Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2001-08-12 do 2002-04-01
Wersja archiwalna od 2001-08-12 do 2002-04-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550, Nr 86, poz. 958 i Nr 109, poz. 1157) zarządza się, co następuje:
§ 1.Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 maja 1995 r. w sprawie nadania statutu Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad (Dz. U. Nr 52, poz. 283).
§ 3.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 16 lipca 2001 r. (poz. 823)
STATUT AGENCJI BUDOWY I EKSPLOATACJI AUTOSTRAD
Dział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad, zwana dalej „Agencją”, działa na podstawie ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 127, poz. 627, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 48, poz. 550, Nr 86, poz. 958 i Nr 109, poz. 1157), zwanej dalej „ustawą”, oraz niniejszego statutu.
§ 2. 1. Agencja jest państwową osobą prawną.
2. Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa.
3. Agencja przygotowuje i koordynuje budowę i eksploatację autostrad oraz wykonuje w zakresie określonym ustawą prawa majątkowe.
§ 3. 1. Agencja realizuje zadania, określone w art. 7 ustawy, w granicach wyznaczonych rocznymi planami finansowymi, odpowiednio do gromadzonych środków.
2. Do zadań Agencji należy:
1) prowadzenie prac studialnych dotyczących autostrad, przygotowywanie dokumentów wymaganych w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, na etapie udzielenia wskazań lokalizacyjnych i wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady, o którym mowa w przepisach o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
2) współpraca z organami właściwymi w sprawach zagospodarowania przestrzennego, obrony narodowej, geodezji i gospodarki gruntami, ewidencji gruntów i budynków, scalania i wymiany gruntów, melioracji wodnych, ochrony gruntów rolnych i leśnych, środowiska oraz ochrony zabytków,
3) nabywanie nieruchomości pod autostrady na rzecz Skarbu Państwa, przejmowanie tych nieruchomości w użytkowanie, gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa i udostępnianie ich koncesjonariuszom,
4) opracowywanie projektów kryteriów oceny ofert w postępowaniu przetargowym,
5) przeprowadzanie postępowań przetargowych i opracowywanie projektów koncesji,
6) uzgadnianie projektu budowlanego autostrady lub jej odcinka w zakresie zgodności z przepisami techniczno-budowlanymi, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy,
7) kontrola budowy i eksploatacji autostrady w zakresie zgodności z udzieloną koncesją i przestrzegania warunków umowy koncesyjnej,
8) prowadzenie gospodarki finansowej na zasadach wynikających z ustawy i niniejszego statutu,
9) współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie gospodarowania środkami Krajowego Funduszu Autostradowego na zasadach określonych umową, o której mowa w art. 12a ustawy,
10) gospodarowanie środkami pochodzącymi z pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 12a ustawy, na podstawie umów lub deklaracji dawcy,
11) wykonywanie innych zadań w sprawie autostrad, określonych przez ministra właściwego do spraw transportu.
3. Agencja współpracuje z Radą do Spraw Autostrad w zakresie jej działania.
§ 4. W realizacji zadań Agencja kieruje się zasadą racjonalnego gospodarowania powierzonymi jej składnikami majątkowymi i środkami finansowymi.
Dział II
Struktura Agencji
Rozdział 1
Prezes Agencji
§ 5. 1. Organem Agencji jest Prezes Agencji, który kieruje jej działalnością, reprezentuje ją na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za realizację zadań Agencji określonych ustawą.
2. Prezes Agencji jest uprawniony do dokonywania czynności prawnych samodzielnie w imieniu Agencji.
§ 6. 1. Prezes Agencji działa przy pomocy zastępców Prezesa, naczelników wydziałów i kierowników sekcji Agencji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, którzy są wobec niego odpowiedzialni za całość spraw objętych ich zakresem działania.
2. Podział zadań między Prezesa Agencji, jego zastępców, naczelników wydziałów i kierowników sekcji oraz dyrektorów oddziałów terenowych, a także ich zadania, wykonywane z tytułu nadzoru nad działalnością podporządkowanych im jednostek organizacyjnych, określa Prezes Agencji w regulaminie organizacyjnym Agencji.
§ 7. 1. Zastępcy Prezesa Agencji są powoływani i odwoływani przez ministra właściwego do spraw transportu na wniosek Prezesa Agencji.
2. Naczelnicy wydziałów i kierownicy sekcji Agencji oraz dyrektorzy oddziałów terenowych są powoływani i odwoływani przez Prezesa Agencji.
Rozdział 2
Organizacja Agencji
§ 8. W skład Agencji wchodzą wydziały, sekcje i oddziały terenowe.
§ 9. Szczegółowy tryb pracy oraz strukturę Agencji określa regulamin organizacyjny, ustalony przez Prezesa Agencji.
§ 10. 1. W związku z realizacją zadań Prezes Agencji może powoływać stałe i doraźne zespoły problemowe, określając zakres działania i tryb pracy tych zespołów.
2. W skład zespołów problemowych mogą wchodzić pracownicy Agencji, doradcy i eksperci.
3. Na posiedzenia zespołów problemowych mogą być zapraszani przedstawiciele organów, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2.
Rozdział 3
Oddziały terenowe Agencji
§ 11. 1. Oddziały terenowe Agencji tworzy, łączy i znosi Prezes Agencji.
2. Akt o utworzeniu oddziału terenowego powinien określać:
1) datę utworzenia oddziału, siedzibę, przedmiot i zasięg terytorialny działania,
2) składniki majątkowe przekazane do oddziału,
3) sposób prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej.
§ 12. Pracami oddziału terenowego Agencji kieruje dyrektor oddziału reprezentujący oddział na zewnątrz, odpowiedzialny przed Prezesem Agencji i działający w granicach określonych przez statut i pełnomocnictw udzielanych przez Prezesa Agencji.
§ 13. 1. Prezes Agencji wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Agencji.
2. Prezes Agencji może upoważnić dyrektora oddziału terenowego bądź innego pracownika Agencji do wykonywania w swoim imieniu czynności, o których mowa w ust. 1.
§ 14. Prezes Agencji koordynuje działalność oddziałów terenowych oraz kontroluje i nadzoruje dyrektorów oddziałów terenowych.
§ 15. 1. Strukturę i zadania oddziału terenowego określa regulamin organizacyjny, ustalony przez dyrektora oddziału terenowego.
2. Regulamin, o którym mowa w ust. 1, podlega zatwierdzeniu przez Prezesa Agencji.
Dział III
Udzielanie pełnomocnictw
§ 16. Prezes Agencji może udzielić dyrektorom oddziałów terenowych pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych, związanych z zakresem działania Agencji.
§ 17. Prezes Agencji może w pełnomocnictwie, udzielonym dyrektorowi oddziału, zawrzeć postanowienie zezwalające na ustanowienie przez dyrektora oddziału innych pełnomocników do dokonywania poszczególnych czynności prawnych w granicach udzielonego mu pełnomocnictwa.
§ 18. W sprawach nieuregulowanych statutem do udzielania pełnomocnictw mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o przedstawicielstwie.
Dział IV
Zasady gospodarki finansowej Agencji
§ 19. Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązania oraz wydatki na rozwój i inne potrzeby.
§ 20. 1. Prezes Agencji, w uzgodnieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz finansów publicznych, ustala roczny plan finansowy Agencji.
2. Projekt planu, o którym mowa w ust. 1, wymaga przedstawienia ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego w celu uzgodnienia z ustaleniami strategii i programu wsparcia rozwoju regionalnego.
§ 21. Sprawozdania finansowe Agencji, sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, zatwierdza minister właściwy do spraw transportu.
§ 22. 1. Przychodami Agencji są:
1) wpływy z działalności,
2) wpływy z opłat za udzielanie koncesji,
3) wpływy z innych tytułów.
2. Przychodami Agencji mogą być również środki z Krajowego Funduszu Autostradowego przyznane w trybie art. 39d ust. 3 ustawy.
§ 23. 1. Dotacje budżetowe wymienione w art. 12 ust. 3 ustawy nie stanowią przychodu Agencji.
2. Dotacje budżetowe, o których mowa w ust. 1, zwiększają fundusz statutowy Agencji i są rozliczane z budżetem na koniec roku, na który została przyznana dotacja.
§ 24. 1. Agencja tworzy fundusz statutowy.
2. Na fundusz statutowy Agencji składają się w szczególności:
1) równowartość przejętej części majątku, stanowiącej pierwsze wyposażenie Agencji,
2) część zysku netto przeznaczona na ten fundusz,
3) dotacje budżetowe, o których mowa w § 23.
3. Do majątku Agencji nie zalicza się gruntów nabytych lub przejętych na rzecz Skarbu Państwa pod budowę autostrad.
4. Fundusz statutowy Agencji przeznacza się na finansowanie zadań statutowych Agencji, o których mowa w § 3, oraz bieżącej działalności Agencji.
§ 25. Agencja tworzy fundusze specjalne, wynikające z odrębnych przepisów, oraz inne fundusze o charakterze celowym lub rezerwowym po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
§ 26. Środki finansowe uzyskiwane z przychodów przeznacza się na pokrycie kosztów funkcjonowania Agencji, w tym finansowania wynagrodzeń Prezesa Agencji, zastępców Prezesa Agencji i pracowników Agencji.
§ 27. 1. Podziału zysku netto dokonuje Prezes Agencji, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2. Zysk netto Agencji przeznacza się na powiększenie funduszu statutowego (lub innych funduszy rezerwowych i celowych, w tym zakładowego funduszu świadczeń socjalnych) oraz funduszu nagród.
3. Prezes Agencji ustala regulamin funduszu nagród.
§ 28. Agencja może zaciągać, na poczet przyszłych przychodów, kredyty krótkoterminowe (wymagalne do roku) samodzielnie, a zaciągać kredyty długoterminowe lub emitować obligacje - po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw transportu oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Dział V
System kontroli wewnętrznej
§ 29. 1. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystywanie wyników kontroli, odpowiedzialny jest Prezes Agencji.
2. Czynności kontrolne, w zakresie swojego działania, wykonują z urzędu także zastępcy Prezesa Agencji, naczelnicy wydziałów, główny księgowy oraz dyrektorzy oddziałów terenowych.
§ 30. Kontroli wewnętrznej podlegają jednostki organizacyjne Agencji.
§ 31. Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci:
1) kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności w toku ich wykonywania, w celu stwierdzenia, czy przebiegają one prawidłowo, w szczególności z punktu widzenia legalności i gospodarności; kontrola ta obejmuje również badanie rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem, uszkodzeniem i innymi szkodami,
2) kontroli wynikowej, obejmującej badanie stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§ 32. W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym Prezesa Agencji lub dyrektora oddziału terenowego, jak również zabezpiecza dokumenty i przedmioty stanowiące dowód przestępstwa oraz zawiadamia organy ścigania.
§ 33. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez Prezesa Agencji.
§ 34. 1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw i obowiązków jego małżonka, krewnych i powinowatych bądź osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, a także innych osób bliskich.
2. Czynności kontrolne nie mogą być podjęte przed rozstrzygnięciem przez Prezesa Agencji sprawy wyłączenia od udziału w kontroli.
§ 35. Pracownicy Agencji oraz inne kontrolowane podmioty są obowiązani do udzielania kontrolującemu niezbędnych wyjaśnień i pomocy oraz udostępnienia dokumentów.
§ 36. Wyniki kontroli stanowią podstawę podjęcia przez Prezesa Agencji działań w celu zapobieżenia powstawaniu nieprawidłowości.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 12 sierpnia 2001 r.