Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2001-08-15 do 2002-04-30
Wersja archiwalna od 2001-08-15 do 2002-04-30
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 20 lipca 2001 r.
w sprawie organizacji roku szkolnego
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie dotyczy organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach, z wyjątkiem publicznych szkół artystycznych i szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich.
§ 2.1. W szkołach, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, z wyjątkiem soboty, a kończą w najbliższy piątek po dniu 18 czerwca.
2. W klasach (semestrach) programowo najwyższych szkół zasadniczych i szkół średnich zawodowych policealnych i pomaturalnych oraz szkół zawodowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, i szkół policealnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. d) ustawy, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się 10 dni przed ustalonym terminem egzaminu odpowiednio z nauki zawodu lub egzaminu z przygotowania zawodowego albo egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, przeprowadzanych na warunkach i w sposób określony w przepisach o ocenianiu, klasyfikowaniu i promowaniu uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzaniu egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
3. W klasach (semestrach) programowo najwyższych szkół średnich dających możliwość uzyskania świadectwa dojrzałości oraz w liceach profilowanych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy, i liceach uzupełniających, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się 10 dni przed terminem pierwszego dnia odpowiednio egzaminu dojrzałości lub egzaminu maturalnego, przeprowadzanych na warunkach i w sposób określony w przepisach, o których mowa w ust. 2.
§ 3.1. W szkołach:
1) zimowa przerwa świąteczna trwa od dnia 23 grudnia do dnia 31 grudnia lub od dnia 22 grudnia do dnia 31 grudnia, jeżeli dzień 22 grudnia wypada w poniedziałek,
2) ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego, z zastrzeżeniem ust. 2; termin rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na obszarze danego województwa ogłasza kurator oświaty za zgodą wojewody i po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady oświatowej, jeżeli została powołana; termin ferii zimowych w danym roku szkolnym ogłasza kurator oświaty nie później niż do końca maja każdego roku poprzedzającego rok, w którym będą trwały ferie zimowe,
3) wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta i kończy w najbliższy wtorek po świętach,
4) ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i kończą się z dniem 31 sierpnia.
2. Dyrektorzy szkół specjalnych, przy których zorganizowany jest internat, i dyrektorzy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, w porozumieniu z rodzicami i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, mogą połączyć zimową przerwę świąteczną z feriami zimowymi.
§ 4.1. W zależności od warunków pracy szkoły zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą być realizowane przez pięć lub sześć dni w tygodniu, z uwzględnieniem ust. 2 i 3.
2. Szkoły podstawowe, w których współczynnik zmianowości, oznaczający stosunek liczby oddziałów do liczby pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, wynosi co najmniej 2, mogą prowadzić zajęcia w ciągu pięciu lub sześciu dni w tygodniu przez cały rok szkolny albo stosować - w zależności od pory roku - przemienny system organizacji tygodnia pracy. Decyzje w tych sprawach podejmują dyrektorzy szkół po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej.
3. Dyrektorzy szkół niewymienionych w ust. 2 decydują o organizacji tygodnia pracy we własnym zakresie, po zasięgnięciu opinii rady szkoły i rady pedagogicznej, natomiast w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, organizujących praktyczną naukę zawodu na podstawie umowy z innymi podmiotami - w porozumieniu z tymi podmiotami. Dyrektorzy szkół powiadamiają, przed rozpoczęciem ferii letnich, organ prowadzący szkołę, uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o organizacji tygodnia pracy.
§ 5.1. W szkołach, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze realizowane są przez sześć dni w tygodniu, dniem wolnym od zajęć jest dzień wypadający między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy.
2. Dyrektorzy szkół, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze realizowane są przez pięć dni w tygodniu, w porozumieniu z radą szkoły i radą pedagogiczną, mogą potraktować dzień wypadający między dwoma dniami świątecznymi ustawowo wolnymi od pracy, a także piątek wypadający bezpośrednio po dniu świątecznym ustawowo wolnym od pracy, jako dzień wolny od zajęć, pod warunkiem odpracowania zajęć przypadających tego dnia w wybraną sobotę.
3. W szkołach, w których zajęcia dydaktyczno-wychowawcze realizowane są przez pięć dni w tygodniu, w dni wolne od zajęć szkoły mogą organizować zajęcia wychowawczo-opiekuńcze, imprezy służące upowszechnianiu kultury, sportu, turystyki i inne zajęcia pozalekcyjne.
§ 6.1. Część pisemna egzaminu dojrzałości w 2002 r. odbywa się w następujących terminach:
1) w sesji zimowej:
a) język polski - w dniu 14 stycznia o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
b) drugi przedmiot - w dniu 15 stycznia o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
2) w sesji wiosennej:
a) język polski - w dniu 9 maja o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
b) drugi przedmiot - w dniu 10 maja o godz. 900 w szkołach dla młodzieży i o godz. 1530 w szkołach dla dorosłych,
c) język ojczysty - w szkołach lub oddziałach z ojczystym językiem nauczania mniejszości narodowej - w dniu 13 maja o godz. 900.
2. Część ustna egzaminu dojrzałości w 2002 r. powinna być zakończona w sesji zimowej - do dnia 31 stycznia, a w sesji wiosennej - do dnia 10 czerwca.
3. Terminy egzaminu z nauki zawodu, egzaminu z przygotowania zawodowego, sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe regulują przepisy, o których mowa w § 2 ust. 2.
§ 7.1. W przypadkach uzasadnionych nadzwyczajnymi okolicznościami, w szczególności w razie klęski żywiołowej, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz ferie zimowe i ferie letnie mogą być rozpoczęte lub zakończone w innych terminach niż terminy określone w § 3 ust. 1, z tym że zajęcia dydaktyczno-wychowawcze powinny trwać co najmniej 178 dni. Decyzję w tej sprawie podejmuje kurator oświaty po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i wojewody oraz po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady oświatowej, jeżeli została powołana.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach kurator oświaty może wyrazić zgodę na udzielenie dnia wolnego od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem odpracowania zajęć przypadających tego dnia w wybraną sobotę.
§ 8.Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 grudnia 1997 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 162, poz. 1118).
§ 9.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: E. Wittbrodt
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 15 sierpnia 2001 r.
Rozporządzenie traci moc 30 kwietnia 2002 r. na podstawie § 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. Nr 46, poz. 432).