Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2001 nr 90 poz. 996
Wersja archiwalna od 2002-01-01 do 2010-12-22
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2001 nr 90 poz. 996
Wersja archiwalna od 2002-01-01 do 2010-12-22
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Rozporządzenie zostało uchylone na podstawie art. 61 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz.U. Nr 96, poz. 620) oraz zastąpione przez rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie tworzenia, łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania lub likwidacji instytutów badawczych (Dz.U. Nr 230, poz. więcej …

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW

z dnia 24 lipca 2001 r.

w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych.

Na podstawie art. 11 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.[Definicje] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych,

2) jednostce - rozumie się przez to jednostkę badawczo-rozwojową określoną w art. 1 ust. 1 i 2 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 2

Łączenie jednostek

§ 2.[Łączenie jednostek] 1. Łączenie jednostek polega na utworzeniu jednej jednostki z dwóch lub więcej jednostek, które w wyniku połączenia utracą osobowość prawną.

2. Łączenie jednostek może polegać na włączeniu do jednej jednostki innej jednostki lub kilku jednostek, które w wyniku połączenia utracą osobowość prawną.

3. Jednostka, do której włączono inną jednostkę lub kilka jednostek, może zachować dotychczasową nazwę.

4. Jednostka utworzona w wyniku połączenia albo jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, przejmuje pracowników, mienie oraz należności i zobowiązania jednostek podlegających łączeniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.[Komisja dokonująca oceny łączonych jednostek oraz opracowująca warunki połączenia] W celu dokonania oceny łączonych jednostek oraz opracowania warunków, na jakich zostanie dokonane ich połączenie, organ właściwy do dokonania łączenia powołuje komisję i wyznacza jej przewodniczącego. W skład komisji wchodzą: przedstawiciele organów sprawujących nadzór nad łączonymi jednostkami, dyrektorzy jednostek oraz po jednym przedstawicielu rad naukowych i zakładowych organizacji związkowych. Do składu komisji mogą być również powołani przedstawiciele banków obsługujących jednostki oraz inne osoby wyznaczone przez organy sprawujące nadzór i jednostki podlegające łączeniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.[Akt o połączeniu jednostek] 1. Akt o połączeniu jednostek zawiera:

1) oznaczenie łączonych jednostek:

a) nazwy i siedziby,

b) numery identyfikacyjne REGON,

c) numery identyfikacji podatkowej NIP,

2) określenie jednostki utworzonej w wyniku połączenia, z uwzględnieniem danych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, a w przypadku wymienionym w § 2 ust. 2 - określenie jednostki, do której włącza się inną jednostkę lub jednostki,

3) określenie terminu połączenia i daty sporządzenia sprawozdań finansowych łączonych jednostek.

2. Jeżeli łączenie jednostek następuje w ciągu roku obrotowego, akt o połączeniu powinien określać także zasady łączenia planów rzeczowo-finansowych jednostek, podziału nagród, premii i innych świadczeń.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.[Przejęcie mienia oraz zobowiązań i należności] 1. Przejęcie mienia łączonych jednostek następuje na podstawie ich sprawozdań finansowych sporządzonych na dzień poprzedzający dzień połączenia, zbadanych i zatwierdzonych przez organ sprawujący nadzór nad łączonymi jednostkami. Przejęciu podlegają wszystkie aktywa i pasywa łączonych jednostek.

2. Przejęcia mienia oraz zobowiązań i należności łączonych jednostek dokonuje w formie protokołu zdawczo-odbiorczego jednostka powstająca w wyniku połączenia albo jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.[Jednostka utworzona w wyniku połączenia] Jednostka utworzona w wyniku połączenia lub jednostka, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki, których podmiotem były łączone jednostki, bez względu na ich charakter prawny.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.[Wniosek do Krajowego Rejestru Sądowego] 1. Tymczasowy kierownik jednostki utworzonej w wyniku połączenia składa wniosek o wpisanie tej jednostki do Krajowego Rejestru Sądowego oraz o wykreślenie z tego Rejestru jednostek podlegających połączeniu.

2. Dyrektor jednostki, do której włączono inną lub inne jednostki, składa wniosek o dokonanie w Krajowym Rejestrze Sądowym odpowiednich zmian dotyczących tej jednostki oraz o wykreślenie z tego Rejestru włączonej lub włączonych jednostek.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.[Kadencja rad naukowych] 1. W chwili połączenia jednostek, o których mowa w § 2 ust. 1, kończy się kadencja rad naukowych połączonych jednostek. Do czasu utworzenia rady naukowej jednostki, powstałej w wyniku połączenia, jej zadania określone w ustawie wykonuje tymczasowa rada naukowa.

2. W skład tymczasowej rady naukowej wchodzą członkowie rad naukowych połączonych jednostek.

3. Tymczasowa rada naukowa sprawuje swoje funkcje nie dłużej niż przez okres trzech miesięcy, licząc od dnia połączenia jednostek.

4. W razie dokonania łączenia jednostek, o którym mowa w § 2 ust. 2, rada naukowa jednostki lub jednostek włączanych do innej jednostki działa do chwili wykreślenia tej jednostki lub jednostek z Krajowego Rejestru Sądowego, a rada naukowa jednostki, do której włączono inną jednostkę lub jednostki, działa do dnia zakończenia swojej kadencji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 3

Podział jednostki

§ 9.[Podział jednostki] 1. Podział jednostki polega na:

1) utworzeniu z jednostki dwóch lub więcej jednostek,

2) wydzieleniu z jednostki określonych komórek organizacyjnych w celu włączenia ich do innej jednostki,

3) wydzieleniu z jednostki określonych komórek organizacyjnych i utworzeniu innej jednostki lub jednostek.

2. Jednostki utworzone w wyniku podziału przejmują pracowników i mienie jednostki ulegającej podziałowi.

3. Jednostki utworzone w wyniku podziału odpowiadają solidarnie za zobowiązania jednostki ulegającej podziałowi, chyba że za zgodą wierzycieli, w drodze umowy, zostanie dokonany inny podział zobowiązań.

4. Mienie wydzielonych komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, może być przekazywane odpłatnie, z uwzględnieniem art. 13 ust. 4 ustawy.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.[Akt o podziale jednostki] Akt o podziale jednostki zawiera:

1) określenie jednostki ulegającej podziałowi:

a) nazwę i siedzibę,

b) numer identyfikacyjny REGON,

c) numer identyfikacji podatkowej NIP,

2) określenie terminu podziału,

3) określenie jednostek, które będą utworzone w wyniku podziału lub do których będą włączone komórki organizacyjne jednostki ulegającej podziałowi,

4) określenie komórek organizacyjnych, które będą wydzielone z jednostki w celu ich włączenia do innej jednostki lub jednostek tworzonych w wyniku podziału,

5) ustalenia dotyczące sposobu podziału mienia oraz rozliczeń z tytułu zobowiązań, przejęcia uprawnień i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.[Komisja dokonująca oceny podziału oraz opracowująca warunki podziału] 1. W celu dokonania oceny podziału jednostki oraz opracowania warunków tego podziału organ sprawujący nadzór nad tą jednostką powołuje komisję.

2. Komisja, o której mowa w ust. 1, sporządza szczegółowe propozycje podziału jednostki, a także propozycje podziału mienia i i zobowiązań, na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego i spisu inwentaryzacyjnego zarządzonego przez dyrektora jednostki ulegającej podziałowi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.[Uwzględnianie propozycji komisji oraz wniosków rady naukowej i dyrektora] Organ wydający akt o podziale powinien, w miarę możliwości, uwzględnić propozycje komisji, o której mowa w § 11 ust. 1, oraz ewentualne wnioski rady naukowej i dyrektora jednostki podlegającej podziałowi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.[Akt o utworzeniu jednostki w wyniku podziału] 1. Akt o utworzeniu jednostki lub jednostek powstających w wyniku podziału wydaje organ, który wydał akt o podziale.

2. Organ określony w ust. 1 wydaje decyzję o przydzieleniu jednostce lub jednostkom powstającym w wyniku podziału składników mienia niezbędnych do prowadzenia działalności.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.[Odesłanie do przepisów rozporządzenia] Do podziału jednostki stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 2.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 4

Reorganizacja jednostki

§ 15.[Reorganizacja jednostki] Reorganizacja jednostki polega na:

1) zmianie przedmiotu lub zakresu jej działania,

2) zmianie dotychczasowej nazwy,

3) zmianie organu sprawującego nadzór nad jednostką,

4) dokonaniu zmian w strukturze organizacyjnej jednostki, a w szczególności:

a) likwidacji zakładu (zakładu doświadczalnego), oddziału lub innej wyodrębnionej organizacyjnie części jednostki,

b) przekazaniu lub sprzedaży wyodrębnionych organizacyjnie i gospodarczo części jednostki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.[Sposoby reorganizacji jednostki] 1. Reorganizacja jednostki, o której mowa w § 15 pkt 1-3, następuje w drodze zmiany aktu o utworzeniu tej jednostki, a następnie dokonania zmian w jej statucie.

2. Reorganizacja jednostki, o której mowa w § 15 pkt 4, następuje w drodze zmiany jej regulaminu organizacyjnego. O zamiarze przeprowadzenia reorganizacji jednostka zawiadamia organ sprawujący nad nią nadzór.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 5

Likwidacja jednostki

§ 17.[Likwidacja jednostki] Likwidacja jednostki polega na zakończeniu jej działalności operatywnej, zadysponowaniu jej mieniem, zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli oraz wykreśleniu jednostki z Krajowego Rejestru Sądowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.[Komisja ustalająca warunki likwidacji jednostki] 1. W celu szczegółowego ustalenia warunków likwidacji jednostki organ sprawujący nadzór nad jednostką powołuje komisję.

2. W skład komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzą: przedstawiciel organu sprawującego nadzór nad jednostką, dyrektor jednostki lub osoba przez niego upoważniona, po jednym przedstawicielu rady naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych. Do komisji może być powołany przedstawiciel Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych, przedstawiciel banku obsługującego działalność jednostki oraz kandydat na likwidatora.

3. Komisja opracowuje dla organu sprawującego nadzór nad jednostką opinię zawierającą w szczególności:

1) ocenę możliwości dalszego wykonywania przez jednostkę zadań, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy,

2) analizę stanu organizacyjno-prawnego oraz ocenę stanu ekonomiczno-finansowego, ze szczególnym uwzględnieniem statusu prawnego majątku, wartości niematerialnych i prawnych, w tym praw autorskich,

3) analizę stanu kadrowego wraz z ewentualnymi propozycjami kontynuowania przez pracowników naukowych badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych przez nich w jednostce,

4) analizę możliwości zaspokojenia lub zabezpieczenia zobowiązań,

5) propozycje zadysponowania mienia z uwzględnieniem możliwości kontynuowania przez pracowników naukowych badań naukowych i prac rozwojowych dotychczas prowadzonych przez nich w jednostce,

6) wnioski o celowości i sposobie przeprowadzenia likwidacji jednostki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.[Akt o likwidacji jednostki] Akt o likwidacji jednostki zawiera:

1) oznaczenie jednostki podlegającej likwidacji,

2) oznaczenie dnia otwarcia i zakończenia likwidacji,

3) oznaczenie terminu zakończenia działalności operatywnej jednostki,

4) określenie sposobu i trybu zadysponowania mieniem jednostki,

5) określenie sposobu uregulowania zobowiązań.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.[Jednostka w likwidacji] Jednostka w likwidacji jest prowadzona pod jej dotychczasową nazwą, z dodaniem oznaczenia „w likwidacji”.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21.[Rozwiązanie rady naukowej] Z dniem otwarcia likwidacji jednostki ulega rozwiązaniu rada naukowa tej jednostki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 22.[Likwidator] 1. Od dnia otwarcia likwidacji do dnia zakończenia likwidacji jednostką zarządza likwidator wyznaczony przez organ sprawujący nadzór nad jednostką.

2. Likwidator działa na podstawie umowy zawartej z organem, o którym mowa w ust. 1.

3. Umowa powinna określać w szczególności:

1) podstawowe obowiązki likwidatora,

2) wynagrodzenie likwidatora,

3) warunki rozwiązania umowy.

4. Wynagrodzenie likwidatora jest finansowane ze środków likwidowanej jednostki i zaliczane do kosztów likwidacji.

5. Likwidator wykonuje prawa i obowiązki dyrektora likwidowanej jednostki w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności jednostki.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Opcje

ZAMKNIJ close

Alerty

§ 23.[Obowiązki likwidatora] 1. Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:

1) sporządzenie planu finansowego likwidacji,

2) opracowanie harmonogramu likwidacji jednostki,

3) zgłoszenie do Krajowego Rejestru Sądowego wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji jednostki,

4) zawiadomienie banku obsługującego działalność jednostki o otwarciu likwidacji,

5) składanie organowi sprawującemu nadzór okresowych sprawozdań z przebiegu likwidacji,

6) sporządzenie sprawozdania finansowego według zasad określonych w odrębnych przepisach,

7) egzekucja należności, zaspokojenie lub zabezpieczenie wierzycieli,

8) zagospodarowanie mienia według wskazań organu sprawującego nadzór nad likwidowaną jednostką,

9) rozwiązanie stosunku pracy z pracownikami jednostki,

10) zgłoszenie wniosku o wykreślenie jednostki z Krajowego Rejestru Sądowego,

11) przekazanie materiałów do archiwum, zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Zobowiązania likwidowanej jednostki, niezaspokojone przez likwidatora, przejmuje organ sprawujący nadzór nad jednostką.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 24.[Ogłoszenie o otwarciu likwidacji] O otwarciu likwidacji jednostki likwidator ogłasza dwukrotnie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, wzywając wierzycieli do zgłoszenia ich wierzytelności w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty ostatniego ogłoszenia. Okres między opublikowaniem pierwszego i drugiego ogłoszenia nie powinien być krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 25.[Wygaśnięcie pełnomocnictw] Z dniem otwarcia likwidacji jednostki wygasają wszelkie pełnomocnictwa udzielone przed tym terminem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 26.[Wniosek o udzielenie wskazań co do dalszego działania] W razie braku możliwości podjęcia działań przewidzianych w § 23 ust. 1, likwidator występuje do organu sprawującego nadzór nad likwidowaną jednostką z wnioskiem o udzielenie wskazań co do dalszego działania.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 27.[Wniosek o wykreślenie jednostki z Krajowego Rejestru Sądowego] Po zakończeniu likwidacji jednostki organ sprawujący nadzór nad likwidowaną jednostką składa wniosek o wykreślenie jednostki z Krajowego Rejestru Sądowego.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Rozdział 6

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 28.[Stosowanie przepisów dotychczasowych] W sprawach łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek niezakończonych do dnia wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 29.[Koszty postępowania] Koszty postępowania w sprawie łączenia, podziału, reorganizacji lub likwidacji ponoszą jednostki uczestniczące w tym postępowaniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 30.[Przepisy uchylone] Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 37, poz. 180 i z 2000 r. Nr 53, poz. 640).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 31.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.

Prezes Rady Ministrów: J. Buzek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00