Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2002 nr 37 poz. 341
Wersja archiwalna od 2005-11-15 do 2022-04-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2002 nr 37 poz. 341
Wersja archiwalna od 2005-11-15 do 2022-04-20
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY

z dnia 12 marca 2002 r.

w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2005 r., Nr 219, poz. 1866)  

Na podstawie art. 23715 § 2 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.[Zakres regulacji] 1. Rozporządzenie określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej w zakresie obsługi i naprawy tramwajów, trolejbusów i autobusów, zwanych dalej „pojazdami”, oraz przy budowie, konserwacji i naprawach sieci trakcyjnej, torów tramwajowych i innych urządzeń.

2. Przepisy rozporządzenia nie dotyczą pojazdów i urządzeń metra.

3. Warunki techniczne eksploatacji sieci trakcyjnej, torów tramwajowych i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia komunikacji tramwajowej i trolejbusowej oraz warunki techniczne tramwajów, trolejbusów, pojazdów drogowych i ich wyposażenia określają odrębne przepisy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) zajezdni – rozumie się przez to teren, na którym znajdują się hale i budynki zaplecza technicznego, budynki administracyjne i socjalne, przejścia dla ruchu pieszego, drogi komunikacji wewnętrznej oraz tory i place postojowe pojazdów,

2) warsztatach – rozumie się przez to pomieszczenia pracy w halach i budynkach zaplecza technicznego wraz z wyposażeniem,

3) sieci trakcyjnej – rozumie się przez to napowietrzne, górne, elektryczne przewody jezdne linii tramwajowej lub trolejbusowej wraz z urządzeniami konstrukcyjnymi, służącymi do ich zawieszenia i mocowania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Nadzór nad stanem technicznym oraz procesem obsługi i naprawy maszyn, urządzeń i pojazdów] Pracodawca jest obowiązany zapewnić nadzór nad stanem technicznym oraz procesem obsługi i naprawy maszyn, urządzeń i pojazdów, o których mowa w § 1, a także utrzymywać je w dobrym stanie technicznym przez cały okres eksploatacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Obowiązek określenia prac lub czynności przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego] 1. Pracodawca jest obowiązany określić prace lub czynności, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego i które, zgodnie z odrębnymi przepisami, powinny być wykonywane co najmniej przez dwie osoby. Dotyczy to w szczególności prac lub czynności wykonywanych:

1) przy sieci trakcyjnej,

2) przy wymianie słupów sieci trakcyjnej,

3) na torach tramwajowych czynnych dla ruchu pojazdów,

4) na wysokości powyżej 2 m,

5) przy urządzeniach energetycznych będących pod napięciem.

2. Wymóg zawarty w ust. 1 pkt 3 nie dotyczy prac polegających wyłącznie na kontroli, konserwacji i czyszczeniu rozjazdów, zwrotnic i torowisk tramwajowych, a w ust. 1 pkt 5 nie dotyczy wymiany żarówek i świetlówek w obwodach do 1000 V.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Instrukcje stanowiskowe] 1. Instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy dla poszczególnych stanowisk pracy określa się w instrukcjach stanowiskowych, przy uwzględnieniu aktualnych wymagań techniczno-technologicznych. Instrukcje te powinny określać w szczególności:

1) sposoby bezpiecznego wykonywania czynności,

2) czynności o szczególnym zagrożeniu dla życia i zdrowia, które powinny być wykonywane co najmniej przez dwie osoby,

3) obowiązujący system znaków i sygnałów oraz sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej,

4) rodzaje prac, które wymagają bezwzględnego wyłączenia napięcia,

5) rodzaje prac, przy których obowiązuje stosowanie sprzętu ochronnego i środków ochrony indywidualnej.

2. Szczegółowe technologiczne procedury włączania i wyłączania napięcia w sieci trakcyjnej oraz stosowania uziemień ochronnych przy eksploatacji instalacji elektroenergetycznych i dokonywaniu napraw pojazdów określa się w instrukcjach eksploatacji urządzeń energetycznych.

3. Instrukcje i procedury, o których mowa w ust.1 i 2, powinny być na bieżąco aktualizowane, przekazywane do wiadomości i stosowania pracownikom oraz stale dla nich dostępne.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Przepisy odrębne] Wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy urządzeniach i instalacjach elektroenergetycznych oraz kwalifikacje osób zatrudnionych przy eksploatacji i dozorze tych urządzeń i instalacji określają odrębne przepisy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Środki ochrony indywidualnej] Środki ochrony indywidualnej stosowane przy pracach prowadzonych na torach i przy sieci trakcyjnej powinny posiadać widoczne elementy odblaskowe lub ostrzegawcze, a w warunkach ograniczonej widoczności pracownik powinien być wyposażony w przenośną ręczną latarkę lub lampę, emitującą światło pulsacyjne koloru żółtego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Oznakowanie i zabezpieczenie pojazdów] Pojazdy używane przy pracach remontowych sieci trakcyjnej lub torowisk oraz miejsca prowadzenia tych prac na odcinkach dróg niezamkniętych dla ruchu pracodawca powinien odpowiednio oznakować i zabezpieczyć, zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym i wymaganiami Polskich Norm.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.[Wstrzymanie prowadzenia prac do czasu zastosowania odpowiednich środków eliminujących zagrożenia] Pracodawca lub osoba sprawująca w imieniu pracodawcy nadzór nad wykonywaniem prac w przypadku stwierdzenia, że sposób wykonywania pracy jest nieprawidłowy i stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia pracownika lub innych pracowników albo stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, jest obowiązany wstrzymać prowadzenie prac do czasu zastosowania odpowiednich środków eliminujących zagrożenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 2

Pomieszczenia pracy w zajezdniach i warsztatach

§ 10.[Wyposażenie zajezdni i warsztatów w urządzenia umożliwiające wyłączenie spod napięcia całej sieci trakcyjnej lub jej części] 1. Zajezdnie oraz warsztaty tramwajowe i trolejbusowe powinny być wyposażone w urządzenia umożliwiające wyłączenie spod napięcia całej sieci trakcyjnej lub jej części oraz w sygnalizację świetlną informującą o odłączeniu napięcia.

2. Odłączona spod napięcia wewnętrzna sieć trakcyjna pomieszczeń hal lub warsztatów powinna być zabezpieczona przed możliwością przeniesienia napięcia poprzez odbieraki pojazdów, z zewnętrznej sieci trakcyjnej pozostającej pod napięciem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Oznakowanie i wyposażenie bram wjazdowych] 1. Obrzeża środkowe skrzydeł bram wjazdowych powinny być oznakowane barwami ostrzegawczymi, zgodnie z wymaganiami Polskich Norm.

2. Wrota bram wjazdowych powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu zamknięciu oraz posiadać zabezpieczenie przed możliwością zetknięcia się z przewodami sieci trakcyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Oznakowanie wewnętrznych dróg komunikacyjnych i transportowych oraz przejść dla pieszych] Oznakowanie wewnętrznych dróg komunikacyjnych i transportowych oraz przejść dla pieszych powinno być zgodne z przepisami prawa o ruchu drogowym oraz Polskimi Normami i w szczególności określać:

1) obowiązujący kierunek ruchu,

2) zakaz postoju i zatrzymywania pojazdów na drogach pożarowych, w bramach wjazdowych oraz w innych miejscach, w których stojący pojazd mógłby stwarzać zagrożenie dla ruchu lub go utrudniać,

3) bezpieczną prędkość pojazdów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Główki szyn tramwajowych na terenie zajezdni i warsztatów] Główki szyn tramwajowych na terenie zajezdni i warsztatów nie powinny wystawać ponad nawierzchnię przejść dla pieszych i przejazdów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Urządzenia do odciągu spalin z rur wydechowych] Usytuowane w pomieszczeniach stanowiska obsługowe i naprawcze, na których wykonywane są czynności przy pojazdach z silnikami spalinowymi wymagające utrzymywania silnika w ruchu, powinny być wyposażone w urządzenia do odciągu spalin z rur wydechowych pojazdów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.[Kanały przeglądowe i naprawcze] 1. Kanały przeglądowe i naprawcze, zwane dalej „kanałami”, powinny posiadać wnęki wejściowe rozmieszczone w odległości co 25 m, a w przypadku ich braku powinny być zainstalowane z obydwu stron schody, utrzymane w stanie zapewniającym bezpieczne wchodzenie i wychodzenie. W przypadku gdy kanał posiada schody tylko z jednej strony, druga strona kanału powinna posiadać drabinę metalową trwale przymocowaną do ściany kanału. [1]

2. Długość kanałów powinna być większa niż długość pojazdów, co najmniej o długość schodów.

3. Szerokość kanałów nie powinna być mniejsza niż 0,8 m.

4. Głębokość kanałów nie powinna być mniejsza niż 1,4 m.

5. Ściany i posadzki kanałów powinny być pokryte materiałami łatwo zmywalnymi.

6. Kanały powinny być wyposażone w:

1) [2] (uchylony),

2) urządzenia odpływowe i studzienki rewizyjne do odprowadzania wody,

3) gniazda wtykowe do podłączenia lamp przenośnych, zasilanych prądem o bezpiecznym napięciu 24 V,

4) oświetlenie, ogrzewanie i wentylację spełniającą wymagania Polskich Norm.

7. [3] Kanały zaprojektowane jako nieprzelotowe powinny być wyposażone w urządzenia uniemożliwiające niekontrolowane przemieszczanie się pojazdów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.[Oznakowanie najazdów na kanały i ich obrzeża] 1. Najazdy na kanały i ich obrzeża powinny być oznakowane zgodnie z Polskimi Normami.

2. [4] (uchylony).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 3

Obsługa i naprawa pojazdów

§ 17.[Prędkości pojazdów] 1. Dopuszczalne prędkości pojazdów nie mogą przekraczać:

1) 10 km/h – na terenach zajezdni i warsztatów,

2) 5 km/h – przy wjazdach do hal i w trakcie ruchu wewnątrz hal.

2. Niedopuszczalne jest przeprowadzanie prób rozpędzania i hamowania pojazdów na torach i drogach postojowych. Czynności te powinny być wykonywane na wydzielonych i odpowiednio oznakowanych odcinkach dróg wewnętrznych, na których dopuszczalna prędkość pojazdów nie powinna przekraczać 50 km/h.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.[Czynności przetokowe oraz manewrowanie pojazdami na terenach zajezdni i warsztatów] 1. Czynności przetokowe oraz manewrowanie pojazdami na terenach zajezdni i warsztatów może przeprowadzać pracownik posiadający uprawnienie do prowadzenia danego typu pojazdu na drogach publicznych.

2. Dopuszcza się wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, przez pracownika posiadającego prawo jazdy co najmniej kategorii B oraz upoważnienie pracodawcy, wydane po przeprowadzeniu przeszkolenia praktycznego oraz egzaminu.

3. Niedopuszczalne jest przechodzenie pieszych przez bramy w trakcie ruchu pojazdów, z wyjątkiem bram, w których przejście dla pieszych zostało odgrodzone barierą.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.[Obowiązek stosowania się do sygnałów podawanych przez pracownika pilotującego i zachowania należytej ostrożności] 1. Przy wprowadzaniu i wyprowadzaniu pojazdu na stanowisko obsługowe lub naprawcze kierujący pojazdem powinien stosować się do sygnałów podawanych przez pracownika pilotującego i zachować należytą ostrożność, a w szczególności zatrzymać pojazd i upewnić się, że pracownicy opuścili kanał.

2. Pracownik pilotujący powinien pozostawać poza torem jazdy i w bezpiecznej odległości od pojazdu.

3. Pojazd powinien być ustawiony na stanowisku w sposób umożliwiający swobodne wejście pracowników do kanału.

4. W kanałach przeglądowych posiadających wnęki boczne dopuszczalne jest wprowadzanie pojazdu na kanał w czasie pozostawania pracownika we wnęce kanału.

5. W kanałach przeglądowych nieposiadających wnęk bocznych pozostawanie pracowników w kanałach w trakcie wprowadzania pojazdu jest dopuszczalne pod warunkiem zastosowania sygnalizacji świetlnej kierującej ruchem pojazdu, sterowanej przez pracownika pozostającego w kanale.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.[Czynności obsługowe i naprawcze przy pojazdach] 1. Czynności obsługowe i naprawcze przy pojazdach powinny być wykonywane zgodnie z instrukcjami, o których mowa w § 5.

2. W pojazdach z silnikami spalinowymi czynności regulacyjne silnika mogą być wykonywane przy pracującym silniku, pod warunkiem podłączenia odciągu spalin do rury wydechowej pojazdu.

3. Pojazdy, nadwozia lub podwozia, w trakcie wykonywania czynności, o których mowa w ust.1, powinny być zabezpieczone przed przemieszczaniem się, a części podniesione powinny być zabezpieczone przed samoczynnym opadnięciem.

4. Odłączanie nadwozia od podwozia, wymiana silnika lub innych ciężkich zespołów powinny być dokonywane na stanowiskach wyposażonych w urządzenia podnośnikowe.

5. W czasie podnoszenia, opuszczania i przetaczania pojazdu lub nadwozia i podwozia pracownicy nie powinni pozostawać wewnątrz pojazdu.

6. Przetaczanie podwozia lub nadwozia na stanowisko remontowe powinno odbywać się za pomocą urządzeń mechanicznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21.[Pokrywy podłogowe] Otwarte pokrywy podłogowe w pojeździe po ukończeniu prac oraz po każdorazowym opuszczeniu stanowisk pracy przez pracowników powinny zostać zamknięte.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 22.[Smarowanie elementów trących pojazdu i wymiana oleju, usuwanie części zamiennych i zdemontowanych elementów pojazdów] 1. Podczas smarowania elementów trących pojazdu i przy wymianie oleju powinny być stosowane zabezpieczenia uniemożliwiające zanieczyszczenie kanału lub pomostu.

2. Narzędzia, części zamienne i zdemontowane z pojazdów elementy, po zakończeniu pracy powinny być usunięte w szczególności ze stanowisk pracy kanałów, torowisk i międzytorzy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 23.[Stosowanie pomostów] Przechodzenie nad otwartymi kanałami oraz wykonywanie prac przy ścianach czołowych i tylnych pojazdów stojących na kanałach może się odbywać tylko przy zastosowaniu pomostów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 24.[Prace na dachu i przy górnych częściach nadwozia pojazdów] 1. Prace na dachu i przy górnych częściach nadwozia pojazdów powinny być wykonywane z odpowiednio zabezpieczonych rusztowań, balkonów, pomostów, wysięgników lub innych urządzeń przeznaczonych do tego celu. W wyjątkowych przypadkach dopuszcza się wykonywanie tych prac bezpośrednio na dachu pojazdu, pod warunkiem zabezpieczenia pracownika przed upadkiem z wysokości.

2. Stan techniczny urządzeń, o których mowa w ust. 1, powinien być sprawdzony przed każdorazowym użyciem.

3. Wchodzenie na dach pojazdu powinno się odbywać za pomocą drabin lub pomostów.

4. Prace, o których mowa w ust. 1, powinny być wykonywane przy odłączonych odbierakach prądu i wyłączonym napięciu w sieci trakcyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 25.[Uruchamianie pojazdu stojącego nad kanałem] 1. Przed uruchomieniem pojazdu stojącego nad kanałem kierujący pojazdem powinien sprawdzić, czy w kanale nie znajdują się pracownicy, i ostrzec o zamiarze ruszenia pojazdem.

2. Niedopuszczalne jest ruszanie pojazdem podczas wykonywania przy nim czynności obsługowych lub naprawczych, a także stanie na stopniach i zderzakach oraz wskakiwanie i wyskakiwanie z pojazdu w czasie jego ruchu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 26.[Obsługa zwrotnic oraz pilotowanie tramwaju - posługiwanie się gwizdkiem i ręcznym znakiem sygnalizacyjnym oraz latarką] 1. Pracownik obsługujący zwrotnice oraz pilotujący tramwaj powinien posługiwać się gwizdkiem i ręcznym znakiem sygnalizacyjnym, a w warunkach ograniczonej widoczności – latarką ze światłami koloru czerwonego i zielonego.

2. Niedopuszczalne jest przetaczanie tramwaju składającego się z więcej niż czterech wagonów.

3. Sprzęganie wagonów powinno odbywać się poza kanałami i na prostych, poziomych odcinkach torów. W wypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami dopuszcza się sprzęganie wagonów nad kanałem, pod warunkiem zabezpieczenia kanału pomostem, zapobiegającym wpadnięciu pracownika do kanału.

4. Dokonywanie połączeń instalacji elektrycznej wagonów powinno odbywać się przy odciągniętych od sieci trakcyjnej odbierakach prądu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 27.[Cofanie tramwaju] 1. W trakcie cofania tramwaju motorniczy powinien stosować się do znaków i sygnałów podawanych przez pracownika pilotującego.

2. Pracownik pilotujący tramwaj powinien cały czas pozostawać w zasięgu widoczności motorniczego oraz w bezpiecznej odległości od toru jazdy.

3. Pracownik pilotujący może przekazywać sygnały, pozostając we wnętrzu ostatniego wagonu, pod warunkiem wyposażenia go w urządzenie do zdalnego sterowania, umożliwiające zatrzymanie tramwaju w dowolnym miejscu, oraz w urządzenie zapewniające utrzymanie stałej łączności z motorniczym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 28.[Pompowanie ogumienia kół] Pompowanie ogumienia kół, z wyjątkiem przypadków dopompowywania kół zamontowanych w pojeździe, powinno odbywać się na wydzielonych stanowiskach i przy użyciu osłon zabezpieczających.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 29.[Mycie pojazdów] 1. Mycie pojazdów powinno odbywać się na specjalnie do tego celu przeznaczonych stanowiskach, wyposażonych w urządzenia do mechanicznego mycia oraz odprowadzania wody.

2. Mycie pojazdów z napędem elektrycznym w myjni mechanicznej może odbywać się bez odłączenia sieci trakcyjnej od napięcia, pod warunkiem:

1) wydzielenia stanowiska obsługi myjni i zabezpieczenia przed bezpośrednim oddziaływaniem strumienia wody oraz możliwością porażenia prądem elektrycznym,

2) uniemożliwienia dostępu do myjni osobom postronnym i nieupoważnionym.

3. Mycie ręczne pojazdów tramwajowych i trolejbusowych strumieniem wody pod ciśnieniem powinno odbywać się zgodnie z instrukcją pracodawcy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 4

Sieć trakcyjna

§ 30.[Prace przy sieci trakcyjnej] 1. Prace przy sieci trakcyjnej powinny być wykonywane przy wyłączonym napięciu.

2. Włączenie napięcia sieci trakcyjnej może nastąpić wyłącznie na polecenie osoby kierującej pracą, która powinna podjąć skuteczne środki w celu wykluczenia możliwości przypadkowego włączenia napięcia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 31.[Prowadzenie prac przy sieci trakcyjnej w czasie wichury, wyładowań atmosferycznych oraz przy temperaturze powietrza niższej od -15° C] 1. Niedopuszczalne jest, z zastrzeżeniem ust. 2, prowadzenie prac przy sieci trakcyjnej w czasie wichury, wyładowań atmosferycznych oraz przy temperaturze powietrza niższej od -15° C.

2. Zakaz prowadzenia prac w niskich temperaturach, o których mowa w ust. 1, nie dotyczy prac przy sieci trakcyjnej wykonywanych w celu usunięcia awarii.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 32.[Postępowanie w razie zerwania sieci trakcyjnej] 1. W przypadku zerwania sieci trakcyjnej, zwisające lub leżące elementy w promieniu 10 m powinny być zabezpieczone przed dostępem osób postronnych.

2. Niedopuszczalne jest dotykanie przewodów jezdnych i innych elementów sieci trakcyjnej bez zastosowania środków ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 33.[Demontaż przewodów sieci trakcyjnej] Demontowany przewód sieci trakcyjnej powinien być bezpośrednio zwijany na bęben lub cięty na określone odcinki i składowany w przeznaczonych do tego miejscach.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 34.[Użycie pojazdów wyposażonych w podnośniki, wysięgniki, pomosty, składane wieże, drabiny mechaniczne lub inne urządzenia] 1. Prace przy sieci trakcyjnej powinny być wykonywane przez zespół składający się co najmniej z trzech pracowników i przy użyciu pojazdów wyposażonych w podnośniki, wysięgniki, pomosty, składane wieże, drabiny mechaniczne lub w inne urządzenia przystosowane do tego typu prac.

2. Prace prowadzone przy wykorzystaniu pojazdów, o których mowa w ust. 1, powinny być prowadzone zgodnie z dokumentacją techniczną producenta i instrukcjami pracodawcy.

3. Urządzenia wymienione w ust. 1 powinny być co 6 miesięcy poddawane przeglądom kontrolnym. Zakres przeglądów kontrolnych określa pracodawca, a wyniki przeglądów i dokonane naprawy powinny być wpisywane do książek kontrolnych tych urządzeń.

4. Niedopuszczalne jest prowadzenie prac na pomostach roboczych urządzeń, o których mowa w ust. 1, bez ustawionych balustrad ochronnych lub stosowania indywidualnego sprzętu chroniącego pracownika przed upadkiem z wysokości.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 35.[Składanie zamontowanych na pojeździe urządzeń podnośnikowych w czasie przejazdu po drodze publicznej] 1. Zamontowane na pojeździe urządzenia podnośnikowe, o których mowa w § 37 ust. 1, w czasie przejazdu po drodze publicznej powinny być złożone, a pracownicy obsługi powinni być przewożeni w kabinie.

2. Dopuszcza się przemieszczanie na niewielkie odległości pojazdu wraz z pracownikami pozostającymi na pomoście roboczym, pod warunkiem ograniczenia prędkości pojazdu do 10 km/h oraz zachowania odległości 1,5 m pomiędzy górną krawędzią balustrady pomostu roboczego a najniższym punktem sieci trakcyjnej.

3. Pomiędzy kierowcą pojazdu a pracownikami znajdującymi się na pomoście roboczym powinna być zapewniona stała łączność.

4. Kierowca może ruszyć pojazdem tylko na polecenie osoby kierującej pracą.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 36.[Zakaz używania drabin przystawnych niepołączonych z konstrukcją urządzenia, pojemniki z narzędziami i materiałami] 1. Przy wchodzeniu na pomost roboczy podnośnika niedopuszczalne jest używanie drabin przystawnych, niepołączonych z konstrukcją urządzenia.

2. Pojemniki z narzędziami i materiałami powinny być podawane na pomost roboczy za pomocą liny wykonanej z materiału nieprzewodzącego prądu elektrycznego.

3. Narzędzia i materiały na pomoście roboczym powinny być umieszczone w pojemnikach, zamocowanych na pomoście roboczym w sposób wykluczający możliwość potknięcia się pracownika.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 37.[Mocowanie elementów sieci trakcyjnej, rozmieszczenie pracowników] 1. Podczas prac na wysokości, prowadzonych na łukach sieci trakcyjnej, pracownicy powinni być rozmieszczeni od zewnętrznej strony łuku.

2. Naprężniki, ściągacze, haki i inne elementy sieci trakcyjnej powinny być mocowane do części konstrukcyjnych w sposób uniemożliwiający wyślizgnięcie się przewodu.

3. Niedopuszczalne jest mocowanie elementów sieci trakcyjnej, będących pod działaniem sił naciągu, do konstrukcji pojazdów lub wagonów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 38.[Zakaz przebywania pracowników pod uniesionym słupem trakcyjnym oraz wchodzenia na słup przed jego trwałym posadowieniem] Niedopuszczalne jest przebywanie pracowników pod uniesionym słupem trakcyjnym oraz wchodzenie na słup przed jego trwałym posadowieniem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 5

Tory tramwajowe

§ 39.[Prace na torowiskach prowadzonych podczas ruchu tramwajów i innych pojazdów] Przy pracach na torowiskach, prowadzonych podczas ruchu tramwajów i innych pojazdów, należy:

1) ograniczyć na obu torach prędkość tramwajów do 10 km/h,

2) oznakować i zabezpieczyć miejsce pracy, zgodnie z wymaganiami przepisów o ruchu drogowym,

3) w nocy oraz przy ograniczonej widoczności stosować światła sygnalizacyjne,

4) wyznaczyć pracownikom miejsca, gdzie mogą się usunąć przed nadjeżdżającymi tramwajami.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 40.[Prace przy czyszczeniu, konserwacji lub kontroli torów] 1. Pracownik wykonujący pojedynczo prace przy czyszczeniu, konserwacji lub kontroli torów powinien być zwrócony twarzą w kierunku nadjeżdżających tramwajów.

2. Czyszczenie zwrotnic i rozjazdów powinno być wykonywane za pomocą przeznaczonych do tej czynności narzędzi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 41.[Używanie urządzeń dźwignicowych] 1. Ładowanie na wagony i samochody oraz wyładowywanie z nich szyn, zwrotnic, podkładów i innych ciężkich elementów powinno być wykonywane za pomocą urządzeń dźwignicowych.

2. Niedopuszczalne jest używanie urządzeń dźwignicowych do pracy pod siecią trakcyjną będącą pod napięciem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 6

Przepisy końcowe

§ 42.[Dostosowanie instrukcji] Pracodawca w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia dostosuje instrukcje, o których mowa w § 5, do wymagań niniejszego rozporządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 43.[Dostosowanie kanałów i urządzeń do prac przy sieci trakcyjnej] W terminie 2 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia kanały i urządzenia do prac przy sieci trakcyjnej powinny być dostosowane do wymagań rozporządzenia, z wyjątkiem wnęk na narzędzia w kanałach, o których mowa w § 15 ust. 6 pkt 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 44.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 9 sierpnia 1967 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunalnych przedsiębiorstwach komunikacyjnych (Dz. U. Nr 38, poz.199).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 45.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

[1] § 15 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. Nr 219, poz. 1866). Zmiana weszła w życie 15 listopada 2005 r.

[2] § 15 ust. 6 pkt 1 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. Nr 219, poz. 1866). Zmiana weszła w życie 15 listopada 2005 r.

[3] § 15 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. Nr 219, poz. 1866). Zmiana weszła w życie 15 listopada 2005 r.

[4] § 16 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej (Dz.U. Nr 219, poz. 1866). Zmiana weszła w życie 15 listopada 2005 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00