Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2000 nr 74 poz. 862
Wersja archiwalna od 2000-09-23 do 2005-11-12
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2000 nr 74 poz. 862
Wersja archiwalna od 2000-09-23 do 2005-11-12
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY l POLITYKI SPOŁECZNEJ

z dnia 29 sierpnia 2000 r.

w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

Na podstawie art. 33o ust. 10 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885, Nr 90, poz. 1001 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 238) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) ośrodkach - należy przez to rozumieć ośrodki adopcyjno-opiekuńcze w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej,

2) placówkach - należy przez to rozumieć placówki opiekuńczo-wychowawcze w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 1,

3) osobach sprawujących nadzór - należy przez to rozumieć osoby, które z upoważnienia wojewody sprawują nadzór, określony w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy, o której mowa w pkt 1.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.Osoby sprawujące nadzór, przystępując do czynności nadzoru, legitymują się upoważnieniem wystawionym przez wojewodę, stwierdzającym tożsamość osoby oraz jej uprawnienia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.Nadzór pedagogiczny w placówkach polega na badaniu:

1) zasadności pobytu dziecka w placówce,

2) przestrzegania standardów usług opiekuńczo-wychowawczych,

3) przestrzegania w placówce praw dziecka,

4) działania placówki na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania przez nich kontaktów z rodzicami,

5) przygotowania placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie,

6) przestrzegania zasady zatrudniania wyłącznie osób o kwalifikacjach określonych w odrębnych przepisach,

7) sposobu wywiązywania się placówek i ośrodków z ich zadań ustalonych w ramach działania powiatowego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną,

8) przygotowania i stopnia realizacji programów naprawczych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny zapoznają się w placówce z:

1) kartami pobytu wychowanków,

2) indywidualnymi planami pracy z poszczególnymi wychowankami,

3) planem pracy placówki,

4) sprawozdaniami z posiedzeń stałego zespołu do oceny sytuacji wychowanków,

5) inną dokumentacją znajdującą się w placówce.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.Nadzór pedagogiczny nad jakością działań ośrodka obejmuje analizę i ocenę realizacji jego zadań w zakresie:

1) przebiegu pozyskiwania i przygotowywania rodzin zamierzających przysposobić dziecko,

2) zakresu i sposobu prowadzenia poradnictwa i terapii rodzinnej dla rodziców naturalnych i ich dzieci przebywających poza rodziną,

3) sposobu pozyskiwania i promowania form rodzinnej opieki zastępczej, przeprowadzania szkoleń dla kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz wspierania rodzin zastępczych,

4) współdziałania ośrodka z powiatowymi centrami pomocy rodzinie,

5) współpracy ośrodka z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, ośrodkami pomocy społecznej, szkołami, organizacjami społecznymi celem umożliwienia wychowankom powrotu do rodziny lub ustanowienia dla nich rodzinnej opieki zastępczej lub przysposobienia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny nad jakością działania ośrodków sprawdzają w szczególności:

1) zgodność działania ośrodka z przepisami,

2) rzetelność prowadzonej dokumentacji,

3) aktualizowanie danych przekazywanych do banku danych, przestrzeganie poufności w sprawach rodzinnych prowadzonych przez ośrodek.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny przygotowują roczny program działania, obejmujący określenie priorytetów kontroli, plan i organizację kontroli, harmonogram spotkań z placówkami i ośrodkami.

2. Program działania powinien być przygotowany do końca listopada każdego roku poprzedzającego kontrolę i przedstawiony jednostkom kontrolowanym do końca roku kalendarzowego.

3. Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny przeprowadzają kontrolę co najmniej trzy razy w roku.

4. Osoby sprawujące nadzór:

1) prowadzą dokumentację działań związanych ze sprawowaniem przez siebie nadzoru, sporządzają protokoły kontroli,

2) w przeprowadzonej kontroli oceniają sposób wypełniania w placówce specjalistycznych zadań,

3) badają zgłaszane uwagi o działalności placówki lub ośrodka, pozyskane ze źródeł innych niż wyniki kontroli,

4) sprawdzają kwalifikacje osób zatrudnionych w placówkach lub ośrodkach,

5) analizują i oceniają nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki lub ośrodka.

5. Na podstawie przeprowadzonych kontroli osoby sprawujące nadzór sporządzają roczny raport o jakości funkcjonowania placówek i ośrodków w województwie.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.Osoby sprawujące nadzór są zobowiązane do:

1) udzielania pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów wynikających z działalności placówek i ośrodków,

2) wspierania placówek i ośrodków w ich kontaktach z instytucjami działającymi w miejscowościach, w których mieszkają rodziny wychowanków,

3) zapewniania dyrektorom bieżących informacji o aktualnych problemach opieki i wychowania oraz opieki zastępczej i obowiązujących przepisach,

4) organizowania raz na kwartał spotkań dyrektorów placówek i ośrodków celem wymiany doświadczeń, promowania działań innowacyjnych oraz do doradztwa w zakresie realizacji standardów opieki i wychowania w placówkach, a także zadań ośrodków oraz sprawowania przez nich nadzoru pedagogicznego,

5) inspirowania do podejmowania nowatorskich rozwiązań pedagogicznych i organizacyjnych w programie rozwoju placówki i ośrodka lub programie naprawczym.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. Dyrektor placówki lub ośrodka w ramach nadzoru:

1) dokonuje oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej pracowników,

2) zapewnia bieżącą informację o obowiązujących przepisach prawa,

3) udziela pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,

4) jest odpowiedzialny za podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udziela im pomocy w sprawach dokształcania,

5) inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych.

2. Ocena pracy pracowników pedagogicznych zatrudnionych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239 i Nr 22, poz. 291) dokonywana jest na podstawie odrębnych przepisów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.Osoby sprawujące nadzór w toku prowadzenia czynności nadzorczych mogą korzystać z opinii ekspertów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Pracy i Polityki Społecznej: w z. J. Staręga-Piasek

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00