ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 21 listopada 2000 r.
w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty
(Dz.U. z 2003 r., Nr 56, poz. 500;ostatnia zmiana: Dz.U. z 2007 r., Nr 24, poz. 146)
Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 1984 r. Nr 32, poz. 174, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1997 r. Nr 113, poz. 733 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych
§ 1.1. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego, zwanego dalej „wnioskiem”, wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.
2. Małoletni składa wniosek w obecności jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
2a. Wniosek można składać za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy, jeżeli jego złożenie we właściwym organie gminy nie jest możliwe.
2b. Organ gminy, o którym mowa w ust. 2a, przekazuje wniosek do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy, a w przypadku braku takiego miejsca - do ostatniego miejsca jego pobytu stałego.
3. Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, podpisuje małoletni i jego przedstawiciel ustawowy lub małoletni i jego opiekun prawny.
5. [1] Do wniosku załącza się dwie aktualne, wyraźne i jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego oraz:
1) odpis skrócony aktu urodzenia - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński,
2) odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku,
3) na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.
5a. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy.
5b. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
5c. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.
6. Do wniosku nie dołącza się dokumentów wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2, jeżeli zostały sporządzone w urzędzie stanu cywilnego miejsca, w którym osoba ubiega się o wydanie dowodu osobistego.
7. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ rozpatrujący wniosek sprawdza w urzędzie stanu cywilnego zgodność danych zawartych we wniosku z aktem stanu cywilnego oraz danymi zawartymi w rejestrze meldunkowym.
8. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 [2] do rozporządzenia.
§ 2.1. Na podstawie przedłożonego wniosku organ gminy, przy użyciu środków informatycznych, sporządza formularz, będący drukiem ścisłego zarachowania, składający się z części A i B, z których każda posiada numer, nazwę organu wydającego dowód osobisty i jego identyfikator terytorialny.
2. W części A formularza zamieszcza się dane osobowe oraz zdjęcie wnioskodawcy, termin ważności dowodu osobistego oraz pieczęć wystawcy i podpis upoważnionej osoby sporządzającej formularz.
3. Wnioskodawca potwierdza zgodność danych osobowych, zawartych w części A formularza, własnoręcznym podpisem.
4. Dane osobowe zawarte w części A formularza oraz skanowaną fotografię i podpis wnioskodawcy organ gminy przekazuje do wytwórcy dowodu osobistego, podległego ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej, zwanego dalej „centrum personalizacji dokumentów”, w drodze teletransmisji danych w formie dokumentu elektronicznego.
5. W przypadku gdy przekazanie danych osobowych w formie określonej w ust. 4 nie jest możliwe z przyczyn technicznych, organ gminy przekazuje dane osobowe zawarte w części A formularza na nośniku magnetycznym do właściwego wojewody.
5a. [3] W sytuacji szczególnej, gdy brak jest możliwości sporządzenia w gminie formularza, o którym mowa w ust. 1, wniosek o wydanie dowodu osobistego wraz z załącznikami organ gminy przekazuje do centrum personalizacji dokumentów w celu sporządzenia dokumentu elektronicznego i wyprodukowania na podstawie danych w nim zawartych dowodu osobistego. Przekazanie wniosku o wydanie dowodu osobistego wraz z załącznikami powinno nastąpić w sposób zapewniający ochronę danych zamieszczonych w tych dokumentach.
6. Część B formularza, zawierającą potwierdzenie złożenia wniosku oraz określającą termin odbioru dowodu osobistego, otrzymuje wnioskodawca.
6a. [4] W przypadku, o którym mowa w ust. 5a, wnioskodawca otrzymuje nieodpłatnie zaświadczenie potwierdzające złożenie wniosku.
7. Centrum personalizacji dokumentów przekazuje wyprodukowany, na podstawie danych zawartych w części A formularza, dowód osobisty do właściwej komendy powiatowej Policji pocztą specjalną, skąd jest odbierany przez organ gminy.
7a. [5] W przypadku, o którym mowa w ust. 5a, centrum personalizacji dokumentów poza wyprodukowanym dowodem osobistym zwraca do wystawcy wniosek o wydanie dowodu osobistego wraz z załącznikami w sposób określony w ust. 7.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, wojewoda przekazuje dane osobowe do centrum personalizacji dokumentów w formie dokumentu elektronicznego w celu wyprodukowania dowodu osobistego.
9. Przy odbiorze dowodu osobistego wnioskodawca zwraca część B formularza, na którym potwierdza odbiór dowodu osobistego.
9a. [6] W przypadku, o którym mowa w ust. 6a, przy odbiorze dowodu osobistego wnioskodawca zwraca zaświadczenie.
10. Wzór formularza, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3.1. Dowód osobisty odbiera się osobiście.
2. (uchylony).
3. [7] Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wydany przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 3, organ gminy przekazuje niezwłocznie organowi, który dokumenty wydał.
§ 4.1. [8] Dowód osobisty ma formę spersonalizowanej przy użyciu wielkich liter karty identyfikacyjnej o wymiarach 54 x 85 mm, wykonanej z tworzywa sztucznego, zawierającej dane osobowe, adres, zdjęcie i podpis posiadacza, trzyliterową serię i sześciocyfrowy numer dowodu osobistego, nazwę organu wydającego dowód osobisty, datę wydania i termin ważności oraz elementy zabezpieczające dokument przed podrobieniem i sfałszowaniem.
2. Wzór dowodu osobistego stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Rozdział 2
Postępowanie w razie wymiany lub utraty dowodu osobistego
§ 5.1. W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy wystąpić o jego wymianę w terminie do 14 dni od dnia doręczenia dokumentu stwierdzającego zmianę.
2. W razie upływu terminu ważności dowodu osobistego, uszkodzenia lub powstania innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby posiadającej dokument, należy niezwłocznie wystąpić o jego wymianę.
3. (uchylony).
3a. Przy odbiorze nowego dowodu osobistego dotychczasowy dowód unieważnia się przez odcięcie lewego rogu o powierzchni co najmniej 1 cm2 i zwraca z urzędu wnioskodawcy.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, jeżeli dane zawarte w dowodzie osobistym nie uległy zmianie, a w dokumentacji dowodowej znajdują się odpisy akt stanu cywilnego wnioskodawcy, ponowne złożenie dokumentów określonych w § 1 ust. 5 pkt 1 i 2 nie jest wymagane.
5. Przepisy § 1 stosuje się odpowiednio.
§ 6.1. W przypadku utraty dowodu osobistego, do wydania nowego dowodu osobistego stosuje się przepisy § 1.
2. Organ gminy, któremu zgłoszono utratę dowodu osobistego, wydaje osobie wolne od opłaty zaświadczenie o utracie dowodu osobistego.
3. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
Rozdział 3
Postępowanie w razie utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu posiadacza dowodu osobistego
§ 7.W razie utraty obywatelstwa polskiego osoba, która je utraciła, zwraca niezwłocznie dowód osobisty organowi gminy właściwemu ze względu na miejsce jego wydania albo właściwej ze względu na miejsce pobytu polskiej placówce konsularnej.
§ 8.1. W razie zgonu posiadacza dowodu osobistego, osoby zobowiązane do zgłoszenia zgonu, stosownie do przepisów o aktach stanu cywilnego, składają dowód osobisty zmarłego, w ciągu 3 dni od dnia zgonu, w urzędzie stanu cywilnego, który sporządza akt zgonu.
1a. [9] Kierownik urzędu stanu cywilnego w obecności osoby zgłaszającej zgon unieważnia dowód osobisty w sposób określony w § 5 ust. 3a i niezwłocznie zwraca go do wystawcy.
2. Jeżeli osoba zgłaszająca zgon nie zwraca dowodu osobistego zmarłego, powinna złożyć pisemne oświadczenie uzasadniające przyczyny niezłożenia tego dokumentu.
Rozdział 4
Przepis końcowy
§ 9.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.
Załączniki do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 21 listopada 2000 r. (poz. 1182)
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
WZÓR DOWODU OSOBISTEGO
Załącznik nr 4
[1] § 1 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
[2] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
[3] § 2 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
[4] § 2 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
[5] § 2 ust. 7a dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
[6] § 2 ust. 9a dodany przez § 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
[7] § 3 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
[8] § 4 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
[9] § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz.U. Nr 24, poz. 146). Zmiana weszła w życie 1 marca 2007 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00