Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Ustaw rok 2000 nr 38 poz. 422
Wersja archiwalna od 2004-11-06 do 2007-05-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Ustaw rok 2000 nr 38 poz. 422
Wersja archiwalna od 2004-11-06 do 2007-05-19
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE PREZESA RADY MINISTRÓW

z dnia 27 kwietnia 2000 r.

w sprawie aplikacji legislacyjnej

(ostatnia zmiana: Dz.U. z 2004 r., Nr 231, poz. 2317)   Pokaż wszystkie zmiany

Na podstawie art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1.1. Aplikacja legislacyjna, zwana dalej „aplikacją”, jest prowadzona przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.

2. Aplikacja jest podzielona na dwa 5-miesięczne semestry i prowadzona w przemiennie następujących cyklach:

1) cykl I:

a) aplikacja rozpoczyna się we wrześniu,

b) pierwszy semestr trwa od września do stycznia następnego roku,

c) drugi semestr trwa od lutego do czerwca,

d) patroni prowadzą zajęcia z aplikantami od listopada do października następnego roku,

e) aplikacja kończy się egzaminem w listopadzie,

2) cykl II:

a) aplikacja rozpoczyna się w lutym,

b) pierwszy semestr trwa od lutego do czerwca,

c) drugi semestr trwa od września do stycznia następnego roku,

d) patroni prowadzą zajęcia z aplikantami od kwietnia do marca następnego roku,

e) aplikacja kończy się egzaminem w kwietniu.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2.1. Nadzór programowy nad aplikacją sprawuje Rada Legislacyjna, działająca przy Prezesie Rady Ministrów.

2. [1] Nadzór nad przebiegiem aplikacji sprawuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów lub, działający z jego upoważnienia, Prezes Rządowego Centrum Legislacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3.Aplikacja obejmuje:

1) uczestnictwo w wykładach oraz konwersatoriach,

2) wykonywanie zadań praktycznych, wyznaczanych przez kierownika aplikacji lub patrona.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 4.1. Przedmiotem wykładów i konwersatoriów są, z uwzględnieniem odrębności gałęzi prawa i dyscyplin prawniczych:

1) źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej,

2) metodyka pracy legislacyjnej,

3) procedura prawodawcza,

4) wybrane problemy legislacyjne podstawowych gałęzi prawa,

5) standardy tworzenia prawa w państwie prawnym,

6) prawo Unii Europejskiej i harmonizacja prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej,

7) orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego i orzecznictwo sądowe.

2. Zadania praktyczne polegają w szczególności na opracowywaniu, pod kierunkiem prowadzącego wykład lub konwersatorium albo patrona:

1) projektów aktów prawnych,

2) założeń projektów aktów prawnych,

3) stanowisk prawno-legislacyjnych do projektów aktów prawnych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 5.1. Kierownikiem aplikacji może być profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych.

2. Kierownika aplikacji powołuje i odwołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Rady Legislacyjnej.

3. Zastępcę kierownika aplikacji powołuje i odwołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na wniosek kierownika aplikacji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 6.1. Kierownik aplikacji przygotowuje program aplikacji oraz zapewnia należyty poziom merytoryczny prowadzonych zajęć.

2. Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:

1) opracowywanie szczegółowego planu zajęć,

2) właściwy dobór wykładowców i patronów,

3) wyznaczanie patronów aplikantom,

4) dopuszczanie aplikantów do egzaminu kończącego aplikację,

5) zapewnienie obsługi administracyjnej aplikacji oraz egzaminu kończącego aplikację.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 7.1. W roku, w którym rozpoczyna się aplikacja, kierownik aplikacji przekazuje Szefowi Służby Cywilnej - nie później niż do dnia 31 maja w I cyklu i do dnia 31 grudnia w II cyklu - informację o przyjmowaniu zgłoszeń na aplikację.

2. W informacji podaje się:

1) limit przyjęć na aplikację,

2) warunki i tryb kierowania na aplikację,

3) terminy przyjmowania zgłoszeń.

3. Szef Służby Cywilnej podaje do publicznej wiadomości informację o przyjmowaniu zgłoszeń na aplikację przez ogłoszenie w Biuletynie Służby Cywilnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 8.1. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów określa każdorazowo limit przyjęć na aplikację, biorąc pod uwagę potrzeby urzędów oraz warunki organizacyjne i finansowe aplikacji.

2. [2] Listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji ustala komisja, składająca się z kierownika aplikacji i jego zastępcy oraz upoważnionych przedstawicieli Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Rządowego Centrum Legislacji i Szefa Służby Cywilnej, spośród osób określonych w art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej i art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, z późn. zm.) - z uwzględnieniem ust. 3.

3. [3] Komisja ustala listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji po przeprowadzeniu rozmów kwalifikacyjnych z kandydatami, biorąc pod uwagę - oprócz wymagań określonych w przepisach wymienionych w ust. 2:

1) liczbę lat pracy kandydata, w tym liczbę lat pracy związanej z legislacją,

2) potrzeby urzędów administracji rządowej kierujących do odbycia aplikacji,

3) możliwości szkolenia pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 9.1. Kierownik aplikacji wyznacza aplikantowi patrona spośród osób mających wykształcenie prawnicze i co najmniej pięcioletni staż pracy związanej z legislacją.

2. Patron może sprawować opiekę nad nie więcej niż trzema aplikantami.

3. Do obowiązków patrona należy zapoznanie aplikanta z podstawowymi zadaniami w legislacji. Patron w szczególności:

1) wyznacza zadania legislacyjne, polegające na przygotowaniu stanowiska prawno-legislacyjnego do projektu aktu prawnego lub przygotowaniu projektu aktu prawnego, oraz kontroluje wykonanie tych zadań,

2) kontroluje postępy w stosowaniu zasad techniki prawodawczej,

3) służy pomocą w wyjaśnianiu wątpliwości aplikanta w związku z problemami legislacyjnymi.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 10.1. Wykłady i konwersatoria odbywają się w wyznaczony przez kierownika aplikacji jeden dzień w tygodniu.

2. Uczestniczenie w wykładach i konwersatoriach oraz wykonywanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 2, należy do obowiązków aplikanta.

3. W razie niewykonywania przez aplikanta jego obowiązków, kierownik aplikacji może postanowić o skreśleniu z listy aplikantów, powiadamiając o tym urząd, który skierował aplikanta na aplikację.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 11.1. Aplikacja kończy się egzaminem pisemnym oraz ustnym, składanym przed komisją egzaminacyjną. Każdy z egzaminów odbywa się w oddzielnym dniu.

2. Komisję egzaminacyjną powołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na wniosek kierownika aplikacji, w składzie:

1) przewodniczący komisji - Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo upoważniona przez niego osoba, wyróżniająca się wiedzą prawniczą i doświadczeniem legislacyjnym,

2) członkowie:

a) kierownik aplikacji albo jego zastępca,

b) przedstawiciel Szefa Służby Cywilnej,

c) przedstawiciel Rady Legislacyjnej działającej przy Prezesie Rady Ministrów,

d) [4] przedstawiciel Prezesa Rządowego Centrum Legislacji

- z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Członkami komisji nie mogą być osoby, które w czasie aplikacji wykonywały obowiązki patrona.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 12.1. Przed dopuszczeniem do egzaminu patron sporządza opinię o aplikancie zawierającą informację o postępach aplikanta oraz jego przydatności do pracy legislacyjnej.

2. Nie może być dopuszczony do egzaminu aplikant, który opuścił więcej niż 10 dni zajęć, bez względu na przyczynę nieobecności. Aplikant taki jest skreślany z listy aplikantów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 13.1. Termin przeprowadzenia egzaminu wyznacza przewodniczący komisji egzaminacyjnej i zawiadamia o nim członków komisji.

2. O terminie i miejscu egzaminu zawiadamia aplikantów dopuszczonych do egzaminu kierownik aplikacji, z odpowiednim wyprzedzeniem.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 14.1. Egzamin pisemny polega na opracowaniu projektu aktu prawnego wraz z uzasadnieniem oraz na opracowaniu stanowiska prawno-legislacyjnego do projektu aktu prawnego. Podczas egzaminu pisemnego aplikanci mogą posługiwać się tekstami aktów prawnych oraz zbiorami orzeczeń i komentarzami.

2. Egzamin pisemny odbywa się pod nadzorem kierownika aplikacji oraz osoby wyznaczonej przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród pozostałych członków komisji.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 15.1. Egzamin ustny obejmuje sprawdzenie umiejętności rozstrzygania problemów legislacyjnych w zakresie określonym w § 4 ust. 1.

2. Egzamin ustny odbywa się przed komisją egzaminacyjną, w obecności patrona aplikanta.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 16.1. Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu pisemnego i ustnego, podejmując, w głosowaniu tajnym, uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

2. Posiedzenia komisji egzaminacyjnej są niejawne.

3. Ocenę ogólną wyniku egzaminu pisemnego i ustnego określa się łącznym stopniem: wyróżniający, bardzo dobry, dobry, zadowalający, niedostateczny.

4. Z przebiegu i wyniku egzaminu kończącego aplikację sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej oraz przewodniczący.

5. W razie niedostatecznego wyniku egzaminu kończącego aplikację można zdawać go ponownie tylko jeden raz, nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 17.1. Na podstawie protokołu, o którym mowa w § 16 ust. 4, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wydaje zaświadczenie stwierdzające ukończenie aplikacji. Wzór zaświadczenia określa załącznik do rozporządzenia.

2. Odpis zaświadczenia Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazuje do urzędu, który skierował aplikanta na aplikację.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 18.[5] 1. Odpłatność za uczestnictwo w aplikacji ustala się za semestr w wysokości siedmiokrotności minimalnego wynagrodzenia ustalanego odrębnymi przepisami.

2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, są wpłacane przez podmioty kierujące do odbycia aplikacji na wskazany rachunek Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 19.1. Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ustala miesięczne wynagrodzenia ryczałtowe dla:

1) kierownika aplikacji i jego zastępcy,

2) patronów.

2. W ramach środków przeznaczonych na finansowanie aplikacji kierownik aplikacji - z upoważnienia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów:

1) zawiera umowy z:

a) wykładowcami,

b) osobami wykonującymi czynności obsługi organizacyjnej i finansowej aplikacji,

2) akceptuje koszty delegacji, zakwaterowania i innych należności określonych w przepisach o podróżach służbowych na terenie kraju,

3) dokonuje zakupów środków technicznych i pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia aplikacji, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o zamówieniach publicznych.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 20.Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 października 1999 r. w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz. U. Nr 86, poz. 959).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 21.[6] Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 27 kwietnia 2000 r. (poz. 422)

WZÓR ZAŚWIADCZENIA STWIERDZAJĄCEGO UKOŃCZENIE APLIKACJI LEGISLACYJNEJ

infoRgrafika

[1] § 2 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. Nr 231, poz. 2317). Zmiana weszła w życie 6 listopada 2004 r.

[2] § 8 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. Nr 231, poz. 2317). Zmiana weszła w życie 6 listopada 2004 r.

[3] § 8 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. Nr 231, poz. 2317). Zmiana weszła w życie 6 listopada 2004 r.

[4] § 11 ust. 2 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. Nr 231, poz. 2317). Zmiana weszła w życie 6 listopada 2004 r.

[5] § 18 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 października 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie aplikacji legislacyjnej (Dz.U. Nr 231, poz. 2317). Zmiana weszła w życie 6 listopada 2004 r.

[6] Rozporządzenie wchodzi w życie 27 maja 2000 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00