Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2001-11-02 do 2003-10-08
Wersja archiwalna od 2001-11-02 do 2003-10-08
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 4 października 2001 r.
w sprawie nadania statutu Biuru do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych
Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. Nr 11, poz. 84 i Nr 100, poz. 1085) zarządza się, co następuje:
§ 1.Biuru do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Zdrowia: G. Opala
Załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 4 października 2001 r. (poz. 1308)
STATUT BIURA DO SPRAW SUBSTANCJI l PREPARATÓW CHEMICZNYCH
§ 1. Statut określa szczegółowe zadania i uprawnienia Inspektora do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych, zwanego dalej „Inspektorem", oraz organizację Biura do Spraw Substancji i Preparatów Chemicznych, zwanego dalej „Biurem".
§ 2. Do zadań Inspektora należy w szczególności:
1) w zakresie udostępniania danych dotyczących niebezpiecznych substancji i niebezpiecznych preparatów służbom medycznym i ratowniczym - udostępnianie Centralnemu Ośrodkowi Informacji Toksykologicznej w Instytucie Medycyny Pracy im. prof. dr med. Jerzego Nofera w Łodzi informacji otrzymanych na podstawie art. 23 ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o substancjach i preparatach chemicznych (Dz. U. Nr 11, poz. 84), zwanej dalej „ustawą", oraz informacji zawartych w dokumentacji, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, dotyczących oceny ryzyka dla zdrowia człowieka,
2) w zakresie wymiany informacji na temat substancji nowych z Komisją Europejską i właściwymi organami państw, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy - przekazywanie Komisji Europejskiej wyników oceny ryzyka nowej substancji chemicznej zgłoszonej do Inspektora oraz opiniowanie udostępnionych przez Komisję Europejską wyników oceny ryzyka nowych substancji chemicznych, zgłoszonych właściwym organom państw, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 6 ustawy,
3) w zakresie współpracy z organizacjami międzynarodowymi dotyczącej substancji i preparatów chemicznych - współpraca z Międzyrządowym Forum Bezpieczeństwa Chemicznego, Międzynarodowym Programem Bezpieczeństwa Chemicznego, Międzynarodowym Rejestrem Potencjalnie Toksycznych Substancji Chemicznych Programu Ochrony Środowiska Narodów Zjednoczonych oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
§ 3. Wykonując zadania określone w ustawie, Inspektor współpracuje z jednostkami badawczo-rozwojowymi oraz innymi jednostkami organizacyjnymi właściwymi w zakresie oceny ryzyka stwarzanego przez substancje chemiczne, a w szczególności:
1) w zakresie oceny ryzyka dla zdrowia człowieka - z Instytutem Medycyny Pracy w Łodzi im. prof. dr med. Jerzego Nofera w Łodzi i innymi jednostkami wyznaczonymi przez ministra właściwego do spraw zdrowia,
2) w zakresie oceny ryzyka dla środowiska - z jednostką lub jednostkami badawczo-rozwojowymi wyznaczonymi przez ministra właściwego do spraw środowiska,
3) w zakresie oceny zagrożeń spowodowanych właściwościami fizykochemicznymi substancji chemicznych - z jednostką lub jednostkami badawczo-rozwojowymi wyznaczonymi przez ministra właściwego do spraw gospodarki,
4) w zakresie bezpieczeństwa pracowników stosujących substancję chemiczną - z jednostką lub jednostkami badawczo-rozwojowymi wyznaczonymi przez ministra właściwego do spraw pracy.
§ 4. Inspektor przedstawia corocznie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, nie później niż do końca lutego roku następnego, sprawozdanie ze swojej działalności.
§ 5. Biuro jest urzędem administracji rządowej, obsługującym Inspektora i działającym pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§ 6. 1. Biurem kieruje Inspektor przy pomocy dyrektora generalnego i dyrektorów departamentów i biur, o których mowa w § 7.
2. Zakresy czynności osób, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem dyrektora generalnego, ustala Inspektor.
3. Inspektor może na piśmie upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, oraz innych pracowników Biura do podejmowania decyzji, w określonych sprawach, w jego imieniu.
§ 7. W skład Biura wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Departament do Spraw Oceny Ryzyka,
2) Departament do Spraw Klasyfikacji, Znakowania i Kart Charakterystyki,
3) Departament do Spraw Gromadzenia Danych Dotyczących Niebezpiecznych Substancji i Niebezpiecznych Preparatów,
4) Departament do Spraw Dobrej Praktyki Laboratoryjnej,
5) Biuro Prawne,
6) Biuro Administracyjno-Finansowe.
§ 8. Szczegółowy zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych, o których mowa w § 7, ustala Inspektor w regulaminie organizacyjnym nadanym na wniosek dyrektora generalnego.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 2 listopada 2001 r.