżej |
37. | Pistolet sygnalizacyjny | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. | o ile środki sygnalizacyjne tego wymagają |
Legenda:
1 Nie jest wymagany, gdy informacja z kompasu głównego o kursie jest dostępna dla sternika.
2 Nie dotyczy jednostek wychodzących na redę do 6 mil od główek portu.
3 Obowiązuje jednostki w żegludze portowej, jeśli rejon ich pływania obejmuje również redę.
4.Dopuszcza się odbiorniki przenośne.
Załącznik nr 3
TABLICA MINIMALNEGO ZESTAWU URZĄDZEŃ I ŚRODKÓW OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ
Lp. | Nazwa sprzętu przeciwpożarowego | jedn. miary | Jednostki pływające o pojemności brutto mniejszej niż 500, i większej niż 300 żegluga: międzynarodowa, bałtycka | Jednostki pływające o pojemności brutto mniejszej niż 300 i większej niż 50 żegluga: międzynarodowa, bałtycka, przybrzeżna | Jednostki pływające o pojemności brutto mniejszej niż 50 żegluga: przybrzeżna, osłonięta, portowa, wyjście na redę | Jachty |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. | Gaśnica śniegowa GS-5x | szt. | 14 | 4 | 3 | – – |
2. | Gaśnica proszkowa GP-6z | szt. | 7 | 6 | 4 | 3 |
3. | Gaśnica proszkowa GP-2z | szt. | – – | – – | – – | – – |
4. | Aparat do oddychania świeżym powietrzem | kpl. | 2 | 1 | 1 | – – |
5. | Butle zapasowe do aparatów powietrznych | szt. | 4 | 1 | 1 | – – |
6. | Maska do aparatu powietrznego | szt. | 2 | 1 | 1 | – – |
7. | Linka asekuracyjna | szt. | 1 | 1 | 1 | – – |
8. | Ubranie żaroodporne | kpl. | 2 | 1 | 1 | – – |
9. | Rękawice żaroodporne | para | 2 | 1 | 1 | – – |
10. | Osłona karku i głowy | szt. | 2 | 1 | 1 | – – |
11. | Hełm strażacki | szt. | 2 | 1 | 1 | – – |
12. | Buty metalizowane do kombinezonu żaroodpornego | para | 2 | 1 | 1 | – – |
13. | Linka strażacka z zatrzaskiem | kpl. | 2 | 1 | 1 | – – |
14. | Stojak hydrantowy | szt. | 1 | 1 | – – | – – |
15. | Klucz do hydrantu | szt. | 1 | 1 | – – | – – |
16. | Koc gaśniczy z futerałem | szt. | 2 | 2 | 2 | 1 |
17. | Maska panoramiczna | szt. | 2 | 1 | 1 | –– |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
18. | Pas bojowy strażacki | szt. | 2 | 1 | 1 | – – |
19. | Łom | szt. | 1 | 1 | 1 | 1 |
20. | Wytwornica pianowa | szt. | 1 | – – | – – | – – |
21. | Środek pianotwórczy | kg | 80 | – – | – – | – – |
22. | Wąż do zasysacza | szt. | 2 | – – | – – | – – |
23. | Zasysacz liniowy | szt. | 1 | – – | – – | – – |
24. | Zestaw pianotwórczy | szt. | 1 | – – | – – | – – |
25. | Wentylator wyciągowy „Bryza” | szt. | 1 | – – | – – | – – |
26. | Wykrywacz gazu | szt. | 1 | – – | – – | – – |
27. | Agregat gaśniczy | szt. | 1 | – – | – – | – – |
28. | Podnośnik do ważenia butli CO2 (dynamometr) | szt. | 1 | – – | – – | – – |
29. | Zawiesie butli CO2 | szt. | 1 | – – | – – | – – |
30. | Torba wężowego | szt. | 1 | – – | – – | – – |
31. | Zatrzask mały | szt. | 2 | – – | – – | – – |
32. | Zatrzask duży | szt. | 2 | – – | –– | –– |
33. | Toporek strażacki | szt. | 2 | 1 | 1 | 1 |
34. | Topór strażacki ciężki | szt. | 1 | 1 | – – | 1 |
35. | Pochwa do toporka strażackiego | szt. | 2 | – – | – – | – – |
36. | Wąż tłoczny średnicy 52 lub średnicy 25 | szt. | 15 | 4 | 3 | 1 |
37. | Prądownica uniwersalna | szt. | 11 | 4 | 2 | 1 |
38. | Prądownica zamykana śred. 52 | szt. | – – | – – | 1 | – – |
39. | Prądownica pianowa | szt. | 1 | – – | – – | – – |
40. | Redukcja średnicy 75 / 52 | szt. | 1 | 1 | 1 | – – |
41. | Redukcja średnicy 52 / 25 | szt. | 1 | – – | – – | – – |
42. | Łącznik tłoczny średnicy 52 | szt. | 2 | – – | – – | – – |
43. | Łącznik tłoczny średnicy 25 | szt. | – – | – – | – – | – – |
44. | Uszczelka do złącza średnicy 52 lub średnicy 25 | szt. | 6 | 4 | 4 | – – |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
45. | Nasada wewnętrzna średnicy 52 | szt. | 1 | – – | – – | – – |
46. | Bosak | szt. | 2 | 1 | 1 | – – |
47. | Wiadro metalowe przeciwpożarowe z linką | szt. | 2 | 2 | 1 | 1 |
48. | Klucze do łączników | szt. | 11 | 4 | 2 | – – |
49. | Wskaźnik rurkowy tlenku węgla | szt. | 10 | – – | – – | – – |
50. | Bandaż metalowy do węży średnicy 52 lub średnicy 25 | szt. | 6 | 2 | 1 | – – |
51. | Przyrząd do taśmowania węży przeciwpożarowych | szt. | 1 | – – | – – | – – |
52. | Drut do zarabiania węży | kg | 0,5 | 0,2 | – – | – – |
53. | Uniwersalna centrala ppoż. | kpl. | 1 | – – | – – | – – |
54. | System gaśniczy CO2 | kpl. | – – | 1 | 1 | – – |
Załącznik nr 4
TABLICA MINIMALNEGO ZESTAWU SPRZĘTU OBRONY PRZECIWAWARYJNEJ
Lp. | Nazwa sprzętu przeciwawaryjnego | Jedn. miary | Jednostki pływające o pojemności brutto mniejszej niż 500, i większej niż 300 żegluga: międzynarodowa, bałtycka | Jednostki pływające o pojemności brutto mniejszej niż 300 i większej niż 50 żegluga: międzynarodowa, bałtycka, przybrzeżna | Jednostki pływające o pojemności brutto mniejszej niż 50 żegluga: przybrzeżna, osłonięta, portowa, wyjście na redę | Jachty żegluga: międzynarodowa, bałtycka |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. | Ściągacz dociskowy do wręgów | szt. | 2 | 1 | 1 | – – |
2. | Rozpórka stalowa L-1500 | szt. | 2 | 2 | 1 | – – |
3. | Rozpórka stalowa L-600 | szt. | 2 | 1 | 1 | – – |
4. | Rozpórka drewniana 60 x 60 x 1500 | szt. | 2 | 2 | 2 | – – |
5. | Rozpórka drewniana 80 x 80 x 1000 | szt. | 2 | 2 | 2 | – – |
6. | Rozpórka drewniana 100 x 100 x 2200 | szt. | 2 | 2 | – – | – – |
7. | Plaster sztywny 250 x 250 wraz z osprzętem | szt. | 3 | 2 | 2 | 1 |
8. | Plaster sztywny 300 x 300 wraz z osprzętem | szt. | 2 | 2 | 1 | – – |
9. | Plaster sztywny 500 x 500 wraz z osprzętem | szt. | 2 | 2 | – – | – – |
10. | Plaster awaryjny miękki włochaty | kpl. | 1 | 1 | – – | – – |
11. | Naciągacz pod stępką PW 1-20/14 | szt. | 2 | 2 | – – | – – |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
12. | Naciągacz górny GW 1-10/18 | szt. | 2 | 2 | – – | – – |
13. | Naciągacz kontrolny K 1 -10/10 | szt. | 1 | 1 | – – | – – |
14. | Piła płatnica 1-500 | szt. | 1 | 1 | 1 | – – |
15. | Deska awaryjna 25 x 200 x 2500 | szt. | 2 | 2 | 2 | – – |
16. | Deska awaryjna 20 x 200 x 1500 | szt. | 2 | 2 | 2 | – – |
17. | Kołek awaryjny 5 x 25 x 100 | szt. | 4 | 4 | 3 | 2 |
18. | Kołek awaryjny 20 x 50 x 150 | szt. | 4 | 4 | 3 | 2 |
19. | Kołek awaryjny 40 x 90 x 250 | szt. | 4 | 4 | 2 | 2 |
20. | Kołek awaryjny 80 x 150 x 350 | szt. | 4 | 4 | 2 | – – |
21. | Klin awaryjny 30 x 100 x 200 | szt. | 4 | 4 | 4 | 2 |
22. | Klin awaryjny 60 x 100 x 400 | szt. | 4 | 4 | 2 | 2 |
23. | Młotek ślusarski | szt. | 2 | 2 | 1 | 1 |
24. | Młotek kamienny 2–obuchowy 4 kg | szt. | 1 | 1 | – – | – – |
25. | Przecinak ślusarski 10 x 20 x 200 | szt. | 1 | 1 | 1 | 1 |
26. | Opaska taśmowa do rur | szt. | 20 | 20 | 10 | 5 |
27. | Siekierka ciesielska z trzonkiem | szt. | 2 | 2 | 1 | 1 |
28. | Torba żaglomistrzowska | szt. | – – | – – | – – | 1 |
29. | Torba na osprzęt OPA | szt. | – – | – – | – – | 1 |
30. | Dłuto ciesielskie płaskie | szt. | – – | – – | – – | 2 |
31. | Pas bezpieczeństwa OP-36 | szt. | 1 | 1 | – – | – – |
32. | Linka do pasów bezpieczeństwa OL-1 | szt. | 1 | 1 | – – | – – |
Załącznik nr 5
TABLICA MINIMALNEGO ZESTAWU WYDAWNICTW l PODRĘCZNIKÓW ORAZ PRZYBORÓW NAWIGACYJNYCH
Lp. | Wyszczególnienie | Rodzaj żeglugi | Jednostka | |||
portowa | osłonięta | przybrzeżna | bałtycka | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. | Konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniom morza przez statki MARPOL-73/78 | – – | – – | 1 | 1 | szt. |
2. | Konwencja COLREG –72 | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
3. | Konwencja o poszukiwaniu i ratownictwie na morzu SAR-79 |
|
| 1 | 1 | szt. |
4. | – – | – – | 1 | 1 | szt. | |
5. | Polskie przepisy portowe | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
6. | Śródlądowe przepisy żeglugowe | 1 | 1 | – – | – – | szt. |
7. | Podręcznik szkolenia (zawierający informację o używanych środkach ratunkowych, sposobach ratowania się i obsługi środków ratunkowych) lub inne wydawnictwa na te tematy | – – | 1 | 1 | 1 | szt. |
8. | Poradnik poszukiwania i ratowania dla statków handlowych MERSAR | – – | – – | – – | 1 | szt. |
9. | Podręcznik medyczny dla kapitanów statków | – – | – – | – – | 1 | szt. |
10. | Międzynarodowy Kod Sygnałowy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
11. | Morski Nawigacyjny Słownik Frazeologiczny | – – | – – | – – | 1 | szt. |
12. | Locja rejonów żeglugi | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
13. | Spis świateł rejonów żeglugi | – – | 1 | 1 | 1 | szt. |
14. | Spis radiostacji nautycznych | – – | – – | – – | 1 | szt. |
15 | Tablice nawigacyjne | – – | 1 | 1 | 1 | szt. |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
16. | Tablica poglądowa kodu flagowego | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
17. | Tablica sygnałów ratunkowych | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
18. | Znaki i skróty stosowane na mapach | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
19. | Katalog map morskich | – – | 1 | 1 | 1 | szt. |
20. | Komplet map nawigacyjnych na rejon żeglugi | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
21. | Arkusze nakresów radarowych | – – | – – | 50 | 50 | szt. |
22. | Aktualne tablice dewiacji i radiodewiacji | 1 | 1 | 1 | 1 | kpl. |
23. | Trójkąt nawigacyjny (komplet 2 szt.) lub liniał równoległy | 1 | 1 | 2 | 2 | kpl. |
24. | Cyrkiel nawigacyjny | 1 | 1 | 2 | 2 | szt. |
25. | Szkło powiększające | – – | – – | – – | 1 | szt. |
26. | Tuba na mapy | 1 | 1 | 1 | 1 | szt. |
27. | Przycisk do map | 4 | 4 | 4 | 4 | szt. |
Załącznik nr 6
WYKAZ WYPOSAŻENIA JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH REALIZUJĄCYCH ZADANIA NA WODACH ŚRÓDLĄDOWYCH
1. Kotwica z liną kotwiczną dostosowana do głębokości kotwiczenia – 1 kpl.
2. Lornetka 6-krotna – 1 szt.
3. Latarka elektryczna wodoszczelna – 1 szt.
4. Przepisy żeglugowe – 1 szt*
5. Syrena elektryczna – 1 szt.
6. Kolo ratunkowe z linką o długości 25 m i średnicy 8-10 mm – 1 kpl.
7. Kamizelka ratunkowa (kapok) – po jednej szt. dla każdego członka załogi
8. Bosak – 1 szt.
9. Wiosła (pojazdki) – 2 szt.
10. Czerpak do wody – 1 szt.
11. Liny cumownicze 10 m – 2 szt.
12. Urządzenia cumownicze po obu burtach na dziobie i na rufie
* Tylko w przypadku realizacji zadań na wodach uznanych za żeglowne na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1803).