Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-02-15 do 2004-11-25
Wersja archiwalna od 2002-02-15 do 2004-11-25
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 15 stycznia 2002 r.
w sprawie opłat drogowych
Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958 oraz z 2001 r. Nr 125, poz. 1371) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat za przejazdy po drogach publicznych pojazdów zarejestrowanych w kraju lub za granicą, z ładunkiem lub bez ładunku, o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających dopuszczalne wielkości parametrów określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej „pojazdami nienormatywnymi”, organy właściwe do ustalania stawek tych opłat i organy właściwe do ich pobierania.
§ 2.[Opłata za jednokrotny przejazd] 1. Opłatę za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego ustala się, z zastrzeżeniem § 3, w wysokości równej iloczynowi liczby kilometrów przebiegu pojazdu nienormatywnego i wyrażonej w złotych wysokości opłaty za 1 km tego przebiegu.
2. Wysokość opłaty za 1 km przebiegu pojazdu nienormatywnego jest ustalana odpowiednio:
Lp. | Wyszczególnienie | Wysokość opłaty w zł za 1 km |
1 | 2 | 3 |
1 | Za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość | 0,15 |
2 | Za przekroczenie wysokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem: |
|
| a) od wartości dopuszczalnej do 4,50 m włącznie | 0,15 |
| b) dodatkowo za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m | 0,20 |
3 | Za przekroczenie szerokości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem: |
|
| a) od wartości dopuszczalnej do 3,20 m szerokości pojazdu włącznie | 0,20 |
| b) ponad 3,20 do 4,50 m szerokości pojazdu włącznie | 0,45 |
| c) dodatkowo za każde rozpoczęte 0,50 m ponad 4,50 m | 0,40 |
4 | Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, gdzie jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 80 kN: |
|
| 1) dla osi pojedynczej: |
|
| 0,40 | |
| 1,10 | |
| c) ponad 92kN do 100 kN | 2,60 |
| d) ponad 100 kN do 112kN | 5,50 |
| 4,00 | |
| 2) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m: |
|
| 0,10 | |
| 0,50 | |
| 1,30 | |
| 2,40 | |
| 1,20 | |
| 3) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,20 m do 1,30 m: |
|
| 0,20 | |
| 1,00 | |
| 2,10 | |
| 3,70 | |
| 3,90 | |
| 4) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,30 m do 2,00 m: |
|
| 0,30 | |
| 1,40 | |
| 2,90 | |
| 4,70 | |
| 4,90 | |
5 | Za przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, gdzie jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 100 kN: |
|
| 1) dla osi pojedynczej: |
|
| 0,60 | |
| 1,30 |
1 | 2 | 3 |
| 2,40 | |
| 4,20 | |
| 2,00 | |
| 2) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m: |
|
| 0,20 | |
| 0,60 | |
| 1,30 | |
| 2,30 | |
| 3,00 | |
| 3) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,10 m do 1,20 m: |
|
| 0,10 | |
| 0,50 | |
| 1,30 | |
| 2,70 | |
| 3,20 | |
| 4) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,20 m do 1,30 m: |
|
0,10 | ||
0,90 | ||
2,20 | ||
4,10 | ||
4,20 | ||
| 5) dla osi składowej osi wielokrotnej przy rozstawie osi powyżej 1,30 m: |
|
| 0,60 | |
| 1,70 | |
| 3,50 | |
| 6,30 | |
| 5,60 | |
6 | Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu: |
|
| 1) pojedynczego: |
|
| a) do 5 t włącznie | 0,50 |
| b) ponad 5 t do 10 t włącznie | 1,20 |
| c) ponad 10 t do 20 t włącznie | 2,40 |
| d) za każde rozpoczęte 5 t ponad 20 t, dodatkowo | 1,80 |
| 2) członowego lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu silnikowego i przyczepy: |
|
| a) do 10 t włącznie | 0,50 |
| b) ponad 10 t do 24 t włącznie | 1,20 |
| c) ponad 24 t do 40 t włącznie | 2,40 |
| d) za każde rozpoczęte 10 t ponad 40 t, dodatkowo | 3,60 |
3. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej wielkości więcej niż jednego parametru, opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.
4. Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojedynczych lub składowych osi wielokrotnej pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
§ 3.[Opłata za jednokrotny przejazd z przekroczeniem granicy państwa] 1. Opłatę za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się za każde przekroczenie:
1) dopuszczalnej długości pojazdu nie więcej niż o 2 m - 150 zł,
2) dopuszczalnej szerokości pojazdu nieprzekraczającej 3 m - 150 zł,
3) dopuszczalnych wielkości nacisków osi pojedynczych lub składowych do 15% - 450 zł.
2. Opłata, o której mowa w ust. 1, jest pobierana przed wydaniem zezwolenia.
§ 4.[Opłata za przejazd za zezwoleniem na czas nieokreślony] Opłatę za przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas nieokreślony ustala się w wysokości 20 zł.
§ 5.[Opłata za przejazd za zezwoleniem na czas określony] 1. Opłatę za przejazd pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas określony ustala się w wysokości równej iloczynowi liczby dni ważności zezwolenia i wyrażonej w złotych opłaty dziennej.
2. Wysokość opłaty dziennej, o której mowa w ust. 1, wynosi:
1) 10 zł - za przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu,
2) 5 zł - za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu za każdy rozpoczęty 1 m ponad dopuszczalną długość.
§ 6.[Organy właściwe do ustalenia i poboru opłaty] Opłatę ustala i pobiera:
1) starosta - za przejazdy pojazdu nienormatywnego na podstawie wydanego zezwolenia na czas nieokreślony i czas określony,
2) Generalny Dyrektor Dróg Publicznych lub upoważniona przez niego państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna - za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego,
3) dyrektor urzędu celnego - za jednokrotny przejazd w wyznaczonym czasie po ustalonej trasie pojazdu nienormatywnego przekraczającego granicę państwa przy wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 7.[Zwrot opłaty] 1. W przypadku odstąpienia od dokonania przejazdu przed terminem określonym w zezwoleniu, opłata podlega zwrotowi.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy opłaty, o której mowa w § 3.
3. Zwrotu opłaty dokonują organy, o których mowa w § 6.
§ 8.[Zastosowanie przepisów dotychczasowych] Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 9.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2000 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 51, poz. 607).
§ 10.[Wejście w życie] [1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: L. Miller
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 15 lutego 2002 r.