Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2001-02-15 do 2004-04-30
Wersja archiwalna od 2001-02-15 do 2004-04-30
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 20 grudnia 2000 r.
w sprawie krajowego systemu monitorowania wypadków konsumenckich
Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2000 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 15, poz. 179) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa szczegółowe zasady organizacji i działania krajowego systemu monitorowania wypadków konsumenckich (KSMWK), zwanego dalej „Systemem Monitorowania”, zarządzania tym systemem oraz obowiązki podmiotów w zakresie przekazywania systemowi gromadzonych przez nie danych.
§ 2.1. Przez wypadek konsumencki rozumie się, z zastrzeżeniem ust. 2, każde zdarzenie zachodzące w związku z używaniem przez konsumentów produktów, którego następstwem jest zgon lub uraz wymagający udzielenia pomocy lekarskiej, w szczególności zatrucie dzieci w wyniku spożycia leków lub innych substancji chemicznych.
2. Za wypadek konsumencki nie uznaje się:
1) wypadków przy pracy,
2) wypadków komunikacyjnych,
3) umyślnych samookaleczeń, samobójstw lub prób samobójczych,
4) przypadków napaści fizycznej innych osób.
3. Wypadkiem konsumenckim jest również pogryzienie lub ukąszenie przez zwierzęta i owady.
§ 3.Organem sprawującym nadzór nad funkcjonowaniem Systemu Monitorowania jest minister właściwy do spraw zdrowia, zwany dalej „organem nadzoru”.
§ 4.System Monitorowania tworzą:
1) Administrator Systemu,
2) wybrane placówki zakładów opieki zdrowotnej, zwane dalej „placówkami”, zbierające dane na temat wypadków konsumenckich,
3) osoby zbierające dane, wyznaczone przez placówki, o których mowa w pkt 2, zwane dalej „ankieterami”.
§ 5.1. Systemem Monitorowania zarządza Administrator Systemu.
2. Administratora Systemu powołuje i odwołuje organ nadzoru, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spośród osób z wyższym wykształceniem i co najmniej pięcioletnią praktyką zawodową na stanowiskach w administracji rządowej, związanych z ochroną zdrowia i konsumenta.
3. Administrator Systemu działa w strukturach organizacyjnych Ministerstwa Zdrowia.
§ 6.1. Do zadań i obowiązków Administratora Systemu należy organizowanie i zapewnianie właściwego funkcjonowania Systemu Monitorowania, a w szczególności:
1) wybór placówek, w których są zbierane dane do Systemu Monitorowania,
2) zawieranie umów z placówkami w sprawie zbierania danych,
3) opracowywanie instrukcji dotyczących wypełniania kwestionariuszy wywiadów przez ankieterów,
4) zapewnianie sprawności i jednolitości działania Systemu Monitorowania,
5) zbieranie danych o wypadkach konsumenckich, utrwalanie ich, przechowywanie, opracowywanie, udostępnianie oraz przekazywanie informacji na ten temat.
2. Administrator Systemu raz na kwartał sporządza opracowanie zbiorcze danych o wypadkach konsumenckich, zawierające ich analizę i wnioski dotyczące przeciwdziałania tym wypadkom, i przekazuje je organowi nadzoru oraz Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po kwartale, za który sporządzono opracowanie.
3. Administrator Systemu sporządza roczny zbiorczy raport na temat wypadków konsumenckich i składa go organowi nadzoru oraz Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.
§ 7.1. System Monitorowania obejmuje dane pochodzące z placówek wybranych - z uwzględnieniem warunków reprezentatywności - co najmniej po jednej z każdego województwa.
2. Wyboru, o którym mowa w ust. 1, Administrator Systemu dokonuje, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w porozumieniu z właściwymi wojewodami.
§ 8.1. Dane do Systemu Monitorowania są zbierane przez ankieterów do kwestionariusza wywiadu i przekazywane placówkom.
2. Placówki gromadzą kwestionariusze wywiadu i przekazują je Administratorowi Systemu co najmniej raz na kwartał.
3. Zbieranie danych oraz ich przekazywanie powinno być - w miarę możliwości - dokonywane przy wykorzystaniu stosowania systemów informatycznych.
4. Dane powinny być kodowane przy użyciu kodów i klasyfikacji określonych w odrębnych przepisach.
5. Administrator Systemu analizuje kwestionariusze wywiadu i jeżeli okoliczności wypadku konsumenckiego wskazują, że niezbędne jest niezwłoczne podjęcie środków w celu usunięcia związanych z produktem zagrożeń bezpieczeństwa, przekazuje dane na temat wypadku wraz ze wskazaniem działań, jakie należałoby podjąć w tym celu, organom, o których mowa w § 6 ust. 2, nie później niż w ciągu 48 godzin od ich uzyskania; wzór formularza przekazywania danych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 9.Administrator Systemu udostępnia do wglądu dane o wypadkach konsumenckich.
§ 10.Określa się wzór kwestionariusza wywiadu, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 11.[1] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: J. Buzek
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 20 grudnia 2000 r. (poz. 1)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Objaśnienia do kwestionariusza wywiadu
1. Wywiad przeprowadza się jedynie w przypadku powstania szkody w wyniku wypadku konsumenckiego. Za poszkodowanego uważa się konsumenta, który uległ takiemu wypadkowi.
Do wypadków konsumenckich zaliczamy każde zdarzenie zachodzące w związku z używaniem przez konsumentów produktów w domu lub jego najbliższym otoczeniu lub w czasie wolnym od pracy, którego następstwem jest zgon lub uraz wymagający udzielenia pomocy lekarskiej, w szczególności zatrucie dzieci w wyniku spożycia leków lub innych substancji chemicznych. Wypadkiem konsumenckim jest również pogryzienie lub ukąszenie poszkodowanego przez zwierzęta i owady.
Takim wypadkiem jest w szczególności wypadek:
1) w domu poszkodowanego lub należącym do innej osoby oraz w bezpośredniej bliskości domu (korytarz, schody, schody zewnętrzne, winda, piwnica, podwórko przed blokiem, ogródek itp.);
2) poza domem:
a) na ulicy,
b) wewnątrz środków komunikacji publicznej,
c) w szkole,
d) w placówkach handlowych, urzędach, obiektach sportu i rekreacji itp.
Do wypadków konsumenckich nie zaliczamy:
1) wypadków przy pracy,
2) wypadków komunikacyjnych,
3) umyślnych samookaleczeń, samobójstw lub prób samobójczych,
4) przypadków napaści fizycznej innych osób.
W razie wątpliwości co do zakwalifikowania zdarzenia jako wypadku konsumenckiego, o zakwalifikowaniu decyduje ankieter, kierując się zasadami i celami badania.
2. Respondentem (osobą ankietowana, udzielającą wywiadu) może być poszkodowany lub świadkowie wypadku konsumenckiego: członkowie rodziny, znajomi, inne osoby.
3. Ankieter wypełnia lewą kolumnę kwestionariusza (do pionowej kreski). Prawą kolumnę wypełnia (koduje) organizator badania, a następnie zakodowane informacje wprowadza do komputera.
4. Datę wypadku konsumenckiego wpisuje się cyframi arabskimi w kolejności: dzień, miesiąc, rok, godzina, np.:
0 | 1 | 0 | 9 | 0 | 0 | oznacza: pierwszy września 2000 roku, |
0 | 6 | godzina szósta, | 1 | 7 | godzina siedemnasta |
W taki sam sposób wpisuje się datę urodzenia poszkodowanego.
5. W przypadku występowania w pytaniach tzw. „okienek", odpowiedzi respondentów notuje się, wpisując w odpowiednim okienku znak „X", np.:
„ 2. Wewnątrz jakiego budynku /w bezpośredniej bliskości/ miał miejsce wypadek konsumencki?
Mieszkanie w bloku | 1 | x | ” |
6. Przy pytaniu nr 9:
1) bezpośrednio po wypadku konsumenckim ankieter zaznacza właściwą odpowiedź w pierwszej kolumnie;
2) w przypadku hospitalizowania poszkodowanego wpisywana jest ilość dni hospitalizacji;
3) w drugiej kolumnie zaznaczona zostaje decyzja dotycząca dalszych losów poszkodowanego po okresie hospitalizacji.
7. W razie zaistnienia wątpliwości dotyczących wypełniania kwestionariusza należy się zwrócić do Administratora Systemu.
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 15 lutego 2001 r.