ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 lipca 2001 r.
w sprawie stawek dotacji przedmiotowej do kolejowych przewozów pasażerskich
Na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 46, poz. 499) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa wysokość stawek dotacji przedmiotowej do krajowych przewozów pasażerskich, wyrównujących przewoźnikom kolejowym utracone przychody z tytułu honorowania ustawowych uprawnień do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów określonych w art. 19 pkt 1 ustawy budżetowej na rok 2001 z dnia 1 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 246) oraz szczegółowe zasady i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji.
§ 2.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 40, poz. 150, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 50, poz. 261, z 1996 r. Nr 100, poz. 460, z 1998 r. Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136),
2) właściwym urzędzie skarbowym - rozumie się przez to urząd skarbowy właściwy ze względu na miejsce wykonywania przewozów, które są podstawą rozliczeń z tytułu dotacji przedmiotowej, a jeżeli przewozy te wykonywane są na terenie właściwości dwóch lub więcej urzędów skarbowych - urząd skarbowy właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania przewoźnika,
3) dysponencie części budżetowej - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw transportu,
4) bezpłatnych przejazdach - rozumie się przez to usługę przewozową wykonaną bez pobrania należności za przejazd,
5) jednostce przewozu - rozumie się przez to przejazd jednego pasażera na odległość jednego kilometra,
6) zniżkach przejazdowych o charakterze komercyjnym - rozumie się przez to uprawnienie do bezpłatnych bądź ulgowych przejazdów przyznane niektórym osobom przez przewoźnika kolejowego w ramach prowadzenia własnej strategii handlowej.
§ 3.Dotowaniem objęte są przewozy określonej w ustawie kategorii osób uprawnionych do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów pociągami osobowymi, pośpiesznymi i ekspresowymi w komunikacji krajowej, z zastrzeżeniem § 4.
§ 4.Dotacji, o której mowa w § 1, zwanej dalej „dotacją”, nie udziela się do:
1) przewozów osób, którym jednostki sektora rządowego i samorządowego oraz firmy i instytucje spoza sektora publicznego wykupiły od przewoźnika kolejowego legitymacje i bilety uprawniające do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów,
2) przewozów osób, którym przewoźnik kolejowy przyznał, w ramach własnej strategii handlowej, ulgi i zniżki taryfowe o charakterze komercyjnym, w tym dla podróżujących na podstawie biletów okresowych odcinkowych imiennych i bezimiennych (miesięcznych, kwartalnych, półrocznych, rocznych), okresowych biletów sieciowych imiennych i bezimiennych (miesięcznych, kwartalnych, półrocznych i rocznych),
3) bezpłatnych albo ulgowych przewozów pracowników kolejowych, emerytów, rencistów i najbliższych członków ich rodzin, przyznanych przez przewoźnika kolejowego na podstawie art. 8 ustawy,
4) służbowych przejazdów pracowników PKP S.A., odbywanych na podstawie zezwoleń, o których mowa w odrębnych przepisach, uprawniających do służbowego przebywania podczas jazdy w kabinach podróżnych pojazdów trakcyjnych nieprzeznaczonych dla podróżnych,
5) przewozów pasażerskich wykonywanych pociągami kwalifikowanymi EuroCity, InterCity, EuroNight w komunikacji międzynarodowej.
§ 5.1. Podstawę obliczenia należnej dotacji do przewozów, o których mowa w § 3, stanowi udokumentowana i zewidencjonowana:
1) wartość zrealizowanej sprzedaży biletów jednorazowych z ulgą 50%, skorygowana o zwroty niewykorzystanych i anulowanych biletów oraz pomniejszona o wartość podatku od towarów i usług,
2) wartość zrealizowanej sprzedaży biletów okresowych odcinkowych imiennych z ulgą 50% (tygodniowe, dwutygodniowe, miesięczne, kwartalne) na przejazd w pociągach osobowych, skorygowana o zwroty niewykorzystanych i anulowanych biletów oraz pomniejszona o wartość podatku od towarów i usług,
3) wartość zrealizowanych bezpłatnych przejazdów obliczona według ceny biletu jednorazowego normalnego na podstawie średniej odległości przewozu, klasy i rodzaju pociągu bez podatku od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Z podstawy obliczenia należnej dotacji wyłącza się wartość pobranych przez przewoźnika kolejowego:
1) dopłat za zmianę przez podróżnego klasy i rodzaju pociągu,
2) jednorazowych dopłat do pociągów objętych dopłatą,
3) innych należności związanych z wykonaniem usług przewozu osób, inkasowanych przez konduktorów w pociągach.
3. Do podstawy wyliczenia dotacji wyrównującej utracone przychody z tytułu wykonania przewozów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, przyjmuje się liczbę jednostek przewozu, nie wyższą jednak niż 603.347 tys.
§ 6.Ustala się stawki dotacji w wysokości:
1) 100% wartości sprzedaży - w odniesieniu do sprzedaży, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2,
2) 158,55 zł na 1000 jednostek przewozu - w odniesieniu do przejazdów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3.
§ 7.Ogólna kwota dotacji stanowiąca iloczyn:
1) stawek dotacji określonych w § 6 pkt 1 oraz wartości sprzedaży biletów jednorazowych i biletów okresowych odcinkowych imiennych ze zniżką 50%, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2,
2) kwotowej stawki dotacji określonej w § 6 pkt 2 i liczby jednostek przewozu określonej w § 5 ust. 3,
nie może przekroczyć kwoty dotacji określonej w art. 19 pkt 1 ustawy budżetowej na rok 2001 z dnia 1 marca 2001 r.
§ 8.Przewoźnik kolejowy sporządza rozliczenie dotacji przedmiotowej na formularzu, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia, w terminie określonym w przepisach, o których mowa w § 12.
§ 9.1. Przewoźnik kolejowy dokonuje korekty należnych dotacji, jeżeli nastąpią zwroty niewykorzystanych biletów za przewozy, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.
2. Rozliczenia dokonuje się za miesiąc, w którym powstały okoliczności uzasadniające korektę, w terminie określonym w przepisach, o których mowa w § 12.
§ 10.1. Stawki dotacji określone w § 6 stosuje się do przewozów realizowanych od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2001 r.
2. Uzupełniające rozliczenie z budżetem należnych dotacji, o których mowa w § 5, za okres od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia, powinno być dokonane jednocześnie z rozliczeniem dotacji za pierwszy okres rozliczeniowy, następujący po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
§ 11.W przypadku zaniechania, w ciągu roku, działalności objętej dotowaniem, przewoźnik kolejowy powiadamia właściwy urząd skarbowy i dysponenta części budżetowej w terminie określonym w przepisach, o których mowa w § 12, oraz dokonuje ostatecznego rozliczenia dotacji, w tym pobranej zaliczki, przy rozliczeniu dotacji za ostatni miesiąc, w którym dotacje przysługiwały.
§ 12.W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozporządzeniu stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 marca 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych (Dz. U. Nr 20, poz. 244).
§ 13.Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2000 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych do kolejowych przewozów pasażerskich (Dz. U. Nr 116, poz. 1218).
§ 14.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Finansów: J. Bauc
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 20 lipca 2001 r. (poz. 861)
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 17 sierpnia 2001 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00