Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-06-29 do 2013-07-26
Wersja archiwalna od 2002-06-29 do 2013-07-26
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 28 maja 2002 r.
w sprawie określenia wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi.
Na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa wymagania w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi, zwanych dalej „statkami”.
§ 2.[Wyłączenie stosowania przepisów ustawy] Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej, Straży Granicznej oraz Policji,
2) statków sportowych,
3) statków niepodlegających wpisowi do rejestru okrętowego lub rejestru statków morskich.
§ 3.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) umowach międzynarodowych – rozumie się przez to:
a) Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu, sporządzoną w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 318 i 319) wraz z Protokołem dotyczącym Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321 oraz z 1986 r. Nr 35, poz. 177),
b) Międzynarodową konwencję o liniach ładunkowych, sporządzoną w Londynie dnia 5 kwietnia 1966 r. (Dz. U. z 1969 r. Nr 33, poz. 282),
c) Konwencję w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu, sporządzoną w Londynie dnia 20 października 1972 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 15, poz. 61 i 62 oraz z 1984 r. Nr 23, poz. 106),
2) statku – rozumie się przez to statek morski o polskiej przynależności, o którym mowa w § 1.
Rozdział 2
Wymagania techniczne i techniczno-eksploatacyjne w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia
§ 4.[Wymagania techniczne statków używanych w żegludze morskiej] Statek może być używany w żegludze morskiej, jeśli spełnia wymagania techniczne w zakresie:
1) kadłuba,
2) urządzeń sterowych,
3) urządzeń kotwicznych,
4) urządzeń holowniczych i cumowniczych,
5) stałych urządzeń połowowych,
6) masztów i olinowania,
7) silników napędowych głównych,
8) mechanizmów pomocniczych,
9) kotłów parowych oraz ich wyposażenia,
10) zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń,
11) rurociągów,
12) wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników,
13) urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji,
14) urządzeń automatyki,
15) konstrukcyjnej ochrony przeciwpożarowej,
16) urządzeń i instalacji gaśniczych oraz sprzętu gaśniczego,
17) wolnej burty,
18) stateczności,
19) niezatapialności,
20) środków i urządzeń ratunkowych,
21) świateł nawigacyjnych i środków sygnałowych,
22) urządzeń radiowych,
23) wyposażenia nawigacyjnego,
24) urządzeń dźwignicowych,
25) innych urządzeń mających wpływ na bezpieczeństwo statku.
§ 5.[Wymagania techniczne polskiej instytucji klasyfikacyjnej] W zakresie zagadnień, o których mowa w § 4 pkt 1–25, uznaje się za obowiązujące wymagania techniczne polskiej instytucji klasyfikacyjnej, dotyczące:
1) klasyfikacji i budowy statków morskich,
2) klasyfikacji i budowy małych statków morskich,
3) klasyfikacji i budowy jachtów morskich,
4) klasyfikacji i budowy łodzi motorowych,
5) klasyfikacji i budowy statków śródlądowych,
6) klasyfikacji i budowy ruchomych jednostek górnictwa morskiego,
7) klasyfikacji i budowy doków pływających,
8) urządzeń dźwignicowych.
§ 6.[Wymagania techniczno-eksploatacyjne dotyczące poszczególnych urządzeń] W zakresie wymagań techniczno-eksploatacyjnych, dotyczących poszczególnych urządzeń, o których mowa w § 4 pkt 1–25, obowiązują wymagania techniczne polskiej instytucji klasyfikacyjnej oraz odrębne przepisy.
§ 7.[Instalacja wyposażenia na statku] Rodzaje wyposażenia takie, jak:
1) materiały konstrukcyjne objęte wymaganiami ochrony przeciwpożarowej,
2) sprzęt gaśniczy,
3) środki i urządzenia ratunkowe,
4) urządzenia radiowe,
5) wyposażenie nawigacyjne
mogą być zainstalowane na statkach wtedy, gdy są uznanego typu lub objęte są szczegółowymi normami dotyczącymi badań.
Rozdział 3
Przepis końcowy
§ 8.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: w z. A. Piłat