ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 5 stycznia 2002 r.
w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2009 r., Nr 115, poz. 970)
Na podstawie art. 76 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 125, poz. 1371) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa szczegółowe warunki odbywania praktyki, programy szkolenia oraz sposób organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, zwanych dalej „inspektorami", a także obowiązujące kryteria kwalifikacji, z uwzględnieniem czasu trwania praktyki i wiedzy niezbędnej dla inspektorów, kryteriów oceny osób przystępujących do egzaminu kwalifikacyjnego oraz trybu jego przeprowadzenia.
§ 2.[Kurs specjalistyczny] 1. Przygotowanie pracownika Inspekcji Transportu Drogowego, zwanego dalej „kandydatem", do zatrudnienia na stanowisku inspektora odbywa się w ramach sześciomiesięcznego kursu specjalistycznego organizowanego przez Głównego Inspektora Inspekcji Transportu Drogowego, zwanego dalej „Głównym Inspektorem".
2. Sześciomiesięczny kurs specjalistyczny, zwany dalej „kursem specjalistycznym", obejmuje:
1) praktykę,
2) szkolenie teoretyczne.
3. Praktyka i szkolenie teoretyczne odbywają się w czasie trwania kursu specjalistycznego.
4. Główny Inspektor koordynuje przebieg kursu specjalistycznego.
5. Listę kandydatów przedstawiają Głównemu Inspektorowi wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, zwani dalej „wojewódzkimi inspektorami".
6. Uczestnictwo kandydata w kursie specjalistycznym jest obowiązkowe, a jego obecność jest potwierdzana podpisem na liście obecności.
7. [1] Podręcznik i inne pomoce naukowe kandydat otrzymuje nieodpłatnie.
§ 3.[Praktyka] 1. Praktyka ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie kandydata do wykonywania zadań inspektora.
2. Praktyka trwa szesnaście tygodni i obejmuje wymagane prawem zasady i procedury wykonywania kontroli, dotyczące w szczególności:
1) zatrzymywania i wstępu do pojazdów, legitymowania kierowców, zachowania się wobec zatrzymanych i umiejętności reagowania,
2) przeprowadzania czynności kontrolnych w zakresie dokumentów wymaganych w transporcie drogowym, urządzeń pomiarowo-kontrolnych znajdujących się w pojeździe, masy, nacisków osi i wymiarów pojazdu przy użyciu przyrządu pomiarowego oraz sporządzania protokołu czynności kontrolnych,
3) dokonywania oględzin, zabezpieczania dowodów, kopiowania dokumentów, przesłuchiwania świadków i zasięgania opinii biegłych, przesłuchiwania kontrolowanego w charakterze strony, oceny składanych wyjaśnień,
4) sporządzania dokumentacji filmowej lub fotograficznej, umożliwiającej utrwalenie dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
5) formułowania wniosków o wszczęcie odpowiedniego postępowania,
6) nakładania kar pieniężnych,
7) stosowania środków przymusu bezpośredniego,
8) bezpiecznego obchodzenia się z bronią palną i amunicją oraz używania broni palnej,
9) udzielania pierwszej pomocy (przedmedycznej),
10) współdziałania z innymi organami w zakresie kontroli.
§ 4.[Dziennik praktyki] 1. Przebieg praktyki i wykonywane w jej ramach czynności dokumentowane są w dzienniku praktyki.
2. Dziennik praktyki powinien zawierać następujące informacje:
1) imię i nazwisko kandydata,
2) datę rozpoczęcia i zakończenia praktyki oraz poszczególnych jej okresów,
3) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe instruktorów prowadzących praktykę,
4) wskazanie miejsc, w których odbywa się praktyka,
5) zakres zleconych czynności i prowadzonych spraw w poszczególnych okresach i miejscach odbywania praktyki,
6) charakterystykę kandydata, sporządzoną przez instruktora, zawierającą ocenę jego pracy w okresie praktyki oraz ocenę predyspozycji do wykonywania czynności kontrolnych.
§ 5.[Szkolenie teoretyczne] 1. Celem szkolenia teoretycznego jest nabycie przez kandydata wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do właściwego wypełniania zadań inspektora.
2. Szkolenie teoretyczne trwa osiem tygodni i odbywa się w ośrodku szkolenia.
3. W czasie szkolenia teoretycznego kandydat zapoznaje się z:
1) zadaniami, uprawnieniami oraz organizacją Inspekcji Transportu Drogowego,
2) zasadami i metodami prowadzenia przez inspektora czynności kontrolnych, postępowania przygotowawczego oraz sporządzania protokołu kontroli,
3) zasadami dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i do rynku usług transportu drogowego, w tym również w zakresie dokumentów przewozowych związanych z wykonywaniem transportu drogowego,
4) wzorami dokumentów związanych z wykonywaniem transportu drogowego oraz zasadami i warunkami wykonywania tego transportu,
5) przepisami dotyczącymi w szczególności:
a) ruchu drogowego, w tym stanu technicznego pojazdów,
b) czasu pracy kierowców, w tym okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowców,
c) wykonywania przewozu materiałów niebezpiecznych i odpadów,
d) wykonywania przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych specjalnymi środkami transportu przeznaczonymi do tych przewozów,
e) przejazdu pojazdu z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających dopuszczalne wielkości,
f) przewozu żywych zwierząt,
g) wymagań co do pojazdu w zakresie ochrony środowiska,
h) okresowych ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów,
6) stosowaniem taryfikatora kar pieniężnych określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
7) wybranymi przepisami prawa, w szczególności: karnego, administracyjnego, gospodarczego.
§ 6.[Zajęcia z języka obcego] W ramach szkolenia teoretycznego mogą być prowadzone również zajęcia z języka obcego w zakresie dotyczącym zagadnień kontroli.
§ 7.[Egzamin kwalifikacyjny] 1. Kurs specjalistyczny kończy się egzaminem kwalifikacyjnym, zwanym dalej „egzaminem".
2. Główny Inspektor sprawuje nadzór nad organizacją i przebiegiem egzaminu oraz zapewnia odpowiedni stan techniczny, oznakowanie i wyposażenie pojazdów specjalistycznych, wykorzystywanych na egzaminie praktycznym.
3. Warunkiem dopuszczenia kandydata do egzaminu jest:
1) potwierdzenie uczestnictwa w co najmniej 80% zajęć szkolenia teoretycznego,
2) potwierdzenie uczestnictwa w co najmniej 90% zajęć praktyki,
3) uzyskanie pozytywnej ogólnej opinii o zachowaniu i predyspozycjach, wyrażonej w dzienniku praktyki; w przypadku opinii negatywnej, wymagane jest uzasadnienie.
4. [2] Główny Inspektor może dopuścić do egzaminu kandydata, który nie spełnia warunków określonych w ust. 3 pkt 1 lub 2, jeżeli:
1) w wyniku udokumentowanych zdarzeń losowych opuścił nie więcej niż 40 % zajęć praktyki, o których mowa w § 3, i nie więcej niż 40 % zajęć szkolenia teoretycznego określonych w § 5 albo
2) uczestniczył w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przed dniem egzaminu w co najmniej 90 % zajęć praktyki, o których mowa w § 3, i posiada co najmniej 6 miesięcy stażu pracy w Inspekcji Transportu Drogowego oraz pełni obowiązki służbowe ściśle związane z zakresem wiedzy teoretycznej objętej egzaminem.
5. [3] Obowiązek odbycia praktyki w zakresie, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 7 i 8, nie dotyczy:
1) funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
2) żołnierzy zawodowych pełniących służbę wojskową w Żandarmerii Wojskowej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego lub Służbie Wywiadu Wojskowego
– którzy pełnili służbę przez okres co najmniej 12 miesięcy, przy czym przerwa pomiędzy zakończeniem okresu pełnienia służby a zatrudnieniem w Inspekcji Transportu Drogowego jest nie dłuższa niż 12 miesięcy.
§ 8.[Komisja egzaminacyjna] 1. Egzamin przeprowadza komisja egzaminacyjna, zwana dalej „komisją", powołana przez Głównego Inspektora, nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia kursu specjalistycznego.
2. Główny Inspektor opracowuje regulamin działania komisji.
3. W skład pięcioosobowej komisji wchodzą: przedstawiciel Głównego Inspektora jako przewodniczący, przedstawiciel ministra właściwego do spraw transportu oraz trzech wykładowców spośród wykładowców prowadzących zajęcia na kursie specjalistycznym.
§ 9.[Egzamin] 1. Egzamin składa się z dwóch części:
1) egzaminu pisemnego, przeprowadzanego w formie testu, zawierającego zbiór pytań i odpowiedzi wielokrotnego wyboru, mającego na celu sprawdzenie wiedzy kandydata,
2) egzaminu praktycznego, mającego na celu sprawdzenie umiejętności przeprowadzenia kontroli oraz zachowania się kandydata w czasie wykonywania czynności kontrolnych.
2. [4] Egzamin pisemny odbywa się w ośrodku szkolenia, w którym prowadzone było szkolenie teoretyczne, a egzamin praktyczny odbywa się w punktach kontrolnych Inspekcji Transportu Drogowego wskazanych przez komisję, o której mowa w § 8 ust. 1.
3. Każde pytanie testowe ocenia się następująco:
1) odpowiedź prawidłowa – 1 punkt,
2) odpowiedź nieprawidłowa lub brak odpowiedzi – zero punktów.
4. Główny Inspektor opracowuje, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, zbiór testów egzaminacyjnych oraz ćwiczeń praktycznych.
5. Część pisemną egzaminu uważa się za zdaną w razie uzyskania przez kandydata co najmniej 70% odpowiedzi prawidłowych.
6. Egzamin praktyczny uważa się za zdany w przypadku uzyskania przez kandydata pozytywnej oceny, wyrażonej przez większość członków komisji egzaminacyjnej, o której mowa w § 8.
7. Egzamin uważa się za zdany w przypadku zdania przez kandydata zarówno egzaminu pisemnego, jak i egzaminu praktycznego.
§ 10.[Dopuszczenie do egzaminu] 1. Warunkiem dopuszczenia kandydata do egzaminu praktycznego jest zdany egzamin pisemny.
2. [5] Kandydatowi przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego, odpowiednio z całości lub części egzaminu przeprowadzanego nie później niż w terminie 30 dni od dnia egzaminu, o którym mowa w § 7.
3. [6] W przypadku uzyskania negatywnego wyniku egzaminu, o którym mowa w ust. 2, albo nieprzystąpienia przez kandydata lub niedopuszczenia go do egzaminu z przyczyn leżących po stronie kandydata zwraca on koszty uczestnictwa w kursie specjalistycznym, zgodnie z umową zawartą między kandydatem a pracodawcą przed rozpoczęciem kursu specjalistycznego, określającą wzajemne prawa i obowiązki stron związane z uczestnictwem kandydata w kursie specjalistycznym.
§ 11.[Zaświadczenie o ukończeniu kursu specjalistycznego] 1. Kandydatowi, który zdał egzamin, wydaje się zaświadczenie o ukończeniu kursu specjalistycznego.
2. Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. Z przeprowadzonego egzaminu komisja sporządza protokół, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 12.[Wejście w życie] [7] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 5 stycznia 2002 r. (poz. 50)
Załącznik nr 1
Wykaz przedmiotów objętych kursem
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin szkolenia teoretycznego | Liczba godzin praktyki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Razem: |
|
|
Załącznik nr 2
[1] § 2 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dz.U. Nr 115, poz. 970). Zmiana weszła w życie 5 sierpnia 2009 r.
[2] § 7 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dz.U. Nr 115, poz. 970). Zmiana weszła w życie 5 sierpnia 2009 r.
[3] § 7 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dz.U. Nr 115, poz. 970). Zmiana weszła w życie 5 sierpnia 2009 r.
[4] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dz.U. Nr 115, poz. 970). Zmiana weszła w życie 5 sierpnia 2009 r.
[5] § 10 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dz.U. Nr 115, poz. 970). Zmiana weszła w życie 5 sierpnia 2009 r.
[6] § 10 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków odbywania praktyki, sposobu organizacji kursów specjalistycznych i przeprowadzania egzaminów kwalifikacyjnych dla kandydatów na inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (Dz.U. Nr 115, poz. 970). Zmiana weszła w życie 5 sierpnia 2009 r.
[7] Rozporządzenie wchodzi w życie 6 lutego 2002 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00