Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2001-07-13 do 2003-06-01
Wersja archiwalna od 2001-07-13 do 2003-06-01
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 22 maja 2001 r.
w sprawie określenia rodzajów budynków, budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
Na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 84, poz. 934 oraz z 2000 r. Nr 84, poz. 948, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314) zarządza się, co następuje:
§ 1.Do prowadzenia ruchu kolejowego, biorąc pod uwagę funkcje, jakie obiekty te spełniają w prowadzeniu ruchu kolejowego przy uwzględnieniu warunków bezpieczeństwa, przeznaczone są:
1) budynki:
a) których całkowita lub przeważająca część powierzchni zajmowana jest przez:
- pracowników wykonujących czynności związane z prowadzeniem ruchu kolejowego,
- urządzenia, o których mowa w pkt 3, oraz pracowników wykonujących czynności związane z obsługą i nadzorem tych urządzeń,
- pracowników wykonujących czynności związane z diagnostyką, pomiarami i bieżącymi naprawami budynków, budowli, pojazdów, maszyn i urządzeń służących do prowadzenia ruchu kolejowego,
- pojazdy, maszyny i inne urządzenia do wykonywania diagnostyki, pomiarów oraz bieżących napraw budowli i urządzeń wymienionych w pkt 3 lit. h),
b) strażnice przejazdowe,
2) budowle:
a) drogi szynowe wraz z podtorzem na liniach i stacjach kolejowych, w tym również na stacjach rozrządowych i postojowych, z wyłączeniem bocznic kolejowych, umocnienia skarp, pasy i drogi pożarowe, elementy ochrony akustycznej oraz stałe zasłony odśnieżne,
b) mosty, tunele, wiadukty, konstrukcje oporowe, przepusty i urządzenia odwadniające,
c) sieci trakcyjnej oraz trzeciej szyny wraz z tą siecią, szyną i konstrukcjami wsporczymi,
d) bramki sygnałowe do zawieszania głowic sygnalizatorów,
e) linie telekomunikacyjne służące wyłącznie do zapewnienia łączności technologicznej oraz związane wyłącznie z eksploatacją urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym,
f) skrzyżowania linii kolejowych z drogami w jednym poziomie,
g) perony i rampy,
h) naziemne, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych i dojścia do peronów, w tym usytuowane w budynkach, o których mowa w pkt 1 lit. a),
i) technologiczne drogi kołowe i dojścia do urządzeń, o których mowa w pkt 3,
3) urządzenia:
a) sterowania ruchem kolejowym,
b) telekomunikacji kolejowej służące wyłącznie do prowadzenia ruchu kolejowego,
c) elektrycznego ogrzewania rozjazdów,
d) hamulce torowe,
e) elektroenergetyczne służące do zasilania sieci trakcyjnej i trzeciej szyny prądem stałym oraz zasilania urządzeń przeznaczonych wyłącznie do prowadzenia ruchu kolejowego,
f) kontroli stanu technicznego pociągów, a w szczególności urządzenia do wykrywania płaskich miejsc i zagrzanych osi, skrajniki,
g) inne związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, w tym sygnalizatory oraz wskaźniki niewchodzące w skład urządzeń, o których mowa w lit. a),
h) do wykonywania diagnostyki, pomiarów i bieżących napraw:
- drogi szynowej, mostów, wiaduktów, tuneli, przepustów i konstrukcji oporowych,
- sieci trakcyjnej i trzeciej szyny,
- systemów sterowania ruchem kolejowym.
§ 2.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej: J. Widzyk
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 13 lipca 2001 r.