Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2001-09-15 do 2002-10-01
Wersja archiwalna od 2001-09-15 do 2002-10-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 sierpnia 2001 r.
w sprawie kontroli dewizowej w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i z 2000 r. Nr 103, poz. 1099) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) organy właściwe do przeprowadzania kontroli dewizowej w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa,
2) szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli dewizowej.
§ 2.Kontrole dewizowe w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi, określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa przeprowadzają upoważnieni przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego funkcjonariusze z tego Inspektoratu.
§ 3.1. Kontrola dewizowa, zwana dalej „kontrolą”, jest prowadzona zgodnie z planem kontroli Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2. Kontrole, z zastrzeżeniem ust. 3, przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli, zatwierdzonym przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
3. Szef Urzędu Ochrony Państwa może zlecić przeprowadzenie kontroli poza planem kontroli, o którym mowa w ust. 2, jeżeli uzasadniają to okoliczności faktyczne sprawy.
4. Szczegółowe plany poszczególnych kontroli określa dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
§ 4.1. Kontrolę wszczyna, upoważniony przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, funkcjonariusz z tego Inspektoratu, zwany dalej „inspektorem”, po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej, określonej w § 1 pkt 1, zwanemu dalej „kontrolowanym”, legitymacji służbowej z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o kontroli.
2. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub funkcjonariusza upoważnionego do działania w jego imieniu.
3. W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, funkcjonariuszowi upoważnionemu do działania w imieniu kontrolowanego.
§ 5.Zawiadomienie o kontroli jest wydawane przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 3, przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa, i zawiera:
1) imię i nazwisko inspektora upoważnionego do przeprowadzenia kontroli,
2) numer legitymacji służbowej inspektora,
3) oznaczenie kontrolowanego,
4) miejsce prowadzenia kontroli,
5) zakres kontroli,
6) przewidziany czas trwania kontroli,
7) podpis z podaniem imienia i nazwiska dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
§ 6.Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, funkcjonariusza upoważnionego do działania w jego imieniu, w szczególności podczas nieobecności kontrolowanego.
§ 7.1. Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek kontrolowanego lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na:
1) prawa lub obowiązki inspektora,
2) prawa lub obowiązki małżonka inspektora albo osoby pozostającej z nim w faktycznym pożyciu,
3) krewnych i powinowatych inspektora do drugiego stopnia,
4) osoby związane z inspektorem z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.
2. Inspektor może być wyłączony, na wniosek kontrolowanego lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3. O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, który podejmie decyzję o wyłączeniu.
4. Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje jedynie czynności niecierpiące zwłoki.
§ 8.Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie kontrolowanego oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością.
§ 9.1. Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1) udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2) zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3) sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4) zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5) umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6) udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7) przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2. W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na żądanie inspektora, wydaje ewidencje i dokumenty na czas trwania kontroli; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w siedzibie Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
3. W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany jest obowiązany, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
§ 10.1. W toku postępowania kontrolnego inspektor może w szczególności:
1) badać dokumenty i ewidencje, objęte zakresem kontroli,
2) zabezpieczać zebrane dowody,
3) zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4) dokonywać oględzin,
5) przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego oraz podległych mu funkcjonariuszy lub pracowników,
6) zasięgać opinii biegłych,
7) zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2. W czynnościach, o których mowa w ust. 1, może uczestniczyć kontrolowany lub funkcjonariusz przez niego upoważniony.
§ 11.Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4-6, wyznaczonym w sposób umożliwiający udział kontrolowanego.
§ 12.1. Czynności kontrolne, mające znaczenie dla wyniku kontroli, podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2. Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów z:
1) badania dokumentów i ewidencji,
2) zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3) inwentaryzacji,
4) oględzin,
5) przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego oraz podległych mu funkcjonariuszy lub pracowników.
3. Stan faktyczny może być utrwalony ponadto za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4. Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub upoważnionego funkcjonariusza sporządza się protokół.
§ 13.1. Protokoły, o których mowa w § 12 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej. Skreślenia, poprawki i uzupełnienia wymagają omówienia na końcu protokołu i podpisania przez osoby podpisujące protokół.
2. Kontrolowany i osoby uczestniczące po jego stronie w czynności kontrolnej mogą, w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu, złożyć wniosek o sprostowanie lub uzupełnienie protokołu, wskazując na nieścisłości i opuszczenia.
3. Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć wniosek, o którym mowa w ust. 2, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie jego załatwienia.
4. Wniosek o sprostowanie, niezależnie od sposobu jego załatwienia, dołącza się do protokołu.
§ 14.1. Po zgromadzeniu dokumentacji czynności kontrolnych inspektor zapoznaje kontrolowanego z projektem wyniku kontroli.
2. Z czynności, o której mowa w ust. 1, inspektor sporządza notatkę, podpisaną także przez kontrolowanego.
3. Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z projektem wyniku kontroli, zażądać na piśmie:
1) uzupełnienia dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2) przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji.
§ 15.1. Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 14 ust. 3, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia w terminie 3 dni od dnia ich otrzymania.
2. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń:
1) jeżeli zachodzi potrzeba uzupełnienia kontroli - inspektor kontynuuje czynności kontrolne; w takim wypadku § 14 stosuje się odpowiednio,
2) jeżeli nie zachodzi potrzeba uzupełnienia kontroli - inspektor sporządza, w terminie 3 dni, wynik kontroli.
3. Wynik kontroli powinien zawierać:
1) oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2) oznaczenie kontrolowanego,
3) datę wydania,
4) zakres kontroli,
5) powołanie podstawy prawnej,
6) końcowe ustalenia,
7) podpis inspektora.
§ 16.Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu za potwierdzeniem odbioru.
§ 17.1. W przypadku gdy wynik kontroli zawiera ustalenia stwierdzające nieprawidłowości, dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego doręcza kontrolowanemu, zatwierdzone przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa lub jego zastępcę, wystąpienie pokontrolne.
2. Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać zwięzły opis wyników kontroli oraz wnioski i zalecenia zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 18.Kontrolowany jest obowiązany, w terminie wskazanym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
§ 19.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 15 września 2001 r.