Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-10-26 do 2002-06-22
Wersja archiwalna od 2000-10-26 do 2002-06-22
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 21 września 2000 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych.
Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12. poz. 136, Nr 19, poz. 239 i Nr 48, poz. 550) zarządza się, co następuje:
§ 1.W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 130 i Nr 41, poz. 416) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 1 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego:
a) programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych i szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,
b) programów nauczania dla zawodów i programów nauczania dla profili kształcenia zawodowego dla szkół ponadpodstawowych, w tym szkół specjalnych, z zastrzeżeniem ust. 2,
c) programów wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
d) podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego i zawodowego, w tym do kształcenia specjalnego,";
2) w § 2:
a) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Przez program wychowania przedszkolnego przeznaczony dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych należy rozumieć opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej odrębnymi przepisami, lub innych zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć prowadzonych dodatkowo, zwanych dalej «zajęciami dodatkowymi», określonych odrębnymi przepisami.",
b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) dla sześcioletniej szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych:
a) szczegółowe cele edukacyjne - kształcenia i wychowania,
b) materiał nauczania związany z celami edukacyjnymi,
c) procedury osiągania celów,
d) opis założonych osiągnięć ucznia i propozycje metod ich oceny,"
c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Program wychowania przedszkolnego dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać:
1) szczegółowe cele edukacyjne,
2) tematykę materiału edukacyjnego,
3) wskazówki metodyczne.";
3) § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4.1.Program nauczania ogólnego i zawodowego oraz program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku szkolnego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, na wniosek osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej.
2. Dopuszczenie programów nauczania zawodowego dla zawodów podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej może nastąpić po pozytywnym zaopiniowaniu przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie zgodności z Międzynarodową konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i z 1999 r. Nr 30, poz. 286).
3. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego powinien określać: typ szkoły, etap edukacyjny (etapy edukacyjne), przedmiot, blok przedmiotowy lub inny rodzaj zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, oraz autora (współautorów) programu.
4. Do wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania ogólnego należy dołączyć trzy opinie:
1) zawierającą ocenę poprawności programu nauczania ze względu na stan wiedzy w dziedzinie, której program nauczania dotyczy, oraz ocenę zgodności materiału nauczania z zakresem treści wskazanym w podstawie programowej (opinia merytoryczna),
2) zawierającą ocenę przydatności metodycznej programu nauczania, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 2 (opinia metodyczna),
3) zawierającą ocenę spójności programu nauczania z zadaniami wychowawczymi szkoły określonymi w podstawie programowej oraz zgodności z Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzoną w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284, z 1995 r. Nr 36, poz. 175, 176 i z 1998 r. Nr 147, poz. 962) (opinia wychowawcza).
5. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu nauczania zawodowego powinien określać: nazwę zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, dla którego przeznaczony jest program nauczania, typ szkoły (typy szkół) oraz autora (współautorów) programu.
6. Do wniosku, o którym mowa w ust. 5, należy dołączyć dwie recenzje o programie nauczania, zawierające szczegółową ocenę elementów programu, o których mowa w § 2 ust. 3.
7. Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego programu wychowania przedszkolnego powinien określać: tytuł lub rodzaj zajęć dodatkowych, jeśli dla takich zajęć program jest przeznaczony, autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaj i stopień niepełnosprawności dzieci.
8. Do wniosku, o którym mowa w ust. 7, należy dołączyć dwie opinie zawierające ocenę zgodności programu wychowania przedszkolnego z podstawą programową wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem przepisu § 2 ust. 5.";
4) § 5 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. 1. Opinie, o których mowa w § 4 ust. 4 i 8, opracowują rzeczoznawcy wpisani, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, na listę rzeczoznawców do spraw programów kształcenia ogólnego lub na listę rzeczoznawców do spraw programów wychowania przedszkolnego, ustalaną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2. Rzeczoznawcami, o których mowa w ust. 1, mogą być osoby posiadające wykształcenie wyższe oraz doświadczenie w pracy naukowej, metodycznej lub wychowawczej, zarekomendowane w szczególności przez instytucje lub stowarzyszenia naukowe, publiczne placówki doskonalenia nauczycieli, Centralną Komisję Egzaminacyjną, okręgowe komisje egzaminacyjne, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
3. Listy rzeczoznawców, o których mowa w ust. 1, są powszechnie dostępne. Wyboru rzeczoznawców z odpowiedniej listy dokonuje wnioskodawca.
4. Recenzje o programie nauczania zawodowego opracowują recenzenci wskazani przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Recenzentami mogą być doświadczeni nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele - konsultanci, nauczyciele - doradcy metodyczni, pracownicy naukowi lub specjaliści - praktycy z dziedziny właściwej dla danego zawodu lub profilu kształcenia zawodowego, o wysokich kwalifikacjach merytorycznych i metodycznych.
5. Koszty recenzji i opinii ponosi osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, ubiegająca się o dopuszczenie programu nauczania ogólnego lub zawodowego oraz programu wychowania przedszkolnego do użytku szkolnego.";
5) w § 6:
a) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1 b. Dopuszczone do użytku w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych programy wychowania przedszkolnego wpisywane są do wykazu programów wychowania przedszkolnego, ze wskazaniem:
1) tytułu lub rodzaju zajęć dodatkowych, jeżeli dla takich zajęć program jest przeznaczony, a w przypadku programu przeznaczonego dla przedszkola specjalnego - także rodzaju i stopnia niepełnosprawności dzieci,
2) autora (współautorów) programu, a w przypadku programu przeznaczonego do publikacji - także wydawcy,
3) numeru dopuszczenia.",
b) w ust. 2 po wyrazie „zawodowego" dodaje się wyrazy „oraz programów wychowania przedszkolnego";
6) § 7 otrzymuje brzmienie:
„§ 7. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania skreśla program nauczania ogólnego, program nauczania zawodowego lub program wychowania przedszkolnego z wykazu, o którym mowa odpowiednio w § 6 ust. 1, 1a lub 1b, na wniosek uprawnionej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej albo z urzędu, w przypadku gdy program utracił aktualność lub przydatność dydaktyczną.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać uzasadnienie.
3. Skreślenie z wykazu programu nauczania ogólnego oraz programu wychowania przedszkolnego z urzędu następuje na podstawie dwóch opinii wydanych przez rzeczoznawców. Wyboru rzeczoznawców z odpowiedniej listy, o której mowa w § 5 ust. 1, dokonuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
4. Skreślenie z wykazu programu nauczania zawodowego z urzędu następuje na podstawie dwóch recenzji wydanych przez osoby posiadające kwalifikacje określone w § 5 ust. 4, wskazane przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
5. Koszty opinii i recenzji, o których mowa w ust. 3 i 4, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.";
7) w § 8:
a) w ust. 1 po wyrazach „program nauczania" dodaje się wyraz „ogólnego",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przedszkolu i w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej program wychowania przedszkolnego dobiera nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, lub osoba prowadząca zajęcia dodatkowe, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.",
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Nauczyciel (osoba prowadząca zajęcia dodatkowe) może wybrać odpowiedni program nauczania ogólnego lub program wychowania przedszkolnego spośród programów wpisanych do wykazu, o którym mowa odpowiednio w § 6 ust. 1 i 1b, albo opracować własny program, samodzielnie lub z wykorzystaniem programów wpisanych do tego wykazu.",
d) w ust. 3 po wyrazach „programów nauczania" dodaje się wyraz „ogólnego",
e) w ust. 4 po wyrazach „Program nauczania" dodaje się wyraz „ogólnego",
f) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie przez nauczyciela lub osobę prowadzącą zajęcia dodatkowe może zostać dopuszczony do użytku w danym przedszkolu (oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej) po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu.",
g) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w danym przedszkolu i w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej dyrektor tego przedszkola (szkoły) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców."
§ 2.Wnioski o dopuszczenie do użytku szkolnego programów nauczania ogólnego, złożone i nie rozpatrzone do dnia wejścia w życie rozporządzenia, podlegają rozpatrzeniu według dotychczasowych przepisów.
§ 3.Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Edukacji Narodowej: E. Wittbrodt