Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2004-09-16 do 2005-05-31
Wersja archiwalna od 2004-09-16 do 2005-05-31
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia 26 września 2000 r.
w sprawie uprawiania sportów motorowych
(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2004 r., Nr 191, poz. 1961)
Na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 25, poz. 113 i Nr 137, poz. 639, z 1997 r. Nr 106, poz. 680, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 160, poz. 1078, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 96, poz. 1106 i Nr 101, poz. 1178 oraz z 2000 r. Nr 9, poz. 117 i Nr 72, poz. 839) zarządza się, co następuje:
§ 1.Rozporządzenie określa szczegółowe wymogi i kwalifikacje niezbędne do uprawiania sportów motorowych, sposób ich uzyskiwania, wynikające z nich uprawnienia, zasady nadawania, zawieszania i cofania tych uprawnień, wzór dokumentu stwierdzającego te kwalifikacje i uprawnienia oraz zasady bezpieczeństwa obowiązujące w sportach motorowych.
§ 2.1. Sporty motorowe mogą uprawiać osoby, które ukończyły w odniesieniu do sportu:
1) [1] motocyklowego - 17 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat,
2) żużlowego - 16 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat,
3) samochodowego - 17 lat,
4) kartingowego - 15 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat.
2. Poza spełnieniem wymogów określonych w ust. 1, do uprawiania sportów motorowych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, jest niezbędne posiadanie:
1) certyfikatu stwierdzającego kwalifikacje i uprawnienia do uprawiania określonej dyscypliny sportów motorowych,
2) zaświadczenia wydanego przez lekarza posiadającego specjalizację z zakresu medycyny sportowej o braku przeciwwskazań do uprawiania określonej dyscypliny sportów motorowych,
3) [2] prawa jazdy właściwego dla uprawianej dyscypliny,
4) umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.
3. [3] Obowiązek posiadania prawa jazdy nie dotyczy osób uprawiających sporty motorowe na torach i trasach zamkniętych.
4. Osoby, które ukończyły 13 lat i uprawiają sport na motorowerach, mogą brać udział w treningach i zawodach organizowanych na drogach publicznych pod warunkiem posiadania karty motorowerowej.
§ 3.1. Uprawnienia do uprawiania sportów motorowych w określonej dyscyplinie tych sportów nadaje, zawiesza i cofa Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego, zwany dalej „PZM”, lub z jego upoważnienia - jednostki terenowe PZM.
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, nadaje się osobie, która spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.
3. Nadanie uprawnień następuje na wniosek osoby zainteresowanej.
4. Do wniosku o nadanie uprawnień załącza się:
1) pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego, jeżeli wnioskodawca nie ukończył 18 lat,
2) zaświadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.
5. Dokumentem stwierdzającym posiadanie kwalifikacji i uprawnień jest certyfikat, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
§ 4.1. Kwalifikacje stwierdza się na podstawie wyników egzaminów: teoretycznego i praktycznego, przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi PZM.
2. Egzaminy, o których mowa w ust. 1, przeprowadza komisja powołana przez PZM w trzyosobowych zespołach egzaminacyjnych; w skład zespołu powinien wchodzić co najmniej jeden egzaminator posiadający kwalifikacje trenerskie lub instruktorskie w danej dyscyplinie sportu.
3. PZM zawiadamia wnioskodawcę o terminie i miejscu egzaminu, co najmniej na 30 dni przed wyznaczoną datą.
4. Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, w którym stwierdza się wynik egzaminu; protokół podpisują przewodniczący i członkowie zespołu egzaminacyjnego.
5. Wynik egzaminu określa się jako „pozytywny” lub „negatywny”.
6. W razie negatywnego wyniku egzaminu, osoba ubiegająca się o stwierdzenie kwalifikacji może ponownie przystąpić do egzaminu nie wcześniej niż po upływie 30 dni.
§ 5.1. Uprawnienia, o których mowa w § 3 ust. 1, zawiesza się, jeżeli właściwa komisja PZM orzekła okresową dyskwalifikację zawodnika.
2. Uprawnienia, o których mowa w § 3 ust. 1, cofa się, jeżeli właściwa komisja PZM orzekła dożywotnią dyskwalifikację zawodnika.
§ 6.PZM prowadzi rejestr wydanych certyfikatów.
§ 7.1. Zawody w sportach motorowych mogą być przeprowadzane wyłącznie na homologowanych przez PZM torach stałych, prowizorycznych i jednorazowych albo na zatwierdzonych przez PZM trasach przejazdu.
2. Zgodność toru lub trasy z homologacją lub warunkami zatwierdzenia sprawdza bezpośrednio przed zawodami sędzia zawodów lub zespół sędziów zawodów.
3. Tory i trasy, o których mowa w ust. 1, powinny spełniać warunki określone w regulaminach sportowych i technicznych PZM.
§ 8.1. Podczas zawodów zawodnicy powinni być wyposażeni w kaski ochronne, posiadające znaki atestu uznane odpowiednio przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) lub Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM).
2. Używanie okularów i szyb ochronnych, wykonanych wyłącznie z elastycznych materiałów, jest dozwolone pod warunkiem, że nie stanowią one integralnej części kasku.
§ 9.1. Podczas zawodów zawodnicy powinni być ubrani w kombinezony lub ubrania ochronne, rękawice i buty wykonane z atestowanych materiałów uznanych odpowiednio przez FIA lub FIM.
2. Na ubraniu powinien być umieszczony znak potwierdzający wykonanie ubrania z atestowanego materiału.
3. Materiał, o którym mowa w ust. 1, powinien posiadać następujące cechy:
1) ognioodporność,
2) odporność na ścieranie,
3) wysoki współczynnik tarcia w kontakcie z nawierzchnią,
4) dobre wchłanianie potu,
5) nietoksyczność i niealergiczność,
6) nietopliwość.
§ 10.Kaski oraz inne elementy wyposażenia muszą spełniać warunki bezpieczeństwa zawodnika określone w przepisach FIA i FIM.
§ 11.1. W czasie zawodów w sportach motorowych można używać tylko pojazdów, w których wszystkie zewnętrzne części wirujące są osłonięte.
2. Pojazdy używane podczas zawodów sportowych, z wyjątkiem motocykli do uprawiania sportu żużlowego, powinny mieć sprawnie działające hamulce, odpowiednie do ciężaru pojazdu i jego maksymalnej prędkości.
3. Motocykle do uprawiania sportu żużlowego powinny mieć urządzenie przerywające obwód zapłonowy i unieruchamiające silnik pojazdu, w razie gdy kierowca straci kontakt z motocyklem.
4. W czasie zawodów na drogach publicznych używa się pojazdów, które odpowiadają warunkom ustalonym dla pojazdów dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych.
§ 12.Kierownik zawodów lub komisarz techniczny ma obowiązek nie dopuścić do zawodów zawodnika, którego sprzęt lub wyposażenie nie spełnia wymogów określonych w rozporządzeniu lub w regulaminie zawodów, oraz wycofać z zawodów każdego zawodnika, którego sprzęt zagraża bezpieczeństwu lub którego wyposażenie stało się w czasie zawodów niekompletne.
§ 13.Za bezpieczne przeprowadzenie zawodów motorowych jest odpowiedzialny organizator.
§ 14.Podczas zajęć treningowych należy:
1) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa, dotyczących wyposażenia osobistego zawodników oraz pojazdów, które obowiązują podczas zawodów,
2) prowadzić szkolenie ze szczególnym uwzględnieniem opanowania bezpiecznej jazdy w warunkach zawodów sportowych.
§ 15.Szkolenie zawodników może być prowadzone wyłącznie przez osoby mające uprawnienia trenera lub instruktora sportów motorowych właściwej dyscypliny.
§ 16.Osoby posiadające licencję na uprawianie określonej dyscypliny sportów motorowych wydaną przed dniem wejścia w życie rozporządzenia otrzymują certyfikat, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1.
§ 17.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 26 września 2000 r. (poz. 940)
[1] § 2 ust. 1 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uprawiania sportów motorowych (Dz.U. Nr 191, poz. 1961). Zmiana weszła w życie 16 września 2004 r.
[2] § 2 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uprawiania sportów motorowych (Dz.U. Nr 191, poz. 1961). Zmiana weszła w życie 16 września 2004 r.
[3] § 2 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uprawiania sportów motorowych (Dz.U. Nr 191, poz. 1961). Zmiana weszła w życie 16 września 2004 r.