ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lutego 2002 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania organów Inspekcji Handlowej, wzoru legitymacji służbowej pracowników Inspekcji oraz trybu wydawania i wymiany legitymacji.
Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110, poz. 1189) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepis ogólny
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) tryb przygotowania postępowania kontrolnego,
2) szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli,
3) sposób dokumentowania wyników kontroli,
4) sposób zabezpieczania dowodów i produktów,
5) wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji Handlowej oraz tryb wydawania i wymiany legitymacji.
Rozdział 2
Wszczęcie i prowadzenie postępowania kontrolnego
§ 2.1. W celu realizacji planów kontroli, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, zwanej dalej „ustawą”. Główny Inspektor opracowuje programy kontroli o znaczeniu krajowym lub ponadwojewódzkim oraz innych kontroli wykonywanych na jego zlecenie lub na zlecenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W pozostałych przypadkach programy kontroli opracowuje wojewódzki inspektor.
3. Programy kontroli powinny zawierać w szczególności:
1) określenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu kontroli,
2) wykaz przepisów prawnych regulujących zagadnienia objęte zakresem kontroli.
4. Inspektor przeprowadza kontrolę w oparciu o program kontroli.
§ 3.Wojewódzki inspektor, na wniosek inspektora złożony przed zakończeniem kontroli, może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, przedłużyć termin przeprowadzenia kontroli przez dokonanie adnotacji na upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.
§ 4.Przy przeprowadzaniu kontroli przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenach podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, niewymienionych w art. 4 pkt 1 ustawy, inspektor jest zobowiązany do przestrzegania przepisów regulujących zasady wstępu na te tereny.
§ 5.1. Jeżeli w trakcie kontroli uproszczonej, o której mowa w art. 23 ustawy, stwierdzono nieprawidłowości, których usunięcie w toku kontroli jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo lub interes konsumentów albo interes gospodarczy państwa, inspektor przeprowadza kontrolę na zasadach ogólnych.
2. O podjęciu kontroli na zasadach ogólnych inspektor jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić wojewódzkiego inspektora.
Rozdział 3
Zabezpieczenie dowodów i produktów
§ 6.Zabezpieczenie dowodów wykonuje się w odniesieniu do:
1) produktów - przez opatrzenie ich plombami, pieczęciami lub innymi znakami urzędowymi oraz przekazanie ich do przechowania kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi, z zastrzeżeniem pkt 2, albo przez przechowywanie ich w zabezpieczonym pomieszczeniu kontrolowanego albo wojewódzkiego inspektoratu, w warunkach właściwych dla poszczególnych rodzajów produktów,
2) dokumentów, ewidencji, informacji, innych rzeczy niebędących produktami oraz produktów, które mogą być dowodami w sprawach o wykroczenia lub w sprawach karnych - przez:
a) oddanie na przechowanie kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi w zamkniętym i zabezpieczonym pomieszczeniu,
b) opieczętowanie lub nałożenie innych znaków urzędowych i oddanie na przechowanie osobom, o których mowa w lit. a),
c) złożenie na przechowanie w pomieszczeniu Inspekcji Handlowej,
3) pomieszczeń - przez ich zamknięcie oraz nałożenie plomb, pieczęci lub innych znaków urzędowych,
4) produktów spożywczych oraz produktów niebezpiecznych - przez ich umieszczenie w pomieszczeniach i w warunkach spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych.
§ 7.1. Postanowienie dotyczące zabezpieczenia dowodów powinno zawierać określenie terminu zabezpieczenia.
2. Jeżeli jest to możliwe, termin zabezpieczenia produktów powinien być określany z uwzględnieniem terminów gwarancji, terminów przydatności do spożycia oraz innych terminów określających ważność lub trwałość produktu.
§ 8.Z zastrzeżeniem przepisu art. 26 ust. 2 ustawy, wojewódzki inspektor uchyla zabezpieczenie dowodów, jeżeli stało się bezprzedmiotowe.
Rozdział 4
Dokumentowanie wyników kontroli i postępowania przed stałym polubownym sądem konsumenckim
§ 9.1. Wyniki kontroli inspektor dokumentuje w protokole kontroli, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Inspektor jest obowiązany zapoznać kontrolowanego lub jego przedstawiciela z treścią protokołu.
3. Protokół podpisuje inspektor oraz kontrolowany lub jego przedstawiciel, w którego obecności przeprowadzono kontrolę.
4. O braku uwag do protokołu należy uczynić adnotację w protokole.
5. Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się, za pokwitowaniem, kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi, w którego obecności przeprowadzono kontrolę, a drugi pozostawia się w aktach sprawy.
6. W razie odmowy podpisania lub odbioru protokołu inspektor sporządzający protokół powinien uczynić o tym adnotację w protokole, podając, jeżeli jest to możliwe, przyczynę odmowy.
§ 10.1. W przypadku dokonania oględzin lub przeprowadzenia innych dowodów inspektor sporządza odrębne protokoły. Przepisy § 9 stosuje się odpowiednio.
2. O sporządzeniu odrębnego protokołu należy uczynić adnotację w protokole kontroli.
3. Wzór protokołu oględzin stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 11.Wyniki kontroli uproszczonej inspektor dokumentuje przez sporządzenie raportu służbowego z kontroli uproszczonej, który powinien zawierać:
1) czas trwania kontroli uproszczonej,
2) imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz numer legitymacji służbowej inspektora przeprowadzającego kontrolę uproszczoną,
3) dane identyfikujące kontrolowanego,
4) opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku kontroli uproszczonej,
5) własnoręczny podpis inspektora.
§ 12.Inspektor może, z urzędu lub na wniosek kontrolowanego, prostować błędy pisarskie i rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki w protokole kontroli, odrębnym protokole, o którym mowa w § 10 ust. 1, oraz w raporcie służbowym, o którym mowa w § 11.
§ 13.Postępowanie przed stałym polubownym sądem konsumenckim dokumentuje się przez sporządzenie protokołu rozprawy, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Rozdział 5
Wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji Handlowej oraz tryb jej wydawania i wymiany
§ 14.1. Pracownicy jednostek organizacyjnych Inspekcji Handlowej, zwani dalej „pracownikami”, na czas trwania stosunku pracy otrzymują legitymacje służbowe.
2. Wzór legitymacji służbowej określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 15.1. W przypadku utraty legitymacji służbowej pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym organ, który wydał legitymację.
2. Organ, który wydał legitymację, zleca przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz unieważnia legitymację służbową i wydaje nową.
§ 16.Legitymacje służbowe wydaje:
1) Głównemu Inspektorowi i jego zastępcy - Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
2) pracownikom Głównego Inspektoratu - Główny Inspektor,
3) wojewódzkiemu inspektorowi i jego zastępcy - wojewoda,
4) pracownikom wojewódzkiego inspektoratu - wojewódzki inspektor.
§ 17.1. Legitymacja służbowa podlega wymianie w przypadku:
1) zmiany nazwiska,
2) uszkodzenia lub zniszczenia,
3) zmiany stanowiska,
4) utraty ważności legitymacji z mocy prawa.
2. Wymiany legitymacji służbowych dokonują organy określone w § 16.
§ 18.Dotychczas wydane legitymacje służbowe zachowują ważność przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
§ 19.Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1999 r. w sprawie trybu postępowania organów Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 96, poz. 1116).
§ 20.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: L. Miller
Załączniki do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 28 lutego 2002 r. (poz. 356)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ PRACOWNIKA INSPEKCJI HANDLOWEJ
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00