Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2001-04-01
Wersja aktualna od 2001-04-01
obowiązujący
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 9 marca 2001 r.
w sprawie nadania statutu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Nadanie statutu] Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości nadaje się statut stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2.[Wejście w życie] [1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Gospodarki: J. Steinhoff
Załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki
z dnia 9 marca 2001 r. (poz. 216)
STATUT POLSKIEJ AGENCJI ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
§ 1. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, zwana dalej „Agencją", działa na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158), zwanej dalej „ustawą", oraz niniejszego statutu.
§ 2. W stosunkach z zagranicą Agencja może posługiwać się tłumaczeniem swojej nazwy na język angielski w brzmieniu "Polish Agency for Enterprise Development".
§ 3. 1. Prezes Agencji, zwany dalej „Prezesem", kieruje pracą Agencji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Prezes działa przy pomocy zastępców Prezesa, głównego księgowego, dyrektorów zespołów oraz dyrektorów oddziałów.
3. Prezes wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Biura Agencji oraz dyrektorów oddziałów.
§ 4. 1. Aparatem wykonawczym Prezesa jest Biuro Agencji.
2. W skład Biura Agencji wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Zespół Zarządzania Programami,
2) Zespół Szkoleń, Doradztwa i Informacji,
3) Zespół Planowania i Monitorowania,
4) Zespół Studiów i Analiz,
5) Zespół Promocji,
6) Zespół Administracyjno-Ekonomiczny,
7) Zespół Kontroli Wewnętrznej.
3. Szczegółową organizację Biura Agencji, zakres zadań zastępców, zadania komórek organizacyjnych i ich dyrektorów określa regulamin organizacyjny Biura Agencji, nadawany przez Prezesa po zasięgnięciu opinii Rady Nadzorczej Agencji, zwanej dalej „Radą".
§ 5. 1. Oddział Agencji można utworzyć w przypadku, gdy:
1) w danym regionie nie funkcjonują podmioty działające na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, za pośrednictwem których Agencja mogłaby realizować swoje zadania, lub
2) działalność podmiotów, określonych w pkt 1, za pomocą których Agencja realizuje swoje zadania, jest nieefektywna.
2. Oddział tworzy Prezes za zgodą Rady i po zasięgnięciu opinii właściwego miejscowo marszałka województwa.
3. Akt Prezesa w sprawie utworzenia oddziału powinien określać:
1) datę utworzenia oddziału, jego siedzibę i obszar terytorialny działania,
2) zadania oddziału,
3) składniki majątkowe przekazane do oddziału,
4) sposób prowadzenia ewidencji finansowo-księgowej,
5) zasady współpracy z Biurem Agencji.
4. Za realizację zadań oddziału odpowiada dyrektor oddziału, powoływany i odwoływany przez Prezesa.
5. Dyrektor oddziału, w imieniu Prezesa, wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w oddziale.
6. Szczegółową organizację oddziału określa regulamin organizacyjny oddziału, nadawany przez Prezesa.
§ 6. 1. Prezes może udzielać swoim zastępcom, dyrektorom komórek organizacyjnych Biura Agencji, dyrektorom oddziałów i innym osobom pełnomocnictw ogólnych i szczególnych do dokonywania czynności prawnych w imieniu Agencji.
2. Szczególne pełnomocnictwo jest wymagane do dokonywania następujących czynności prawnych:
1) wszelkie czynności prawne rozporządzające lub zobowiązujące, których przedmiotem jest prawo o wartości przewyższającej równowartość 10 000 EURO,
2) zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy obowiązującej przez okres dłuższy niż 1 rok,
3) zawarcie, zmiana lub rozwiązanie umowy z osobą zagraniczną,
4) zawarcie ugody w sprawach majątkowych,
5) objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie akcji lub udziałów w spółkach kapitałowych,
6) objęcie, nabycie, zastawienie lub zbycie obligacji.
3. Prezes udziela pełnomocnictw na piśmie, w formie wymaganej do ważności czynności prawnej.
4. W sprawach nieuregulowanych w statucie do udzielania pełnomocnictw stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§ 7. 1. Rada wykonuje zadania określone w przepisach ustawy.
2. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
3. Posiedzenia Rady odbywają się w siedzibie Agencji, w siedzibie jej oddziału lub innym miejscu określonym przez Przewodniczącego Rady.
4. Posiedzenia Rady zwołuje jej Przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki lub Prezesa.
5. Zawiadomienie o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad ustalonym przez Przewodniczącego Rady, powinno być doręczone członkom Rady z 7-dniowym wyprzedzeniem.
6. W posiedzeniach Rady, oprócz jej członków, mogą uczestniczyć, bez prawa głosu, inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady.
7. Przewodniczący Rady może upoważnić zastępcę Przewodniczącego do wykonywania kompetencji określonych w ust. 4–6.
8. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół zawierający w szczególności porządek obrad, nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu, teksty podejmowanych uchwał, wyniki przeprowadzonych głosowań nad poszczególnymi uchwałami oraz zdania odrębne. Protokół podpisują wszyscy członkowie Rady obecni na posiedzeniu.
§ 8. 1. Rada może podejmować uchwały, gdy wszyscy członkowie Rady zostali zawiadomieni o posiedzeniu i bierze w nim udział co najmniej 5 członków Rady, w tym Przewodniczący lub jego zastępca. W sprawach nieobjętych porządkiem obrad uchwały mogą być podejmowane tylko wówczas, gdy obecni są wszyscy członkowie Rady i żaden z nich nie zgłosi sprzeciwu.
2. Uchwały Rady są podejmowane bezwzględną większością głosów członków Rady obecnych na posiedzeniu.
3. Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym, chyba że członek Rady obecny na posiedzeniu złoży wniosek o przeprowadzenie głosowania tajnego.
4. Członek Rady obecny na posiedzeniu może zgłosić zdanie odrębne do podjętej uchwały Rady.
5. Rada, w sprawach pilnych, może podejmować uchwały w trybie obiegowym, z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Nie jest dopuszczalne podjęcie uchwały w trybie obiegowym:
1) w sprawach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ustawy,
2) w innych sprawach – jeżeli członek Rady zgłosi sprzeciw wobec trybu podejmowania uchwały.
7. Uchwały Rady podejmowane w trybie obiegowym zapadają bezwzględną większością głosów wszystkich członków Rady.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 1 kwietnia 2001 r.