Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2001-03-30 do 2003-09-21
Wersja archiwalna od 2001-03-30 do 2003-09-21
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 24 stycznia 2001 r.
w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły i placówki artystycznej
Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320) zarządza się, co następuje:
§ 1.1. Określa się ramowy statut:
1) publicznej szkoły artystycznej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) publicznej placówki artystycznej, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Ramowe statuty, wymienione w ust. 1, stosuje się w publicznych szkołach artystycznych, placówkach artystycznych, a także w zespołach tych szkół i placówek.
§ 2.Statuty szkół artystycznych, placówek artystycznych oraz zespołów szkół i placówek artystycznych działających w dniu wejścia w życie rozporządzenia powinny być dostosowane do wymogów tego rozporządzenia do dnia 30 czerwca 2001 r.
§ 3.Traci moc zarządzenie nr 31 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 sierpnia 1993 r. w sprawie ramowego statutu publicznej szkoły i placówki artystycznej (Dz. Urz. MKiS Nr 5, poz. 18).
§ 4.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 marca 2001 r.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: K. M. Ujazdowski
Załączniki do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 24 stycznia 2001 r. (poz. 117)
Załącznik nr 1
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ
§ 1. 1. Statut publicznej szkoły artystycznej lub zespołu szkół, zwanych dalej „szkołą", określa jej nazwę. Nazwa szkoły zawiera:
1) określenie, odpowiednio: „Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia", „Szkoła Muzyczna I stopnia", „Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia", „Szkoła Muzyczna II stopnia", „Ogólnokształcąca Szkoła Sztuk Pięknych", „Liceum Plastyczne", „Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa", „Szkoła Sztuki Tańca", „Szkoła Sztuki Cyrkowej" oraz, z zastrzeżeniem ust. 8, „Policealna Szkoła", „Pomaturalna Szkoła",
2) w przypadku szkół policealnych i pomaturalnych - określenie kierunku kształcenia,
3) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy szkoły, jeżeli w danej miejscowości istnieje więcej niż jedna szkoła tego samego typu i kierunku kształcenia,
4) imię szkoły, jeżeli szkole takie nadano,
5) oznaczenie siedziby szkoły.
2. Nazwa szkoły może zawierać dodatkowe sformułowanie określające organ prowadzący szkołę.
3. Nazwa szkoły filialnej zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest podporządkowana organizacyjnie.
4. Zespoły szkół używają nazwy „Zespół Szkół", z zastrzeżeniem ust. 7. Nazwa zespołu ponadto zawiera:
1) określenie kierunku kształcenia w szkołach wchodzących w skład zespołu,
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy zespołu szkół, jeżeli w danej miejscowości istnieje więcej niż jeden zespół tego samego kierunku kształcenia,
3) imię zespołu szkół, jeśli zespołowi takie nadano,
4) oznaczenie siedziby zespołu szkół.
5. Nazwa zespołu szkół może zawierać dodatkowe sformułowanie określające organ prowadzący zespół.
6. Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.
7. Zespoły szkół muzycznych składające się z dwóch szkół mogą używać nazwy, odpowiednio:
„Szkoła Muzyczna l i II stopnia" lub „Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna l i II stopnia".
8. Szkoły policealne i pomaturalne mogą używać nazw odpowiednio: „Policealne Studium", „Pomaturalne Studium".
9. Szkole nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
§ 2. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany czytelny skrót nazwy.
§ 3. 1. W statucie szkoły wymienia się:
1) organ prowadzący szkołę,
2) organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
2. Statut szkoły określa w szczególności:
1) cele i zadania szkoły wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320), zwanej dalej „ustawą", a także z innych przepisów prawa, z uwzględnieniem programu wychowawczego szkoły,
2) kierunki kształcenia artystycznego, wydziały lub specjalności oraz cykle kształcenia, zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) sposób wykonywania zadań szkoły z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
4) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego systemu oceniania w danej szkole,
5) organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi,
6) zasady i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki,
7) tryb wyboru członków rady szkoły,
8) funkcje i organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z odrębnymi przepisami,
9) zasady i formy współdziałania z samorządem terytorialnym w rozwijaniu działalności kulturalnej.
3. Statut szkoły może ponadto określać:
1) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,
2) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.
§ 4. 1. Statut określa organizację szkoły, szczegółowe kompetencje i zasady współdziałania organów szkoły oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
2. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone,
4) samorząd uczniowski.
3. W statucie szkoły może być przewidziane utworzenie stanowisk wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych w szkole.
4. W szkole, w której prowadzi się zajęcia ogólnokształcące lub w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
5. Dyrektor szkoły może w ramach posiadanych środków finansowych tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę, po zasięgnięciu opinii specjalistycznej jednostki nadzoru utworzonej na podstawie art. 32a ustawy, zwanej dalej „jednostką nadzoru".
§ 5. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora.
2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę w porozumieniu z jednostką nadzoru.
§ 6. Na podstawie zatwierdzonego arkusza dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 7. 1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
2. Rada pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii rady szkoły, może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej, zachowując ogólny czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 8. Szkoła może w celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów organizować kursy przygotowawcze i zajęcia wyrównawcze.
§ 9. Szkoła może umożliwić osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych uczęszczanie na wybrane przez nie zajęcia zbiorowe - za zgodą dyrektora szkoły.
§ 10. 1. Statut określa zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych szkoły odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, a w szczególności:
1) sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
2) sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły, z uwzględnieniem zasady, że osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów może być tylko nauczyciel tej szkoły,
3) pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole, w której prowadzi się zajęcia ogólnokształcące.
2. Statut określa formy sprawowania opieki nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebne jest organizowanie zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy.
§ 11. 1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, szkoła może organizować świetlicę.
2. Statut określa zasady działania świetlicy.
§ 12. 1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może prowadzić internat.
2. Statut określa zasady działania internatu oraz prawa i obowiązki wychowanków internatu.
§ 13. 1. W szkole zatrudnia się nauczycieli.
2. Szkoła może zatrudnić logopedę, psychologa, pedagoga oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracji i obsługi.
§ 14. Statut szkoły określa zakresy zadań i obowiązków nauczycieli oraz innych pracowników.
§ 15. 1. Nauczyciele pokrewnych zajęć artystycznych mogą wchodzić w skład wydziałów lub sekcji.
2. Pracą wydziału lub sekcji, o których mowa w ust. 1, kieruje nauczyciel, któremu powierzono stanowisko kierownika wydziału lub sekcji, zgodnie z § 4 ust. 3 i 5 ramowego statutu publicznej szkoły artystycznej.
3. Statut określa zadania wydziałów i sekcji, o których mowa w ust. 1.
4. Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczyciele prowadzący zajęcia pokrewne mogą tworzyć zespoły przedmiotowe lub problemowo-zadaniowe.
5. Pracą zespołu, o którym mowa w ust. 4, kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły na wniosek członków zespołu.
6. Do zadań zespołów, o których mowa w ust. 4, może należeć w szczególności:
1) opiniowanie programów nauczania,
2) opracowywanie propozycji szczegółowych zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
3) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz doradztwa metodycznego.
§ 16. 1. Dyrektor szkoły, w której realizuje się zajęcia ogólnokształcące, powierza każdą klasę opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tej klasie, zwanemu dalej „wychowawcą".
2. Statut szkoły określa tryb powierzania zadań i szczegółowe formy spełniania zadań wychowawcy.
§ 17. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 18. W szkołach prowadzących pracownie szkolne lub warsztaty szkolne szczegółowe zasady ich działania powinien określać regulamin pracowni lub warsztatów.
§ 19. 1. Statut określa:
1) zasady rekrutacji uczniów, a w szczególności formy, zakres tematyczny egzaminów wstępnych oraz zasady informowania kandydatów ustalone zgodnie z przepisami w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół artystycznych,
2) prawa i obowiązki ucznia, rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary, z tym że nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
3) warunki pobytu w szkole, w tym sposób zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej,
4) przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów.
2. Statut może określić wyższe, niż określają to odrębne przepisy, wymagania, a także dodatkowe warunki niezbędne do uzyskania świadectwa z wyróżnieniem.
§ 20. 1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.
3. Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład.
4. Tablice i stemple urzędowe szkół wchodzących w skład zespołu szkół powinny mieć u góry nazwę zespołu, a u dołu - nazwę szkoły.
5. W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące w skład zespołu szkół podaje się nazwę szkoły.
6. Świadectwa opatruje się pieczęcią urzędową.
7. Przepisy ust. 4-6 stosuje się odpowiednio do szkół filialnych.
§ 21. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§ 22. 1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
Załącznik nr 2
RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ PLACÓWKI ARTYSTYCZNEJ
§ 1. 1. Statut publicznej placówki artystycznej, zwanej dalej „placówką", określa jej nazwę. Nazwa placówki zawiera:
1) określenie „Ognisko" oraz kierunek kształcenia,
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy, jeżeli w danej miejscowości istnieje więcej niż jedna placówka tego samego kierunku kształcenia,
3) imię placówki, jeżeli takie nadano,
4) oznaczenie siedziby placówki.
2. Nazwa placówki może zawierać dodatkowe sformułowanie określające organ prowadzący placówkę.
3. W przypadku placówek filialnych nazwa zawiera określenie placówki, której placówka filialna jest podporządkowana organizacyjnie.
§ 2. Ustalona nazwa jest używana przez placówkę w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany czytelny skrót nazwy.
§ 3. 1. W statucie placówki wymienia się:
1) organ prowadzący placówkę,
2) organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
2. Statut placówki określa w szczególności:
1) cele i zadania placówki wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320), zwanej dalej „ustawą", a także z innych przepisów prawa,
2) kierunki kształcenia artystycznego, specjalności oraz cykle kształcenia, zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) sposób wykonywania zadań placówki z uwzględnieniem optymalnych warunków rozwoju ucznia, zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia,
4) szczegółowe zasady systemu oceniania w danej placówce,
5) zasady i formy współdziałania placówki z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki,
6) tryb wyboru członków rady placówki,
7) funkcje i organizację biblioteki placówki, jeżeli została utworzona,
8) zasady i formy współdziałania z samorządem terytorialnym w rozwijaniu działalności kulturalnej.
§ 4. 1. Statut określa organizację placówki, szczegółowe kompetencje i zasady współdziałania organów placówki oraz sposoby rozwiązywania sporów między nimi.
2. Organami placówki są:
1) dyrektor placówki,
2) rada pedagogiczna,
3) rada placówki oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone,
4) samorząd uczniowski.
3. W statucie placówki może być przewidziane utworzenie stanowisk wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych w placówce.
4. Dyrektor placówki może w ramach posiadanych środków finansowych tworzyć stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego placówkę, po zasięgnięciu opinii specjalistycznej jednostki nadzoru, utworzonej na podstawie art. 32a ustawy, zwanej dalej „jednostką nadzoru".
§ 5. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki opracowany przez dyrektora.
2. Arkusz organizacji placówki zatwierdza organ prowadzący placówkę w porozumieniu z jednostką nadzoru.
§ 6. Na podstawie zatwierdzonego arkusza dyrektor placówki ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych zajęć edukacyjnych.
§ 7. 1. Godzina zajęć trwa 45 minut.
2. Rada pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii rady placówki, może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny zajęć, zachowując ogólny czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 8. 1. Statut określa zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych placówki odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, a w szczególności:
1) sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w placówce podczas zajęć,
2) sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez placówkę poza terenem placówki, z uwzględnieniem zasady, że osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów może być tylko nauczyciel tej placówki.
2. Statut określa formy sprawowania opieki nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebne jest organizowanie dodatkowej pomocy.
§ 9. 1. W placówce zatrudnia się nauczycieli.
2. Placówka może zatrudnić psychologa, pedagoga oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracji i obsługi.
§ 10. Statut placówki określa zakresy zadań i obowiązków nauczycieli oraz innych pracowników.
§ 11. W placówkach prowadzących pracownie lub warsztaty szczegółowe zasady ich działania powinien określać regulamin pracowni lub warsztatów.
§ 12. Statut określa:
1) zasady rekrutacji uczniów, a w szczególności formy i zakres badania przydatności kandydatów,
2) prawa i obowiązki ucznia, rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary, z tym że nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
3) warunki pobytu w placówce, w tym sposób zapewnienia uczniom bezpieczeństwa, ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej,
4) przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów.
§ 13. 1. Placówka używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Placówka filialna używa pieczęci urzędowej placówki, której jest organizacyjnie podporządkowana.
§ 14. Placówka może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał.
§ 15. 1. Placówka prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez placówkę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.