Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-05-01 do 2002-11-07
Wersja archiwalna od 2002-05-01 do 2002-11-07
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 grudnia 2001 r.
w sprawie ewidencji prowadzonej przez organy celne na potrzeby postępowania antydumpingowego
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2002 r., Nr 43, poz. 407)
Na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 123, poz. 1352) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Zakres regulacji] Rozporządzenie określa:
1) sposób prowadzenia przez organy celne ewidencji towarów na potrzeby postępowania antydumpingowego,
2) dane, które umieszcza się w ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego,
3) rodzaje dokumentów, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji prowadzonej na potrzeby postępowania antydumpingowego.
§ 2.[Ewidencja towarów] 1. Dla celów postępowania antydumpingowego prowadzona jest, we wszystkich urzędach celnych, ewidencja towarów objętych postępowaniem antydumpingowym, o symbolu E-DUMP, zwana dalej „ewidencją".
2. W ewidencji umieszcza się następujące dane:
1) w pozycji „1" - kolejny numer pozycji ewidencji towarów objętych postępowaniem antydumpingowym,
2) w pozycji „2" - datę objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu,
3) w pozycji „3" - szczegółowe dane dotyczące towaru:
a) kod towaru według Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN),
b) łączną masę netto wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 38 SAD), oraz ilość towaru wyrażoną w uzupełniającej jednostce miary (zgodnie z polem 41 SAD),
c) wartość celną łączną wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 46 SAD), oraz wartość celną jednostkową,
d) warunki dostawy (zgodnie z polem 20 SAD),
e) wartość towaru w walucie faktury (zgodnie z polem 22 SAD),
f) kurs waluty (zgodnie z polem 23 SAD),
g) koszty transportu i ubezpieczenia (zgodnie z polem 12 SAD),
h) nazwę producenta towaru,
4) w pozycji „4" - dane osoby dokonującej zgłoszenia towaru do procedury dopuszczenia do obrotu, osoby dokonującej przywozu towaru na polski obszar celny (odbiorcy) i eksportera,
5) w pozycji „5" - dane osoby zobowiązanej do zapłacenia kwoty wynikającej z długu celnego,
6) w pozycji „6" - nazwę kraju pochodzenia i wysyłki towaru, a także, jeżeli jest to możliwe do ustalenia, dane dotyczące producenta towaru,
7) w pozycji „7" - należności celne i podatkowe:
a) wysokość cła wynikającego z taryfy celnej,
b) wysokość cła antydumpingowego,
c) wysokość podatku akcyzowego,
d) wysokość podatku od towarów i usług (VAT),
e) inne pobrane należności celne i podatkowe, wraz z adnotacją, czy należności zostały pobrane,
8) w pozycji „8" - pozycję kasowego wykazu szczegółowego, jeżeli uiszczone zostały należności celne, i pozycję rejestru długu celnego, jeżeli dług celny powstał,
9) w pozycji „9" - oznaczenie pozycji innej ewidencji prowadzonej przez organ celny na podstawie przepisów Kodeksu celnego,
10) w pozycji „10" - inne informacje istotne dla pozycji ewidencji,
11) w pozycji „11" - imię, nazwisko i stopień służbowy funkcjonariusza celnego dokonującego wpisu do ewidencji.
3. Wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki w sprawie prowadzenia ewidencji na potrzeby postępowania antydumpingowego, zwany dalej „wnioskiem", może zawierać szczegółowe określenie danych, o których mowa w ust. 2 pkt 3, 7 i 10.
4. Wzór karty ewidencji stanowi załącznik do rozporządzenia.
§ 3.[Umieszczenie danych osoby] 1. Jeżeli w ewidencji wymagane jest umieszczenie danych osoby, należy, w wypadku osób fizycznych, umieścić imię i nazwisko, adres, serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość, a w wypadku osób fizycznych będących przedsiębiorcami, osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - umieścić nazwę i adres siedziby oraz numer identyfikacyjny REGON.
2. Jeżeli w ewidencji wymagane jest umieszczenie daty, wpisu dokonuje się cyframi arabskimi w kolejności: rok, miesiąc, dzień.
§ 4.[Ewidencja] 1. W wypadku gdy określona kolumna ewidencji nie wymaga wypełnienia, w polu tym stawia się poziomą kreskę, a w wypadku gdy dane nie są dostępne - umieszcza się zapis „brak danych".
2. Każdą dostawę ewidencjonuje się na oddzielnej stronie.
3. W ewidencji nie powinno się umieszczać skreśleń ani poprawek dotyczących wpisów. Jeżeli jednak w wyjątkowych okolicznościach dokonanie ich jest niezbędne, zmiany powinny umożliwiać odczytanie skreślonego zapisu. W pozycji „uwagi" umieszcza się wówczas adnotację o dokonaniu zmiany według wzoru: „w pozycji nr... skreślono wyraz/cyfrę ... i wpisano wyraz/cyfrę ...". Dokonanie zmian funkcjonariusz celny potwierdza swoim podpisem i pieczątką imienną.
§ 5.[Zgłoszenie celne] Dokumentem, na podstawie którego dokonuje się wpisów do ewidencji, jest zgłoszenie celne.
§ 6.[Wpis do ewidencji] 1. Wpisowi do ewidencji podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, dane dotyczące towaru określonego w postanowieniu ministra właściwego do spraw gospodarki o wszczęciu postępowania antydumpingowego, a pochodzącego lub wysyłanego z kraju uznanego w tym postanowieniu za kraj eksportu i dopuszczanego do obrotu na polskim obszarze celnym w okresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki we wniosku.
2. Wpisowi do ewidencji nie podlegają dane dotyczące towaru, którego dopuszczenie do obrotu na polskim obszarze celnym, zgodnie z przepisami prawa celnego, jest zwolnione od cła lub nie wymaga udokumentowania.
3. Wpisu do ewidencji dokonuje się niezależnie od ewidencjonowania dokonywanego przez organy celne na podstawie przepisów Kodeksu celnego.
§ 7.[Forma prowadzenia ewidencji] Ewidencję prowadzi się w formie książkowej.
§ 8.[Karty ewidencji] 1. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden, a każdą kartę oznacza się przez podanie daty postanowienia ministra właściwego do spraw gospodarki wszczynającego postępowanie antydumpingowe oraz numeru i pozycji w Monitorze Polskim B, w którym postanowienie to zostało opublikowane, a także rodzaju towaru.
2. Po zakończeniu prowadzenia ewidencji karty ewidencji podlegają zszyciu. Zszycie to opatruje się plombą przy użyciu plombownicy stosowanej w celu plombowania innych ewidencji prowadzonych przez urząd celny, a ewidencję opisuje się przez wskazanie liczby pozycji i kart oraz złożenie podpisu przez dyrektora urzędu celnego lub osobę przez niego upoważnioną.
§ 10.[Wejście w życie] [3] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów: M. Belka
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 29 grudnia 2001 r. (poz. 10)
[1] § 9 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji prowadzonej przez organy celne na potrzeby postępowania antydumpingowego (Dz.U. Nr 43, poz. 407). Zmiana weszła w życie 1 maja 2002 r.
[2] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2002 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji prowadzonej przez organy celne na potrzeby postępowania antydumpingowego (Dz.U. Nr 43, poz. 407). Zmiana weszła w życie 1 maja 2002 r.
[3] Rozporządzenie wchodzi w życie 16 stycznia 2002 r.