Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-07-09 do 2023-08-25
Wersja archiwalna od 2002-07-09 do 2023-08-25
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 8 maja 2002 r.
w sprawie żeglarskiej książeczki pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.
Na podstawie art. 40 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa wzór żeglarskiej książeczki pracy, tryb jej wydawania i wymiany, rodzaj dokonywanych w niej adnotacji i wpisów urzędowych, a także sposób i tryb ich dokonywania.
§ 2.[Żeglarska książeczka pracy] Ustala się wzór żeglarskiej książeczki pracy, zwanej dalej „książeczką”, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 3.[Podmiot wydający żeglarską książeczkę pracy] Książeczkę wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej właściwy ze względu na adres zameldowania osoby ubiegającej się o wydanie książeczki lub ze względu na siedzibę armatora, u którego osoba ubiegająca się o wydanie książeczki jest zatrudniona albo ma zostać zatrudniona – na jej pisemny wniosek.
§ 4.[Wniosek o wydanie żeglarskiej książeczki pracy] Do wniosku o wydanie książeczki należy załączyć:
1) dokument stwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych uprawniających do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
2) świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
3) dwie aktualne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm
oraz przedłożyć do wglądu dowód osobisty albo paszport.
§ 5.[Wymiana starej lub wydanie nowej żeglarskiej książeczki pracy] 1. W celu dokonania wymiany książeczki na nową posiadacz książeczki składa do dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, który ją wydał, z zastrzeżeniem ust. 3, pisemny wniosek o jej wymianę. Przepisy § 4 stosuje się odpowiednio.
2. W razie wymiany książeczki na nową dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dokonuje na pierwszej stronie książeczki odcisku prostokątnego stempla o wymiarach 9 x 3 cm w kolorze czerwonym, o treści „ANULOWANO” i zwraca książeczkę jej posiadaczowi.
3. W razie utraty książeczki jej posiadacz zawiadamia o tym dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, który wydał książeczkę, oraz składa pisemne oświadczenie wyjaśniające przyczyny jej utraty. Okoliczności przedstawione w oświadczeniu powinny być potwierdzone przez właściwy organ lub armatora.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje nową książeczkę osobie ubiegającej się o jej wydanie na jej pisemny wniosek. Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
5. Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje nową książeczkę w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1 albo ust. 4.
§ 6.[Wpisy i adnotacje urzędowe w żeglarskiej książeczce pracy] 1. W książeczce dokonuje się następujących wpisów i adnotacji urzędowych:
1) poprzednich żeglarskich książeczkach pracy i zmianach adresu zameldowania posiadacza książeczki,
2) o kwalifikacjach zawodowych posiadacza książeczki uprawniających do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
3) o kwalifikacjach zawodowych posiadacza książeczki do żeglugi na Renie,
4) potwierdzających stan zdrowia do wykonywania pracy na statku,
5) dotyczących danych o statku i zatrudnieniu na statku,
6) dotyczących danych o przebiegu żeglugi: drogi wodne i czas podróży,
7) o weryfikacji, o której mowa w § 8.
2. Wpisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4 i 7, dokonuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
3. Wpisów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, dokonuje armator, kierownik statku lub inna osoba upoważniona przez armatora.
§ 7.[Wpisy w żeglarskiej książeczce pracy] 1. Wpisy, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1–4 i 7, dokonane po wydaniu książeczki, powinny być opatrzone datą, odciskiem pieczęci urzędu żeglugi śródlądowej i podpisem dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej.
2. Wpisów należy dokonywać starannie, pismem czytelnym, bez używania skrótów. Wpisanych wyrazów nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu, w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, i wpisanie prawidłowego wyrazu.
3. Wpisów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 5 i 6, należy dokonywać na bieżąco oraz zgodnie z zapisami dokonanymi w dzienniku pokładowym.
4. Wpisów dotyczących zakończenia podróży należy dokonać najpóźniej przed rozpoczęciem kolejnej podróży.
§ 8.[Weryfikacja wpisów w żeglarskiej książeczce pracy] 1. W celu sprawdzenia poprawności i rzetelności dokonanych wpisów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 6, poddaje się je weryfikacji raz na 12 miesięcy, licząc od daty ostatniej weryfikacji.
2. W przypadku przerwy w podróżach trwającej dłużej niż 12 miesięcy, licząc od daty ostatniej weryfikacji, wpisy, o których mowa w ust. 1, podlegają weryfikacji w ciągu 12 miesięcy od chwili rozpoczęcia podróży.
3. Weryfikacji dokonuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
4. Przeprowadzając weryfikację dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej ma prawo zażądać przedłożenia dzienników pokładowych, ich wyciągów lub innych dokumentów.
5. Po przeprowadzeniu weryfikacji dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dokonuje w książeczce zapisu o dokonanej weryfikacji.
6. Jeżeli posiadacz książeczki nie przedłoży książeczki do weryfikacji przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1 i 2, wpisy dokonane po upływie tych terminów nie będą uwzględniane.
§ 9.[Wygląd żeglarskiej książeczki pracy] Wszystkie strony książeczki powinny być ponumerowane; okładka i wszystkie strony książeczki powinny być ponadto opatrzone numerem ewidencyjnym.
§ 10.[Wymiana dokumentów żeglarskich załogi] 1. Dokumenty żeglarskie załogi, wydane zgodnie z wzorami określonymi w zarządzeniu Ministra Komunikacji nr 64 z dnia 15 kwietnia 1975 r. w sprawie dokumentów żeglarskich członków załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. Ministerstwa Komunikacji Nr 12, poz. 92), podlegają wymianie na żeglarskie książeczki pracy określone w niniejszym rozporządzeniu, w terminie do dnia 31 grudnia 2002 r.
2. Termin składania wniosków o wymianę dokumentów, o których mowa w ust. 1, upływa z dniem 31 października 2002 r. Przepisy § 5 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§ 11.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury: M. Pol
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 8 maja 2002 r. (poz. 651)