Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2000-09-18 do 2011-09-14
Wersja archiwalna od 2000-09-18 do 2011-09-14
archiwalny
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH
z dnia 8 września 2000 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Na podstawie art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2000 r. Nr 47, poz. 544) zarządza się, co następuje:
§ 1.[Organ sporządzający i aktualizujący spis wyborców] Spis wyborców dla obwodu głosowania utworzonego za granicą sporządza i aktualizuje konsul Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej „konsulem”, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub czasowego pobytu wyborcy za granicą.
§ 2.[Formularz spisu wyborców] 1. Spis wyborców sporządza się na formularzu według wzoru określonego rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie spisu wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 849).
2. Spis wyborców sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce „adres zamieszkania” w stosunku do pracowników polskich placówek za granicą i ich rodzin podaje się „Ambasada (Konsulat) Rzeczypospolitej Polskiej w...”; w stosunku do innych osób przebywających czasowo za granicą wpisuje się adres zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do osób zamieszkałych za granicą wpisuje się adres zamieszkania wyborcy za granicą.
3. Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
4. Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
§ 3.[Forma sporządzenia spisu wyborców] 1. Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego albo pismem ręcznym – atramentem lub długopisem.
2. W razie sporządzenia spisu w formie wydruku komputerowego:
1) można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze,
2) nie stosuje się warunku określonego w § 2 ust. 3.
§ 4.[Podpisanie i opieczętowanie spisu wyborców] Konsul podpisuje spis wyborców i opatruje go pieczęcią urzędową placówki. Każdy arkusz formularza spisu powinien być opatrzony pieczęcią urzędową placówki i parafowany przez konsula.
§ 5.[Przekazanie spisu wyborców] Konsul przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów; drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
§ 6.[Skreślenie wyborcy ze spisu wyborców] 1. Po wydaniu zaświadczeń, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej „ustawą”, konsul skreśla wyborcę ze spisu wyborców, umieszczając w rubryce spisu „uwagi” adnotację „zaświadczenie”.
2. Wzory zaświadczeń o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania określa rozporządzenie, o którym mowa w § 2 ust. 1.
§ 7.[Aktualizacja spisu wyborców] 1. Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.
2. Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu wyborców.
3. Przepisy § 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§ 8.[Wpisanie pominiętych osób do spisu, skreślenie osób] 1. Po sporządzeniu spisu wyborców, przed dniem pierwszego głosowania, na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które:
1) zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona przez właściwego konsula,
2) zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistego błędu.
2. Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1) wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji,
2) które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistego błędu,
3) którym wydano zaświadczenia o prawie do głosowania, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy.
§ 9.[Wpisanie i skreślenie osób pomiędzy pierwszym a ponownym głosowaniem] 1. W okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które w okresie pomiędzy dniem wyborów a datą ponownego głosowania:
1) uzyskały prawo wybierania,
2) uzyskały decyzję właściwego konsula o wpisaniu ich do spisu wyborców w wyniku reklamacji wniesionej przed dniem wyborów,
3) zostały pominięte w spisie wyborców w wyniku oczywistego błędu.
2. Ze spisu wyborców w okresie, o którym mowa w ust. 1, skreśla się osoby:
1) którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania wymienione w art. 33 ust. 2 ustawy,
2) wobec których właściwy konsul wydał decyzję o skreśleniu ze spisu wyborców w wyniku reklamacji,
3) które zostały umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistego błędu.
§ 10.[Wejście w życie] Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Spraw Zagranicznych: W. Bartoszewski