Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-05-06 do 2007-01-01
Wersja archiwalna od 2005-05-06 do 2007-01-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 26 września 2001 r.
w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowej uczelni zawodowej
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2005 r., Nr 78, poz. 686) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 66a ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314 oraz z 2001 r. Nr 85, poz. 924) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników uczelni zawodowej, o których mowa w art. 49 ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych, zwanej dalej „ustawą".
2. Warunki wynagradzania pracowników zatrudnionych w klubach kultury, świetlicach oraz instruktorów studenckiego ruchu artystycznego regulują przepisy odrębne.
§ 2.Rozporządzenie określa:
1) wysokość minimalnej i maksymalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w odniesieniu do poszczególnych stanowisk,
2) wysokość i warunki przyznawania:
a) wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe,
b) dodatkowego wynagrodzenia,
c) dodatków do wynagrodzenia,
3) wykaz podstawowych stanowisk pracy i wymagania kwalifikacyjne dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi,
4) składniki wynagrodzenia, które są wypłacane nauczycielowi akademickiemu miesięcznie z góry,
5) wysokość i warunki wypłacania wynagrodzenia za prowadzenie działalności, o której mowa w art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym.
§ 3.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o właściwym ministrze, rozumie się przez to ministra sprawującego nadzór nad działalnością uczelni.
§ 4.1. Ustala się tabele:
1) miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli akademickich, stanowiącą załącznik nr 1 [1] do rozporządzenia,
2) miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego bibliotekarzy dyplomowanych i dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej, stanowiącą załącznik nr 2 [2] do rozporządzenia,
3) miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, z wyłączeniem pracowników bibliotecznych oraz pracowników dokumentacji i informacji naukowej, posiadających uprawnienia bibliotekarzy dyplomowanych i dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowej, stanowiącą załącznik nr 3 [3] do rozporządzenia,
4) godzinowych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, stanowiącą załącznik nr 4 [4] do rozporządzenia,
5) podstawowych stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników inżynieryjno-technicznych, administracyjnych, ekonomicznych i obsługi oraz zaszeregowania pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych do kategorii godzinowych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiące załącznik nr 5 do rozporządzenia,
6) stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników bibliotecznych oraz pracowników dokumentacji i informacji naukowej, stanowiącą załącznik nr 6 do rozporządzenia,
7) miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego dla nauczycieli akademickich pełniących funkcje kierownicze, stanowiącą załącznik nr 7 do rozporządzenia,
8) miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników bibliotecznych i dokumentacji i informacji naukowej, stanowiącą załącznik nr 8 do rozporządzenia,
9) miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego dla pracowników niebędących nauczycielami akademickimi, stanowiącą załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§ 5.Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika oraz dodatków określonych stawką miesięczną ustala się dzieląc miesięczną stawkę przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu, a w odniesieniu do nauczycieli akademickich - przez 156 godzin.
§ 6.1. Stawki wynagrodzenia zasadniczego ustalone w załącznikach nr 1-4 do rozporządzenia przysługują pracownikom wykonującym zadania w pełnym wymiarze czasu pracy.
2. Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują wszystkie składniki wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy wynikającego ze stosunku pracy. Zasada ta nie dotyczy dodatków za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, o których mowa w § 23-28.
§ 7.Za godziny ponadwymiarowe, o których mowa w art. 58 ustawy, nauczyciele akademiccy otrzymują wynagrodzenie obliczone według następujących stawek:
Lp. | Stanowisko | Stawka za godzinę obliczeniową, odpowiadającą 45 minutom |
1 | 2 | 3 |
1 | Profesor | 1,7%-3,0% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego profesora, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia |
2 | Wykładowca | 1,7%-3,0% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego wykładowcy, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia |
3 | Asystent | 1,7%-3,3% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia |
§ 8.W czasie choroby lub innej nieprzewidzianej, usprawiedliwionej nieobecności nauczyciela akademickiego godziny zajęć dydaktycznych, które według planu zajęć przypadałyby na okres tej nieobecności, zalicza się, dla celów ustalenia liczby godzin zajęć dydaktycznych, jako godziny przepracowane zgodnie z planem.
§ 9.Nauczycielowi akademickiemu, dla którego nie zaplanowano obciążenia dydaktycznego z powodu jego zatrudnienia po rozpoczęciu roku akademickiego, przewidzianej nieobecności w pracy związanej między innymi z długotrwałą chorobą, urlopem bezpłatnym lub innym zwolnieniem od pracy, odbywaniem służby wojskowej, urlopem macierzyńskim albo ustania stosunku pracy przed zakończeniem roku akademickiego, zalicza się do przepracowanych godzin zajęć dydaktycznych jedną trzydziestą ustalonego dla danego stanowiska rocznego pensum za każdy tydzień nieobecności przypadającej za okres, w którym prowadzone są w uczelni zajęcia dydaktyczne.
§ 10.Wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych przyznaje się, po dokonaniu rozliczenia faktycznych godzin zajęć dydaktycznych, raz w roku, po zakończeniu roku akademickiego, z tym że rektor może zarządzić rozliczanie tych zajęć w krótszych okresach.
§ 11.Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe ustala się na podstawie stawek obowiązujących w ostatnim dniu okresu, którego dotyczy rozliczenie pensum; wynagrodzenie wypłacone za okresy krótsze niż rok akademicki nie podlega przeliczeniu.
§ 12.Dodatkowe wynagrodzenie jest przyznawane nauczycielom akademickim za:
1) udział w pracach związanych z postępowaniem rekrutacyjnym,
2) udział w działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej, prowadzonej przez wydziały weterynaryjne,
3) kierowanie i sprawowanie opieki nad studenckimi praktykami zawodowymi,
4) promotorstwo i recenzowanie rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz ocen dorobku naukowego związanych z przewodami habilitacyjnymi, a także opracowywanie ocen całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydatów do tytułu naukowego.
§ 13.Nauczycielom akademickim biorącym udział w pracach komisji rekrutacyjnej przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w § 12 pkt 1, w zależności od liczby kandydatów i pełnionej funkcji, w wysokości od 25% do 70% stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 14.1. Nauczycielom akademickim, zatrudnionym w wydziałach weterynaryjnych uczelni rolniczych, za każdą godzinę dyżuru pełnionego w ambulatoriach klinik weterynaryjnych poza rozkładem zajęć dydaktycznych, organizacyjnych i naukowo-badawczych przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w§ 12 pkt 2, w wysokości godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego pracownika, a za każdą godzinę dyżuru w niedziele, święta i dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy - 200% tej stawki.
2. Za udział w usługowej działalności leczniczej, profilaktycznej i diagnostycznej, prowadzonej przez wydziały weterynaryjne uczelni rolniczych na rzecz ludności lub przedsiębiorców, nauczyciele akademiccy mogą otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie w ramach kwoty odpisu nieprzekraczającej 50% wartości wpływów uzyskanych z tytułu wykonanych usług, pomniejszonej o wartość zużytych pasz, leków i kosztów transportu, liczoną według bieżących cen. Wynagrodzenie to przysługuje niezależnie od innych składników wynagrodzenia, w tym również od dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1.
3. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, oraz wysokość kwoty odpisu, o której mowa w ust. 2, oraz zasady podziału tej kwoty ustala rektor.
§ 15.Za kierowanie lub sprawowanie opieki nad studenckimi praktykami zawodowymi przysługuje dodatkowe wynagrodzenie, o którym mowa w § 12 pkt 3, w wysokości od 45% do 66% stawki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 17.1. Dodatek funkcyjny przysługuje pracownikom zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem oraz radcy prawnemu, z tym że zespół kierowany przez pracowników wymienionych w załączniku nr 5 do rozporządzenia w tabeli A Podstawowych stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników inżynieryjno-technicznych, administracyjnych, ekonomicznych i obsługi w Ip. 5, 10-13 i 17 nie może liczyć mniej niż pięć osób, łącznie z osobą kierującą tym zespołem.
2. Wysokość dodatku funkcyjnego jest uzależniona od liczby pracowników i studentów kierowanej jednostki lub komórki organizacyjnej oraz od stopnia złożoności zadań związanych z wykonywaną funkcją.
3. Inspektorowi nadzoru inwestorskiego dodatek funkcyjny przysługuje jedynie za czas wykonywania czynności nadzoru inwestorskiego.
4. Pracownikowi, o którym mowa w tabeli B zawartej w załączniku nr 5 do rozporządzenia, zatrudnionemu na stanowisku robotniczym, który dodatkowo organizuje i kieruje pracą brygady składającej się co najmniej z 5 osób, łącznie z brygadzistą, przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości do 15% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania.
§ 18.1. Dodatek funkcyjny przysługuje pracownikowi od pierwszego dnia podjęcia funkcji kierowniczej do ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiło zaprzestanie jej wykonywania.
2. Dodatek funkcyjny nie przysługuje nauczycielom akademickim w okresie zawieszenia w pełnieniu obowiązków zawodowych.
§ 19.1. Pracownikowi przysługuje dodatek za staż pracy.
2. Jeżeli nabycie prawa do dodatku, o którym mowa w ust. 1, lub prawa do wyższej stawki tego dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca, dodatek ten przysługuje za ten miesiąc.
3. Jeżeli nabycie prawa do dodatku, o którym mowa w ust. 1, lub wyższej stawki tego dodatku nastąpiło w ciągu miesiąca, dodatek ten przysługuje począwszy od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył to prawo.
4. W przypadku gdy praca w uczelni stanowi dodatkowe zatrudnienie, prawo do dodatku, o którym mowa w ust. 1, ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Przy ustalaniu okresu uprawniającego do tego dodatku w dodatkowym miejscu zatrudnienia nie uwzględnia się okresów zatrudnienia podstawowego.
§ 20.Przy ustalaniu okresów pracy, od których zależy prawo pracownika do dodatku, o którym mowa § 19 ust. 1, uwzględnia się:
1) zakończone okresy zatrudnienia,
2) inne okresy podlegające na podstawie odrębnych przepisów wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze,
3) okres asystenckich studiów przygotowawczych, odbytych na podstawie przepisów dotyczących zasad i warunków tworzenia w szkołach wyższych asystenckich studiów przygotowawczych,
4) okresy pobytu za granicą wynikające ze skierowania udzielonego na podstawie przepisów o kierowaniu za granicę pracowników w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych.
§ 21.Dodatek, o którym mowa w § 19 ust. 1, przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
§ 22.Pracownikom, o których mowa w art. 49 pkt 2-4 ustawy, przysługuje dodatek, o którym mowa w § 19 ust. 1, w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po pięciu latach pracy, wzrastający o 1% za każdy następny rok pracy, z tym że dodatek ten nie może przekroczyć 20% wynagrodzenia zasadniczego.
§ 23.Pracownikowi przysługuje dodatek za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych.
§ 24.Dodatek, o którym mowa w § 23, wypłaca się miesięcznie w wysokości:
1) od 2% do 8 % minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia - przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości,
2) od 3,3% do 10% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia - przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości,
3) od 4,2% do 14,3% minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystenta, określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia - przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości.
§ 25.1. Przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości dodatek, o którym mowa w § 24 pkt 1, przysługuje za prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie pyłów niewywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych niekumulujących się w organizmie,
3) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stała temperatura efektywna powyżej 25°C lub poniżej 10°C,
4) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe, w tym przy spawaniu lub stosowaniu lamp w celach bakteriobójczych,
5) w mokrym środowisku o względnej wilgotności powietrza przekraczającej 80%, w błocie lub bezpośrednim kontakcie z wodą.
2. Przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości dodatek, o którym mowa w § 24 pkt 2, przysługuje za prace wykonywane w warunkach:
1) narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,
2) narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
3) obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego, w tym w kesonach lub komorach ciśnieniowych,
4) narażenia na szkodliwe działanie miejscowej wibracji, w tym przy używaniu ręcznych narzędzi pneumatycznych,
5) natężenia hałasu przekraczającego dopuszczalne normy.
3. Przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości dodatek, o którym mowa w § 24 pkt 3, przysługuje za prace wykonywane:
1) w warunkach narażenia na działanie: benzenu, benzydyny, alfa- i beta-naftyloaminy. chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym jak te substancje działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy,
2) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
3) w kontakcie (styczności) z materiałem zakaźnym lub chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,
4) w kontakcie z ludźmi chorymi psychicznie lub znacznie upośledzonymi umysłowo,
5) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300000 MHz w strefie zagrożenia,
6) pod ziemią.
§ 26.1. Prace określone w § 25 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia uzasadniających przyznanie dodatku, o którym mowa w § 23, jeżeli w środowisku pracy są przekroczone najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia określone w odrębnych przepisach, stwierdzone przez laboratoria Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo wojewódzkich inspektorów sanitarnych.
2. Podstawę przyznania dodatku, o którym mowa w § 23, stanowią wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy, przeprowadzonych w sposób określony przepisami wydanymi na podstawie art. 227 § 2 Kodeksu pracy.
§ 27.Dodatek, o którym mowa w § 23, przysługuje pracownikowi wykonującemu prace, o których mowa w § 25 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1-4, co najmniej przez 40 godzin w miesiącu, natomiast pracownikowi wykonującemu prace wymienione w § 25 ust. 3 pkt 5 - przez połowę dopuszczalnego czasu przebywania w strefie zagrożenia - niezależnie od wymiaru czasu pracy wynikającego ze stosunku pracy.
§ 28.W przypadku zbiegu uprawnień do dodatków za prace wykonywane w warunkach o różnym stopniu szkodliwości dla zdrowia lub uciążliwości, pracownikowi przysługuje jeden dodatek według najwyższego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub uciążliwości.
§ 29.Nauczycielowi akademickiemu prowadzącemu zajęcia dydaktyczne w języku obcym wykładowym lub zajęcia z języka obcego będącego przedmiotem kierunkowym, rektor może przyznać dodatek w wysokości do 30% wynagrodzenia zasadniczego.
§ 30.1. Dodatek, o którym mowa w § 29, przysługuje nauczycielowi akademickiemu za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
2. Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przysługuje do końca miesiąca, w którym pracownik przestał wykonywać czynności lub zajmować stanowisko uzasadniające otrzymanie dodatku.
§ 31.1. Kierowcy, z wyjątkiem kierowcy samochodu osobowego, za powierzone dodatkowe czynności niewchodzące w zakres jego normalnych obowiązków przysługuje dodatek w wysokości nieprzekraczającej 60% minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w l kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do rozporządzenia.
2. Wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 1, za wykonywanie poszczególnych czynności ustala rektor, uwzględniając rodzaj czynności i ich uciążliwość.
§ 32.1. Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, nie niższy jednak od dodatku ustalonego na podstawie art. 1518 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.).
2. Pracownikowi zatrudnionemu w zmianowym systemie pracy za każdą godzinę pracy na drugiej zmianie przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten przysługuje również pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych, dla których praca w systemie zmianowym wynika z harmonogramu.
§ 33.1. Wysokość wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i innych składników wynagrodzenia pracownika ustala rektor, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Wysokość wynagrodzenia zasadniczego i innych składników wynagrodzenia dla zastępców kanclerza, w tym kwestora, ustala rektor na wniosek kanclerza.
3. W razie zawierania przez kanclerza umów o pracę z pracownikami, o których mowa w art. 49 pkt 2-4 ustawy, wysokość wynagrodzenia zasadniczego i innych składników wynagrodzenia ustala kanclerz.
4. Wynagrodzenie z dodatkowych środków, o których mowa w art. 66a ust. 5 ustawy, przyznaje rektorowi właściwy minister na wniosek senatu.
§ 34.Wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za staż pracy, dodatek funkcyjny i dodatek za prowadzenie zajęć w języku obcym, o którym mowa w § 29, są wypłacane nauczycielowi akademickiemu z góry, a pozostałe składniki wynagrodzenia wypłacane są z dołu, po dokonaniu rozliczenia pracy lub zadań.
§ 35.1. Pracownikowi, o którym mowa w art. 49 ust. 2-4 ustawy, może być przyznana premia, jeżeli uczelnia w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia utworzyła fundusz premiowy.
2. Premia, o której mowa w ust. 1, jest przyznawana zgodnie z zakładowym regulaminem premiowania, ustalonym przez rektora w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi.
§ 36.Nauczyciel akademicki, któremu zostało podwyższone wynagrodzenie zasadnicze zgodnie z § 6 rozporządzenia, o którym mowa w § 39 pkt 1, zachowuje to wynagrodzenie do końca okresu, na jaki to wynagrodzenie przyznano.
§ 37.Dodatki do wynagrodzenia przyznane na podstawie § 8 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia, o którym mowa w § 39 pkt 1, oraz na podstawie § 11 i § 12 rozporządzenia, o którym mowa w § 39 pkt 2, zostają włączone do wynagrodzenia zasadniczego pracownika.
§ 38.W latach 2001-2003 wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych oblicza się według stawek obowiązujących w sierpniu danego roku.
§ 38a.W roku 2004 wynagrodzenie za pracę w godzinach ponadwymiarowych oblicza się według stawek obowiązujących w sierpniu 2004 r.
§ 39.Tracą moc:
1) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 1998 r. w sprawie wynagradzania nauczycieli akademickich oraz bibliotekarzy dyplomowanych i dyplomowanych pracowników dokumentacji i informacji naukowo-technicznej państwowych wyższych szkół zawodowych (Dz. U. Nr 104, poz. 655, z 1999 r. Nr 39, poz. 390, z 2000 r. Nr 33, poz. 396 i z 2001 r. Nr 50, poz. 519),
2) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 1998 r. w sprawie podstawowych stanowisk pracy, wymagań kwalifikacyjnych oraz zasad wynagradzania pracowników państwowych wyższych szkół zawodowych nie będących nauczycielami akademickimi (Dz. U. Nr 104, poz. 654, z 1999 r. Nr 39, poz. 387, z 2000 r. Nr 33, poz. 398 i z 2001 r. Nr 50, poz. 520).
§ 40.Rozporządzenie ma zastosowanie przy ustalaniu wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą należnych pracownikom od dnia 1 września 2001 r.
§ 41.[5] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 26 września 2001 r. (poz. 1183)
Załącznik nr 1
TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
Lp. | Stanowisko | Stawka wynagrodzenia zasadniczego w złotych |
1 | Profesor | 3 220,00-5 100,00 |
2 | Wykładowca | 2 200,00-3 000,00 |
3 | Asystent | 1 640,00-2 600,00 |
Załącznik nr 2
TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH I DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ
Lp. | Stanowisko | Stawka wynagrodzenia w złotych |
1 | Starszy kustosz dyplomowany, starszy dokumentalista dyplomowany | 2 350,00-3 950,00 |
2 | Kustosz dyplomowany, dokumentalista dyplomowany | 1 990,00-3 450,00 |
3 | Adiunkt biblioteczny, adiunkt dokumentacji i informacji naukowej | 1 840,00-2 700,00 |
4 | Asystent biblioteczny, asystent dokumentacji i informacji naukowej | 1 530,00-2 250,00 |
Załącznik nr 3
TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO PRACOWNIKÓW NIEBĘDĄCYCH NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI, Z WYŁĄCZENIEM PRACOWNIKÓW BIBLIOTECZNYCH ORAZ PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ, POSIADAJĄCYCH UPRAWNIENIA BIBLIOTEKARZY DYPLOMOWANYCH I DYPLOMOWANYCH PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ
Lp. | Kategoria zaszeregowania | Stawka wynagrodzenia w złotych |
1 | 2 | 3 |
1 | l | 925,00-1 030,00 |
2 | II | 930,00-1 045,00 |
3 | III | 935,00-1 060,00 |
4 | IV | 940,00-1 085,00 |
5 | V | 950,00-1 150,00 |
6 | VI | 960,00-1 215,00 |
7 | VII | 970,00-1 290,00 |
8 | VIII | 980,00-1 380,00 |
9 | IX | 1 010,00-1 480,00 |
10 | X | 1 045,00-1 585,00 |
11 | XI | 1 085,00-1 690,00 |
12 | XII | 1 125,00-1 795,00 |
13 | XIII | 1 170,00-1 905,00 |
14 | XIV | 1 225,00-2 020,00 |
15 | XV | 1 305,00-2 135,00 |
16 | XVI | 1 390,00-2 250,00 |
17 | XVII | 1 475,00-2 370,00 |
18 | XVIII | 1 560,00-2 495,00 |
19 | XIX | 1 655,00-2 720,00 |
20 | XX | 1 955,00-3 100,00 |
Załącznik nr 4
TABELA GODZINOWYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH ROBOTNICZYCH
Lp. | Kategoria zaszeregowania | Stawka wynagrodzenia w złotych |
1 | I | 5,31-5,96 |
2 | II | 5,32-6,04 |
3 | III | 5,34-6,12 |
4 | IV | 5,37-6,30 |
5 | V | 5,42-6,73 |
6 | VI | 5,49-7,17 |
7 | VII | 5,60-7,61 |
8 | VIII | 5,71-8,17 |
9 | IX | 5,85-8,74 |
10 | X | 6,02-9,44 |
11 | XI | 6,24-10,76 |
Załącznik nr 5
TABELA A
PODSTAWOWYCH STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW INŻYNIERYJNO-TECHNICZNYCH, ADMINISTRACYJNYCH, EKONOMICZNYCH I OBSŁUGI
Lp. | Stanowisko | Wymagania kwalifikacyjne | Kategoria | ||
wykształcenie | liczba lat pracy | zaszeregowania | dodatku funkcyjnego | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Kanclerz | wyższe | 8, w tym 4 na stanowisku kierowniczym | XVII-XX | 5-8 |
2 | Kwestor | wyższe | 8, w tym 4 na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym | XVI-XIX | 4-7 |
3 | Zastępca kanclerza | wyższe | 6, w tym 3 na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym | XVI-XVIII | 4-6 |
4 | Zastępca kwestora | wyższe | 6, w tym 2 na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym | XV-XVIII | 3-5 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
5 | Audytor wewnętrzny | wg odrębnych przepisów | XIV-XVIII | 2-6 | |
6 | Kierownik (dyrektor) jednostki międzyuczelnianej lub innej wyodrębnionej jednostki organizacyjnej | wyższe | 6 | XIV-XVII | 3-6 |
7 | Zastępca kierownika (dyrektora) jednostki międzyuczelnianej lub innej wyodrębnionej jednostki organizacyjnej | wyższe | 5 | XIII-XVII | 2-5 |
8 | Radca prawny | wg odrębnych przepisów | XIV-XVII | 1-3 | |
9 | Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych | wg odrębnych przepisów | XIV-XVII | 1-3 | |
10 | Główny specjalista, kierownik działu lub innej równorzędnej komórki organizacyjnej; administrator sieci | wyższe | 5 | XIV-XVII | 2-6 |
11 | Starszy specjalista naukowo-techniczny, starszy specjalista w zakresie prac finansowych lub ekonomicznych albo związanych z dydaktyką, badaniami, informatyką, administracją; zastępca kierownika działu lub innej równorzędnej komórki organizacyjnej, kierownik domu studenckiego | wyższe | 5 | XIII-XVII | 2-6 |
12 | Rzecznik patentowy | wg odrębnych przepisów | XIII-XVII | 2-6 | |
13 | Specjalista naukowo-techniczny, specjalista w zakresie prac finansowych lub ekonomicznych albo związanych z dydaktyką, badaniami, informatyką, administracją organizacją produkcji; starszy mistrz, zastępca kierownika domu studenckiego | wyższe | 3 | XII-XVI | 1-4 |
średnie | 8 | ||||
14 | Starszy (lub samodzielny): referent techniczny, ekonomiczny, administracyjny, finansowy, fizyk, matematyk i inne stanowiska równorzędne, mechanik, technolog, konstruktor, mistrz | wyższe | - | VIII-XIII | - |
średnie | 4 | ||||
15 | Starszy inspektor nadzoru inwestorskiego | wg odrębnych przepisów | XI-XVI | 1-2 | |
16 | Inspektor nadzoru inwestorskiego | wg odrębnych przepisów | XI-XIV | 1 | |
17 | Inspektor ds. bezpieczeństwa i higieny pracy | wg odrębnych przepisów | XII-XV | 1-2 | |
18 | Referent techniczny, ekonomiczny, administracyjny, finansowy, technik, magazynier | średnie | - | VI-IX | - |
zasadnicze zawodowe | 2 | ||||
19 | Inspektor ochrony mienia | średnie | - | VI-VIII | - |
podstawowe | 2 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
20 | Pomoc techniczna, administracyjna, laborant i inne stanowiska równorzędne | zasadnicze | - | IV-VIII | - |
21 | Pedel, pracownik gospodarczy, starszy woźny, starszy portier, dozorca, strażnik ochrony mienia | podstawowe | - | II-VIII | - |
22 | Pomocniczy pracownik administracji lub obsługi | podstawowe | - | l-V | - |
TABELA B
ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW ZATRUDNIONYCH NA STANOWISKACH ROBOTNICZYCH DO KATEGORII GODZINOWYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO
Lp. | Wymagane kwalifikacje | Kategoria zaszeregowania |
1 | 2 | 3 |
1 | Robotnicy bez przygotowania zawodowego | I-III |
2 | Robotnicy przyuczeni, posiadający umiejętności fachowe w zakresie potrzebnym do wykonywania prac o charakterze pomocniczym | II-IV |
3 | Robotnicy wykwalifikowani, posiadający umiejętności fachowe w zakresie wymaganym do wykonywania prac pod nadzorem lub samodzielnie | III-V |
4 | Robotnicy posiadający przygotowanie zawodowe do wykonywania samodzielnej pracy o charakterze złożonym | V-VII |
5 | Robotnicy wysoko wykwalifikowani, legitymujący się dyplomem technika lub mistrza w zawodzie, w zakresie którego wykonują samodzielnie trudne i precyzyjne prace | VII-XI |
6 | Kierowca autobusu - według odrębnych przepisów | VI-XI |
7 | Kierowca samochodu ciężarowego - według odrębnych przepisów | V-X |
8 | Kierowca samochodu osobowego - według odrębnych przepisów | III-IX |
Załącznik nr 6
TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW BIBLIOTECZNYCH ORAZ PRACOWNIKÓW DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ
Lp. | Stanowisko | Wymagania kwalifikacyjne | Kategoria zaszeregowania | |
wykształcenie | liczba lat pracy | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Kustosz | kwalifikacje określone odrębnymi przepisami | XIII-XVI | |
2 | Starszy bibliotekarz, starszy dokumentalista | XI-XV | ||
3 | Starszy konserwator książki | wyższe odpowiadające wykonywanej specjalności | 2 | XI-XIV |
4 | Bibliotekarz | wyższe bibliotekarskie lub inne wyższe odpowiadające wykonywanej specjalności | 3 | X-XIV |
inne wyższe | 4 | |||
studium bibliotekarskie | 5 | |||
średnie bibliotekarskie | 6 | |||
inne średnie | 8 | |||
Dokumentalista | wyższe odpowiadające wykonywanej specjalności | 3 | ||
studium informacji naukowo-technicznej | 5 | |||
Konserwator książki | wyższe | 3 | ||
średnie | 5 | |||
5 | Starszy magazynier biblioteczny | średnie | 6 | IX-XIII |
6 | Starszy technik dokumentalista | średnie i przeszkolenie w zakresie informacji naukowo-technicznej | 6 | IX-XII |
7 | Młodszy bibliotekarz | wyższe lub studium bibliotekarskie | - | VIII-XII |
średnie bibliotekarskie | 1 | |||
średnie oraz przeszkolenie bibliotekarskie | - | |||
Młodszy dokumentalista | wyższe lub studium informacji naukowo-technicznej | - | ||
Młodszy konserwator książki | wyższe odpowiadające wykonywanej specjalności | - | ||
średnie | 3 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
8 | Technik dokumentalista | średnie i przeszkolenie w zakresie informacji naukowo-tecznicznej | 4 | VII-X |
9 | Magazynier biblioteczny | średnie lub zasadnicze zawodowe | - | VI-X |
10 | Technik-konserwator książki | średnie techniczne w zakresie wykonywanej specjalności | - | V-IX |
11 | Młodszy technik dokumentalista | średnie | - | V-VIII |
Pomocnik biblioteczny | zasadnicze zawodowe lub podstawowe | - | V-VIII |
Załącznik nr 7
TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO DLA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH PEŁNIĄCYCH FUNKCJE KIEROWNICZE
Załącznik nr 8
TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO DLA PRACOWNIKÓW BIBLIOTECZNYCH I DOKUMENTACJI I INFORMACJI NAUKOWEJ
Lp. | Stanowisko | Kategoria dodatku funkcyjnego |
1 | 2 | 3 |
1 | Dyrektor biblioteki | 2 - 6 |
2 | Zastępca dyrektora biblioteki | 1 - 5 |
Kierownik (zastępca) ośrodka informacji naukowej | ||
Kierownik (zastępca) biblioteki jednostki uczelniane! |
Załącznik nr 9
TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO DLA PRACOWNIKÓW NIEBĘDĄCYCH NAUCZYCIELAMI AKADEMICKIMI
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowej uczelni zawodowej (Dz.U. Nr 78, poz. 686). Zmiana weszła w życie 6 maja 2005 r. i ma zastosowanie przy ustalaniu wynagrodzeń należnych pracownikom od 1 stycznia 2005 r.
[2] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowej uczelni zawodowej (Dz.U. Nr 78, poz. 686). Zmiana weszła w życie 6 maja 2005 r. i ma zastosowanie przy ustalaniu wynagrodzeń należnych pracownikom od 1 stycznia 2005 r.
[3] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowej uczelni zawodowej (Dz.U. Nr 78, poz. 686). Zmiana weszła w życie 6 maja 2005 r. i ma zastosowanie przy ustalaniu wynagrodzeń należnych pracownikom od 1 stycznia 2005 r.
[4] Załącznik nr 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 kwietnia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowej uczelni zawodowej (Dz.U. Nr 78, poz. 686). Zmiana weszła w życie 6 maja 2005 r. i ma zastosowanie przy ustalaniu wynagrodzeń należnych pracownikom od 1 stycznia 2005 r.
[5] Rozporządzenie wchodzi w życie 1 października 2001 r.