Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-11-18 do 2003-07-02
Wersja archiwalna od 2000-11-18 do 2003-07-02
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH l ADMINISTRACJI
z dnia 11 października 2000 r.
w sprawie kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, póz. 1063 i z 1999 r. Nr 83, póz. 931) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa:
1) organy właściwe do przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
2) szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli.
§ 2.Kontrole dewizowe w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi, określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r, w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, póz. 261), wykonuje w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej „Dyrektorem Departamentu Nadzoru i Kontroli", oraz wyznaczeni przez niego inspektorzy kontroli.
§ 3.1. Kontrola dewizowa, zwana dalej „kontrolą", jest prowadzona na podstawie planu kontroli.
2. Plany kontroli ustala Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli.
3. Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli może zlecić przeprowadzenie kontroli poza planem kontroli, o którym mowa w ust. 1, jeżeli uzasadniają to okoliczności faktyczne sprawy.
§ 4.1. Kontrolę wszczyna inspektor kontroli, zwany dalej „inspektorem", po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej określonej w § 1 pkt 1, zwanemu dalej „kontrolowanym", legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o kontroli.
2. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby upoważnionej do działania w jego imieniu.
3. W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, osobie upoważnionej do działania w imieniu kontrolowanego; z czynności tych sporządza się protokół i przedstawia niezwłocznie kontrolowanemu lub osobie upoważnionej do działania w jego imieniu.
§ 5.1. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest wydawane przez Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli i zawiera:
1) imię i nazwisko inspektora,
2) numer legitymacji służbowej inspektora,
3) oznaczenie kontrolowanego,
4) termin ważności upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
5) określenie organu, który wystawił upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
2. Zawiadomienie o kontroli jest wystawiane przez organ kontroli i zawiera:
1) podstawę prawną przeprowadzania kontroli,
2) imię i nazwisko inspektora,
3) czas trwania kontroli,
4) miejsce prowadzenia kontroli,
5) cel i zakres kontroli,
6) określenie organu, który wystawił zawiadomienie.
§ 6.1. Inspektor jest obowiązany zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami; kontrolowany potwierdza własnoręcznym podpisem na zawiadomieniu o kontroli, że zapoznał się z tymi prawami i obowiązkami.
2. Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, osobę upoważnioną do działania w jego imieniu, w szczególności podczas nieobecności kontrolowanego.
§ 7.1. Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na:
1) prawa lub obowiązki inspektora,
2) prawa lub obowiązki małżonka inspektora albo osoby pozostającej z nim w faktycznym współżyciu,
3) krewnych i powinowatych inspektora do drugiego stopnia,
4) osoby związane z inspektorem z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.
2. Inspektor może być wyłączony, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3. O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia organ kontroli, który podejmuje decyzję o wyłączeniu.
4. Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje wyłącznie czynności nie cierpiące zwłoki.
§ 8.Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie kontrolowanego oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością i w godzinach jej prowadzenia.
§ 9.1. Kontrolowany jest obowiązany, nieodpłatnie, umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1) udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2) zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3) sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4) zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5) umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6) udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7) przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2. W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na żądanie inspektora, wydaje ewidencje i dokumenty na czas trwania kontroli; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w jednostce organizacyjnej kontroli dewizowej. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
3. W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany jest obowiązany, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
§ 10.1. W toku kontroli inspektor może w szczególności:
1) badać dokumenty i ewidencje objęte zakresem kontroli,
2) zabezpieczać zebrane dowody,
3) zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4) dokonywać oględzin,
5) przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego lub jego pracowników,
6) zasięgać opinii biegłych,
7) zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2. W czynnościach, o których mowa w ust. 1, może uczestniczyć kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona.
§ 11.Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4-6, wyznaczonym w sposób umożliwiający udział kontrolowanego.
§ 12.1. Czynności kontrolne mające znaczenie dla wyniku kontroli podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2. Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów;
1) badania dokumentów i ewidencji,
2) zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3) inwentaryzacji,
4) oględzin,
5) przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego lub jego pracowników.
3. Stan faktyczny może być także utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4. Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub osoby upoważnionej sporządza się protokół.
§ 13.1. Protokoły, o których mowa w § 12 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej.
2. Kontrolowany w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu może:
1) złożyć na piśmie wyjaśnienia,
2) zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu,
wobec których inspektor jest obowiązany ustosunkować się na piśmie bez zbędnej zwłoki.
§ 14.1. Po zgromadzeniu dokumentacji kontroli inspektor zapoznaje kontrolowanego z treścią dokumentów i ustaleniami kontroli.
2. Z czynności, o których mowa w ust. 1, inspektor sporządza notatkę, którą podpisuje również kontrolowany.
3. Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z dokumentacją i ustaleniami kontroli, zażądać na piśmie:
1) uzupełnienia dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2) przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji.
§ 15.1. inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 14 ust. 3, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia w terminie 3 dni od daty ich otrzymania.
2. Po rozpatrzeniu zastrzeżeń inspektor sporządza wynik kontroli.
3. Wynik kontroli powinien zawierać:
1) oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2) oznaczenie kontrolowanego,
3) datę wydania,
4) zakres kontroli,
5) powołanie podstawy prawnej przeprowadzonej kontroli,
6) końcowe ustalenia i wnioski,
7) termin usunięcia nieprawidłowości wskazanych przez inspektora,
8) pieczęć urzędową i podpis inspektora.
§ 16.1. Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu.
2. Dysponentowi części budżetu doręcza się wynik kontroli oraz dokumentację z czynności kontrolnych. i
3. Kontrolowany jest obowiązany, w ciągu 30 dni po upływie terminu określonego w § 15 ust. 3 pkt 7, poinformować inspektora o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
§ 17.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Biernacki