Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-12-22 do 2003-07-09
Wersja archiwalna od 2000-12-22 do 2003-07-09
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH l ADMINISTRACJI
z dnia 17 listopada 2000 r.
w sprawie rejestracji pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej.
Na podstawie art. 76 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872, z 1999 r. Nr 106, poz. 1216 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 483 i Nr 53, poz. 649) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa dla pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej:
1) warunki i tryb rejestracji,
2) wzory dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych,
3) jednostki organizacyjne właściwe w tych sprawach.
§ 2.1. Rejestracji na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu podlegają pojazdy samochodowe, ciągniki rolnicze, motorowery i przyczepy, z wyjątkiem przyczep motocyklowych i specjalnych przeznaczonych do ciągnięcia przez ciągniki rolnicze lub pojazdy wolnobieżne, zwane dalej „pojazdami”, używane przez jednostki wojskowe podporządkowane ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Policję, Urząd Ochrony Państwa i Straż Graniczną, zwane dalej „służbami”.
2. Rejestracji na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu podlegają również pojazdy nie zarejestrowane przyjęte do badań albo testowania.
§ 3.Rejestracji pojazdów dokonują:
1) Komendant Główny Policji - w odniesieniu do pojazdów Komendy Głównej Policji,
2) właściwy komendant wojewódzki Policji - w odniesieniu do pojazdów komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji działających na obszarze województwa,
3) komendant Wyższej Szkoły Policji i komendant szkoły policyjnej - w odniesieniu do pojazdów szkoły,
4) Komendant Główny Straży Granicznej - w odniesieniu do pojazdów Straży Granicznej,
5) dowódca (szef) jednostki wojskowej podporządkowanej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - w odniesieniu do pojazdów jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
6) Szef Urzędu Ochrony Państwa - w odniesieniu do pojazdów Urzędu Ochrony Państwa.
§ 4.1. Rejestracji pojazdu dokonuje się na podstawie:
1) dowodu własności pojazdu lub dowodu przyjęcia pojazdu przez organ, o którym mowa w § 3, do użytkowania albo
2) wniosku kierownika jednostki organizacyjnej bezpośrednio użytkującej pojazd, do którego dołącza się dowód własności pojazdu lub dowód przyjęcia pojazdu do użytkowania.
2. Do dokumentów, o których mowa w ust. 1, dołącza się dowód rejestracyjny, jeżeli pojazd był zarejestrowany poza służbami, oraz kartę pojazdu, jeżeli była wydana.
§ 5.1. Organ dokonujący rejestracji, po wpisaniu do ewidencji, wydaje:
1) dowód rejestracyjny,
2) tablice (tablicę) rejestracyjne wraz ze znakiem legalizacyjnym,
3) nalepkę kontrolną.
2. W przypadku rejestracji pojazdu wyposażonego w tablice (tablicę) rejestracyjne zawierające:
1) wyróżnik służby, o którym mowa w § 6 ust. 2 - wydaje się dowód rejestracyjny, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia,
2) wyróżnik województwa i powiatu - wydaje się dowód rejestracyjny, którego wzór określają przepisy Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej dotyczące rejestracji i oznaczania pojazdów.
§ 6.1. Numer na tablicach rejestracyjnych pojazdu składa się z:
1) wyróżnika służby i jednej litery ze zbioru następujących 25 liter: A, B, C, D, E, F, G, H, l. J, K, L, M, N, O, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z oraz wyróżnika pojazdu albo
2) wyróżnika województwa i wyróżnika powiatu oraz wyróżnika pojazdu, które określają przepisy, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2.
2. Wyróżniki służb stanowią litery:
1) HP - dla Policji,
2) HW - dla Straży Granicznej,
3) HB - dla jednostek wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
4) HK - dla Urzędu Ochrony Państwa.
3. Wyróżnik pojazdu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stanowią:
1) jedna litera ze zbioru liter, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz trzy cyfry w przedziale od 001 do 999 albo
2) dwie cyfry w przedziale od 01 do 99 i dwie litery ze zbioru liter, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
§ 7.Tablic rejestracyjnych zawierających wyróżniki województwa i powiatu nie stosuje się do oznakowanych pojazdów służb.
§ 8.Wzory tablic rejestracyjnych zawierających wyróżniki służb, wzory umieszczanych na nich znaków i symboli oraz wzór nalepki kontrolnej odpowiadają wzorom określonym w przepisach Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej dotyczących rejestracji i oznaczania pojazdów.
§ 9.1. Organy, o których mowa w § 3:
1) zamawiają u producentów tablice rejestracyjne zawierające wyróżniki, o których mowa w § 6 ust. 1, blankiety dowodów rejestracyjnych, o których mowa w § 5 ust. 2, znaki legalizacyjne i nalepki kontrolne,
2) zgłaszają zapotrzebowanie na numery rejestracyjne zawierające wyróżniki, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, do właściwego starosty.
2. Starosta przyznaje organom, o których mowa w § 3, numery rejestracyjne zawierające wyróżniki określone w § 6 ust. 1 pkt 2, na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania.
§ 10.W przypadku zbycia pojazdu lub zwrotu po badaniach albo testowaniu pojazdu zarejestrowanego w trybie rozporządzenia przekazuje się kartę pojazdu, jeżeli była wydana. Tablice rejestracyjne i dowód rejestracyjny nie podlegają przekazaniu.
§ 11.1. Dowody rejestracyjne, które utraciły przydatność do celów służbowych albo zostały zniszczone lub zużyte, unieważnia się przez odcięcie prawego dolnego rogu dokumentu w taki sposób, aby można było odczytać zapisy wcześniej naniesione na dokument, oraz przekreślenie stron. Unieważnione dowody rejestracyjne przechowuje się w aktach pojazdu.
2. Zniszczone lub zużyte tablice rejestracyjne, znaki legalizacyjne i nalepki kontrolne podlegają komisyjnemu skasowaniu. Numery rejestracyjne skasowanych tablic rejestracyjnych zawierających wyróżnik służby wykorzystuje się ponownie. Numery rejestracyjne skasowanych tablic rejestracyjnych zawierających wyróżnik województwa i powiatu mogą być wykorzystane ponownie.
3. W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego lub tablicy rejestracyjnej numer rejestracyjny pojazdu, dowód rejestracyjny i tablicę rejestracyjną unieważnia się.
4. O unieważnieniu numeru rejestracyjnego zawierającego wyróżnik województwa i powiatu służby powiadamiają właściwego starostę.
§ 12.1. Wydane na podstawie dotychczasowych przepisów dowody rejestracyjne i tablice rejestracyjne zachowują ważność.
2. Dowody rejestracyjne, których wzór określają dotychczasowe przepisy dotyczące rejestracji pojazdów służb, mogą być wydawane nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
3. Tablice rejestracyjne według dotychczasowego wzoru, zawierające dotychczasowe wyróżniki służb, mogą być wydawane nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§ 13.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Biernacki
Załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
z dnia 17 listopada 2000 r. (poz. 1143)